Schoonmoeder gluurt naar binnen

22-08-2019 16:29 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames, lezers,

Ik heb jullie advies nodig, of ach, misschien is het ook gewoon fijn als ik even bij jullie kan 'vent-en'.

Wij wonen nu iets meer dan een jaar in ons droomhuis, welke 2 straten verwijderd is van mijn schoonouders. Wat soms ook erg fijn is, want mijn schoonvader heeft veel voor ons gedaan tijdens de verbouwing. Mijn schoonmoeder is van het type 'vier kinderen gekregen en in die tijd werd er niet gepraat dus is er een leven lang van alles opgekropt en dat uit zich nu in een instabiele geestelijke toestand'. Ze is lastig in de omgang, maar daar ben ik inmiddels aan gewend.

Het enige waar ik niet aan kan wennen is dat ze ALTIJD door de ramen naar binnen kijkt als ze (onverwacht) langskomt. Dit niet alleen aan de voorzijde bij de oprit, maar ze loopt ook gerust de tuin in en kijkt dan aan de achterkant van de woning naar binnen. Ze komt dan altijd even langs voor een kopje koffie of een praatje, waarvoor ze van harte welkom is.

Ik heb haar een keer gezegd (toen ze vertelde dat ze dit bij iemand anders had gedaan) dat ze dat echt niet kan maken, haar reactie was toen dat zij die dingen op haar manier doet. Ook heb ik haar als eens een appje gestuurd met de vraag of ze de volgende keer aan zou willen bellen of via de bijkeuken naar binnenkomt en dan even roept, omdat er misschien wel eens een van ons in zijn blote kont rond zou kunnen lopen (ik dacht, laat ik het luchtig houden en er een grapje bij maken). Haar antwoord: "oke.".

Hebben jullie nog tips? Ik overweeg serieus plakfolie aan te brengen op mijn ramen maar dat wil ik helemaal niet!! Het is mijn huis en ik ben van mening dat mensen mijn wensen zouden moeten respecteren wanneer het om mijn huis gaat.. Verder wil ik ook geen familieruzie ontketenen. Bij mijn vriend ligt het nogal gevoelig als ik iets negatiefs aansnijd over zijn moeder, het doet echt wat met hem dat zijn moeder is zoals ze is, en ik wil hem niet kwetsen...

Ik hoor graag van jullie!
Wat is nu precies het probleem?

Onverwacht langskomen? Aanbellen en daarna door het raam kijken of er iemand thuis is?

Wat heeft haar zg. labiele toestand ermee te maken? En hoe stabiel ben jij als je plakfolie overweegt omdat schoonmoeders af en toe door het raam kijkt als ze langskomt?
Hetvrijewoord schreef:
22-08-2019 17:05
Wat is nu precies het probleem?

Onverwacht langskomen? Aanbellen en daarna door het raam kijken of er iemand thuis is?

Wat heeft haar zg. labiele toestand ermee te maken? En hoe stabiel ben jij als je plakfolie overweegt omdat schoonmoeders af en toe door het raam kijkt als ze langskomt?
Als TO dat niet wil, is dat haar goed recht hoor. Waarom zou ze in godsnaam niet stabiel zijn dan?
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
22-08-2019 17:06
Als TO dat niet wil, is dat haar goed recht hoor. Waarom zou ze in godsnaam niet stabiel zijn dan?

Ik zeg niet dat het haar goed recht niet is om zich druk te maken over dit soort kleinigheden, waar lees jij dat?
Iets met pick your battles.

Het is frappant dat de schoonmoeders kennelijk altijd degene zijn die geestelijk iets mankeren volgens de TO's.
doornroosje9 schreef:
22-08-2019 17:06

Ik vind plakfolie het lelijkste ooit, dus je moet wel erg onstabiel zijn wil je dat aanschaffen vanwege een naar binnen kijkende schoonmoeder :proud:
Star² schreef:
22-08-2019 17:13
Ik vind plakfolie het lelijkste ooit, dus je moet wel erg onstabiel zijn wil je dat aanschaffen vanwege een naar binnen kijkende schoonmoeder :proud:

Precies. :mrgreen:
Eehm... als je geen gordijnen hebt dan kunnen mensen bij je binnen kijken. Als je dat niet wilt moet je dus gordijnen dichtdoen.

Ik zou er geen probleem mee hebben, ook niet als ik mijn blote kont rondliep.
Star² schreef:
22-08-2019 17:13
:hihi:
Life is short. Eat dessert first.
Wil ze perse de bel niet gebruiken ? ( en zwaait, roept of tikt ze op het raam ? ) En is dat dan vanwege
- te afstandelijk
- te officieel
- storend voor baby, hond, goudvis, partner met nachtdienst
- eerst kijken of ze stoort ( andere visite , iemand doet tukkie op de bank )
Misschien moet je eerst eens vragen WAAROM ze het doet. Dan is het wellicht makkelijker om van daar uit iets te veranderen.

Kijkt ze alleen als ze ook daadwerkelijk naar binnen had gewild ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nou, wat een hatelijkheid en onvrijheid t.o.v. schoonmoeder. Ik zou het niet raar vinden als mijn eigen moeder bij mij naar binnen kijkt, want familie en je kent elkaar en ik vind het wel familiair. Als je je niet zo op je gemak voelt bij je schoonmoeder, kan ik er in komen, maar dan zou ik toch proberen om haar gedrag positief te interpreteren. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het goed en 'huiselijk' bedoeld is.
Bij aangekondigd bezoek, mag ze gerust binnenkijken
Het probleem zit in, dat ze het niet aankondigt.
Afleren hoor!
Botte bijl er in!
Macarinata schreef:
22-08-2019 17:42
Nou, wat een hatelijkheid en onvrijheid t.o.v. schoonmoeder. Ik zou het niet raar vinden als mijn eigen moeder bij mij naar binnen kijkt, want familie en je kent elkaar en ik vind het wel familiair. Als je je niet zo op je gemak voelt bij je schoonmoeder, kan ik er in komen, maar dan zou ik toch proberen om haar gedrag positief te interpreteren. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het goed en 'huiselijk' bedoeld is.
Niet iedereen zit daar op te wachten. Ik hou van mijn (schoon)familie, maar ik hoef ze niet elke dag (onaangekondigd) over de vloer. "Want familie" is voor mij geen argument.
😂😂😂 klinkt als een ex-schoonmoeder; joehoe!!!!!! Spoekeltje, doe de de deur maar open, ik weet dat je thuis bent want je fiets staat hier!!!!!! ( door de brievenbus)
Mijn buurjongetje gluurt ook dagelijks bij ons naar binnen om te kijken of wij (mijn zoon) thuis zijn. Ik vind het echt vreselijk irritant en krijg er gewoon een benauwd gevoel van! Helemaal als hij dan in de vakantie om 8.30 uur aanbelt met zo'n opmerking als "ik zag dat jullie toch maar op de bank zaten, en dus kan ik wel even komen spelen." of vriendjes mee laat gluren.
Ik ben super introvert en gehecht aan bepaalde privacy en kan niet tegen dat directe gluren. Bovendien heb ik een hekel aan ramen lappen.

Ik heb met regelmaat er iets van gezegd, zijn ouders op aangesproken, maar daardoor ging hij het stiekem doen en heb nu mooie vitrage hangen en een natuurlijke voortuin :thumbsup:
Lotte229, ik ben opgegroeid met opa en oma next door. Ouders van mijn moeder, ook daar lief bedoelde bemoeienissen. Behoorlijk vrijstaande huizen trouwens.
Moeder aan het werk en oma de was binnen halen, want het ging regenen.
Nou dan wordt de was maar nat, mijn huishouden, mijn leven.
Gewoon duidelijk zijn, dit is mijn (ons) leven.

Als kleinkind waren deze buren natuurlijk wel top :-D
Een waakhond, Pitbull oid ;) Dan komt ze vast niet meer achterom.. (grapje hoor)

Wel heel vervelend TO., Ik denk ook dat je vriend dit moet oplossen met zijn moeder.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 22-08-2019 17:54
Reden: aanvulling
43.10% gewijzigd
Mijn schoonvader deed het ook. Ik heb er altijd een hekel aan gehad, maar de man liet zich niets zeggen. Om die reden hield ik de poort altijd op slot. En toch altijd eerst naar de poort lopen, he, járenlang! :hyper:
Maar die was natuurlijk op slot. Dus voorom. Niet aanbellen hoor, dat vertikte hij. Gewoon via de voortuin door het raam gluren, met zijn handen om zijn ogen gevouwen. Als hij me zag, klopte hij op het raam. Zo niet, dan ging hij weer. Ik heb het er regelmatig met hem over gehad, maar hij deed wat hij wilde. Lieve man verder, dus een heel grote ergernis was het niet, wel heel eigenaardig gedrag.
Maar goed, de goede man leeft niet meer, dus het is nu een grappige herinnering.
Irritant vond ik het toen toch wel, maar ik heb dus geen oplossing gevonden, behalve de poort op slot houden.
Vroeger als we bij mijn oma op bezoek gingen, onverwacht, keken we ook eerst door het keukenraam en liepen dan naar binnen door de achterdeur die altijd open was. Eigenlijk weet ik niet waarom, behalve dat iedereen dat deed. Als ze in de keuken was, kon je alvast zwaaien ofzo, anders moest je 'joehoe' roepen als je binnen was.
Je geeft aan dat zij altijd welkom is voor koffie...altijd...is heel erg vaak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hebt raambekleding waardoor je wel van binnen naar buiten kunt kijken maar niet van buiten naar binnen.
Niet geschoten is altijd mis
Ik gok dat TO bedoelt dat ze met haar neus tegen het raam naar binnen kijkt. Dat is voor degene binnen toch een andere beleving dan naar binnen kijken in het voorbij lopen.

Mijn buurvrouw doet het ook weleens, bloedirritant vind ik dat inderdaad. Liggen we net languit op de bank te leggen, staat zij naar binnen te koekeloeren. Je voelt je een soort van betrapt.

Er zit niets anders op dan iets voor je ramen (planten een idee? Of planten buiten voor het raam?) of op haar wachten in je nakie.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Ga drie hoog wonen. Als ze dan nog naar binnen gluurt weet je zeker dat ze niet spoort.
verhuizen en duidelijk zijn tegen schoonmoeder, dus geen grapjes maken
RikM schreef:
22-08-2019 18:23
Ga drie hoog wonen. Als ze dan nog naar binnen gluurt weet je zeker dat ze niet spoort.
Inderdaad. Ik heb op 15 hoog nog nooit iemand naar binnen weten gluren en ik zie gelukkig wie er aanbelt dus voor op dat moment ongewenst bezoek doe ik de deur niet open.

Maar TO: Inderdaad eens vragen waarom schoonmoeder dit doet? Ik betrapte er mezelf op dat ik dat bij een vriendin deed nadat haar baby geboren was. Dan keek ik naar binnen en tikte op het raam ipv te bellen. Omdat ik bedacht had dat ik de baby niet wakker wilde maken. Vriendin vond het prima maar toen kind groter was vroeg ze me toch om weer gewoon aan te bellen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
TO, het is je vriends moeder dus je vriend zou dit zelf even goed met haar moeten bespreken. Zo blijf jij tevens buiten schot. Het zou te gek zijn als hij dat niet gewoon kan duidelijk maken. Normaal gesproken moet je alles tegen een ander kunnen zeggen zeker tegen je eigen moeder) als je het maar op een nette manier doet. Als schoonmoeke zoiets eenvoudigs dan vervolgens niet snapt is dat toch echt haar probleem en ontbreken er inderdaad wat geestelijke vermogens... Succes in het gesprek hierover met je vriend!
Macarinata schreef:
22-08-2019 17:42
Hatelijkheid nog wel, door wie?

Ik moet dat ook niet van mijn moeder hebben hoor. Daarom woon ik bij geen van beiden in de buurt. :-D :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven