schoonmoeder met borstkanker

12-11-2010 21:46 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en hoop op jullie advies.

ik ben 29 jaar en woon samen met mijn vriend, 2 maanden geleden hebben we gehoord dat mijn schoonmoeder borstkanker heeft.

De bestralingen zijn net achter de rug en straks begint ze aan de chemo's. Het moeilijkste vind ik om mijn vriend te zien als hij erg verdrietig is, ben daarnaast ook super trots op hem hoe hij hiermee omgaat.

Nu ga ik volgende week met een aantal vriendinnen een weekendje weg (staat al lang gepland), net als mijn schoonmoeder aan de chemo's is begonnen. Ik wil heel graag dat weekend gewoon thuis zijn om er voor mijn vriend te zijn. Ik ben alleen erg bang voor de reactie van mijn vriendinnen als ik afzeg, ik weet niet hoe ik dat moet zeggen en of ze dit kunnen begrijpen.

Kunnen jullie mij wat advies geven?

Erg bedankt!

liefs Floor
quote:Floor29 schreef op 12 november 2010 @ 22:13:

dat vind hij wel fijn ook omdat hij n belangrijk etentje met zijn werk heeft (met partners) en hij dan dus niet alleen hoeftNou dan is het duidelijk, dan moet je inderdaad tegen je vriendinnen zeggen dat je dat weekend liever met je vriend doorbrengt.
Chemo bedoelde ik natuurliijk
Chemo bedoelde ik natuurliijk
ik zou vriend ( of in mijn geval) mijn man ook laten gaan, als hij dat wil moet hij gaan.

Maar als TO aangeeft dat ze liever thuis blijft dan moeten die vriendinnen dat maar begrijpen.

En ik kan me zo voorstellen dat je je partner wel nodig hebt.. als je je moeder helemaal stuk ziet van de chemo dan doet dat je misschien wel heel veel verdriet en is het fijn dat er iemand is die je onvoorwaardelijk steunt!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Floor29 schreef op 12 november 2010 @ 22:13:

dat vind hij wel fijn ook omdat hij n belangrijk etentje met zijn werk heeft (met partners) en hij dan dus niet alleen hoeftHet gaat dus blijkbaar niet alleen om de moeder?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Partygirl40 schreef op 12 november 2010 @ 22:17:

Chemie is niets anders dan medicijnen via een infuus en helemaal de eerste weken merk je daar weinig van.Om daar nou voor thuis te blijvenDat is echt per persoon verschillend... een vriendin van mij was echt de dag na de chemo dood en doodziek en vond het erg fijn dat ik erbij was om voor haar kindjes te zorgen zodat haar man haar kon bijstaan...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 12 november 2010 @ 22:19:

ik zou vriend ( of in mijn geval) mijn man ook laten gaan, als hij dat wil moet hij gaan.

Maar als TO aangeeft dat ze liever thuis blijft dan moeten die vriendinnen dat maar begrijpen.

En ik kan me zo voorstellen dat je je partner wel nodig hebt.. als je je moeder helemaal stuk ziet van de chemo dan doet dat je misschien wel heel veel verdriet en is het fijn dat er iemand is die je onvoorwaardelijk steunt!In mijn ogen wat overdreven.
chemo in het weekend is degelijk mogelijk. En wat dacht je van de dipmomenten na de chemo's meesetal moeten ze dan naar het zkh.
Chemotherapie kan ook via tabletten, vriendin van mij krijgt het in tabletvorm.
TO, als jij je lekkerder voelt door bij je vriend thuis te blijven, moet je dat doen.

Je vriendinnen moeten daar dan maar begrip voor hebben.
goed te lezen dat jullie allemaal zo snel reageren.

nu is er nog weinig aan mijn schoonmoeder te zien, maar van de chemo zal ze ook kaal worden etc en erg ziek worden.

Ik heb zelf geen idee hoe snel dat gaat, maar dat weekend is het eerste weekend dat ze de chemo heeft gehad.

Vind het dan wel n moelijk idee dat mijn vriend dan helemaal alleen is. Maar wellicht gaan mannen daar anders mee om. Deze situatie hebben we gelukig ook nooit eerder meegemaakt.

Althans zijn vader heeft begin dit jaar ook kanker gehad (slokdarm) maar dat is geheel verwijderd en ziet er goed uit.

Chemie is niets anders dan medicijnen via een infuus en helemaal de eerste weken merk je daar weinig van.Om daar nou voor thuis te blijvenJa hoor, en kanker is alleen maar een foute deling van cellen.........

Chemie is niets anders dan medicijnen via een infuus en helemaal de eerste weken merk je daar weinig van.Om daar nou voor thuis te blijvenDat is niet waar, je kunt er behoorlijk ziek van worden, direct al.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Zo wat weten er hier een paar veel van chemo....... De eerste weken merk je er niets van, bij dipmomenten na de chemo moet je meestal naar het ziekenhuis????? De dagen 2-4 na mijn eerste chemokuur lag ik wel degelijk voor pampus in mijn bed, na de daaropvolgende kuren trouwens ook steeds en na 14 dagen viel mijn haar uit - over niets merken gesproken...... Gelukkig is, net zoals bij de meesten (er zijn er inderdaad wel), mijn weerstand nooit zo gedaald dat ik hoge koorts kreeg en in het ziekenhuis moest blijven.

(Moraal: als je ergens niets vanaf weet, onthoud je dan van commentaar)

TO - overleg het met je vriend. Misschien wil hij wel 'gewoon' doen dat weekend en gaat hij lekker met zijn vrienden op stap als afleiding of rustig alleen langs bij zijn moeder. Of hij stelt het wel op prijs dat je thuis blijft en echte vriendinnen snappen dat dan ook.

Chemie is niets anders dan medicijnen via een infuus en helemaal de eerste weken merk je daar weinig van.Om daar nou voor thuis te blijven

Chemo is er in honderden soorten en maten. Sommige mensen merken er niks van, gaan fluitend door die chemo heen. Sommige mensen zijn zo ziek als een katje. Het hangt af van de chemo én van de persoon.

De eerste keer is erg spannend, je wéét gewoon niet wat er gaat gebeuren.

En daarbij: als TO liever thuis wil blijven, dan blijft ze thuis. Alle reden voor. Weekendje weg kan wachten.
quote:calvijn1 schreef op 12 november 2010 @ 22:22:

[...]

In mijn ogen wat overdreven.

nogmaals, ik heb een vriendin van mij de dag na de chemo echt de hele dag kotsend boven de pot zien hangen...die kon nog geen druppel water binnen houden zo ziek was ze er van..

T zal best zo zijn dat dat niet bij iedereen zo is, maar het is niet vanzelfsprekend dat je er fluitend doorheen komt volgens mij..
Overleg idd met vriend. Het kan ook zijn, dat zijn moeder misschien liever die eerste dagen geen bezoek ontvangt?

Maak het niet nu al te zwaar door dit soort dingen te bedenken, misschien staat zijn moeder er wel heel nuchter in! (als dochter van moeder met kanker, weet ik dat ik me daar soms erg in vergist heb) Kortom, overleg het!
This is not kosher!
Ik ben het eens met Liselore. Ik vraag me ook af waarom je thuis wil blijven en of hoeveel waarde je vriend daar aan hecht.

Als het met name is voor dat etentje moet je je afvragen of je daarvoor thuis moet blijven.

Ik weet niet waar het weekendje is, maar is het een idee om een half weekend te gaan. Dus na 1 dag naar huis te gaan? Jij maakt je waarschijnlijk ook veel zorgen om vriend en schoonmoeder en hebt ook wel een verzetje verdiend.

Maar volgens mij wil je gewoon thuis blijven en dat zou je dus ook gewoon tegen je vriendinnen moeten zeggen. En het zijn geen goede vriendinnen als ze daar boos om worden, maar je moet het ook niet verkeerd opvatten als ze reageren zoals Liselore en ik nu doen. Dat is geen boosheid dat is om je te laten zien dat je er ook anders mee om kunt staan (input om een keuze te maken dus)
Dus het gaat om dat etentje dat je vriend wil dat je thuis blijft?

En dat je schoonmoeder chemo krijgt is uiteraard erg vervelend, maar zijn jullie van plan om dat weekend naar je schoonmoeder te gaan dan?

Het maakt in principe ook niet uit dat de chemo precies dat weekend begint, hij zal het op andere dagen ook moeilijk hebben, ga je dan helemaal niks meer doen buitenshuis?

Het is heel lief van je, maar je vriend red zich heus wel die 2 daagjes.

Overleg even met hem en ook met je vriendinnen, het weekendje staat allang gepland en het is nu vrij laat om het af te zeggen eigenlijk.
Ik ben het met Kaaaaatje en Liselore eens, wat zijn nou 2 dagen? Ik neem aan dat je in Nederland blijft? Dus als het echt dreigt mis te gaan ben je toch zo thuis?

Ik heb namelijk zo het gevoel dat je niet alleen thuis blijft ivm je schoonmoeder maar ook voor het etentje...

Als vriendin zijnde zou ik absoluut niet boos zijn als je thuis zou blijven voor je schoonmoeder maar als ik dan zou horen dat jullie wel gezellig uit eten gaan met een groep.. tja..dan kan je net zo goed mee met het weekendje weg tja zo denk ik er dan over... je vriend is toch afgeleid als hij met zijn collega's op stap is, en wat ik zei als het echt mis is ben je zo thuis (NL is klein wat dat betreft)
Mijn moeder heeft ook borstkanker gehad,ze was doodziek van de chemo's!!

Steun kon ze goed gebruiken!!

Ze is helaas overleden!

Sterkte met je schoonmoeder!!

Liefs,
Soms denk je op een bepaalde manier tot steun te zijn, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
This is not kosher!
Maar to, jullie gaan nog een pittige periode tegemoet, weekendje met vriendinnen zou toch voor jou een hele prettige uitlaat/oplaadplek kunnen zijn?

Wat wil je schoonmoeder, wat wil je partner? Praat!
Als jij voelt dat je graag thuis wilt blijven om je vriend te steunen dan zou ik dat echt gewoon doen. Ik vind het ook heel lief van je. Als je wel zou gaan zou je er misschien niet eens erg van genieten omdat je je steeds afvraagt hoe het met je schoonmoeder en je vriend is. Het is ook niet niks als je moeder chemo moet ondergaan en inderdaad een rot idee dat alles op hem afkomt in de nacht en dat jij er dan niet voor hem kan zijn.
Floor kies alsjeblieft waar jij je goed bij voelt!

Ik ben net mijn schoonmoeder verloren aan deze rot ziekte.

Ik snap heel goed hoe je je voelt en dat je graag bij je vriend wil zijn. Het is zwaar om je vriend zo verdrietig te zien.

Ik heb tijdens het ziekbed van mijnschoonmoeder ook mijn sociale leven op een laag pitje gezet en heb er geen moment spijt van gehad en mijn vrienden hadden alle begrip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven