Sinterklaas met familie

22-09-2024 19:47 1990 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover, het sinterklaasfeest in de familie wordt gepland. Datum wordt geprikt en iedereen wordt alweer helemaal enthousiast. Behalve ik 🙈

Context: het betreft mijn schoonfamilie, van huis uit ben ik sowieso niet zo groot geworden met Sinterklaas. We vierden het wel maar toen we daar in onze tienertijd mee stopten, vond ik dat nooit erg. Als kind vond ik de cadeautjes uiteraard leuk, al het gebeuren er omheen eerder eng en later gewoon niet zo boeiend.

Schoonfamilie daarentegen leeft zo ongeveer voor Sinterklaas, dit is echt de grootste feestdag van het jaar. Tien jaar geleden vond ik dat prima, inmiddels zijn er kleinkinderen bij gekomen (ook van onszelf) en vind ik het meer één groot hebberig graaifeest geworden waarbij de kinderen compleet hyperactief en hysterisch worden.

Maar wat doe je dan? Aangeven dat we het met ons eigen gezin gaan vieren zonder alle neefjes/nichtjes enzo? Me er maar weer gewoon overheen zetten en de hele heisa elk jaar voorbereiden en die ene dag nou maar gewoon geven voor de schoonfamilie? Het is uiteindelijk maar één dag maar ik vind er echt helemaal niks aan en zou het veel liever thuis met onze eigen kinderen gezellig vieren.
Minik schreef:
29-06-2025 12:24

Vrijwel alles van deze opsomming is de afgelopen week weer compleet achterwege gelaten. Man zegt twee dagen van tevoren ‘ik ga dan dat doen, ben er niet met eten’. Man vraagt weer wat we gaan eten elke dag zonder daar zelf enig initiatief in te nemen. Man had een afspraak geregeld voor een kind voor iets belangrijks (denk in de richting tandarts/huisarts) maar was de afspraak vergeten en maakt geen nieuwe afspraak ‘regel jij dat even, jij hebt meer tijd’. Enz.
En dat met drie kleine kinderen. Ik zou dat echt niet trekken.
Het is zoals het is
Minik schreef:
29-06-2025 10:47
En dat jij dit ‘natuurlijk’ kan noemen, zegt iets over wat klopt in jouw relatie.

In mijn relatie is dit dus niet zo ‘natuurlijk’. Wat je een noodsituatie vindt, verschilt natuurlijk per persoon, en als iemand met een ambulance naar het ziekenhuis zou moeten van ons gezin, dan weet ik vrij zeker dat man wel direct zou komen. Maar er zijn veel, te veel, situaties geweest die ik urgent genoeg vond om voor naar huis te komen, maar man dus niet. Twee kotsende kinderen tegelijk, alle bedden vies, en zelf moeten kotsen bijvoorbeeld. Man zit bij vrienden en komt er niet voor naar huis. Kind erg ziek, sterke vermoedens van hersenvliesontsteking (was het uiteindelijk gelukkig niet), man komt niet naar huis om op de andere kinderen te passen terwijl ik met kind naar de SEH ging, de buren konden toch wel even oppassen? Ik net bevallen met een keizersnede, na een dag of 9 (ik herstelde vrij slecht, kon nog amper lopen) ging de wond hevig ontsteken en schoot open, bloed en pus overal. Dat is na zijn werk toch ook nog wel zo? Denk maar niet dat hij eerder naar huis kwam.

Dát is mijn leven. En dat is dus mijn referentiekader. En daar leek nu ineens verandering in te komen. En nu dus niet meer.. en dat doet pijn.
Denk je echt dat dit ooit gaat veranderen? Geloof er niks van. Wees eens eerlijk naar jezelf en maak een keuze.
Lijkt wat ik lees trekken aan een dood paard.
Youk79 schreef:
29-06-2025 12:40
En dat met drie kleine kinderen. Ik zou dat echt niet trekken.
Ik dus ook niet. Maar het is lastig want blijkbaar kun je heel verschillend naar dit soort dingen kijken. Het merendeel van de reacties vindt dat ik mijn man probeer te controleren. Misschien is dat ook wel zo? Ik weet het echt niet. Ik vind wat ik van hem verwacht echt heel normaal en denk dus ook dat anderen dit ook gewoon doen. Maar misschien klopt mijn hele beeld wel niet van hoe zoiets werkt? Ik heb echt geen idee.
Ik herken veel dingen. Ik trok de kar ook altijd alleen. Maakte mezelf verantwoordelijk voor ons geluk als koppel, als gezin en voor elk individu. Behalve voor mezelf. Alles om het gezin bij elkaar te houden. Het was keihard werken.
Toen 1 van onze kinderen een paar dagen in het ziekenhuis lag, was hij er echt wel. Maar hij heeft wel geregeld dat kind vóór het weekend met ontslag kon, omdat hij een weekendje weg had gepland.
Dat was de laatste druppel en toen wilde ik niet meer. Ik kon niet meer.
Nu wonen we bij elkaar om de hoek, zijn de kinderen grotendeels bij mij, maar ze zien hun vader genoeg.
Ik vond het heel.pijnlijk om te beseffen dat mijn man het gezinsleven niet trok, maar nu ik het meeste alleen doe voelt het als veel minder hard werken. Ex is heel betrokken bij alle afspraken, verjaardagen, uitvoeringen etc. Maar de dagelijkse zorg,.het voortdurend aan staan, dat kon hij niet. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Sterkte.
Minik schreef:
29-06-2025 11:46
Jep… de therapeut vroeg direct toen hij zei dat het weinig moeite kostte, of hij dat echt zeker wist. En of dat ook echt was wat hij wilde zeggen. De therapeut waarschuwde hem ook echt van… als je dit nu zegt, schep je hoge verwachtingen. En bleef daarop door vragen. Man bleef erbij dat hij amper verschil merkte en dat het voor hem echt makkelijk was allemaal. Ik vind het ook mega lastig om man te volgen op zo’n moment. Is het dan een soort macho gedrag? Niet willen toegeven dat het best pittig is? Doen alsof het allemaal simpel is en dat ik er dus altijd veel te moeilijk over doe? Ervaart hij het echt als heel simpel? Of alleen omdat hij in zijn hoofd heeft dat hij het maar een week of drie vol hoeft te houden?

Daar lijkt het wel op aangezien hij jou een paar weken voor vol heeft aangezien en nu verwacht dat jij terugveert naar jouw oude rol: de facilitair manager van zijn leven zijn.
Minik schreef:
29-06-2025 12:43
Ik dus ook niet. Maar het is lastig want blijkbaar kun je heel verschillend naar dit soort dingen kijken. Het merendeel van de reacties vindt dat ik mijn man probeer te controleren. Misschien is dat ook wel zo? Ik weet het echt niet. Ik vind wat ik van hem verwacht echt heel normaal en denk dus ook dat anderen dit ook gewoon doen. Maar misschien klopt mijn hele beeld wel niet van hoe zoiets werkt? Ik heb echt geen idee.
Het maakt niet zo veel uit wat wij we van vinden. Kijk of jij met die man kunt leven. En denk niet zo dramatisch. Je verwoest het leven van je kinderen niet als je toch besluit te scheiden. Dat is niet leuk, maar voorleven dat dit is hoe je als volwassenen met elkaar omgaat in een relatie is dat ook niet. Ook dat nemen ze de rest van hun leven met zich mee.
Minik schreef:
Ik denk inderdaad dat je controle probeert te houden. Maar dat maakt nog niet dat je verwachtingen niet reëel zijn. Het kan allebei waar zijn.
Er zijn wel dingen die ik onrealistisch vind, maar ik zie ook dat hij in het grote plaatje steken laat vallen en dat je best mag verwachten dat hij zijn deel draagt. Niet gaan twijfelen aan jezelf. Alleen proberen ook naar jezelf te kijken en echt proberen te richten op verbetering in plaats op zie-je-nou-wel-wat-voor-eikel-het-is.
Minik schreef:
Maar als hij dan zegt: regel jij dat even want jij hebt meer tijd, dan zeg je toch gewoon nee? NEE.
Ga jij dat nu gewoon even zelf regelen/voor bellen?

En ja dat is heel normaal en als hij gewoon kan werken, dan kan hij ook meedraaien in een gezin en zulke kleine dingen gewoon (leren) doen. Het is allemaal niet moeilijk en agenda's en alarmen zijn er niet voor niets.
Maar vrees dat hij niet wil en dan gaat dus nooit veranderen. Zeker als je niet consequent blijft met het terug duwen naar hem.
Minik schreef:
Maar volgens mij bedoelen de meesten niet: hij wil alleen normale dingen en jij probeert hem te controleren.
Ze bedoelen: hij is inderdaad vreemd in zijn wensen maar hem dwingen om te veranderen heeft geen nut want dat lukt niet. Als je ziet dat hij zo is dan kun je of accepteren of weggaan. Dat is jouw verantwoordelijkheid en die kun jij nemen.
Het is zoals het is
Itsnojoke schreef:
29-06-2025 10:41
Het is je volste recht om een scheiding te overwegen. Het gebeurt nou eenmaal, dat je in een ander stadium van je leven beseft dat jullie elkaar niet (meer) kunnen geven wat jullie nodig hebben. Heel verdrietig, maar soms is dat de conclusie.

Wel vind ik het bijzonder dat je ronduit zegt: HIJ mag het huwelijk gaan redden, niet JIJ of JULLIE. Je vindt dat zijn taak, hoewel je beseft dat dat oneerlijk is. Waarom blijf je in die houding volharden, als je ten volle beseft hoe oneerlijk dat is? Ik vind dat bijna wreed.
Is dat niet wat zij al jaren doet in haar eentje? Het huwelijk proberen te redden terwijl hij het allemaal wel prima vindt? Zodra zij één stap harder zet, gaat hij juist lekker aangenaam een versnelling lager. Zodra zij één stap harder zet neemt hij nog meer ruimte voor zichzelf.
Man, ik word iedere keer zo pissig van dit topic dat ik hier beter niet kan lezen.
MissNuada schreef:
29-06-2025 12:59
Maar als hij dan zegt: regel jij dat even want jij hebt meer tijd, dan zeg je toch gewoon nee? NEE.
Ga jij dat nu gewoon even zelf regelen/voor bellen?

En ja dat is heel normaal en als hij gewoon kan werken, dan kan hij ook meedraaien in een gezin en zulke kleine dingen gewoon (leren) doen. Het is allemaal niet moeilijk en agenda's en alarmen zijn er niet voor niets.
Maar vrees dat hij niet wil en dan gaat dus nooit veranderen. Zeker als je niet consequent blijft met het terug duwen naar hem.
Ik zei ook, los het zelf op. Maar het is vrij urgent, het moet echt gebeuren. En hij deed niks. Ik heb drie keer gezegd, op verschillende dagen, dat ik wilde dat hij het oploste, gevraagd wanneer hij dacht te gaan bellen, alleen maar irritatie vanuit hem. En toen ging hij bellen, vond hij na letterlijk 3 minuten dat ze hem veel te lang in de wacht lieten staan en hing op. Uiteindelijk heeft hij het met nog meer aandringen wel geregeld, maar dit hele gedoe kost mij ook dusdanig veel energie dat ik regelmatig denk, ik doe het zelf wel. Want als ik hierop moet wachten…
Pianissimo schreef:
29-06-2025 13:16
Is dat niet wat zij al jaren doet in haar eentje? Het huwelijk proberen te redden terwijl hij het allemaal wel prima vindt? Zodra zij één stap harder zet, gaat hij juist lekker aangenaam een versnelling lager. Zodra zij één stap harder zet neemt hij nog meer ruimte voor zichzelf.
Man, ik word iedere keer zo pissig van dit topic dat ik hier beter niet kan lezen.
Precies.

En dan is het helemaal niet gek dat je nog 1x vraagt of hij wat kan gaan veranderen.
Dat hij mag proberen om de boel te redden.
Maar doet hij dat niet, wees dan gewoon klaar.
Lalaloepsie schreef:
29-06-2025 11:50
Beseft hij zichzelf eigenlijk wel dat gaan (leren) overleggen met jou, jou zien en horen en behandelen als zijn gelijke, de oplossing voor jullie relatie kan zijn? Jouw afspraken zijn namelijk net zo belangrijk als de zijne hè, dus neem als onderdeel van je weg uit je burnout mee dat jouw afspraken (zoals het sporten voor jezelf waar je nu geeneens aan toe komt omdat hij alle avonden al zonder overleg heeft ingepikt) net zo heilig zijn als die van hem en dat je dus echt wel zult moeten (leren) overleggen met elkaar om tot een evenwichtige verdeling van de zorg voor het gezin en de zorg voor jezelf te komen.
Ik denk dat hij nog steeds vindt dat er geen probleem is voor hem, dus dan hoeft er niets worden opgelost. Het enige probleem is dat Minik misschien wil scheiden. Ik denk dat het er voor hem niet op lijkt dat dat gaat gebeuren. Het ging ook al beter immers de afgelopen weken, dus dat probleem is nu wel afgewend. Dus wat hem betreft is het nu waarschijnlijk wel klaar. Hij heeft gedaan wat moest om de scheiding te voorkomen. Dus de opdracht is voltooid.
Minik schreef:
29-06-2025 13:20
Ik zei ook, los het zelf op. Maar het is vrij urgent, het moet echt gebeuren. En hij deed niks. Ik heb drie keer gezegd, op verschillende dagen, dat ik wilde dat hij het oploste, gevraagd wanneer hij dacht te gaan bellen, alleen maar irritatie vanuit hem. En toen ging hij bellen, vond hij na letterlijk 3 minuten dat ze hem veel te lang in de wacht lieten staan en hing op. Uiteindelijk heeft hij het met nog meer aandringen wel geregeld, maar dit hele gedoe kost mij ook dusdanig veel energie dat ik regelmatig denk, ik doe het zelf wel. Want als ik hierop moet wachten…
Hij doet dit expres omdat hij weet dat je normaal allang weer zelf was gaan bellen.
Als hij weet dat je het niet meer gaat doen dan heeft hij 2 keuzes: Of hij leert ervan en zal volgende keer beter gaan doen.
Of hij blijft zo, wat ik denk want dit is al ze zoveelste keer..
Sommigen van jullie schrijven dat ik man hier vooral probeer zwart te maken of erkenning probeer te krijgen dat hij een hork is. Ik zat daar nog over na te denken en ik denk dat dat wel een beetje waar is, dat ik ergens die erkenning zoek. Want iedereen die hem kent, inclusief mijn eigen familie bijvoorbeeld, loopt weg met hem. Wat een leuke, lieve man, wat een sfeermaker. En als ik iets onaardigs zeg of doe richting hem word ik daar echt op aangesproken door bijvoorbeeld mijn ouders. En ook zijn familie laat graag merken dat ze vinden dat ik hem lekker vrij moet laten. Het is altijd allemaal vol lof over hem. Dan ga je je op een gegeven moment afvragen of je zelf een enorme zeikerd bent. En misschien ben ik dat ook wel.
Die mensen hoeven geen huishouden en gezin met hem te runnen. Hij is vast hartstikke leuk op feestjes en dergelijke maar daar koop jij niks voor.
Ik vind dat als een vent zo ouderwets is dat hij alleen op zijn werk zich wil inzetten en thuis maar verwacht dat de vrouw alles regelt en doet, dat hij dan als tegenprestatie minstens een enorme bak geld binnen moet brengen maandelijks. Er moet namelijk wel een voordeel aan zitten, aan zulk ouderwets gedrag. Dus kun je je alleen inzetten op je werk als man, doe dat dan ook maar even.
Pianissimo schreef:
29-06-2025 13:33
Ik vind dat als een vent zo ouderwets is dat hij alleen op zijn werk zich wil inzetten en thuis maar verwacht dat de vrouw alles regelt en doet, dat hij dan als tegenprestatie minstens een enorme bak geld binnen moet brengen maandelijks. Er moet namelijk wel een voordeel aan zitten, aan zulk ouderwets gedrag. Dus kun je je alleen inzetten op je werk als man, doe dat dan ook maar even.
Mijn man verdient absoluut een leuk bedrag elke maand. Daarover niks te klagen. Ik zou het veel liever met veel minder doen en een betrokken man hebben.
Ja logisch dat hij geen zorgen heeft, op tournee kan als charmante geslaagde man langs alle zaaltjes. Die zorgen heeft hij aan jou uitbesteed Minik. Verwacht geen zorgzaamheid van zijn kant, dan heb je geen probleem met hem. Tegelijkertijd; als je geen zorgzaamheid van je levenspartner mag verwachten is er dan wel een levensbestendige relatie?
Minik schreef:
29-06-2025 13:35
Mijn man verdient absoluut een leuk bedrag elke maand. Daarover niks te klagen. Ik zou het veel liever met veel minder doen en een betrokken man hebben.
Volgens mij ben jij de enige die hier meeschrijft die vindt dat je perse bij hem moet blijven.
Minik schreef:
29-06-2025 13:26
Sommigen van jullie schrijven dat ik man hier vooral probeer zwart te maken of erkenning probeer te krijgen dat hij een hork is. Ik zat daar nog over na te denken en ik denk dat dat wel een beetje waar is, dat ik ergens die erkenning zoek. Want iedereen die hem kent, inclusief mijn eigen familie bijvoorbeeld, loopt weg met hem. Wat een leuke, lieve man, wat een sfeermaker. En als ik iets onaardigs zeg of doe richting hem word ik daar echt op aangesproken door bijvoorbeeld mijn ouders. En ook zijn familie laat graag merken dat ze vinden dat ik hem lekker vrij moet laten. Het is altijd allemaal vol lof over hem. Dan ga je je op een gegeven moment afvragen of je zelf een enorme zeikerd bent. En misschien ben ik dat ook wel.
Vriendin van mij heeft er ook zo eentje thuis; overal die leuke, attente, aardige man, maar thuis een hork.
Minik schreef:
29-06-2025 13:35
Dan zou ik een open relatie voorstellen om dat elders te halen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat hij nog aantrekkelijk is vanwege zijn gedrag.
Minik schreef:
29-06-2025 13:26
En toch schrijft echt bijna niemand dat.

Daarnaast is het gewoon horkengedrag en helaas zeer bekend gedrag, heel veel vrouwen gaan daardoor de scheiding aanvragen.

Het klinkt nu een beetje alsof je ergens graag de zeikerd wil zijn zodat je gewoon in deze situatie kan blijven.
En dat mag natuurlijk. Jouw leven.
missnuada wijzigde dit bericht op 29-06-2025 13:50
7.11% gewijzigd
Hij doet dingen alleen voor zichzelf. Dus hij heeft continu triggers nodig om zich tijdelijk in te zetten. Het huwelijk was in gevaar, dat was een trigger. Ik kan me zo voorstellen dat concurrentie in de vorm van een andere man ook een trigger zal zijn. Maar wat een idioterie dat zoiets nodig zou zijn om je man in beweging te krijgen, alleen maar omdat je per se wil samen blijven.

Ik denk dat wat jij wil alleen kan met een andere man, niet met je huidige man. Hij is zo, en hij blijft zo.
Lalaloepsie schreef:
06-10-2024 19:07
Het lijkt me een eenzaam bestaan voor jou om getrouwd te zijn met een man die liever weg dan thuis bij zijn gezin is. Een man die zelfs zijn zieke kind meesleept in zijn drang om op tournee te zijn. Die jou tegen jouw zin meesleept naar zijn familiefeest. Jullie (zijn vrouw en kinderen) zijn alleen in zijn leven om te showen wat voor geweldige man en vader hij is (want met jullie persoonlijk houdt hij geen enkele rekening). Houdt er rekening mee dat hij zijn egotrip blijft voortzetten (omdat hij alles wat jij zegt eigenlijk onzin vind). Gelukkig worden je kinderen mettertijd steeds groter, zelfstandiger en kunnen ze dus zelf hun drinken (en ontbijt) gaan pakken, zo nodig terwijl ze alleen thuis blijven.

Erg eigenlijk dat ik je nu hetzelfde kan schrijven als toen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven