Slechte opvoeding?
dinsdag 3 september 2019 om 12:05
Hoi iedereen,
Ik zit met een probleem namelijk:
Ik woon in een gezin met 5 mensen, mijn ouders, mijn 2 zussen en ik zelf. Ik vind dat mijn ouders mij een slechte opvoeding geven. Zodra ik iets fout doe (ik laat bijvoorbeeld het raam van de douche dicht terwijl die eigenlijk open moet tijdens het douchen). Halen mijn ouders een geldbedrag van mijn bankrekening af. Niet veel vaak €5 ofzo, maar toch dat is toch niet normaal? En zodra een van mijn zussen het doet komen zij er met een korte preek vanaf. Mijn jongere tweelingzusje wordt voor mijn gevoel altijd voorgetrokken als wij ruzie hebben, dan krijgt zij altijd gelijk. Ik voel me niet gelijk behandeld. Laatst gebeurde er zo iets gênants! Ik was met 2 goeie vriendinnen van mij naar een feestje het was super leuk ik had tijd van m’n leven. Ik had ook wel iets op, niet veel, maar ik merkte er wel wat van zegmaar. Het was 00:30 uur toen mijn ouders naar ons toekwamen en zeiden dat wij allemaal naar huis moesten. Mijn vriendinnen waren hee erg teleurgesteld en ik zelf moest huilen van schaamte.
Wat moet ik hiermee?
Ik zit met een probleem namelijk:
Ik woon in een gezin met 5 mensen, mijn ouders, mijn 2 zussen en ik zelf. Ik vind dat mijn ouders mij een slechte opvoeding geven. Zodra ik iets fout doe (ik laat bijvoorbeeld het raam van de douche dicht terwijl die eigenlijk open moet tijdens het douchen). Halen mijn ouders een geldbedrag van mijn bankrekening af. Niet veel vaak €5 ofzo, maar toch dat is toch niet normaal? En zodra een van mijn zussen het doet komen zij er met een korte preek vanaf. Mijn jongere tweelingzusje wordt voor mijn gevoel altijd voorgetrokken als wij ruzie hebben, dan krijgt zij altijd gelijk. Ik voel me niet gelijk behandeld. Laatst gebeurde er zo iets gênants! Ik was met 2 goeie vriendinnen van mij naar een feestje het was super leuk ik had tijd van m’n leven. Ik had ook wel iets op, niet veel, maar ik merkte er wel wat van zegmaar. Het was 00:30 uur toen mijn ouders naar ons toekwamen en zeiden dat wij allemaal naar huis moesten. Mijn vriendinnen waren hee erg teleurgesteld en ik zelf moest huilen van schaamte.
Wat moet ik hiermee?
dinsdag 3 september 2019 om 13:01
Ze zijn vast strenger voor jou omdat jij van hun kinderen degene bent die het minst goed luistert en het meest zelf wil bepalen. En zo kan het gebeuren dat jouw gedrag door hun wordt uitvergroot en jij bij voorbaat al de schuldige bent. Het is lastig om dat patroon, wat zich heeft ontwikkeld in de loop der jaren, te doorbreken. Wat je het beste kunt doen voor jou op dit moment is proberen meer te zijn zoals je zussen, niet proberen je gelijk te halen en het nog een paar jaar uitzitten totdat je op kamers kan.
Dat van het geld afschrijven vind ik trouwens ook niet normaal.
Dat van het geld afschrijven vind ik trouwens ook niet normaal.
dinsdag 3 september 2019 om 13:07
Wij kennen jou niet. Misschien ben je wel heel hardleers en luister je nooit.
Als je ouders al 10x gezegd hebben dat je het raam open moet doen, en je doet het niet, geef ik ze groot gelijk dat ze geld van je pakken. Als ik zonder licht fiets krijg ik ook een boete.
En 00.30 uur is een prima tijd voor iemand van 16. Als je mijn dochter was ging je de komende maanden niet meer uit.
Als je ouders al 10x gezegd hebben dat je het raam open moet doen, en je doet het niet, geef ik ze groot gelijk dat ze geld van je pakken. Als ik zonder licht fiets krijg ik ook een boete.
En 00.30 uur is een prima tijd voor iemand van 16. Als je mijn dochter was ging je de komende maanden niet meer uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
dinsdag 3 september 2019 om 13:07
16 en alcohol drinken? Geen wonder dat het beter was dat je naar huis ging.Streepjes_mode schreef: ↑03-09-2019 12:44Ik heb mijn eigen rekening, maar Mn ouders kunnen er wel bij. Ik ben 16
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 3 september 2019 om 13:11
Je mag nog geen alcohol
En half 1 is een prima tijd voor een 16 jarige hoor
En dat geld van je rekening
Hier ging het vroeger zo:
Sum, haal die natte handdoeken uit je kamer (lang haar dus altijd 2 handdoeken, 1 voor mijn haar en 1 voor mijn lijf)
Dit herhaalde zich zo'n 3x in de week dus 3x2 = 6 handdoeken per week
Mijn moeder werd er gek van
afspraak:
Elke handdoek die op mijn kamer lag kostte me een gulden
En geloof me, dat waren de eerste maanden een hoop weken zakgeld die ik kwijt was
En half 1 is een prima tijd voor een 16 jarige hoor
En dat geld van je rekening
Hier ging het vroeger zo:
Sum, haal die natte handdoeken uit je kamer (lang haar dus altijd 2 handdoeken, 1 voor mijn haar en 1 voor mijn lijf)
Dit herhaalde zich zo'n 3x in de week dus 3x2 = 6 handdoeken per week
Mijn moeder werd er gek van
afspraak:
Elke handdoek die op mijn kamer lag kostte me een gulden
En geloof me, dat waren de eerste maanden een hoop weken zakgeld die ik kwijt was
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 3 september 2019 om 13:59
Ik vind het wel een beetje sneu voor je, dacht je dat het een beetje een jongerenforum was dat bij het blad hoort?
En blijkt dat er allemaal volwassen dames te zitten die je nog een keer op je kop geven net als je ouders..
Wel een beetje zorgelijk dat je zo snel al alcohol wil gebruiken, is echt slecht voor je op nog zo'n jonge leeftijd, dat is gewoon echt waar!! Je kunt er je hele leven last van hebben.
En blijkt dat er allemaal volwassen dames te zitten die je nog een keer op je kop geven net als je ouders..
Wel een beetje zorgelijk dat je zo snel al alcohol wil gebruiken, is echt slecht voor je op nog zo'n jonge leeftijd, dat is gewoon echt waar!! Je kunt er je hele leven last van hebben.
dinsdag 3 september 2019 om 14:35
dinsdag 3 september 2019 om 14:37
Ze is 16.Wintertime16 schreef: ↑03-09-2019 14:35Kun je je rekening niet aanpassen zodat je ouders er niet meer bij kunnen?
En had je een tijd afgesproken met dat feestje? Ik vind het wel apart dat ze naar een feestje komen om je op te halen..Maar als je 12 uur thuis moest zijn en je bent om half 1 nog aan het drinken..
dinsdag 3 september 2019 om 14:52
s-a-r-kast schreef: ↑03-09-2019 12:58Troost je,
Wanneer je 16 bent is het heel gangbaar om te moeten huilen als je na middernacht niet verder mag zuipen. (officieel MAG je nog niet drinken he! Van de wet, niet van je ouders)
Wanneer je 16 bent is het heel gangbaar om je ouders stom te vinden en dat ze het slecht doen met jou.
Wanneer je 16 bent is het heel gangbaar om alleen naar je eigen aandeel te kijken.
Je bent een doodnormale puber met absoluut bijbehorend vervelend pubergedrag.
Ik heb met je ouders te doen (die hebben nu tig pubers in huis?) en als je later groot bent snap je ineens veel meer van ze.
Wat wél nog kan, zelfs als je 16 bent, is proberen een normaal gesprek met je ouders te hebben.
"joh pap en mam, ik weet dat ik iedere keer dat raampje vergeet, ik vind dat zelf ook stom. Maar kunnen we asjeblieft samen naar een andere (meer opbouwende) consequentie kijken? Want het geld van mijn rekening afhalen vind ik (en is voor mij niet) de oplossing voor dit probleem. Maar ik ben het met jullie eens dat er iets moet veranderen en ik zou daar het liefst samen met jullie over na willen denken."
of zoiets...
Bedankt voor je reactie, ik heb meerdere keren geprobeerd om met mijn ouders te praten, maar ze zijn het niet mij eens. Het eindigt altijd in ruzie terwijl ik oprecht probeer een normaal gesprek met ze aan te gaan.
dinsdag 3 september 2019 om 15:03
'Ik vind dat ik een slechte opvoeding krijg'. Je bent 16 en deze uitspraak is nogal typerend voor een puber. De dingen die je schrijft (badkamerraam dicht laten, drinken) zijn ook gewoon dingen waarvoor je op je dak mag krijgen.
Als je je echt zorgen maakt of je er ongelukkig bij voelt kun je altijd een afspraak maken bij de huisarts, of praten met je mentor op school.
Als je je echt zorgen maakt of je er ongelukkig bij voelt kun je altijd een afspraak maken bij de huisarts, of praten met je mentor op school.
dinsdag 3 september 2019 om 15:07
even niet meer praten dan. En leg iets wat je echt mee uit de badkamer moet nemen bij het raam, dan denk je er misschien makkelijker aan om dat open te doen.Streepjes_mode schreef: ↑03-09-2019 14:52Bedankt voor je reactie, ik heb meerdere keren geprobeerd om met mijn ouders te praten, maar ze zijn het niet mij eens. Het eindigt altijd in ruzie terwijl ik oprecht probeer een normaal gesprek met ze aan te gaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 3 september 2019 om 15:09
Houd gewoon op met praten en houd je aan hun regels:Streepjes_mode schreef: ↑03-09-2019 14:52Bedankt voor je reactie, ik heb meerdere keren geprobeerd om met mijn ouders te praten, maar ze zijn het niet mij eens. Het eindigt altijd in ruzie terwijl ik oprecht probeer een normaal gesprek met ze aan te gaan.
zet dat raampje open
Hang een nieuwe wc-rol op (an al die andere dingen, die normaal zijn om Wel te doen)
Drink niet en kom op tijd thuis
Moet jij eens opletten hoeveel credits je dan krijgt, en hoe leuk het thuis wordt
dinsdag 3 september 2019 om 15:21
Wat vastleggen?HoogSammie schreef: ↑03-09-2019 15:20Even allemaal vastleggen zodat je het op papier hebt. Dan je ouders er mee confronteren, je moet ze wel de kans geven.
Alle personen hier die gelijk zeggen uit huis gaan zijn niet goed wijs
Dat ze voortaan het raam dicht zal doen?
Voortaan op tijd thuis zal zijn?
Niet meer drinkt??
prima idee!
En mensen zeiden: ga het huis uit!
Toen leeftijd van TO nog niet bekend was
dinsdag 3 september 2019 om 15:40
De dag dat mijn dochter van 16 mij met een papier komt confronteren over mijn opvoeding is de dag dat ik rollend over de vloer ga van het lachen.HoogSammie schreef: ↑03-09-2019 15:20Even allemaal vastleggen zodat je het op papier hebt. Dan je ouders er mee confronteren, je moet ze wel de kans geven.
Oh en ook de dag dat de teugels nog harder aangetrokken gaan worden.
Kom op zeg! Het wicht is 16!
dinsdag 3 september 2019 om 15:40
dinsdag 3 september 2019 om 15:48
wij ook, we zouden een goede fles wijn opentrekken en erop proosten
Waarbij de 16jarige een glaasje appelsap krijgt
dinsdag 3 september 2019 om 18:13
Tuurlijk, mijn jongere twin is zelfs tien minuten jonger. Kleine of jongere zusje dus. (Ze is ook nog 2 cm kleiner
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-09-2019 18:42
0.35% gewijzigd
dinsdag 3 september 2019 om 18:16
Guttegut, meisje is 16, drinkt een drankje wat tot een paar jaar geleden gewoon mocht op die leeftijd en gelijk springen de moraalridders weer omhoog hier. Stel je even aan zeg.
Bovendien is er geen wet die haar verbied alcohol te drinken hoor? Ze mag het alleen niet kopen en newsflash, de gemiddelde 16-jarige heeft allang een keer wat gedronken.
Bovendien is er geen wet die haar verbied alcohol te drinken hoor? Ze mag het alleen niet kopen en newsflash, de gemiddelde 16-jarige heeft allang een keer wat gedronken.
dinsdag 3 september 2019 om 18:27
Heldens schreef: ↑03-09-2019 18:16Guttegut, meisje is 16, drinkt een drankje wat tot een paar jaar geleden gewoon mocht op die leeftijd en gelijk springen de moraalridders weer omhoog hier. Stel je even aan zeg.
Wie zit er nou helemaal hoog op het paardje.
dinsdag 3 september 2019 om 18:34
Waarvan acteHeldens schreef: ↑03-09-2019 18:16Guttegut, meisje is 16, drinkt een drankje wat tot een paar jaar geleden gewoon mocht op die leeftijd en gelijk springen de moraalridders weer omhoog hier. Stel je even aan zeg.