Slechte opvoeding?

03-09-2019 12:05 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik zit met een probleem namelijk:

Ik woon in een gezin met 5 mensen, mijn ouders, mijn 2 zussen en ik zelf. Ik vind dat mijn ouders mij een slechte opvoeding geven. Zodra ik iets fout doe (ik laat bijvoorbeeld het raam van de douche dicht terwijl die eigenlijk open moet tijdens het douchen). Halen mijn ouders een geldbedrag van mijn bankrekening af. Niet veel vaak €5 ofzo, maar toch dat is toch niet normaal? En zodra een van mijn zussen het doet komen zij er met een korte preek vanaf. Mijn jongere tweelingzusje wordt voor mijn gevoel altijd voorgetrokken als wij ruzie hebben, dan krijgt zij altijd gelijk. Ik voel me niet gelijk behandeld. Laatst gebeurde er zo iets gênants! Ik was met 2 goeie vriendinnen van mij naar een feestje het was super leuk ik had tijd van m’n leven. Ik had ook wel iets op, niet veel, maar ik merkte er wel wat van zegmaar. Het was 00:30 uur toen mijn ouders naar ons toekwamen en zeiden dat wij allemaal naar huis moesten. Mijn vriendinnen waren hee erg teleurgesteld en ik zelf moest huilen van schaamte.

Wat moet ik hiermee?
Streepjes_mode schreef:
03-09-2019 14:52
Bedankt voor je reactie, ik heb meerdere keren geprobeerd om met mijn ouders te praten, maar ze zijn het niet mij eens. Het eindigt altijd in ruzie terwijl ik oprecht probeer een normaal gesprek met ze aan te gaan.
Ik hoor me zusje dit vroeger ook zeggen. Alleen wat zij niet begreep en nu nog niet is dat ze dingen doet zonder bij na te denken. Keer op keer maakte ze fouten en vervolgens mocht mijn ouders het oplossen. Want ja, dat doen ouders eenmaal. Het was al met de kleinste dingen dat ze de ernst niet in zag.
Nu jaren later is het wat verbeterd. Maar als ik mijn zusje dit zou lezen zou ze het nog vinden dat het mee viel.
Heldens schreef:
03-09-2019 18:16
Guttegut, meisje is 16, drinkt een drankje wat tot een paar jaar geleden gewoon mocht op die leeftijd en gelijk springen de moraalridders weer omhoog hier. Stel je even aan zeg.

Bovendien is er geen wet die haar verbied alcohol te drinken hoor? Ze mag het alleen niet kopen en newsflash, de gemiddelde 16-jarige heeft allang een keer wat gedronken.
Ah dat probeerde ik ook altijd bij mijn ouders. Ik ben van die tijd dat de gordelplicht achterin net ging gelden. En zeuren dat ik deed. Goede oude tijd...

On topic: ouders kunnen klote zijn TO, dr van dat geld vind ik niet constructief maar hé, waarom zoek je niet naar manieren dat raampje niet te vergeten? Daar gaat het ze om uiteindelijk, zitten mokken over de straf die wordt opgelegd heeft weinig nut.

Helaas mag je blijkbaar ook niet drinken van ze of laat opblijven. Ik vond mijn ouders ook streng. Ging met 18 meteen het huis uit, en kwam erachter dat ze met bepaalde zaken echt een punt hadden en met andere dingen weer niet. Ze deden hun best, hadden het beste met me voor en ja ook zij maakten zo hun fouten. Daar praat je makkelijker over als je er niet meer middenin zit.

Doorbijten, houd rekening met ze een ga weg zodra het kan met 18, als het je echt niet bevalt. Voor nu kun je niet anders dan je aanpassen en je van je beste kant laten zien.
Dit is geen slechte opvoeding hoor. Dit valt onder de noemer "ik zou willen dat ze dit of dat anders deden, maar overal is wel wat".

Als je te lang op een feestje blijft hangen, huishoudelijke afspraken niet nakomt of alcohol drinkt dan doen ouders dat soort dingen ja.

De ene ouder pakt je mobiel af, de andere ouder komt je voor straf met krulspelden en een bloemetjeskamerjas van een feestje afhalen. En loopt dan liefst nog een ererondje door de kamer.
Ook wel eens gehoord: een vader die zijn dochter herhaaldelijk liet omroepen in een danscafe. "Marieke van 16 moet NU naar de uitgang komen, waar haar vader op haar wacht". Voortaan was Marieke altijd op tijd thuis :proud:

Ik heb ook wel eens op mijn eigen verjaardagsfeestje een preek over iets van mijn pa gehad waar alle vrienden bij waren. Vond ik gruwelijk ;-D

Kortom: dat soort dingen doen ouders als je niet doet wat ze willen. Zolang het niet erger wordt dan dat valt het nog wel mee :) . Komt wel goed allemaal.
Ach kind toch. Huilen van schaamte, tja dat is het enige waar die ouders nu nog een béétje lol in hebben: jou te kijk zetten bij je vriendinnen. Daarnaast hopen ze natuurlijk dat jij het raam vergeet, dan zijn ze weer €5 rijker. Verder proberen ze ook nog een wig te drijven tussen jou en je ‘jongere’ tweelingzus door jou achter te stellen. Een tweeling moet je altijd en eeuwig gelijk behandelen! En niet te vergeten: ze laten je af en toe een paar hersencellen kapot drinken voordat ze ingrijpen. Die moeten wel een gore hekel aan je hebben meid.
In mijn tijd mocht men nog op de 16de niet een wijn drinken, maar als ik heel eerlijk ben was ik er ook een paar jaar eerder bij. Eigenlijk ken ik weinig mensen die echt niks dronken tot ze het officieel mochten. Het is niet gezond etc maar eerder regel dan uitzondering op die leeftijd als ik om me heen kijk.
Streepjes_mode schreef:
03-09-2019 12:44
Ik heb mijn eigen rekening, maar Mn ouders kunnen er wel bij. Ik ben 16
dan hebben ze groot gelijk
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Loekie12345 schreef:
03-09-2019 19:48
In mijn tijd mocht men nog op de 16de niet een wijn drinken, maar als ik heel eerlijk ben was ik er ook een paar jaar eerder bij. Eigenlijk ken ik weinig mensen die echt niks dronken tot ze het officieel mochten. Het is niet gezond etc maar eerder regel dan uitzondering op die leeftijd als ik om me heen kijk.
Maar dan bekijk je het vanuit het kind. Wat ik vroeger deed, telt niet meer.
Ik heb nu de rol van ouder, en vanuit die rol bepaal ik wat mijn kind wel/niet mag.
En nu mag drinken voor je 18e niet (ben benieuwd waar TO was, dat ze alcohol kreeg) en is het het goed recht van haar ouders haar te (proberen te) verbieden niks te drinken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven