Speciaal zijn om een goede relatie te hebben?

22-10-2020 12:31 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik vroeg me af hoe jullie hierin staan. Ik besef me dat het beeld dat ik van mezelf en relaties heb waarschijnlijk afwijkt van normaal.

Ik heb het idee dat om "ware liefde" te vinden, iemand die helemaal head over heels van jou is en smoorverliefd, je tot op zekere hoogte speciaal moet zijn. Dus ver boven gemiddeld moet zijn; bovengemiddeld knap, intelligent, grappig, leuk, sociaal, verleidelijk, etc.

Als mensen (in mijn omgeving) beschrijven wat ze zo smoorverliefd maakt op hun vriend of vriendin, is het vaak dat degene waar ze verliefd op zijn de "Full package" is; het lijkt me niet realistisch dat iedereen over deze full package beschikt. Ook kom ik mensen tegen die wel in een relatie zitten maar niet helemaal gek op hun partner zijn, maar "settelen". Het lijkt mij dat deze relaties uiteindelijk wel stranden, ik zou zelf ook niet gelukkig zijn in een relatie met een partner die niet gek op mij is; daar ben ik te onzeker voor.

Ik heb het idee dat als je niet over deze "full package" beschikt, je partner uiteindelijk niet tevreden meer met jou en de relatie zal zijn, weg zal gaan of vreemd zou gaan.

Realistisch is natuurlijk ook dat de meeste mensen (inclusief ikzelf) dit niet zijn, bovengemiddeld. Tegelijkertijd zijn veel mensen wel biased om zichzelf iets positiever in te schatten dan dat zij in realiteit zijn, maar in realiteit zijn de meeste mensen gewoon "gemiddeld" - de term bestaat niet voor niets lijkt me.

Ik voel dus best veel druk op me om "uit te blinken", omdat ik het gevoel heb dat ik anders niet voldoe, makkelijk vervangbaar ben en verlaten of bedrogen wordt.

Hoe staan jullie hierin? Zijn jullie van mening dat je bovengemiddeld moet zijn om een man helemaal verliefd en committed te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
En vooral niet luisteren naar adviezen als "je moet eerst van jezelf houden voordat..." of "als je stopt met zoeken dan..." Wat een onzin. Relatiestatus zegt niks over de eigenschappen die iemand wel of niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
Vanzelfsprekend ben ik perfect, net als iedereen trouwens. Voor mijn man ben ik in ieder geval perfect, met mijn plus - en minpunten. Maar uit die combinatie van eigenschappen bestaat mijn 'full package'. En vaak zijn minder goede eigenschappen een gevolg van goede eigenschappen. En voor mij is mijn man ook perfect. Natuurlijk vind ik sommige eigenschappen irritant, maar die eigenschappen maken hem tot wie hij is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
22-10-2020 13:26
Voor mijn man ben ik in ieder geval perfect, met mijn plus - en minpunten.
Je bent wel erg goedgelovig!
Timetraveler schreef:
22-10-2020 13:24
En vooral niet luisteren naar adviezen als "je moet eerst van jezelf houden voordat..." of "als je stopt met zoeken dan..." Wat een onzin. Relatiestatus zegt niks over de eigenschappen die iemand wel of niet heeft.
Eerst van jezelf houden lijkt me wel een belangrijke vooral om te voorkomen dat je jezelf niet vergooit voor de eerste de beste klojo die over je grenzen gaat. Daarbij als je van jezelf houdt dan straal je zelfvertrouwen uit en dat trekt aan :)
Alle reacties Link kopieren
The full package is voor iedereen anders. Daarnaast wees gewoon tevreden met je kwaliteiten die je hebt. Je vindt jezelf toch de moeite waard? Nou er zijn er echt wel mensen die jou ook de moeite waard vinden.

Wat is bovengemiddeld? Perfectie bestaat niet.
Leg de lat niet te hoog voor jezelf en wees niet te streng voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2020 12:39
je klinkt nog vrij jong. dan heb je waarschijnlijk ook vooral mensen om je heen, die vrij-jong zijn. Allemaal nog geen 20 jaar vaste-verkering. Allemaal nog in de fase: "oooooh-alles-is-leuk-aan-hem!"

Ik ben eerst jarenlang alleen maar verliefd geweest op mijn man, ondertussen blijkt hij ook maar een mens, met ook irritante kantjes.
het rare is, dat hij dat van mij ook vindt, dat kan natuurlijk niet waar zijn! :)
Mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje lastig om te zeggen wat mijn ideeën hierover zijn zonder heel onaardig te lijken, of mezelf af te kraken. Maar dan toch maar. Ik zie vaak dat mensen die qua uiterlijk niet zo standaard mooi zijn en ook niet heel slim of rijk, verliefd worden op partners die op die vlakken ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Dat viel me een tijdje geleden ineens op bij een datende collega. Hij is niet bijster knap of slank en gespierd, en eigenlijk een gewone doorsnee buurman met een buikje. Als je hem dan over vrouwen hoorde praten, en zag waar hij zijn hoofd voor omdraaide, totaal buiten zijn league. Uiteindelijk werd hij smoorverliefd, zij op hem, en nam hij haar mee naar een werkfeestje. Daar hadden we wel wat van verwacht, maar ze bleek een doorsnee buurvrouw met dikke billen, onderkin en administratieve baan.
Nou ja, zelf ben ik ook niet (meer) heel mooi, wel leuk en grappig maar tamelijk irritant af en toe. Mijn partner vind ik trouwens wel heel knap, al is hij dat objectief gezien misschien niet, wel heel slim, en soms verschrikkelijk irritant. Ik denk dat dat ons gemeenschappelijke punt is, we zijn beide irritant :)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-10-2020 13:31
Ik vind het een beetje lastig om te zeggen wat mijn ideeën hierover zijn zonder heel onaardig te lijken, of mezelf af te kraken. Maar dan toch maar. Ik zie vaak dat mensen die qua uiterlijk niet zo standaard mooi zijn en ook niet heel slim of rijk, verliefd worden op partners die op die vlakken ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Dat viel me een tijdje geleden ineens op bij een datende collega. Hij is niet bijster knap of slank en gespierd, en eigenlijk een gewone doorsnee buurman met een buikje. Als je hem dan over vrouwen hoorde praten, en zag waar hij zijn hoofd voor omdraaide, totaal buiten zijn league. Uiteindelijk werd hij smoorverliefd, zij op hem, en nam hij haar mee naar een werkfeestje. Daar hadden we wel wat van verwacht, maar ze bleek een doorsnee buurvrouw met dikke billen, onderkin en administratieve baan.
Nou ja, zelf ben ik ook niet (meer) heel mooi, wel leuk en grappig maar tamelijk irritant af en toe. Mijn partner vind ik trouwens wel heel knap, al is hij dat objectief gezien misschien niet, wel heel slim, en soms verschrikkelijk irritant. Ik denk dat dat ons gemeenschappelijke punt is, we zijn beide irritant :)
Ik moest lachen om deze reactie, dankjewel! haha

Zou het misschien kunnen dat we dan toch onbewust verliefd worden op wat we zelf denken dat we verdienen?

Toch werd ik vroeger (en misschien nog steeds) altijd verliefd op onbereikbare "out of my league" types..
Alle reacties Link kopieren
Ducki schreef:
22-10-2020 13:21
Klopt, maar daarnaast denk ik dat mijn wereldbeeld ook niet helemaal overeenkomt met de realiteit, daar probeer ik ook aan te werken. Kijken naar hoe anderen dingen zien helpt daarmee
heb je daar hulp bij?
Alle reacties Link kopieren
Ducki schreef:
22-10-2020 13:19
"Ik voel dus best veel druk op me om "uit te blinken", omdat ik het gevoel heb dat ik anders niet voldoe, makkelijk vervangbaar ben en verlaten of bedrogen wordt."

Dit voelde ik in mijn vorige relatie ook heel erg, en ben uiteindelijk gedumpt. Bevestigde die gedachte voor mij wel een beetje. Achteraf voelt het dus ook dat als ik "beter" was, dit niet was gebeurd.

Daarnaast leek de dumper in kwestie wel heel snel over me heen; kwam 1 maandje nadat hij het uitgemaakt had weer terug om leuk te vragen of ik nog wel seks met hem wilde (zonder relatie, is wat ik begrepen heb). Hij sloot uit dat hij opnieuw gevoelens voor me kon krijgen Toen had ik ook het idee dat als ik beter, knapper of leuker was geweest, hij echt niet zo snel over mij en onze relatie heen was en in staat was om seks te hebben zonder gevoelens.

Maar dat ter zijde
hij was dus gewoon niet verliefd op je, maar had wel een jeukende pielemoos
heeft dus werkelijk niks met jou te maken, of met wie jij bent
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2020 13:35
heb je daar hulp bij?
Ja, heb ik
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2020 13:35
hij was dus gewoon niet verliefd op je, maar had wel een jeukende pielemoos
heeft dus werkelijk niks met jou te maken, of met wie jij bent
Hij leek dus in eerste instantie wel heel verliefd, sprak dat ook uit. Wat het allemaal heel verwarrend voor me heeft gemaakt

Maar goed, als je wat meer zelfwaarde zou hebben en niet je waarde zou afmeten aan hoe verliefd iemand op je is of is geweest, zou dat natuurlijk allemaal niet uit maken
ducki wijzigde dit bericht op 22-10-2020 13:39
20.09% gewijzigd
Wat voor de 1 belangrijk is, is het voor de ander niet.
Ik zag er vroeger 'leuk' uit en dat trok een bepaald soort man die erg op dat plaatje viel aan.
Er was er eentje die juist een wat bitchy type zocht, die is geëindigd met zo'n temperamentvol type die graag scenes in het openbaar maakt, erg jaloers is etc. Hij vind dat prachtig, komt helemaal tot zijn recht als hij zegt 'nee dat mag ik niet hoor'.
Een vriend van me zoekt, in mijn ogen, van die miserabele beschermd opgevoede dames uit met een piepstem, die snel huilen en nerveus zijn. Hij vindt dat juist fantastisch, kan hij helemaal de prins op het witte paard uithangen.
Mijn man kan niet eens normaal een gesprek voeren met zijn vriendin of zijn ex vrouw, die meiden werken mij ook helemaal op mijn zenuwen.
Maar hij zit er helemaal zwijmelen naast.
KamilleT schreef:
22-10-2020 13:31
Daar hadden we wel wat van verwacht, maar ze bleek een doorsnee buurvrouw met dikke billen, onderkin en administratieve baan.
Misschien pijpt ze dan wel weer heel erg lekker. En maakt ze het op die manier weer goed dat ze er verder niet zo best uit ziet.
Verliefdheid is niets anders dan een vlaag van verstandsverbijstering waarin je je aangetrokken voelt tot iemand waarvan je het idee hebt dat diegene alle kwaliteiten bezit om jou gelukkig te maken. Wat natuurlijk onzin is.
KamilleT schreef:
22-10-2020 13:31
Ik vind het een beetje lastig om te zeggen wat mijn ideeën hierover zijn zonder heel onaardig te lijken, of mezelf af te kraken. Maar dan toch maar. Ik zie vaak dat mensen die qua uiterlijk niet zo standaard mooi zijn en ook niet heel slim of rijk, verliefd worden op partners die op die vlakken ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Dat viel me een tijdje geleden ineens op bij een datende collega. Hij is niet bijster knap of slank en gespierd, en eigenlijk een gewone doorsnee buurman met een buikje. Als je hem dan over vrouwen hoorde praten, en zag waar hij zijn hoofd voor omdraaide, totaal buiten zijn league. Uiteindelijk werd hij smoorverliefd, zij op hem, en nam hij haar mee naar een werkfeestje. Daar hadden we wel wat van verwacht, maar ze bleek een doorsnee buurvrouw met dikke billen, onderkin en administratieve baan.
Nou ja, zelf ben ik ook niet (meer) heel mooi, wel leuk en grappig maar tamelijk irritant af en toe. Mijn partner vind ik trouwens wel heel knap, al is hij dat objectief gezien misschien niet, wel heel slim, en soms verschrikkelijk irritant. Ik denk dat dat ons gemeenschappelijke punt is, we zijn beide irritant :)
Mannen kijken graag naar mooie vrouwen en dat je keuze dicht ligt bij je eigen marktwaarde is ook niet altijd waar, Marilyn Monroe was bijvoorbeeld getrouwd met een man die niet knap was, Beyonce heeft een man die niet knap is etc.
Er komt veel meer bij kijken om verliefd te worden en hem of haar tot je levenspartner te zien.
Als het alleen om een mooi koppie te doen was dan bleven de mannen trouw aan een opblaaspop.
Alle reacties Link kopieren
LaverneB schreef:
22-10-2020 13:38
Verliefdheid is niets anders dan een vlaag van verstandsverbijstering waarin je je aangetrokken voelt tot iemand waarvan je het idee hebt dat diegene alle kwaliteiten bezit om jou gelukkig te maken. Wat natuurlijk onzin is.
Mooi uitgelegd!
Alle reacties Link kopieren
To waar denk je uiteindelijk gelukkig van te worden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
22-10-2020 13:38
Misschien pijpt ze dan wel weer heel erg lekker. En maakt ze het op die manier weer goed dat ze er verder niet zo best uit ziet.
een vriend van mij (ken hel al eeuwen) heeft al jaren een vaste relatie met een vrouw, die en geen seks meer met hem wil
En geen flikker doet in het huishouden (en hij werkt fulltime, zij 2 dagen), en dat strekt zich uit tot in nooit koken ook niet voor de kinderen. Geen tijd voor hem of de kinderen heeft, want haar hobbies (ze is kunstenares) gaan altijd voor. En hij moppert vaak op haar, en toch houdt hij van haar.
Houden-van is verre van rationeel
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende studies naar koppels die lange tijd bij elkaar blijven, en het blijkt dat zij bijna altijd heel dicht bij elkaar staan qua IQ. Of ze nu allebei heel slim, gemiddeld of beneden gemiddeld zijn. Ik weet niet of dat ook voor andere karaktertrekken geldt, maar ik denk tot op zekere hoogte wel: een relatie waarin jij je ondergeschikt voelt aan je partner, of juist voelt dat hij/zij beneden jou staat kan niet goed aflopen.

Overigens vind ik mijn vriend perfect voor mij maar vragen vriendinnen zich vaak af hoe ik het met hem uithou. Hij is enorm doelgericht en heeft eigenlijk bijna geen interesse in de mensen om hem heen, uit zichzelf zou hij nooit iets sociaals ondernemen en hij is het gelukkigst als hij zo lang mogelijk thuis kan blijven (corona is voor hem bijna een blessing in disguise). Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dit makkelijk een dealbreaker kunnen vinden maar voor mij is dit een klein dingetje tegenover alle geweldige kwaliteiten die daar tegenover staan. De ideale partner is absoluut niet objectief.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
22-10-2020 13:30
Eerst van jezelf houden lijkt me wel een belangrijke vooral om te voorkomen dat je jezelf niet vergooit voor de eerste de beste klojo die over je grenzen gaat. Daarbij als je van jezelf houdt dan straal je zelfvertrouwen uit en dat trekt aan :)
Oh eens hoor. Ik geloof er alleen niet in dat;
- iedereen in een relatie een top gevoel van eigenwaarde heeft.
- dat je, wanneer je van jezelf houdt/zelfvertrouwen hebt je daarmee automatisch een leuke partner aantrekt.

Ik geloof er gewoon niet zo in dat je op basis van relatiestatus automatisch eigenschappen aan iemand kan toekennen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-10-2020 13:42
To waar denk je uiteindelijk gelukkig van te worden?
Moeilijke vraag.. Ik heb heel lang gedacht dat ik gelukkig zou zijn als ik bovengemiddeld zou zijn, als mannen mij zagen als relatiemateriaal, etc. Maar met het verstrijken van de tijd en enkele therapiesessies begin ik me wel steeds meer te beseffen dat je geluk niet af zou moeten hangen van anderen of hoe anderen je beoordelen, meer van of jij kan leven met jezelf

Ik weet het nu nog even niet
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
22-10-2020 13:46
Er zijn verschillende studies naar koppels die lange tijd bij elkaar blijven, en het blijkt dat zij bijna altijd heel dicht bij elkaar staan qua IQ. Of ze nu allebei heel slim, gemiddeld of beneden gemiddeld zijn. Ik weet niet of dat ook voor andere karaktertrekken geldt, maar ik denk tot op zekere hoogte wel: een relatie waarin jij je ondergeschikt voelt aan je partner, of juist voelt dat hij/zij beneden jou staat kan niet goed aflopen.

Overigens vind ik mijn vriend perfect voor mij maar vragen vriendinnen zich vaak af hoe ik het met hem uithou. Hij is enorm doelgericht en heeft eigenlijk bijna geen interesse in de mensen om hem heen, uit zichzelf zou hij nooit iets sociaals ondernemen en hij is het gelukkigst als hij zo lang mogelijk thuis kan blijven (corona is voor hem bijna een blessing in disguise). Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dit makkelijk een dealbreaker kunnen vinden maar voor mij is dit een klein dingetje tegenover alle geweldige kwaliteiten die daar tegenover staan. De ideale partner is absoluut niet objectief.
Hele interessante reactie en interessant onderzoek! Hier wil ik meer over lezen :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is qua uiterlijk echt geen 10, eerder een 7. Maar god, wat vind ik hem lekker. En hij is lief, geduldig en nog veel meer. En we kunnen samen ontzettend lachen.
Ik heb een mannelijke collega die qua uiterlijk echt een 10 is. Loop ik in de lunchpauze een rondje met hem dan zie ik vrouwen steeds hun hoofd omdraaien. En het is ook echt een leuke kerel met een leuke persoonlijkheid. Maar toch is hij voor mij niet leuker dan mijn man en zou ik ook niet gelukkiger van hem worden, ondanks dat hij wel 'knapper' is.
Sowieso is uiterlijk en innerlijk allemaal subjectief. De een houdt van gespierde mannen/vrouwen, de ander houdt van wat voller of juist heel slank. Sommige vallen op getint, andere op blank of juist heel donker. Er is niemand op deze aardbol die door iedereen knap wordt gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij valt juist op die fitboys, die 5 keer in de week in de sportschool staan, quinoa eten en een goede baan hebben. Dit wordt door haar gezien als bovengemiddeld.

Ik moet absoluut niet aan zo'n vent dingen, dat oppervlakkige gedoe, nooit tijd hebben voor mij omdat ie te druk is met fitness of werk. En ik wil lekker een patatje kunnen eten met iemand. Ik ben wel slank, maar er is een verschil tussen normaal en dat overdreven gedoe met je lijf bezig zijn (in mijn ogen).

Daarnaast vind ik de gedachte "out of my league" nergens op slaan. Wat maakt iemand beter of minder dan jij? Wat een complete onzin! Iemand heeft misschien andere dingen wat ze belangrijk vinden, maar zie ik zeker niet als beter/minder.
essychan wijzigde dit bericht op 22-10-2020 13:53
4.96% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven