Standje overleven

20-12-2017 11:17 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn al heel lang samen, hebben twee kinderen. Beide een goede baan. Zover het leuke deel
Beide kinderen hebben een zorgvraag en die is behoorlijk intensief. Ik ben zeg maar 24 uur per dag bereikbaar. Man neemt ook een deel op zich maar ik ben voor het grootste deel aanspreekpunt. Daarnaast heeft man ook een verhaal. Ook hier moeten we beide mee leren omgaan.
Wat ik nu heel erg merk is dat ik onderuit ga. Ik ben van nature introvert en hoe moeilijker de situatie hoe meer ik me in mijzelf terugtrek. Daar heeft man het weer moeilijk mee. Ik heb het idee dat ik al een hele tijd aan het overleven ben i.p.v. aan het leven en ik kom er niet uit. Man zegt therapie maar naar mijn idee lost therapie mijn situatie thuis niet op. Die zijn niet diegene die 24 uur paraat moeten staan en daar heb ik het moeilijk mee. Ik mis een stuk ontspanning, een stuk voor mezelf een tijd dat niemand me stoort. Dat heb ik nooit. Zelfs als ik ga sporten ligt de telefoon naast me zodat ik bereikbaar ben. Als ik uitga met vriendinnen idem
I.p.v. naar elkaar toe groeien groeien we uit elkaar omdat we nu het gevoel hebben dat we elkaar niet begrijpen. Elkaars behoeften niet begrijpen. Ik wordt kriegelig als iemand aan me zit, zowel de kinderen als man maar gewoon omdat ik op een bepaald gebied totaal overprikkeld ben.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat te doen, hoe de situatie om te draaien
O Susan, wat zeg je zinnige dingen.

Man dreigt idd de handdoek in de ring te gooien en doet het op een manier dat jij het gevoel krijgt dat het jouw schuld is. Wat gemeen.

Hij kan ook de voorwaarden scheppen die jij nodig hebt om tot bloei te komen en de liefdevolle vrouw te zijn die hij graag weer wil zien.
Joostisandersgeaard2 schreef:
22-01-2018 13:27
O Susan, wat zeg je zinnige dingen.

Man dreigt idd de handdoek in de ring te gooien en doet het op een manier dat jij het gevoel krijgt dat het jouw schuld is. Wat gemeen.

Hij kan ook de voorwaarden scheppen die jij nodig hebt om tot bloei te komen en de liefdevolle vrouw te zijn die hij graag weer wil zien.
Jij ook, ben het helemaal eens met je posts!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Emma73 schreef:
22-01-2018 13:05
Hij wil meer ja, meer nu hij nog kan. Hij wil een liefdevolle vrouw, een leuke relatie, gezelligheid thuis. Dat snap ik. Hij zal zijn leven beleven als een soort tikkende tijdbom.
Verdomd wat is dit moeilijk.
Om dat te willen krijgen zal ook hij er hard aan moeten trekken. Hij wil dat JIJ dit alleen verzorgd.
Dreamer schreef:
22-01-2018 13:27
.
NEE, mét hulp. Echt. Dat heb jij nodig, maar dat heeft hij ook nodig. Dat hebben jullie nodig en hebben de kinderen nodig.

Je ziet nu dat je jaren terug al een andere koers had moeten varen. Maak nu niet weer dezelfde fout door te denken, dat dit wel gaat lukken, waarna je over een paar jaar (maanden?) alsnog denkt "had ik het maar anders gedaan"
Ik ben het met dreamer eens. Zonder hulp komen jullie hier niet uit. Doe het voor jezelf en de kinderen.
Emma73 schreef:
22-01-2018 13:24
Misschien heb ik een verkeerd beeld bij relatietherapie maar voor mij is relatietherapie dat beide partijen aangeven wat er voor hun gevoel fout zit in de relatie en dat er dan middels de therapeut oplossingen voor deze problemen worden gezocht.
Probleem is bij mij dag ik niet weet of ik al toe ben aan die stap. Dat vind ik dus heel lastig. Vind het ook heel gemeen van mezelf. Ik kan ook niet goed omschrijven waarom. Misschien dat er nog zoveel fout zit binnenin mijzelf dat ik het gevoel heb tig stappen over te slaan.

Normaal ben ik trouwens een vrij nuchter persoon. Maar ik ben nu effe totaal de weg kwijt
.
Ik heb ook geen ervaring met relatietherapie. Ik weet wel dat een relatie geen machine is, waarvan je de foute schroefjes vervangt, even wat draadjes anders legt en het loopt weer.

Een relatie is werken. En in jullie relatie wordt er nu langs elkaar heen gewerkt. Er wordt ook tegengewerkt. Een therapeut kan laten zien, hoe dit beter kan. Hoe jullie dingen ervaren en elkaars kant laten zien. Maar ook: laten zien dat de bal nooit alleen bij 1 persoon kan liggen. Je man vraagt, eist zelfs, vanalles, maar moet ook dingen brengen.

En weglopen, wat hij wil doen, is waarschijnlijk geen oplossing.
Geen hulp zoeken is mijnsinziens de handdoek in de ring gooien.

Mocht je dat doen, blijf op je strepen staan. Ga voor 50-50 verdeling. Echt. Wanneer je man daar te zien voor wordt, kun je altijd nog weer schuiven.
Later is nu
Joostisandersgeaard2 schreef:
22-01-2018 13:30
Ik ben het met dreamer eens. Zonder hulp komen jullie hier niet uit. Doe het voor jezelf en de kinderen.
.
Misschien kunnen jullie gelijk leren, hoe om te gaan met man als hij zieker wordt. Er zal een verschuiving komen. Ook daar is hulp belangrijk bij, zeker als het nu al niet goed loopt. Het loopt je nu al over de schoenen, wat als man datgene wat hij nu doet, ook niet meer kan?
Later is nu
Dreamer schreef:
22-01-2018 13:34
.
Misschien kunnen jullie gelijk leren, hoe om te gaan met man als hij zieker wordt. Er zal een verschuiving komen. Ook daar is hulp belangrijk bij, zeker als het nu al niet goed loopt. Het loopt je nu al over de schoenen, wat als man datgene wat hij nu doet, ook niet meer kan?
Hele goede. Want er zal meer zorg nodig zijn.
Ik weet zo 2 hulpvragen voor je om met een therapeut mee aan de slag te gaan: voor jezelf opkomen en hulp vragen en accepteren. Daar ga je zoveel plezier van hebben.
Volgende week maandag heb ik een afspraak staan bij de huisarts voor therapie. Ik wil in ieder geval hulp voor mijzelf met relatietherapie als zijspoor.
emma73 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 13:46
5.56% gewijzigd
Dit is echt moeilijk. Raar eigenlijk. Wat zou hier moeilijk aan moeten zijn.
Ik ben ergens bang voor waar ik aan ga beginnen, terwijl ik al zo moe hiervan ben.
Ik ben ook bang tot de conclusie te moeten komen dat het echt niet gaat lukken. Ik ben bang gedwongen te worden tot zaken waar ik nog niet aan toe ben.
Emma73 schreef:
22-01-2018 13:43
Volgende week maandag heb ik een afspraak staan bij de huisarts voor therapie. Ik wil in ieder geval hulp voor mijzelf met relatietherapie als zijspoor.
Goed zo! Dat is helemaal voor jou! Ik hoop dat je waardevolle hulp krijgt.
Emma73 schreef:
22-01-2018 13:46
Ik ben ergens bang voor waar ik aan ga beginnen, terwijl ik al zo moe hiervan ben.
Ik ben ook bang tot de conclusie te moeten komen dat het echt niet gaat lukken. Ik ben bang gedwongen te worden tot zaken waar ik nog niet aan toe ben.
.
Als ik dit zo lees, kan het bijna alleen maar meevallen :hug:

Zoals ik al zei: Ik snap dat gevoel van 'weer iets dat moet'. En je moet al steeds zoveel. Maar als het goed is, krijg je hierdoor meer lucht. Of het voelt alsof je meer lucht krijgt of kan nemen. In elk geval krijg jij ook eens iemand, om tegenaan te praten :)
Later is nu
Emma73 schreef:
Komt goed. Goede therapeut helpt je.
Kijk of je een klik hebt. Dat is belangrijk.
Iedereen bedankt voor de bijdrages. Ik heb vanochtend huilend boven de ipad gezeten maar het waren waardevolle bijdrages.
Ik kan nu niet zeggen dat het goed komt maar jullie hebben me geholpen alles weer wat nuchterder te bekijken.
Dreamer schreef:
22-01-2018 13:49
.
Als ik dit zo lees, kan het bijna alleen maar meevallen :hug:

Zoals ik al zei: Ik snap dat gevoel van 'weer iets dat moet'. En je moet al steeds zoveel. Maar als het goed is, krijg je hierdoor meer lucht. Of het voelt alsof je meer lucht krijgt of kan nemen. In elk geval krijg jij ook eens iemand, om tegenaan te praten :)
Dat. En wauw. Je neemt advies aan, je bent verder dan menig een hier op het forum :biggrin: . Goed van je!
Emma73 schreef:
22-01-2018 13:52
Iedereen bedankt voor de bijdrages. Ik heb vanochtend huilend boven de ipad gezeten maar het waren waardevolle bijdrages.
Ik kan nu niet zeggen dat het goed komt maar jullie hebben me geholpen alles weer wat nuchterder te bekijken.
Ach lieverd :hug:. Er komt echt een einde aan deze vervelende periode, alleen weet je nog niet hoe dat eruit gaat zien.
Bij alles wat ik lees hier van je, wil ik alleen maar een arm om je heen slaan. Wat je allemaal de laatste tijd hebt moeten doorstaan, jezelf wegcijferd en nu je een beetje voor jezelf opkomt, degene van wie je de meeste steun verwacht je in de kou zet.

Ik heb ook een kind wat afgelopen jaar erg depri was. Dat hakt er zo in. Dan heb je echt steun nodig om zelf overeind te blijven.
En wat jij leert in therapie, kun je je kind ook weer mee helpen.
Ik denk dat de vraag op dit moment is, wat heeft het hele gezin nodig om weer goed door te kunnen gaan. Laten we beginnen bij een moeder die happy in het leven staat.
En lieve Emma echt ga jezelf niet een schuldgevoel aanpraten, ja je had eerder aan de bel kunnen trekken maar hey zulke dingen sluipen er in en nu is het opruimtijd.
Hij mag vooral kritisch naar zichzelf kijken en jij mag eerst gaan opladen. Je kan niet in een nachtje slaap omdat hij nu wel her en der losse flodders oppakt die leuke onbezorgde vrouw terug toveren.

Wat die geweldige man van je betreft... Ik zou echt zeggen : dat is heel fijn wat JIJ wilt maar heel het leven draait hier al om jou en dat gaat het de komende jaren alleen maar meer doen dus NU gaat het om MIJ anders kan je die jaren die komen het echt helemaal alleen uitzoeken!

En dan ben ik dus wel zo'n kreng die daar sarcastisch achteraan zegt: En vind dan nog maar iemand die je wil met je hele lek en gebrek en prognoses..

Heel hard maar hij gooit zelf dan kan hij hem terug verwachten en ook al staat het er keihard het is wel de waarheid. Hij is net zo goed debet aan niet eerder ingrijpen hij vond het wel best. Een echte partner ziet dat zijn partner eronder doorgaat en zet ook alle zeilen bij.

Anyway welke weg je ook inslaat... Ik hoop die met hulp voor het hele gezin.. laat je iig niet door hem wijsmaken dat het bij jou ligt en praat dat jezelf ook niet aan, relatie heb je met 2 een gezin met zijn allen
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Emma73 schreef:
22-01-2018 13:52
Hoe het ook loopt, het komt goed. En ik weet hoe stom en cliché dit klinkt hoor. Als jullie uit elkaar gaan, komt het ook goed met jou.
Je weet tenminste al dat je niet meer verder wil zoals voorheen, dat is een hele stap, vind ik.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
22-01-2018 14:02
Hoe het ook loopt, het komt goed. En ik weet hoe stom en cliché dit klinkt hoor. Als jullie uit elkaar gaan, komt het ook goed met jou.
Je weet tenminste al dat je niet meer verder wil zoals voorheen, dat is een hele stap, vind ik.
Dat is de eerste grote stap naar een betere situatie.
Wat een lastige situatie...

Ik heb nooit 'echte' relatietherapie gehad. Maar wel één keer gesproken met een psycholoog van het ziekenhuis toen man en ik er samen niet uitkwamen (moesten een gezamenlijke beslissing nemen). Gesprek van een aantal uren waar we allebei écht de kans kregen te vertellen wat we wilden/vonden. Zonder direct een antwoord klaar van de ander, zonder onderbrekingen, geen welles nietes, geen 'ja maar jij', 'dat is niet waar' etc

Wat een verademing. Voor mij, maar ook voor hem.
Dat wens ik jou ook.
Emma73 schreef:
Ik snap precies,echt precies wat je bedoelt. Ik geloof dat ik letterlijk dit wel eens tegen mijn therapeut heb gezegd.

En weet je? Jij neemt de beslissing. Of niet. Dingen onder ogen zien en uitzoeken maakt het allemaal juist makkelijker. Dan neem je beslissingen uit kracht, in plaats van uit angst. En dat is bevrijdend.
Emma73 schreef:
Misschien heb ik een verkeerd beeld bij relatietherapie maar voor mij is relatietherapie dat beide partijen aangeven wat er voor hun gevoel fout zit in de relatie en dat er dan middels de therapeut oplossingen voor deze problemen worden gezocht.
Niet helemaal.

Beide partijen geven aan wat er voor hun gevoel fout gaat. Dat klopt wel zo ongeveer. Alleen vertelt de therapeut niet wat er goed/fout is, maar helpt je om goed te luisteren naar de ander, om zelf te begrijpen waarom de ander dat zo vindt en voelt. Als jij begrijpt waarom hij meer knuffels wil en als hij begrijpt, écht begrijpt waarom jij ruimte nodig hebt, dan kun je de stap zetten om samen tot een compromis te komen waar beiden zich goed bij voelen.

Ik denk zomaar dat het ultimatum een reactie uit onzekerheid is geweest. Hij merkt dat jij bezig bent met een verandering en dat voelt voor hem waarschijnlijk als een bedreiging. Het zou me niet verbazen als dit ultimatum hem een gevoel van zekerheid geeft; binnen een half jaar weet hij zeker of je wel of niet getrouwd wilt blijven.
Hij is hierin niet degene met macht, maar jij.

Andersom heb jij jarenlang alles gedaan zoals jij dacht dat er van je verwacht werd. Jij wilde lief, geweldig, mooi en goed gevonden worden, in alle opzichten. Maar weet je, niemand is perfect, jij ook niet. Nu moet je je man vertellen dat er ook minder perfecte dingen zijn en dat kost je moeite.

Een therapeut kan jullie helpen om gevoel te vertalen naar helder en duidelijk Nederlands.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Emma73 schreef:
Probleem is bij mij dag ik niet weet of ik al toe ben aan die stap. Dat vind ik dus heel lastig. Vind het ook heel gemeen van mezelf. Ik kan ook niet goed omschrijven waarom. Misschien dat er nog zoveel fout zit binnenin mijzelf dat ik het gevoel heb tig stappen over te slaan.

Normaal ben ik trouwens een vrij nuchter persoon. Maar ik ben nu effe totaal de weg kwijt
Lees 'Hou me vast' van Sue Johnson.
Wij hadden het geluk een therapeut in de buurt te vinden die dit als basis gebruikte voor therapie.
De therapeut bedenkt geen oplossing maar helpt jullie om werkelijk naar elkaar te luisteren en er achter te komen waarom je zo op elkaar reageert als je doet. Begrip, luisteren, praten. Belangrijk thema: ruzies zijn vormen van protest tegen het verlies van emotionele verbondenheid. Dat was zo waar bij ons een echte eyeopener voor allebei. De één trekt zich terug, de ander schreeuwt, maar beide vormen zijn slechts een symptoom van een dieper onderliggend probleem.

Echt, alleen al het feit dat we samen aan relatietherapie begonnen was al waardevol.
sissi wijzigde dit bericht op 22-01-2018 17:01
Reden: Aanvulling
11.48% gewijzigd
Bovendien, bij mij was het juist andersom, ik dacht dat ik wel even flink kon klagen over het gedrag van mijn man en dat de therapeut hem wel zou laten inzien dat ik gelijk had.
Schaam...
Maar ik kreeg een ook spiegel voor en zag in dat ik hém ook niet echt hoorde. Want waarom gedroeg hij zich steeds zo terwijl hij wist dat ik daar boos om zou worden? Ook voor hem blijkbaar een manier om te protesteren tegen het feit dat we elkaar emotioneel kwijtraakten.

Dus misschien krijgt jouw man wel de spiegel voor en wordt hij aan het nadenken gezet waarom hij zo'n bot ultimatum stelt.

Wij leerden elkaar en onze behoeftes weer echt zien. En dat gaat heus niet altijd goed en we vervallen nog wel eens in onze oude gewoontes. Maar die paar sessies hebben echt geholpen.
Mooi gezegd Ceylon en Sissi!

Het gaat inderdaad om werkelijk luisteren naar elkaar en niet om goed/fout.
Ik lees dat jullie eigenlijk allebei behoefte aan de ander hebben (zij het op een andere manier, wat voor frustraties, ruzies en zelfs een ultimatum zorgt) en dat er zeker nog liefde is. Daarom denk ik dat in jullie situatie relatietherapie heel waardevol zal zijn.

En uiteraard is er ruimte om tijdens de gesprekken aan te geven wat je angsten zijn (ook dat je er nog niet klaar voor bent, bang bent dingen te moeten die je niet wilt etc). Ook daar zal serieus naar geluisterd worden!
lilalinda schreef:
22-01-2018 12:30
ten eerste: een goede relatietherapeut prikt daar direct doorheen hoor, die ziet echt wel, welke rollen jullie aannemen

en als je nog meer hulp nodig hebt voor jezelf, is er niks mis mee om ook af en toe 1op1 met een therapeut te praten.
Zo is dat. TO schiet ajb niet gelijk de mogelijkheden af maar onderzoek eerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven