Stel ik mij aan?
maandag 21 maart 2022 om 12:16
Hi, graag hoor ik hoe jullie over het volgende denken.. Mijn vriend en ik zien elkaar vaak één keer per week. Dit gaat voornamelijk om de zondagmiddag. Wij wonen ver uit elkaar en proberen elkaar ook los te laten in dingen naast elkaar te doen. Voor mij is die ene middag al weinig. De laatste tijd moet ik hem die ene middag vaak met andere mensen delen denk bijv. door een verjaardag, feestjes. Heel leuk natuurlijk maar als je elkaar zo weinig ziet, heb ik ook behoefte aan één op één tijd. Op een feestje ga je niet de hele tijd naast elkaar staan. Daarnaast is hij niet echt een apper en dat maakt ook niet uit. Maar deze combinatie zorgt er wel voor dat ik soms echt vind dat we elkaar te weinig spreken.
Gisteren hadden we een verjaardag en daarna ging ik even mee naar het cafe om voetbal te kijken met zijn vrienden. Ik zeg dit dan al dat dit goed is omdat ik hem dat gun. Echter wilde ik graag na de wedstrijd weg in verband met bovenstaande redenen. Ik word dan chagrijnig aangekeken en gezegd 'we zijn er pas net'. Ik schrok hiervan, ik doe hem een plezier mee te gaan maar mijn grens wordt niet geaccepteerd?
Dit soort situaties zijn de laatste tijd vaker voorgevallen. Hierdoor word ik altijd snel emotioneel. Op de terug weg probeerde ik aan te geven dat ik niet leuk vond hoe hij deed. Hij werd erg boos op mij. 'Ik kan nooit iets goed doen' 'Je moet elke week huilen' wordt er dan gezegd. Ik denk dan bij mijzelf vraag ik zoiets onrealistisch?
Ik voel me totaal niet belangrijk en in het begin als ik het aangaf in de relatie had hij hier nog begrip voor en wilde er iets mee doen. Tegenwoordig loopt hij alleen maar naar mij te schreeuwen.
Gisteren hadden we een verjaardag en daarna ging ik even mee naar het cafe om voetbal te kijken met zijn vrienden. Ik zeg dit dan al dat dit goed is omdat ik hem dat gun. Echter wilde ik graag na de wedstrijd weg in verband met bovenstaande redenen. Ik word dan chagrijnig aangekeken en gezegd 'we zijn er pas net'. Ik schrok hiervan, ik doe hem een plezier mee te gaan maar mijn grens wordt niet geaccepteerd?
Dit soort situaties zijn de laatste tijd vaker voorgevallen. Hierdoor word ik altijd snel emotioneel. Op de terug weg probeerde ik aan te geven dat ik niet leuk vond hoe hij deed. Hij werd erg boos op mij. 'Ik kan nooit iets goed doen' 'Je moet elke week huilen' wordt er dan gezegd. Ik denk dan bij mijzelf vraag ik zoiets onrealistisch?
Ik voel me totaal niet belangrijk en in het begin als ik het aangaf in de relatie had hij hier nog begrip voor en wilde er iets mee doen. Tegenwoordig loopt hij alleen maar naar mij te schreeuwen.
maandag 21 maart 2022 om 13:26
Hebben jullie weleens een 'normaal' gesprek hierover gehad, na dat je het ooit eens hebt aangegeven in het begin?
Waarom schok je toen hij aangaf niet weg te willen? Ik vind het vrij overdreven dat je dan vind dat je grens niet geaccepteerd wordt. Je wens/verwachting wordt niet geaccepteerd, dat is iets anders. Ik denk dat jullie wisselwerking ongezond is, als jij vaak emotioneel reageert en hij hier niet mee om kan gaan (dat zou ik ook niet kunnen). Klinkt in ieder geval niet gezellig. Probeer er nog eens een gesprek aan te wagen, maar als ik jou was zou ik nog eens nadenken wat deze relatie je oplevert. Je hoeft geen relatie te hebben hé. Ik zou het iig ook niet normaal vinden dat er tegen me geschreeuwd wordt.
Waarom schok je toen hij aangaf niet weg te willen? Ik vind het vrij overdreven dat je dan vind dat je grens niet geaccepteerd wordt. Je wens/verwachting wordt niet geaccepteerd, dat is iets anders. Ik denk dat jullie wisselwerking ongezond is, als jij vaak emotioneel reageert en hij hier niet mee om kan gaan (dat zou ik ook niet kunnen). Klinkt in ieder geval niet gezellig. Probeer er nog eens een gesprek aan te wagen, maar als ik jou was zou ik nog eens nadenken wat deze relatie je oplevert. Je hoeft geen relatie te hebben hé. Ik zou het iig ook niet normaal vinden dat er tegen me geschreeuwd wordt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
maandag 21 maart 2022 om 13:29
Ik vind niet dat jij je aanstelt. Iedereen heeft een eigen referentiekader en behoeftes. Ik vind het bijvoorbeeld al erg knap dat jij/jullie het afkunnen met een middag/avond per week elkaar zien, ik zou het niet trekken
.
Je stelt je niet aan, want het is niet 'te veel' of aanstellen om je behoeftes aan te geven en ook het gesprek erover aan te gaan wanneer die niet worden voorzien.
Wat me nodig lijkt is een gesprek buiten een gebeurtenis om. Dus niet wanneer je al in het cafe of bij de verjaardag bent, maar wanneer jullie een rustig moment hebben om met elkaar te praten. Dan geef je aan schat, we hebben maar 1 middag/avond per week samen en ik wil die graag samen door brengen zodat we wat quality time hebben. Dat is een belangrijke relatiebehoefte van mij. En als hij lekker gaat op dingen concreet hebben kan je het nog concreter maken dwz; 1 vd 4 zondagen per maand iets met anderen en ongeveer 3 vd 4 zondagen lekker samen iets doen. Of wanneer je wel toezegt op een afspraak met anderen dan ook afspreken we blijven alleen voor de wedstrijd, zodat we daarna nog samen een filmpje kunnen kijken oid.
Dat jij steeds huilt is denk ik een teken van frustratie en niet goed uiten van je behoeftes. Het uiten van behoeftes gaat het best op een rustig moment en niet wanneer je al ergens op toegezegd hebt, wat ook weer tot frustratie kan leiden voor je vriend want die maakt op zijn beurt ook wat mee. Jij zegt dat iets goed is, vervolgens zijn jullie er in zijn ogen "net" en wil je alweer weg, en zijn er ook nog gesprekken en tranen. Maar het was toch de afspraak dat jullie zouden gaan? Er is dus ook niet goed gepraat over wat de verawchtingen waren, van jou alleen de wedstrijd, van hem de wedstrijd + tijd om na te borrelen.
Hopelijk kunnen jullie elkaar met zo'n gesprek wat beter begrijpen en zonder tranen en woede erover praten. En dan kan je ook zelf bekijken en beslissen of je voldoende in je behoefte tegemoet gekomen kan worden.
Je stelt je niet aan, want het is niet 'te veel' of aanstellen om je behoeftes aan te geven en ook het gesprek erover aan te gaan wanneer die niet worden voorzien.
Wat me nodig lijkt is een gesprek buiten een gebeurtenis om. Dus niet wanneer je al in het cafe of bij de verjaardag bent, maar wanneer jullie een rustig moment hebben om met elkaar te praten. Dan geef je aan schat, we hebben maar 1 middag/avond per week samen en ik wil die graag samen door brengen zodat we wat quality time hebben. Dat is een belangrijke relatiebehoefte van mij. En als hij lekker gaat op dingen concreet hebben kan je het nog concreter maken dwz; 1 vd 4 zondagen per maand iets met anderen en ongeveer 3 vd 4 zondagen lekker samen iets doen. Of wanneer je wel toezegt op een afspraak met anderen dan ook afspreken we blijven alleen voor de wedstrijd, zodat we daarna nog samen een filmpje kunnen kijken oid.
Dat jij steeds huilt is denk ik een teken van frustratie en niet goed uiten van je behoeftes. Het uiten van behoeftes gaat het best op een rustig moment en niet wanneer je al ergens op toegezegd hebt, wat ook weer tot frustratie kan leiden voor je vriend want die maakt op zijn beurt ook wat mee. Jij zegt dat iets goed is, vervolgens zijn jullie er in zijn ogen "net" en wil je alweer weg, en zijn er ook nog gesprekken en tranen. Maar het was toch de afspraak dat jullie zouden gaan? Er is dus ook niet goed gepraat over wat de verawchtingen waren, van jou alleen de wedstrijd, van hem de wedstrijd + tijd om na te borrelen.
Hopelijk kunnen jullie elkaar met zo'n gesprek wat beter begrijpen en zonder tranen en woede erover praten. En dan kan je ook zelf bekijken en beslissen of je voldoende in je behoefte tegemoet gekomen kan worden.
maandag 21 maart 2022 om 13:43
Je kunt alle allebei wat anders willen. Maar om te gaan snauwen en schreeuwen die ene dag in de week, waarom accepteer je dat? Ga gewoon naar huis.
Als je je niet goed voelt niet gaan huilen en wachten tot het weer leuk en gezellig wordt. Gewoon weggaan.
je kent het riedeltje:
- je zegt er wat van
- jouw probleem, meneer wil doen wat hij wil
- jij hebt verdriet
- meneer gaat schreeuwen
- meneer verwijt jou dat je emotioneel wordt (want schreeuwen en snauwen is compleet rationeel gedrag en niet naar je partner luisteren ook)
Dus dat riedeltje ga je gewoon volgend weer niet doen. Dan ga je dus naar huis. Kun je huilen zonder dat je ook nog extra gekwetst wordt.
Heb je sex met hem? En wanneer dan? En wat vindt jij daarvan?
Het klinkt echt alsof een zondagmiddag met Netflix 1000 keer leuker is dan dit gedoe.
Als je je niet goed voelt niet gaan huilen en wachten tot het weer leuk en gezellig wordt. Gewoon weggaan.
je kent het riedeltje:
- je zegt er wat van
- jouw probleem, meneer wil doen wat hij wil
- jij hebt verdriet
- meneer gaat schreeuwen
- meneer verwijt jou dat je emotioneel wordt (want schreeuwen en snauwen is compleet rationeel gedrag en niet naar je partner luisteren ook)
Dus dat riedeltje ga je gewoon volgend weer niet doen. Dan ga je dus naar huis. Kun je huilen zonder dat je ook nog extra gekwetst wordt.
Heb je sex met hem? En wanneer dan? En wat vindt jij daarvan?
Het klinkt echt alsof een zondagmiddag met Netflix 1000 keer leuker is dan dit gedoe.
maandag 21 maart 2022 om 14:11
maandag 21 maart 2022 om 14:39
Dus je ziet hem één middag per week, op die ene middag zijn jullie nog niet eens echt samen maar word je meegesleept naar dingen waar je eigenlijk niet zoveel zin in hebt en tot overmaat van ramp is hij vaak nog niet eens aardig ook?
Het klinkt alsof je niet heel veel gaat missen als je hier een punt achter zet.
Het klinkt alsof je niet heel veel gaat missen als je hier een punt achter zet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 21 maart 2022 om 14:49
Je verwijt hem dat hij je grenzen niet accepteert, maar in feite respecteer jij zelf je eigen grenzen niet. Je vindt het niet leuk zoals het gaat, maar gaat nu mee voor hem en daarmee ga je kennelijk je eigen grens over, want je had het liever graag anders gezien. En vervolgens ga je hem verwijten maken. Hij zorgt ervoor dat jij je niet belangrijk voelt in de relatie, maar je bent in werkelijkheid zelf degene die zich naar de achtergrond verplaatst in jullie relatie. Dus tijd om in te zien dat wat je tegen hem zegt, eigenlijk is wat je tegen jezelf zou moeten zeggen. En vervolgens kan je van daaruit je gedrag aanpassen of conclusies trekken.
maandag 21 maart 2022 om 15:20
TO mag prima ook hem verwijten maken hoor. Hij gedraagt zich als een lul.meisje85 schreef: ↑21-03-2022 14:49Je verwijt hem dat hij je grenzen niet accepteert, maar in feite respecteer jij zelf je eigen grenzen niet. Je vindt het niet leuk zoals het gaat, maar gaat nu mee voor hem en daarmee ga je kennelijk je eigen grens over, want je had het liever graag anders gezien. En vervolgens ga je hem verwijten maken. Hij zorgt ervoor dat jij je niet belangrijk voelt in de relatie, maar je bent in werkelijkheid zelf degene die zich naar de achtergrond verplaatst in jullie relatie. Dus tijd om in te zien dat wat je tegen hem zegt, eigenlijk is wat je tegen jezelf zou moeten zeggen. En vervolgens kan je van daaruit je gedrag aanpassen of conclusies trekken.
Ze heeft alleen de vrijheid om daar geen zin in te hebben en de relatie te stoppen, hopelijk doet ze dat.
maandag 21 maart 2022 om 15:21
Je vindt het niet leuk dat hij andere plannen maakt, maar je zegt niks want je gunt hem dat. Vervolgens baal je wel.
Dat is niet echt effectief communiceren.
Afgezien daarvan: jullie hebben geen relatie, dus je mist er weinig aan om het dan ook maar formeel te beëindigen. FYI mijn man en ik zijn 23 jaar samen en hij heeft nog nooit tegen me geschreeuwd. Je hebt de lat vrij laag liggen.
Dat is niet echt effectief communiceren.
Afgezien daarvan: jullie hebben geen relatie, dus je mist er weinig aan om het dan ook maar formeel te beëindigen. FYI mijn man en ik zijn 23 jaar samen en hij heeft nog nooit tegen me geschreeuwd. Je hebt de lat vrij laag liggen.
Harba lorifa
maandag 21 maart 2022 om 15:22
Klopt, maar ik ben er zelf altijd wel voorstander van om te kijken wat er nou werkelijk gebeurt en welke spiegel me voorgehouden wordt. Want voor hetzelfde geldt, en die kans is groot, loopt ze hier in een nieuwe situatie weer tegenaan. Want als je je eigen grenzen niet kent, respecteert en aangeeft, hoe kan je dan van een ander verlangen dat die jouw grenzen ziet en respecteert?LuciFee2022 schreef: ↑21-03-2022 15:20TO mag prima ook hem verwijten maken hoor. Hij gedraagt zich als een lul.
Ze heeft alleen de vrijheid om daar geen zin in te hebben en de relatie te stoppen, hopelijk doet ze dat.
maandag 21 maart 2022 om 15:48
Een middag in de week en verder eigenlijk geen contact want hij is geen apper. Mja. Zelfs als je hem de hele middag voor jezelf hebt is het wel héél karig he? Dichterbij gaan wonen of een ander vriendje uitzoeken zou ik zeggen. En dichterbij gaan wonen vanwege een vriendje moet je natuurlijk nooit doen
For whom the bell tolls
maandag 21 maart 2022 om 16:08
Of mag hij niet appen van zijn echte vriendinnetje misschien?Tutjebelletje schreef: ↑21-03-2022 15:48Een middag in de week en verder eigenlijk geen contact want hij is geen apper. Mja. Zelfs als je hem de hele middag voor jezelf hebt is het wel héél karig he? Dichterbij gaan wonen of een ander vriendje uitzoeken zou ik zeggen. En dichterbij gaan wonen vanwege een vriendje moet je natuurlijk nooit doen![]()
maandag 21 maart 2022 om 16:10
maandag 21 maart 2022 om 17:03
Misschien proberen om zonder huilen aan te kaarten wat je dwars zit.
Maar ik denk dat hij wat minder diep in de relatie zit dan jij. Ik krijg wel de indruk dat jullie nog jong zijn. Dan zijn andere dingen dan een relatie soms nog belangrijker in iemands leven, maar dat moet je vriend dan wel eerlijk toegeven.
Maar ik denk dat hij wat minder diep in de relatie zit dan jij. Ik krijg wel de indruk dat jullie nog jong zijn. Dan zijn andere dingen dan een relatie soms nog belangrijker in iemands leven, maar dat moet je vriend dan wel eerlijk toegeven.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 21-03-2022 17:06
39.91% gewijzigd
maandag 21 maart 2022 om 17:47
Ik lees nu dat stukje over dat je het goed vindt dat hij op zondag die andere afspraken maakt omdat je hem dat gunt. Ik vind dat gunnen in deze context overkomen als iets wat je jezelf oplegt, je wil een leuke en aardige vriendin zijn en dus de ander dingen gunnen, terwijl het in feite gewoon gaat om iets wat zelfs de minimale kruimeltjes van wat jullie relatie eigenlijk is nog wegpikt. Dat je daarvan baalt heeft helemaal NIETS met een ander wel of niets gunnen te maken. Er blijft gewoon niks over zo, dus dan mag je prima zeggen dat je of meer tijd samen door wil brengen, of het is einde verhaal.
Don't waste your time on jealousy,
maandag 21 maart 2022 om 17:58
jo12345 schreef: ↑21-03-2022 13:50Ik heb vage scharrels gehad die ik vaker zag.
Dit is geen relatie, volgens mij.
Alles ligt eraan wat beiden willen, ik en vriend zien elkaar ook vrij weinig vanwege zijn beroep en de wederzijdse kindermomenten. We zien elkaar één avond in de week en om het weekend een dagje en uiteraard tijdens vakanties . Wel bellen, appen of facetimen we vrijwel dagelijks. Voor ons vinden we dit wel een relatie en kunnen ons beide vinden met dit ritme en duidelijk afgesproken hoe of wat en dat in de toekomst als kinderen huis uit zijn meer tijd samen door zullen brengen en of samen gaan wonen. Het verschil met TO is dat ze allebei wat anders verwachten, zei meer tijd of iig meer tijd een op een en hij daar kennelijk geen behoefte aan heeft en dan zal zo'n zondagmiddag relatie TO dus niet gelukkig maken.