Stiefkind mag niet op familiefoto

16-11-2017 12:27 567 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn 60 jaar getrouwd en nu willen ze als cadeau een foto van de kinderen, klein- en achterkleinkinderen plus alle partners.
De partner van mijn kind heeft een kind uit een vorige relatie. En nu willen mijn ouders niet hebben dat dit kind op de foto komt omdat het "niks van ze is". Aan mij de ondankbare taak dit zo te regelen. Wat ik ook doe, er zullen mensen teleurgesteld en boos zijn.
Viva forummers, wat vinden jullie hier van?
Alle reacties Link kopieren
Geen foto dan. Het is het hele gezin of niks.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg dat een foto dierbaarder is dan goed fatsoen en liefdevolle warmte in de familie ongeacht bloedband of niet. Ik zou het ze zelf laten oplossen en er buiten blijven.
Hoe stabiel is die relatie tussen jouw kind en die partner? En mag die partner wel op de foto?
Wat sneu...en pijnlijk.
Ik snap zulke dingen nooit zo goed.
Waarom een kind buitensluiten?
Die mensen hebben er niets van begrepen volgens mij.
Hoe lang hebben jullie een relatie?
Wat gemeen zeg.
Ik zou zeggen; Stiefkind erbij en anders gaan wij ook niet op de foto. Punt uit.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt niet gezegd hoe jij er zelf in staat TO. Maar mocht je vinden dat je ouders ongelijk hebben, dan zou ik dit eerst aangeven bij je ouders. Gewoon uitleggen dat buitensluiten not done is, misschien veranderen ze wel van mening voordat jij het aan dochter moet meedelen. Als jij vindt dat je ouders gelijk hebben, zou ik de boodschap gewoon doorgeven en uitleg geven aan je dochter waarom je hierachter staat.

Dus, wat vind jij er zelf van TO?
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
16-11-2017 12:34
Mijn hele gezin zou ontbreken op die foto. Niemand zou 'iets' hoeven regelen, ik zou heel duidelijk zijn: Mijn hele gezin of niemand van het gezin. Aan ouders de keuze. Stiefkind hoeft hier hoop ik niets van mee te krijgen! Hoe 'ongewenster' kan je je voelen als kind als de hele familie samen op de foto gaat en kind mag aan de zijlijn toekijken. En nog jaren op die foto zitten kijken als die pontificaal in de kamer hangt
Dit. Echt hoe komen ze erbij.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon stiekem meesmokkelen, merken ze echt niets van.
Alle reacties Link kopieren
Niet aan meewerken. Dit kan namelijk echt niet. ik zou zeggen dat het niet gaat gebeuren. Ze moeten maar een andere cadeau verzinnen. Of kind gaat gewoon mee.
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
16-11-2017 12:46
Gewoon stiekem meesmokkelen, merken ze echt niets van.
En dan merken ze kind toch op. Wordt het ten overstaande van de gehele familie verzocht te vertrekken.... hoe kut wil je iemand zich laten voelen zeg. Dat kun je voorkomen door gewoon assertief te zijn.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Hangt af van de situatie. Hoe goed kennen ze het kind, zijn zo ook echt een soort opa en oma? Hoe lang bestaat deze relatie.

Een bloedband zegt niet alles. Zij hebben kennelijk geen band met dit kind. Dat zou me meer zorgen baren. Want dan laten ze hun vrienden de foto zien, en vragen dan "wie is dit kind"; en dan het antwoord "dat is het stiefkind van mijn kleinkind, maar geen idee want ik dit kind eigenlijk ook niet".

Het hangt dus een beetje van de situatie af. En nog eens gaan praten met je ouders wat de echte onderlinge gedachten hierachter is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
16-11-2017 12:46
Gewoon stiekem meesmokkelen, merken ze echt niets van.
Precies dit. Maak foto's met en zonder stiefkind, met en zonder partners, met en zonder kleinkinderen en bied een fotoboek aan. Kunnen ze daar zelf iets leuks mee doen. Ik zou ook zeggen met het hele gezin of anders maar niet.
fairy1 wijzigde dit bericht op 16-11-2017 12:50
13.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest: ik zou in elk geval niks voor ze regelen.

Ik kan me er iets bij voorstellen, vanuit hun oogpunt; het kan een generatieding zijn, maar als ze het kind niet of nauwelijks kennen begrijp ik het ook wel (dat kan ik uit je post niet opmaken). Echter, ik denk dat je verantwoordelijkheid bij je kind ligt en dat je dan ook moet kunnen zeggen: jammer dat jullie er zo over denken, maar als we niet allemaal welkom zijn komen we dus ook allemaal niet.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jou trouwens echt niet... Wat heb je gezegd tegen je ouders? Dat kind hoort bij jouw kind. Dat hebben jouw ouders maar te accepteren.
karliin schreef:
16-11-2017 12:31
Ik zou tegen je kind vertellen dat je een vervelende boodschap heb doorgekregen van oma en dat je hem/haar geen pijn wilt doen, maar *vertel boodschap*. Vervolgens aangeven dat je dit belachelijk vind en daarom voorstelt de hele foto maar af te blazen, omdat jij wel veel van de kleinkind houdt en het vreselijk vind als deze er maar bij staat en zich afgewezen voelt.

Ervan uitgaande dat dit is hoe je je voelt. Anders kan jij wel op de foto gaan en verwacht je vooral niet dat je kind ook komt
Ik zou persoonlijk niets tegen kind zeggen, dit zijn volwassen dingen, waar een kind niets van begrijpt, en ook niet hoeft te begrijpen!
Kind zou zich alleen maar afgewezen voelen, niet bij de familie voelen..je zou er alleen maar meer kwaad mee doen.
Stelling nemen tegen ouders, maar kind erbuiten houden..
Ik denk dat jou kind + partner dit moeten oplossen en aan je ouders duidelijk moeten maken dat het kind gewoon, als hun eigen kind, bij hun gezin hoort.

En ik vind het best gemeen van je ouders. :( Blij dat het kind voor jou wel gewoon meetelt (maak ik tussen de regels door tenminste op uit je post).
ik vind dit altijd rare dingen. De kans dat er in de toekomst iemand anders in de familie niet meer is door uitgaan van relaties danwel een scheiding is tegenwoordig levensgroot. Zo'n foto is nu eenmaal een momentopname. In dit geval ook nog eens wegens een heuglijk feit. Iedereen die op dat moment aan de familie "hangt" hoort er in mijn ogen dan gewoon bij.

Buiten dat feit zou ik het als ouder van het betreffende stiefkind als enorm kwetsend ervaren en hoefde ik zelf er ook niet meer op. Ik ging niet alleen mijn kind er niet op zetten.

Straks kun je beter alle "eigen" links zetten en alle koude kant aan de rechterkant. Dat knipt wat handiger in geval van een scheiding........ :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat dus niet doorgeven en zelf ook niet meer op de foto gaan.
Stiefkind kan toch bij zijn eigen opa en oma op de foto? Ik snap die ouders wel een beetje hoor. Met een beetje pech kénnen ze het kind niet eens! Stel je eens voor, jouw KLEINdochter heeft een nieuwe vriend, en die vriend heeft vijf kinderen uit vier verschillende relaties, plus nog eentje waar hij het niet helemaal zeker van weet. Moeten die allemaal ook op de foto? Dat is toch niet je nageslacht?
Alle reacties Link kopieren
En je hebt er niks van gezegd toen ze er mee kwamen?
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel, al zoveel reacties!
AeonOfWinter, ik vind de mening van anderen waardevol.
Ik heb al aangegeven tegen mijn ouders dat er een probleem bij mij wordt weggelegd waarop mijn vader aangaf dat ik de partner van het kind maar meteen naar hem moet sturen en ikzelf niet de discussie hoef aan te gaan.
Mijn kind is ondertussen ook al op de hoogte en die gaf aan dat, inderdaad, het kind nu eenmaal een onderdeel van het gezin vormt. En als de partner dit hoort die zeker dan ook niet op de foto wil. Mijn kind kiest ook voor het eigen gezin en wil er dan ook niet op.
Wat heeft deze foto dan nog voor zin...Ik heb ook best wel begrip voor het standpunt van mijn ouders, het is ook een generatie dingentje. Maar begrijp mijn kind ook heel goed. Overigens is er niet echt een band met dit achterkleinkind, ze zien het vrij weinig.
Hoe lang zijn jullie al samen? Voor mij zou het zeker verschil maken als jullie net een paar maanden samen zijn (maar dan zou ik zelf de man ook niet op de foto laten zetten) of zijn jullie al jaren gelukkig samen.. Dus met andere woorden, hoe stabiel is deze relatie?
Alle reacties Link kopieren
Kersenpitje schreef:
16-11-2017 12:50
Ik zou persoonlijk niets tegen kind zeggen, dit zijn volwassen dingen, waar een kind niets van begrijpt, en ook niet hoeft te begrijpen!
Kind zou zich alleen maar afgewezen voelen, niet bij de familie voelen..je zou er alleen maar meer kwaad mee doen.
Stelling nemen tegen ouders, maar kind erbuiten houden..
Het kind is in dit verhaal het kind van TO, het gaat vervolgens over het (stief)kleinkind van TO dat niet op de foto zou mogen
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er aan hoelang ze bij elkaar zijn. Mag vriendin van hem wel mee op de foto?
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 16-11-2017 12:54
32.28% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven