Te afhankelijk van mijn vriend?

27-04-2021 08:32 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2,5 jaar heb ik weer een vriend en we wonen nu een klein jaartje samen.
Door de corona is er afgelopen jaar weinig mogelijk geweest qua feestjes, verjaardagen, festivals etc. Voordat ik met mijn vriend een relatie kreeg, struinde ik ieder feestje zo'n beetje af. Sinds onze relatie heb ik hier al minder behoefte aan, maar sinds de corona eigenlijk helemaal niet meer. Ik kan zo genieten van thuis zitten. Natuurlijk spreek ik wel met vriendinnen af (ik heb losse vriendinnen), maar ik vind het thuis gewoon echt heerlijk. Mijn vriend ervaart dit ook wel sinds het samenwonen en de corona, maar vindt het straks ook wel weer prettig om een biertje in het café te doen met vrienden.
Stel ik mij te afhankelijk op en moet ik mijzelf een schop onder mijn kont geven om weer naar feestjes/de kroeg te gaan (zodra het weer mag/kan) of zijn mijn behoeftes inderdaad zo veranderd en is dat oké?
Onder ' afhankelijk' versta ik in dit verband dat een vrouw haar vriend nooit eens met rust laat, altijd met hem mee wil naar feestjes/de kroeg en dan de hele tijd om hem heen hangt en hem niet met anderen laat praten. Dat soort dingen. Dat lees ik helemaal niet bij jou.
Je maakt je eigenlijk druk om iets wat nog helemaal niet aan de hand is. Want die feestjes en terrassen en kroegentochten zijn er nu nog niet. En je verwacht dat je vriend dat wel weer wil en je verwacht dat jij er geen zin in hebt en je verwacht dat dat betekent dat je te afhankelijk bent van je vriend.

Of je legt dat allemaal naast je neer en gaat gewoon doen waar je je goed bij voelt, en kijkt dan hoe dat uitpakt.
Wat eten we vanavond?
Heb je ook minder contact met je vriendinnen (afgezien van Corona)?
Niet zoveel behoefte hebben aan feestjes of naar de kroeg gaan is prima, zolang je maar wel een (sociaal) leven naast je vriend blijft houden.
Vermaak je je ook een avond alleen thuis, als je vriend de hort op is? Spreek je ook wel eens met een vriendin af, ook al heeft je vriend geen plannen?
Ondernemen jullie wel dingen samen (hopelijk straks weer mogelijk) of zit je het liefst met hem samen op de bank?
Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat jullie beiden tevreden zijn met de situatie.
Prima dat je het thuis prettig vindt. Het is wel belangrijk om andere contacten te hebben dan je vriend. Maar dat hoeft niet in de kroeg.
novaviva schreef:
27-04-2021 11:35
Heb je ook minder contact met je vriendinnen (afgezien van Corona)?
Nee, dat is eigenlijk nooit volop geweest. Ik denk dat ik eens per 3 a 4 weken een vriendin zie?
Ik snap het probleem niet zo. Wees blij dat je in deze periode niet de behoefte hebt om te feesten en geniet van het thuis zijn, dan kom je er in mijn ogen het makkelijkste doorheen. In elk geval makkelijker dan wanneer je het gevoel hebt te stikken thuis of alles ontzettend mist. Of je straks, als het allemaal weer mag, nog steeds geen zin hebt of het dan wel weer leuk vindt, dat zie je dan wel weer. Je gaat toch niet nadenken over jezelf een schop onder de kont geven als het iets is wat voorlopig toch nog niet eens kan? En met afhankelijk van je vriend heeft het al helemaal niks te maken. Ik vind je eerder afhankelijk van je vriend als je jezelf dwingt om weer zin te hebben in feestjes om in zijn ideaalplaatje te passen/hem te pleasen.

Het komt zoals het komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Celine*28 schreef:
27-04-2021 13:13
Nee, dat is eigenlijk nooit volop geweest. Ik denk dat ik eens per 3 a 4 weken een vriendin zie?
Dat vind ik erg weinig. Maar als het voor jou genoeg is, dan is dat prima natuurlijk.
Nogmaals: vermaak je je alleen ook prima, als je vriend de hort op is?
Je zit problemen te verzinnen.
Celine*28 schreef:
27-04-2021 13:13
Nou ja, als het niet verminderd is, dan prima toch?
Ik heb hetxelfde en ben bijna 3 jaar samen. Vroeger was ik altijd weg en feestjes. Nu heb ik vaak geen zin om weg te gaan. En ik vind dat oke.
Rosalind schreef:
27-04-2021 13:38
Dat vind ik erg weinig. Maar als het voor jou genoeg is, dan is dat prima natuurlijk.
Nogmaals: vermaak je je alleen ook prima, als je vriend de hort op is?

Nu al mijn vriendinnen dik in de voltijdsbanen, relaties en meerdere kleine kinderen zitten, zie ik ze een keer in de 3 a 4 maanden. Als dat al. We appen en bellen wel regelmatig, maar de frequentie van de studententijd is wel echt voorbij. Dus ik vind 1x per 3 a 4 weken echt veel.
Zoek het woord afhankelijk eens op anders.
VANTA schreef:
27-04-2021 14:45
Je zit problemen te verzinnen.
Je zal ja maar vervelen en de seks wordt ook saai. Tijd voor een minnaar of een baby.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
katkaatje schreef:
27-04-2021 19:17
Nu al mijn vriendinnen dik in de voltijdsbanen, relaties en meerdere kleine kinderen zitten, zie ik ze een keer in de 3 a 4 maanden. Als dat al. We appen en bellen wel regelmatig, maar de frequentie van de studententijd is wel echt voorbij. Dus ik vind 1x per 3 a 4 weken echt veel.
Interessant hoe verschillend dat is. Iedereen om me heen heeft (jonge) kinderen en voltijdsbanen, maar tijd om af te spreken en uit te gaan is er altijd wel.
Nee, ik vind het echt prima zo. Vermaak me prima.
Ik zou alleen willen dat ik wat minder onrust zou ervaren als mijn vriend op stap is. Ik wens hem altijd veel plezier en gun het hem echt, maar waarom voel ik die onrust en wat kan ik ertegen doen?
Ah dus het is die onrust. Niet iets met afhankelijkheid.

Wat denk je dat de oorzaak is van die onrust? Waar denk je aan als hij op stap is, waar is je hoofd mee bezig?
Ja, dat denk ik dan? Vind ik lastig. Heb mezelf al vaker die vraag gesteld. Heb dat in voorgaande relaties ook gehad. Ben ik bang dat hij vreemdgaat? Nee. Misschien ben ik bang dat het hem (te) goed bevalt zonder mij (nogmaals: ik gun het hem echt). Waar dat op is gebaseerd, weet ik niet, want terwijl ik dit typ, kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Ik ben wel bekend met verlatingsangst, dus wellicht dat dat ten grondslag ligt.
Het is natuurlijk zwaar off topic en je hebt er helemaal niks aan, maar ik denk de hele tijd: na ruim een jaar corona-lockdowns, samen thuis werken, thuisonderwijs etc. zou ik zó blij zijn met weer eens een keer een avond helemaal alleen thuis...
Het gaat dus over iets heel anders. Bespreek je deze gevoelens met je vriend? Krijg je bv genoeg bevestiging van hem of is het alleen je eigen onzekerheid?
Celine*28 schreef:
27-04-2021 21:32
Nee, ik vind het echt prima zo. Vermaak me prima.
Ik zou alleen willen dat ik wat minder onrust zou ervaren als mijn vriend op stap is. Ik wens hem altijd veel plezier en gun het hem echt, maar waarom voel ik die onrust en wat kan ik ertegen doen?
Is dit dan niet je werkelijke probleem? Dat jij graag thuis bent maar je vriend aangeeft dat anders te ervaren, en je weet van jezelf dat je het eigenlijk intern als onprettig ervaart?
Suusje666 schreef:
28-04-2021 07:49
Is dit dan niet je werkelijke probleem? Dat jij graag thuis bent maar je vriend aangeeft dat anders te ervaren, en je weet van jezelf dat je het eigenlijk intern als onprettig ervaart?
Dat denk ik dan ja, maar ik gun het hem echt en ik laat dit ook echt niet merken. Als hij op stap gaat, wens ik hem veel plezier en dat meen ik ook echt, maar ik wil van die onrust af.
Celine*28 schreef:
28-04-2021 08:28
Dat denk ik dan ja, maar ik gun het hem echt en ik laat dit ook echt niet merken. Als hij op stap gaat, wens ik hem veel plezier en dat meen ik ook echt, maar ik wil van die onrust af.
Ik beweer niet dat je het hem niet gunt, maar misschien heeft het nut bij je zelf te ontdekken waar je dan precies onrustig van wordt. Ben je ergens bang voor? Je noemt eerder al wat dingen als dat hij het leuker zou hebben zonder jou erbij, als voorbeeld. Dat heeft wel te maken met een mate van onzekerheid, en als je wilt kun je dat aanpakken. Is voor jezelf ook prettiger :)
Suusje666 schreef:
28-04-2021 09:41
Ik beweer niet dat je het hem niet gunt, maar misschien heeft het nut bij je zelf te ontdekken waar je dan precies onrustig van wordt. Ben je ergens bang voor? Je noemt eerder al wat dingen als dat hij het leuker zou hebben zonder jou erbij, als voorbeeld. Dat heeft wel te maken met een mate van onzekerheid, en als je wilt kun je dat aanpakken. Is voor jezelf ook prettiger :)
Dat is het denk ik inderdaad. Wat kan ik eraan doen?
Je weet dat he verlatingsangst heb, heb je dan nooit therapie gevolgd of iets?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven