Te afhankelijk van mijn vriend?

27-04-2021 08:32 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2,5 jaar heb ik weer een vriend en we wonen nu een klein jaartje samen.
Door de corona is er afgelopen jaar weinig mogelijk geweest qua feestjes, verjaardagen, festivals etc. Voordat ik met mijn vriend een relatie kreeg, struinde ik ieder feestje zo'n beetje af. Sinds onze relatie heb ik hier al minder behoefte aan, maar sinds de corona eigenlijk helemaal niet meer. Ik kan zo genieten van thuis zitten. Natuurlijk spreek ik wel met vriendinnen af (ik heb losse vriendinnen), maar ik vind het thuis gewoon echt heerlijk. Mijn vriend ervaart dit ook wel sinds het samenwonen en de corona, maar vindt het straks ook wel weer prettig om een biertje in het café te doen met vrienden.
Stel ik mij te afhankelijk op en moet ik mijzelf een schop onder mijn kont geven om weer naar feestjes/de kroeg te gaan (zodra het weer mag/kan) of zijn mijn behoeftes inderdaad zo veranderd en is dat oké?
viva-amber schreef:
28-04-2021 18:48
Je weet dat he verlatingsangst heb, heb je dan nooit therapie gevolgd of iets?
Nou ja, officieel gediagnosticeerd niet, maar ik heb een sterk vermoeden omdat ik altijd bang ben dat mijn vriend bij mij weg gaat (tijdens mijn vorige relaties ook gehad).
Aha, dit is de issue. Goed dat je het je realiseert.
En een heel vervelend gevoel.

Probeer eens na te gaan of het in jou zit of dat hij signalen afgeeft die je onrustig maken.

Ik ken dit gevoel wel maar in de relaties waar het speelde was ook iets niet goed.
In de ene was toenmalige vriend gewoon niet zo happy met de relatie en wilde vrij zijn, inde andere bleek diegene drugs te gebruiken achter mijn rug.
Ik heb ook een relatie gehad , na deze 2, waarbij ik er nooit last van had. Die relatie is nu ook voorbij maar daar zijn nooit apen uit de mouw gekomen. Die relatie was zo ik dacht dat hij was.
Snap je wat ik bedoel.

En sowieso is het slim om aan je zelfrespect te werken. Jij bent ok. Helemaal prima. En het is de bedoeling dat je bij iemand die dat ook vindt en die dat waardeert, zonder dat je je in allerlei bochten hoeft te wringen. En die mannen zijn er.
Als deze vriend dat niet is, ben je hem beter kwijt dan rijk.
fifty schreef:
28-04-2021 20:41
Aha, dit is de issue. Goed dat je het je realiseert.
En een heel vervelend gevoel.

Probeer eens na te gaan of het in jou zit of dat hij signalen afgeeft die je onrustig maken.

Ik ken dit gevoel wel maar in de relaties waar het speelde was ook iets niet goed.
In de ene was toenmalige vriend gewoon niet zo happy met de relatie en wilde vrij zijn, inde andere bleek diegene drugs te gebruiken achter mijn rug.
Ik heb ook een relatie gehad , na deze 2, waarbij ik er nooit last van had. Die relatie is nu ook voorbij maar daar zijn nooit apen uit de mouw gekomen. Die relatie was zo ik dacht dat hij was.
Snap je wat ik bedoel.

En sowieso is het slim om aan je zelfrespect te werken. Jij bent ok. Helemaal prima. En het is de bedoeling dat je bij iemand die dat ook vindt en die dat waardeert, zonder dat je je in allerlei bochten hoeft te wringen. En die mannen zijn er.
Als deze vriend dat niet is, ben je hem beter kwijt dan rijk.
Ik snap je reactie. Mijn vorige relaties zijn echter niet gestrand vanwege vertrouwensissues (middelengebruik of vreemdgaan o.i.d.), dus ik denk dat ik het echt bij mezelf moet zoeken. Hij geeft mij geen aanleiding om dat gevoel te hebben. Hij zegt me vaak genoeg hoe gek hij op me is, kust me spontaan, laat weten dat hij me mooi vindt.
Dus er is heel wat anders aan de hand dan wat er in de OP staat?
Luci_Mster2 schreef:
28-04-2021 21:09
Dus er is heel wat anders aan de hand dan wat er in de OP staat?
Dat denk ik. Sorry, had er zelf nog niet zo tegenaan gekeken.
Celine*28 schreef:
28-04-2021 21:00
Ik snap je reactie. Mijn vorige relaties zijn echter niet gestrand vanwege vertrouwensissues (middelengebruik of vreemdgaan o.i.d.), dus ik denk dat ik het echt bij mezelf moet zoeken. Hij geeft mij geen aanleiding om dat gevoel te hebben. Hij zegt me vaak genoeg hoe gek hij op me is, kust me spontaan, laat weten dat hij me mooi vindt.
Ok. Fijn.
Dan is het tijd om met jezelf aan de slag te gaan.
Gun dat jezelf. Het is veel fijner om in vrede met jezelf lekker thuis te kunnen zijn.
Als ik even invul dan is het een onveiligheid, unheimisch gevoel. Dat is onprettig en niet nodig .
Waar komt dat vandaan? Vaak hebben dit soort dingen met je jeugd te maken.
Ik wil je geen problemen aanpraten hoor. Maar relaxed zijn met jezelf is gewoon veel fijner.

En het is ok dat je er al schrijvende achter komt dat het iets anders is dan in je OP.
fifty schreef:
30-04-2021 16:01
Ok. Fijn.
Dan is het tijd om met jezelf aan de slag te gaan.
Gun dat jezelf. Het is veel fijner om in vrede met jezelf lekker thuis te kunnen zijn.
Als ik even invul dan is het een onveiligheid, unheimisch gevoel. Dat is onprettig en niet nodig .
Waar komt dat vandaan? Vaak hebben dit soort dingen met je jeugd te maken.
Ik wil je geen problemen aanpraten hoor. Maar relaxed zijn met jezelf is gewoon veel fijner.

En het is ok dat je er al schrijvende achter komt dat het iets anders is dan in je OP.
Wat een lieve reactie. Dank je wel.
Ik denk dat ik angstig gehecht ben doordat mijn zus voor mijn geboorte is overleden (kanker). Mijn ouders waren altijd bang dat mijn zussen en ik ziek zouden worden. Ik denk dat het daar vandaan komt.
Ik weet niet of je dat "afhankelijk van je vriend" kunt noemen omdat je die behoefte naar uitgaan niet meer zo hebt. Ik heb dat ook niet, en ik ben heel graag thuis. Maar dat staat overigens los van mijn man.
Maar hier thuis hoef ik gewoon niks, kan ik gewoon mijn eigen ding doen.

Het wordt alleen anders, als je vriend niet meer zijn ding kan gaan doen zoals vrienden ontmoeten en sporten omdat jij wil dat hij steeds bij jou blijft. Of omdat je ook zelf niets meer afhankelijk van hem onderneemt.
iones schreef:
30-04-2021 20:30
Ik weet niet of je dat "afhankelijk van je vriend" kunt noemen omdat je die behoefte naar uitgaan niet meer zo hebt. Ik heb dat ook niet, en ik ben heel graag thuis. Maar dat staat overigens los van mijn man.
Maar hier thuis hoef ik gewoon niks, kan ik gewoon mijn eigen ding doen.

Het wordt alleen anders, als je vriend niet meer zijn ding kan gaan doen zoals vrienden ontmoeten en sporten omdat jij wil dat hij steeds bij jou blijft. Of omdat je ook zelf niets meer afhankelijk van hem onderneemt.
Ik schaam me gewoon voor deze post, maar ik heb hem het liefst bij mij. Ik realiseer mij echter heel goed dat dat niet gezond is en ik uit dat daarom echt niet naar hem, maar ik wil wel van dat gevoel af door hieraan te werken. Het is een heel onrustig gevoel.
Ik denk dat dat maar een remedie heeft: dingen voor jezelf gaan doen. Effe uitzoeken wie jij was voordat je deze vriend had. Wat deed je toen veel, los van uitgaan?
iones schreef:
01-05-2021 16:54
Ik denk dat dat maar een remedie heeft: dingen voor jezelf gaan doen. Effe uitzoeken wie jij was voordat je deze vriend had. Wat deed je toen veel, los van uitgaan?
Ook niet heel veel hoor. Ik ging regelmatig even het dorp in, terrassen met een vriendin (maar deed ik ook niet wekelijks). Ik denk dat ik het altijd al wel lekker vond om thuis te zijn, maar dat ik dat nooit deed, omdat ik toen nog thuis woonde.
Celine*28 schreef:
30-04-2021 20:27
Wat een lieve reactie. Dank je wel.
Ik denk dat ik angstig gehecht ben doordat mijn zus voor mijn geboorte is overleden (kanker). Mijn ouders waren altijd bang dat mijn zussen en ik ziek zouden worden. Ik denk dat het daar vandaan komt.
Dat zou heel goed kunnen. En misschien projecteer je wat je ouders deden naartoe , nu op je vriend. Zoek hulp. Dat hoeft geen jaar te duren. Je bent opgegroeid met de wetenschap dat er iets kan gebeuren met een dierbare. Nu heeft iedereen die wetenschap wel in objectieve zin, maar bij jou zit dat ook in allerlei onderhuidse onbewuste of indirecte dingen vermoed ik. Is het veel zwaarder dan bij de gemiddelde mens.
Echt, zoek hulp. Anders ga je het straks ook doen bij je kinderen.

Je bent niet gek en je hoeft je niet te schamen.
Celine*28 schreef:
01-05-2021 18:50
Ook niet heel veel hoor. Ik ging regelmatig even het dorp in, terrassen met een vriendin (maar deed ik ook niet wekelijks). Ik denk dat ik het altijd al wel lekker vond om thuis te zijn, maar dat ik dat nooit deed, omdat ik toen nog thuis woonde.
Dat ken ik van mezelf. Ik heb dat ook hoor. Alleen heb ik daarnaast toch ook dingen waardoor ik even voor mezelf iets moet doen. Ik rij paard, en ik tennis. En mijn man doet dat niet, dus dat gaat afzonderlijk van hem. Dan ga ik in de winter als er geen corona is ook nog een avond per twee weken met een stel anderen ergens knutselen, dingen pimpen en zo. En als er geen corona is, ga ik ook naar de corpus millon club, een soort sportschool om dat ellendige lichaam van mij bij te houden.
Rosalind schreef:
27-04-2021 13:38
Dat vind ik erg weinig. Maar als het voor jou genoeg is, dan is dat prima natuurlijk.
Nogmaals: vermaak je je alleen ook prima, als je vriend de hort op is?
Laat je geen onzin aanpraten hoor. Ik zie mijn vriendinnen eens in de 4/5 maanden en iedereen weet dat dat bij mij niks raars betekent. Misschien ben je erachter gekomen dat je het heerlijk vindt alleen en thuis en daar is niks mis mee.

Ik heb als introvert persoon heel veel tijd nodig voor mezelf, dus als ik een drukke dag heb gehad laad ik savonds thuis op en als ik een volle week heb houd ik mijn weekenden graag leeg. Misschien werkt dat voor jou ook zo? Ik kwam er ook pas laat achter dat ik niet abnormaal was en dat de maatschappij allerlei verwachtingen van je heeft die niet bij iedereen passen.

Doen jullie wel dingen apart van elkaar en kun je jezelf goed vermaken als je alleen bent?
Cortana85 schreef:
02-05-2021 20:23
Laat je geen onzin aanpraten hoor. Ik zie mijn vriendinnen eens in de 4/5 maanden en iedereen weet dat dat bij mij niks raars betekent. Misschien ben je erachter gekomen dat je het heerlijk vindt alleen en thuis en daar is niks mis mee.

Ik heb als introvert persoon heel veel tijd nodig voor mezelf, dus als ik een drukke dag heb gehad laad ik savonds thuis op en als ik een volle week heb houd ik mijn weekenden graag leeg. Misschien werkt dat voor jou ook zo? Ik kwam er ook pas laat achter dat ik niet abnormaal was en dat de maatschappij allerlei verwachtingen van je heeft die niet bij iedereen passen.

Doen jullie wel dingen apart van elkaar en kun je jezelf goed vermaken als je alleen bent?
Wat een rare reactie. Ik zeg juist dat ik het weinig vind maar als TO het genoeg vindt, het uiteraard prima is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven