Teleurgesteld in vriendin

11-08-2009 09:15 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van me heeft me dit weekend erg teleurgesteld. We hadden al heel lang geleden een afspraak gemaakt voor de zaterdag (omdat het moeilijk was een datum te prikken waarop we allebei konden). Helaas moest ze de afspraak afzeggen een paar dagen vantevoren. Ze vertelde dat ze het erg druk heeft gehad, weinig vrije tijd heeft gehad de laatste tijd en echt even rust aan haar hoofd nodig had. Ze klonk alsof ze niet helemaal lekker in haar vel zat en ze zou de zaterdag lekker helemaal niks gaan doen en tot rust komen. Ze vond het heel jammer dat ze mij niet kon zien, maar ze moest echt even tijd voor zichzelf nemen.

Nou, dat vond ik jammer, maar ik had er uiteraard begrip voor. Ik maakte me zelfs een beetje zorgen om haar. Dus gisteren stuurde ik haar een mail waarin ik vroeg of de vrije dag haar goed had gedaan en of ze lekker had kunnen 'niks doen'.

En wat antwoordt ze tot mijn verbazing? Ze voelde zich zaterdagochtend toch (opeens?) een stuk beter en minder moe dus is ze "gezellig" op bezoek gegaan bij iemand anders. Was een erg leuke, relaxte dag, zegt ze er ook nog achteraan!

Nou ja, ik ben dus echt verbaasd en teleurgesteld. Waarom kan ze wel bij iemand anders op bezoek gaan en niet bij mij? Ze wilde toch rust?

Ze had mij toch kunnen opbellen zaterdag: goh, ik voel me toch beter dan verwacht, ik heb me bedacht, ik kan toch komen vandaag! Nee, zij gaat de hele dag gezellig iets anders doen .

Ik heb al een mail opgesteld naar haar waarin ik vertel dat ik teleurgesteld ben, het niet begrijp en het graag kwijt wil omdat ik er mee zit. Maar ik heb hem nog niet durven versturen. Ik ben bang dat er ruzie van komt .

Wat vinden jullie, laten gaan dit of haar confronteren? Misschien stelt het niet zo veel voor, maar toch zit ik er mee in mijn maag.
Ik zou dit niet laten gaan, maar ik ben vrij radicaal met dit soort dingen/'vriendschappen'.
Ik zou de mail wel sturen. Aangezien ze je zelf heeft verteld wat ze op zaterdag heeft gedaan, heeft ze waarschijnlijk geen enkel idee dat ze je hiermee heeft gekwetst. Als je haar hiermee confronteert, dan kan ze zelf uitleggen waarom ze heeft besloten niet naar jou te gaan, maar iemand anders te bezoeken. Als je de mail niet stuurt, blijft dit toch altijd tussen jullie inhangen.

(Ik zou de mail overigens niet op een beschuldigende toon sturen)
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Een beetje vreemd is het wel. Misschien is het wel goed om de mail te versturen aangezien ze dan weet hoe jij je voelt. Aan de andere kant heeft het waarschijnlijk geen zin om de mail te versturen als je al weet dat ze het niet zal begrijpen. En bovendien komen woorden in een mail anders over dan dat je ze uitspreekt. Daarom ben ik altijd meer van het bellen in dit soort gevallen.
Ik zou bellen

In een mail kom je al snel veel bozer/beschuldigender over dan je het bedoelt.

Maar heel raar idd

Ik heb zelf ook zo'n soort vriendin.....belt vaak op t laatste moment af, komt niet op je verjaardag omdat ze "moe" is maar loopt de volgende dag wel over het strand te joggen...dat soort dingen. Vind het ook altijd erg jammer, maar ja.....
Zou gewoon vragen: Hey.... was dat nou? Waarom kon je niet met mij afspreken en wel bij een ander langsgaan, wat begrijp ik hier niet?

En ik zou er best een pittige toon inzetten ook, want ze heeft je laten zitten en dan verdient die persoon toch geen suikerzoet mailtje waarin je vraagt om aub uitleg...
pffff vriendinnen van wie ik iets moet zet ik z.s.m aan het zijspoor.

Als ze nou zin had om met iemand anders af te spreken, dan kan dat toch?

Mijn vriendinnen weten dat ik niets van ze eis en zij ook niet van mij moeten eisen. WErkt het beste...we hebben hele open relaties.

Mijn vriendin kan gewoon zeggen wat ze wilt en zo hoort het ook.
Dit heeft toch helemaal niks met moeten te maken?

Van mij moeten ze ook niets, ze moeten alleen niet met kutsmoesjes aan komen.
Mailen/sms-en etc vind ik altijd een beetje laf en makkelijk. Je schrijft je ongenoegen op en HOP met een druk op de knop is het weg. Ik had ook zo'n vriendin die dat deed, gelukkig nu niet meer. Toen ik haar op wilde bellen om eea uit te spreken smeet ze de haak erop en sms-te ze me daarna dat ik niet in staat was tot normale communicate (ik vroeg alleen of ze tijd had om met me te praten).

maar goed, ander verhaal. Ruzies spreek je persoonlijk uit. Aan de telefoon, of als je haar ziet.

Ik zou wel vragen waarom het zo gelopen is, en aangeven dat jij het daar moeilijk mee hebt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zou ook bellen, dat vind ik meer confronterend voor haar. Met een mail kan ze nog weer tien uitvluchten bedenken en aan de telefoon staat ze voor het blok. Daarnaast vind ik de mail ook niet geschikt voor dit soort dingen, bellen is netter en dan hou je de eer aan jezelf. Overigens mag je best voor jezelf opkomen, dit is geen nette gang van zaken.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Wij hebben jouw (nog niet verstuurde) mail niet gelezen, dus is dit een beetje lastig. De toon kan heel redelijk zijn of juist niet.

Bedenk eerst eens of je haar als vriendin of als kennis ziet, en daarna of je dit soort vriendin eigenlijk wel wilt? Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze zoveel vrienden hebben, maar als dan zo'n verhaal komt, dan vraag ik me af wat er onder vriendschap verstaan wordt.
Ik vind helemaal niet dat als ze zin heeft om met iemand anders af te spreken, dat maar gewoon moet kunnen. Ja, ze kan het doen, uiteraard, maar dan moet ze niet raar opkijken als ze op den duur weinig mensen overhoudt om mee af te spreken. Ik vind het vrij terecht dat je haar dit kwalijk neemt. Als je zo vrij wil zijn om altijd op het laatste moment te beslissen, moet je gewoon geen afspraken meer maken. Dan laat je andere mensen niet op je rekenen en dan loop je zelf het risico dat er helemaal niemand voor je beschikbaar is.

Verder eens met fleurtje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou ook behoorlijk boos zijn, maar zou nu alsnog proberen iets met haar af te spreken en dan aangeven wat je dwars zit. Denk dat dit beter over komt dan een mail. Je kan dan ook direct haar reactie zien, misschien is zij zich van geen kwaad bewust.
Zij heeft jou teleurgesteld dus dan mag je dat toch ook laten blijken? Ik zou het wel telefonisch doen. Sterker nog, heb ik pas geleden ook gedaan. Eigenlijk identiek verhaal als de jouwe, hele tijd geleden iets afgesproken en vlak voor de date belde ze af om te zeggen dat ze zich niet lekker voelde. Via haar Hyves kwam ik erachter dat ze diezelfde dag als dat wij hadden afgesproken een andere vriendin had uitgenodigd. Daarop heb ik haar gebeld, ben niet boos geworden maar gewoon puur de feiten voor haar uiteen gezet en mijn gevoel erbij. Ze schrok behoorlijk van haar eigen reactie, liet aan mij de keuze of ik alsnog wilde komen met die andere vriendin (die ik ook ken) erbij of dat ze die ander alsnog zou afbellen omdat ze ook wel inzag dat het niet eerlijk was.

Kortom: niet mailen, niet sms-en maar gewoon even bellen en de feiten aan haar voorleggen met vervolgens een toelichting dat het jou heeft teleurgesteld. Geen waardeoordeel geven, niets bekritiseren, niet emotioneel worden. Verhaal doen en afwachten hoe zij reageert. Echte vriendinnen zullen echt wel inzien dat hun gedrag niet kan en hun excuses aanbieden. Geven ze geen gehoor, dan kun je je afvragen wat de waarde van de vrienschap is. Net als Fleurtje ben ik ook altijd heel recht door zee met dit soort dingen. Mijn vriendinnen weten dat, wijzen mij er ook op als ik me schuldig maak aan dergelijke acties en daardoor durf ik wel te stellen dat ik nooit last heb van onuitgesproken kwesties of wat dan ook.
geen geval van moeten? Na zo'n mail krijgt vriendin ongetwijfeld gevoel van wel...

Als je iets wilt weten, vraag het haar op de man af. Jullie zijn toch vriendinnen?
Mijn echte vriendinnen kan ik gewoon mailen en bellen en vertellen over bepaalde teleurstellingen zonder dat daar ruzie van hoeft te komen of iets dergelijks...

Ik heb zelf ook zo'n soort vriendin.....belt vaak op t laatste moment af, komt niet op je verjaardag omdat ze "moe" is maar loopt de volgende dag wel over het strand te joggen...dat soort dingen. Vind het ook altijd erg jammer, maar ja.....

Dat begrijp ik nog wel....Alleen joggen of afspreken zijn twee verschillende dingen. Joggen kun je ook doen en tegelijkertijd tot rust komen. In geval van TS begrijp ik het niet zo...waarom wel met de een en niet met de ander afspreken?
Perfectionisme is niet perfect...
quote:djay schreef op 11 augustus 2009 @ 09:28:

pffff vriendinnen van wie ik iets moet zet ik z.s.m aan het zijspoor.

Als ze nou zin had om met iemand anders af te spreken, dan kan dat toch?

.Wat moet de vriendin van TO dan? Niets toch? TO is gekwetst door haar acties, maar daar zit verder geen moeten aan vast zo al ik het lees.
Bedankt voor alle reacties! Ik ben nog aan het twijfelen, ben bang voor een confrontatie. Maar inderdaad, we zijn toch vriendinnen, dus we zouden eigenlijk alles tegen elkaar moeten kunnen zeggen... Ik ben gewoon een mietje, behoud liever de goede vrede :S.

@ mamlelie: Ik zie haar echt als een goede vriendin, en zij mij ook, dat weet ik zeker. Daarom verbaast dit me ook zo, we staan normaal altijd voor elkaar klaar.

Ik denk dat mijn mail een redelijke toon heeft: ik zeg alleen maar dat ik teleurgesteld en verbaasd ben.

@djay: Nee, natuurlijk moet ze niets van mij. Als ze liever met iemand anders afspreekt vind ik dat pijnlijk, maar ik zal het accepteren. Dan had ze dat alleen even eerlijk moeten zeggen. Ik denk eigenlijk echt niet dat dit het geval is trouwens. Ik denk echt dat ze zich van geen kwaad bewust is.

@ Liondevil: grappig, inderdaad identiek verhaal. Is het goed gekomen met jouw vriendin?

Misschien is het inderdaad beter het telefonisch of face to face te bespreken.
Ik heb ook een zo'n vriendin. Maar ik ken haar inmiddels al zo lang dat ik het al van te voren aan zie komen, het is sowieso vaak ''her way or the highway'', en dat is zeker niet alleen bij mij. Ik spreek nog maar heel weinig met haar af. Dan blijft het ook gezellig. Ik plan niks om voor haar, het is iets te vaak gebeurd dat ze een uur van tevoren afzegt ofzo.
Je kunt beter niet mailen, bij mij is dat een keer geëscaleerd, het werd een flinke ruzie per mail, en het heeft 3 jaar geduurd voordat het weer goed kwam.
quote:EvaViva schreef op 11 augustus 2009 @ 10:22:

@ Liondevil: grappig, inderdaad identiek verhaal. Is het goed gekomen met jouw vriendin?

Misschien is het inderdaad beter het telefonisch of face to face te bespreken.

Ja, tuurlijk is het goedgekomen. Om heel eerlijk te zijn, snap ik soms dat geneuzel tussen vriendinnen niet zo. Ik heb het ook nooit begrepen wat dat nou is, om altijd maar de lieve vrede te willen bewaren of juist gelijk gepikeerd te zijn. Ik chargeer het nu heel sterk en reageer ook niet specifiek op deze situatie. Maar m'n hele leven al heb ik moeite gehad met dat typische vrouwengedrag. Ooit op een afdeling met zeven andere vrouwen gewerkt, een vrij vaste kliek waarin niemand een eigen mening durfde te hebben. Totdat ik kwam, toen was er iemand die ineens eerlijk zei als ze geen zin had in een vrijblijvend uitje omdat ze niks met de activiteit had en daar dus ook geen geld voor over had. Ik werd heel raar aangekeken, werd gezien als spelbreker en wat al niet meer. Heb het daar nog geen half jaar volgehouden. Vrouwen kunnen het zich zo ongelooflijk moeilijk maken. Wees gewoon eerlijk, recht door zee en zet je eigen gevoel boven dat van die ander want je kunt nu eenmaal niet voor een ander voelen en die ander net zo min voor jou.

Zo, heb m'n hart gelucht geloof ik
She's just not that into you.
@Liondevil: dat lucht op he. Ja, vrouwen onderling kunnen heel neuzelig doen, ik maak me er zelf ook schuldig aan.

Ik ga gewoon eerlijk zijn. Ik ga er van uit dat onze vriendschap dit dingetje wel kan hebben.
Ik heb een keer een afspraak met een vriendin afgezegd. Daarop reageerde zij met een mail in de trend van: je zegt nu al voor de 100e keer een afspraak af. Ik hoor wel wat je van me wilt.

Dit schoot mij zo verkeerd dat ik naar buiten ben gegaan (zat op mijn werk) en zover was dat als haar reactie niet was wat ik verwachtte ik onze vriendschap op zou zeggen.

Zij gaf direct aan dat ze idd woest was, we hebben erover gepraat, ik heb uitleg gedaan, zij heeft haar excuses aangeboden (bleek niet ik, maar een andere vriendin te zijn die vaker had afgezegd!). Ik heb wel aangegeven dat ik niet verwacht verplicht te zijn bij vriendinnen. Ik wil een bepaalde vrijheid houden te veranderen van behoefte, gedachte. Een andere dag hebben we afgesproken en hebben we eindelijk weer eens goed gesproken, geen oppervlakkig gezwets.

Nu zou ik deze week 2 dagen vrij zijn. Deze dagen zijn ingetrokken. Maar dezelfde vriendin had deze dagen al voor mij ingevuld, zonder mijn medeweten. En teleurgesteld dat ik niet kon! Ehm... tja... geeft dat aan hoeveel ze van me houdt, aan me hangt of wat?

Anyhow: niet mailen, gewoon bellen. Kan je bijsturen, reactie direct pijlen, komt het ook niet zo snel verkeerd over! Bellen of zelf even langsgaan.
Volg je hart. Dat klopt.
Gewoon even bellen en zeker niet mailen. Dat is zo omslachtig en krijg je alleen misverstanden van.

Leg gewoon uit wat voor gevoel het je geeft. En luister naar haar uitleg. Ze heeft t waarschijnlijk niet door, want ze vertelt er gewoon over. Neem het ook niet te persoonlijk op. Sommige mensen houden nu eenmaal van wat meer vrijheid en flexibiliteit binnen vriendschappen. Zeg dat het voor jou belangrijk is en vraag of ze daar in het vervolg meer rekening mee zou willen houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven