Trubbels samengesteld gezin

24-02-2019 14:10 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds 1,5 jaar een samengesteld gezin. Mijn vriend heeft 2 kinderen van 11 en 14 jaar oud en zijn om de week een hele week bij ons.
Ik heb 2 kinderen van 15 en 19. En zijn ook voor 50% bij mij. In totaal zijn alle kinderen 10 dagen samen.
De laatste tijd hebben mijn vriend en ik veel strubbels. Hij vind dat ik niet duidelijk ben en streng genoeg naar mijn kinderen. Vind het lastig dat mijn oudste zoom op zondag wil uitslapen en soms naar vrienden gaat waar hij blijft eten terwijl dit zijn enige vrije dag is en ik vind dat hij ook zijn ontspanning moet hebben en snap ook dat hij niet meee mee wil met uitjes .
Wij lopen echt tegen verschillende opvoed problemen op. Ik ben makkelijker en hij is erg op zijn principes en dult geen grote mond ook al neemt een kind het op voor mij omdat hij zijn ongenoegen verbaal erg naar mij uit.
In De manier van communicatie naar de kinderen zijn we heel verschillend en ik loop echt op mijn tenen en krijg steeds vaker het gevoel dat ik bij alles wat ik doe bekritiseerd wordt of het op een hele andere manier (niet mijn manier van doen) gezegd of gedaan moet worden.
IMaar heb het idee dat als we beiden niet een beetje tot elkaar komen en elkaar respectvol behandelen en ook de dingen niet meer benoemen die wel goed gaan we er een punt achter moeten zetten. Iets wat ik niet wil want we hebben het als we samen zijn wel erg fijn. Maar met de kinderen is er geen ontspanning meer en altijd stress en gebakkelei tussen ons.
Wie heeft er tips?

Even voor de duidelijkheid . Mijn kinderen zijn vrij relaxed en ik laat zeker mijn 19 jarige zijn ding doen. Vind dit ook een heel normale zaak en kom daar ook voor op. Het is soms zo lastig als mijn vriend het perfecte plaatje wil terwijl ik denk dat dit niet mogelijk is. Het ongecompliceerde is er zo wie zo toch al af als je gescheiden bent en 2 gezinnen samen probeert te voegen. Ik durf er tegenin te gaan en laat mij de wet niet lezen. Teveel voor meegemaakt en ben geen kleuter meer die je alles maar kan zeggen....... en dat botst
anoniem_383179 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 13:44
Reden: Datum
15.42% gewijzigd
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand met zulke grote pubers gaat samenwonen, wacht dan nog een paar jaartjes zodat die kinderen op hun gemak kunnen uitvliegen.
Nu jaag je ze voortijdig het huis uit. Is dat wat je wil?

Oh en, mijn oudste van 19 slaapt ook uit en trekt ook z’n eigen plan. Heel normaal. Eigen autootje, eigen vrienden, eigen leven. Ik verwacht dat ie meldt wanneer ie thuis is, wanneer ie mee eet en dat ie op z’n tijd een handje helpt. Die hoeft echt niet meer mee naar de Efteling, Centerparcs en Hoe tem je een draak 3.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
poldervrouw schreef:
24-02-2019 18:02
Ik ook.. Ik had laatst een meningsverschil met mijn man en hij werd flink boos en onredelijk, mijn oudste zoon zei daar dus iets van (ik had enorm gelijk namelijk en man van geen kanten), mijn zoon voelde de noodzaak om daar iets van te zeggen (al hoeft hij zich niet te bemoeien met onze gesprekken ) maar een jongen (man) van 19 houdt niet meer zijn mond. Zeker niet als het niet zijn eigen vader is zoals in het geval van TO.
Dat begrijp ik maar ik begrijp ook dat een stiefouder dat niet pikt. Aan de ene kant most je zo'n kind blijkbaar zien als een volwassene (en dan nog, je pikt van je volwassen broer/zus/vriend/buurvrouw ook niet dat die zich met de ruzie tussen jou en je partner bemoeit) en aan de andere kant is het blijkbaar een kind want slaapt hij een gat in de dag, trekt zijn eigen plan en betaalt waarschijnlijk ook niet mee aan de vaste lasten. Kortom hotel mama dus en dat is voor een biologische ouder echt meer dan prima, maar een stiefouder kan een volwassen stiefkind vaak wel de deur uitkijken. Echt TO ik snap niet dat je niet gewoon bent blijven latten. Je kinderen zijn al ouder, laat hen gewoon op een fijne manier uitvliegen ipv gedwongen op elkaars lip te zitten. Dit kost je je relaties, zowel met je partner als met je kinderen.
elk voedt zijn/haar eigen kinderen op en je laat je niet door een nieuwkomer de les lezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
mater_matuta schreef:
24-02-2019 20:48
Dat begrijp ik maar ik begrijp ook dat een stiefouder dat niet pikt. Aan de ene kant most je zo'n kind blijkbaar zien als een volwassene (en dan nog, je pikt van je volwassen broer/zus/vriend/buurvrouw ook niet dat die zich met de ruzie tussen jou en je partner bemoeit) en aan de andere kant is het blijkbaar een kind want slaapt hij een gat in de dag, trekt zijn eigen plan en betaalt waarschijnlijk ook niet mee aan de vaste lasten. Kortom hotel mama dus en dat is voor een biologische ouder echt meer dan prima, maar een stiefouder kan een volwassen stiefkind vaak wel de deur uitkijken. Echt TO ik snap niet dat je niet gewoon bent blijven latten. Je kinderen zijn al ouder, laat hen gewoon op een fijne manier uitvliegen ipv gedwongen op elkaars lip te zitten. Dit kost je je relaties, zowel met je partner als met je kinderen.

Zodan, ik heb zó'n hekel aan die uitdrukking. En alleen omdat hij uitslaapt? Slaap jij nooit uit? Mijn man slaapt ook tot laat uit, woont hij nou in Hoter Dreamer?
Je weet niet wat zo'n jongen verder nog in huis doet. Misschien kookt hij wel 3x per week. Weet jij veel (nee, vast niet, maar die áánname.. ik kan er maar niet tegen)
Later is nu
mater_matuta schreef:
......., maar een stiefouder kan een volwassen stiefkind vaak wel de deur uitkijken.
Het moment dat een stiefouder een (volwassen) stiefkind de deur uitkijkt zou de biologische ouder direct partij moeten kiezen voor zijn of haar kind.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Zó dom dat zo'n man zich niet een beetje beheersen kan. Maar het zal zijn karakter wel zijn.

Ik denk dat hij gedacht had dat hij automatisch kapitein van het schip zou worden als hij bij een kant en klaar gezin zou gaan wonen. Een beetje simpel gedacht en ook niet erg volwassen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
24-02-2019 22:04
Zó dom dat zo'n man zich niet een beetje beheersen kan. Maar het zal zijn karakter wel zijn.

Ik denk dat hij gedacht had dat hij automatisch kapitein van het schip zou worden als hij bij een kant en klaar gezin zou gaan wonen. Een beetje simpel gedacht en ook niet erg volwassen.
En dit, inderdaad.
SweetFirefly schreef:
24-02-2019 21:10
Het moment dat een stiefouder een (volwassen) stiefkind de deur uitkijkt zou de biologische ouder direct partij moeten kiezen voor zijn of haar kind.
Nou ja zo zwartwit is het niet lijkt me. Een volwassen kind heeft al een heel leven opgebouwd en zal sowieso binnen afzienbare tijd het huis uit gaan, dus om daar nou je relatie voor op het spel te zetten?

Maar ik snap niet goed waarom je dan vlak voordat zo'n kind de deur uitgaat gaat samenwonen, dan vraag je om spanningen. Had even gewacht, was blijven latten. Ik moet er niet aan denken om met het volwassen kind van een ander te wonen, en andersom moet ik er niet aan denken dat iemand mijn kinderen de deur uit zou kijken.
mater_matuta schreef:
25-02-2019 08:04
Nou ja zo zwartwit is het niet lijkt me. Een volwassen kind heeft al een heel leven opgebouwd en zal sowieso binnen afzienbare tijd het huis uit gaan, dus om daar nou je relatie voor op het spel te zetten?

Maar ik snap niet goed waarom je dan vlak voordat zo'n kind de deur uitgaat gaat samenwonen, dan vraag je om spanningen. Had even gewacht, was blijven latten. Ik moet er niet aan denken om met het volwassen kind van een ander te wonen, en andersom moet ik er niet aan denken dat iemand mijn kinderen de deur uit zou kijken.
Nou volgens mij is de relatie al niet oke en dat ligt niet aan de kinderen. Iemand die blijkbaar zo tekeer gaat dat je kind het voor je moet opnemen?
mater_matuta schreef:
25-02-2019 08:04

Juist daarom zou ik een man die m'n kind de deur uit kijkt dumpen. Heb effe geduld, het kind is zo weg. Als een man dat respect niet voor mij en m'n kind op kan brengen ben ik beter af zonder hem
Ik begrijp de reacties . En ja soms maak je een beslissing in je leven (zoals samenwonen) die achteraf niet goed werkt. Geloof mij maar dat dit toendertijd een weloverwogen beslissing was en dat ik niet over 1 nacht ijs ben gegaan en de kinderen hierin betrokken heb met mijn besluit .
Welzijn van mijn kinderen staat altijd voorop!!!
Ik neem aan dat niemand perfect is maar toch probeert het beste uit het leven te halen.
Situaties kunnen veranderen blijkt
Maar kun je wat met de reacties?

Wat had je zelf verwacht of in gedachte?
Later is nu
Lelietje-van-Dalen schreef:
24-02-2019 20:41
Oh en, mijn oudste van 19 slaapt ook uit en trekt ook z’n eigen plan. Heel normaal. Eigen autootje, eigen vrienden, eigen leven. Ik verwacht dat ie meldt wanneer ie thuis is, wanneer ie mee eet en dat ie op z’n tijd een handje helpt. Die hoeft echt niet meer mee naar de Efteling, Centerparcs en Hoe tem je een draak 3.
:rofl:

TO, hoe gaat het tussen jullie als de kinderen er niet zijn?

---

Ik lees nu dat het dan wel goed gaat tussen jullie. Lastige situatie...
Ik ga alles goed op een rij zetten. Waarom vonden we elkaar leuk, wat respecteerde ik toen, huisregels en opvoedregels die gescheiden moeten zijn. Acceptatie van elkaars verschillen omdat die er altijd al geweest zijn etc.
Van daaruit probeer ik de dialoog aan te gaan. Dat er iets moet veranderen is wel zeker maar dit gaat niet alleen van mijn kant afkomen!!
Respect moet van 2 kanten komen
Hele mooie en grote woorden Hammetje, maar wat ga je doen als het echt niet werkt? Toch terug naar latten? Of kies je dan voor je vriend?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik kies voor mijn kinderen en voor mijn geluk. Als latten dan de beste optie blijkt te zijn als we er samen niet uitkomen dam zal dat het gevolg zijn
Succes :)
Lijkt me lastig, als net alles 1,5 jaar terug samengevoegd is met verhuizen en dergelijke. Maar zo lijkt het dus ook niet te werken.
Later is nu
Ga het meemaken. Eerst in gesprek en hopen dat de neuzen weer dezelfde kant opgaan.
Opgeven is in eerste instantie niet de insteek.
En anders wordt het shoppen😜
Hammetje schreef:
25-02-2019 13:19
soms maak je een beslissing in je leven (zoals samenwonen) die achteraf niet goed werkt. Geloof mij maar dat dit toendertijd een weloverwogen beslissing was

Maar je bent toch niet verplicht om in deze situatie te blijven? Een relatie is toch geen gevangenis?
Hammetje schreef:
25-02-2019 13:32
Ik ga alles goed op een rij zetten.
Nu pas?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Ik heb om advies gevraagd en niet om mij te laten veroordelen
Dat er iets mis is weet ik zelf ook wel . Jullie begrijpen toch ook wel dat je eerst alle mogelijkheden probeert voordat je de handdoek in de ring gooit.
anoniem_383179 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 17:46
Reden: Z
10.54% gewijzigd
Nou, het advies is overduidelijk; latten.
mater_matuta schreef:
kort door de bocht.. stiefouder is niet meer dan dat.. en die zou wat mij betreft 0 zeggenschap hebben over mijn kinderen. En nee.. mijn kind hoeft zich niet te bemoeien met mijn gesprekken etc. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat zoon van TO dit wel deed. Die man is immers niets van hem en hij beschermt zijn moeder. En die stiefouder kan kijken wat ie wil maar als het goed is staat je kind op 1. Dan zou ik die kerel vriendelijk verzoeken om op te zouten. Ga maar alleen wonen. Ik zou mijn kinderen niet de deur uitzetten voor nieuwe lover.. Echt niet.. Sowieso zou ik nooit meer gaan samenwonen met iemand anders als ik nog thuiswonende kinderen heb. Dan blijf ik liever latten.
Hammetje schreef:
25-02-2019 17:29
Ik heb om advies gevraagd en niet om mij te laten veroordelen
Dat er iets mis is weet ik zelf ook wel . Jullie begrijpen toch ook wel dat je eerst alle mogelijkheden probeert voordat je de handdoek in de ring gooit.
veroordelen ? welnee.. maar je moet domweg je kind op 1 zetten en je vriend niet. .En dit respectloze gedrag naar jou toe zou ik niet pikken..

Latten lost dit gebrek aan respect overigens niet op.
elske1975 schreef:
25-02-2019 16:44
Maar je bent toch niet verplicht om in deze situatie te blijven? Een relatie is toch geen gevangenis?
Precies.. Je komt erachter dat dit niet handig was dus exit als het niet goed voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven