Twijfels over nieuwe relatie

06-05-2024 13:15 138 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Ik (man, 32) loop een beetje vast in mijn nieuwe relatie. Na anderhalve maand daten zijn we snel in een relatie beland. Alles voelde zo goed dat er geen twijfel was over het beginnen van een relatie. Op dit moment zijn we vier maanden samen. Ze is ontzettend zorgzaam en heeft een positieve uitstraling.

In korte tijd zijn er echter een aantal situaties voorgevallen. Zo plaatste ik bijvoorbeeld een post op Instagram over mijn afvalrace (30 kilo afgevallen) en gaf aan hoe blij ik daarmee was. Ze stuurde me een berichtje waarin ze vroeg waarom ik dit op Instagram plaatste. Ze vond namelijk dat ik op zoek was naar aandacht en bevestiging, iets wat ze niet van mij had verwacht. Ik was een beetje verrast door haar reactie en heb uiteindelijk de post maar verwijderd.

De laatste keer was tijdens een verjaardag. Ik sprak met haar moeder over mijn sociale fobie en hoe ik daarmee omga met behulp van een psycholoog en boeken. Mijn vriendin werd hier boos over achteraf. Ze begreep niet waarom ik dat met haar moeder besprak en vond dat dit soort zaken alleen tussen partners besproken moeten worden. Ze maakte zich zorgen over wat haar moeder wel niet van mij zou denken, aangezien ze me al een paar keer heeft gezien terwijl ik wat ongemakken had (zoals last van oorsuizen). Ik werd hier erg boos over, maar ze leek niet te begrijpen waarom ik zo boos was. Ze zei dat ik me moest verplaatsen in de schoenen van haar moeder en bedenken wat ik dan zou denken.

Er zijn nog wat andere kleine incidenten geweest. Dit zorgt ervoor dat ik veel op mijn woorden let. Ze kan namelijk niet zo goed tegen kritiek en als je iets zegt, voelt ze zich snel aangevallen.

Omdat het nog zo kort is, twijfel ik erg over onze relatie. Het is zeker niet altijd negatief. Vaak is het gewoon leuk en gezellig. Ik weet dat ze ook een lastig verleden heeft gehad met haar ex en zelfs in therapie is geweest. Misschien moet ik daar gewoon rekening mee houden? Ik ben nu 32 en ik heb het gevoel dat ik weer een relatie verknal. Ze is nu al aan het nadenken over samenwonen in een koophuis, maar ik merk dat ik daar zelf nog niet klaar voor ben.

Wat zouden jullie doen? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Kitty30plus schreef:
07-05-2024 06:04
Mem zoekt altijd, bewust en onbewust, hetzelfde type partner die bekend is.
nee hoor
de meeste mensen leren van hun fouten
Kitty30plus schreef:
07-05-2024 07:30
Ik vind die openheid juist alleen maar mooi en helemaal niks verkeerds aan. Betekent dat ie zonder schaamte laat zien wie die is en wat bij hem hoort.
Wat zij vervolgens afschiet. Dit wordt hem niet, to. Je mag nu al niet jezelf zijn.
Lila-Linda schreef:
07-05-2024 07:41
nee hoor
de meeste mensen leren van hun fouten
Op bewust niveau wordt er vaak geroepen dat ze nooit meer een vreemdganger willen of, in het geval van een (fysiek) geweldadige relatie, dat ze eens een lieve partner willen.

Helaas wordt er op onbewust niveau toch gekozen wat bekend terein is en is er nog geen patroon doorbroken.

Uiteraard zijn er zeker mensen die dat wel doen.
Ladida1981 schreef:
07-05-2024 00:51
Na 4 maanden ben je elkaar nog aan het leren kennen en blijkbaar kom je er nu achter dat jullie niet bij elkaar passen. Kan gebeuren, toch? Beter nu dan wanneer je samen in jullie koophuis zitten. Wijze les voor de volgende keer: niet te hard van stapel lopen.
Dat klopt ook wel. Ze is vaak ook erg ontzettend lief en attent, vooral bij speciale gebeurtenissen in mijn leven. Ze zegt ook vaak dat ze ontzettend verliefd op mij is, dat ik de liefde van haar leven ben en dat ze van mij houdt. Dat is super mooi, maar mijn alarmbellen gingen hard af toen de incidenten kwamen. Een ander voorbeeld was toen we in de auto zaten en ik voorstelde om te koken omdat we relatief vaak eten bestelden. Ze was meteen beledigd en zei dat ik haar als iemand bestempelde die altijd eten bestelde en nooit wilde koken.. Terwijl dat totaal niet mijn intentie was van mijn boodschap. Bedankt voor je bericht.
JonasTilburg schreef:
06-05-2024 16:21
Je mag best trots zijn op je prestatie dat je 30kg bent afgevallen! Ik zou het ook op één of andere manier delen want daar dient social media oa voor. Ze zou ook gewoon trots kunnen reageren met een hartje of iets dergelijks. Haar reactie vind ik vreemd, alsof ze je niet blij is met wat je bereikt. Ik vermoed dat ze zelf wat onzeker is en mag gezocht worden in die richting.

En nu al nadenken, na amper enkele maanden, over een woonhuis? Je weet zelf dat dit geen goed idee is. Leer elkaar eerst beter kennen. Hardlopers zijn meestal doodlopers.

Je let nu al op je woorden, je loopt maw op eieren, bang om iets verkeerds te zeggen. Jij bent niet de schuldige dat haar relatie met haar ex lastig was. Dit is een nieuwe en in het begin moet het vooral leuk en spontaan zijn. Het is dus helemaal geen schande als je uiteindelijk niet bij elkaar past.

Afsluitend zou ik niet meteen kappen, ik denk echt dat ze wat onzekerheden in haar rugzak heeft zitten (zoals iedereen). Praat met haar en geef je grenzen aan. Lukt het dan alsnog niet, zou ik er niet mee doorgaan. Teveel klein gedoe in het begin is meestal een voorbode voor wat er nog gaat komen. Succes.
Super bedankt voor je uitgebreide reactie.
Promax46 schreef:
07-05-2024 09:50
Dat klopt ook wel. Ze is vaak ook erg ontzettend lief en attent, vooral bij speciale gebeurtenissen in mijn leven. Ze zegt ook vaak dat ze ontzettend verliefd op mij is, dat ik de liefde van haar leven ben en dat ze van mij houdt. Dat is super mooi, maar mijn alarmbellen gingen hard af toen de incidenten kwamen. Een ander voorbeeld was toen we in de auto zaten en ik voorstelde om te koken omdat we relatief vaak eten bestelden. Ze was meteen beledigd en zei dat ik haar als iemand bestempelde die altijd eten bestelde en nooit wilde koken.. Terwijl dat totaal niet mijn intentie was van mijn boodschap. Bedankt voor je bericht.
het klinkt heel erg als iemand die volledig met haarzelf in de knoop zit
Jufjoke schreef:
07-05-2024 07:57
Wat zij vervolgens afschiet. Dit wordt hem niet, to. Je mag nu al niet jezelf zijn.

Dat gevoel krijg ik inderdaad steeds meer. Bijvoorbeeld, ik ga naar een psycholoog voor mijn sociale fobie omdat het inderdaad een onderdeel van mijn leven is (ik ben vroeger veel gepest en verstoten door mijn ouders vanwege mijn niet-gelovig zijn), en ze wenst me wel succes enzo, maar als ik er daar dan heel kort over met haar over wil praten, krijg ik het idee dat ik moet opletten wat ik zeg voordat ze mij veroordeelt.
Super bedankt voor iedereen die de tijd nam om op mijn topic te reageren.
Promax46 schreef:
07-05-2024 09:54
Dat gevoel krijg ik inderdaad steeds meer. Bijvoorbeeld, ik ga naar een psycholoog voor mijn sociale fobie omdat het inderdaad een onderdeel van mijn leven is (ik ben vroeger veel gepest en verstoten door mijn ouders vanwege mijn niet-gelovig zijn), en ze wenst me wel succes enzo, maar als ik er daar dan heel kort over met haar over wil praten, krijg ik het idee dat ik moet opletten wat ik zeg voordat ze mij veroordeelt.
waarom heb jij zoveel moeite om gewoon te accepteren, dat je het uit moet maken??
Dat je jezelf een leukere vriendin mag gunnen?
Als jij niet jezelf kan zijn, dan ben je niet de persoon die zij zoekt, maar een project.
Promax46 schreef:
07-05-2024 09:50
Dat klopt ook wel. Ze is vaak ook erg ontzettend lief en attent, vooral bij speciale gebeurtenissen in mijn leven. Ze zegt ook vaak dat ze ontzettend verliefd op mij is, dat ik de liefde van haar leven ben en dat ze van mij houdt. Dat is super mooi, maar mijn alarmbellen gingen hard af toen de incidenten kwamen.
Vertrouw op je gevoel maar ik kan me voorstellen dat dat misschien nog niet zo gemakkelijk is. Het maakt je sterker om bij jezelf te blijven en je eigen compas te volgen.

Zinnen als ‘je bent de liefde van mijn leven’ leggen onbewust een soort claim op de ander. Dat lijkt op zoeken naar een soort van symbiose en dat zijn geen gezonde relaties. En de conclusie dat je de liefde van haar leven bent lijkt me betrekkelijk snel na 4 maanden.

Rode vlaggen genoeg lijkt me. Misschien is het nog iets wat bespreekbaar is maar gezien haar reacties tot nu toe op jouw acties lijkt het me bijzonder lastig om hierover met haar te praten. Is dit iets dat je in therapie hebt besproken?
Deze meid heeft verwachtingen en jij voldoet daar niet aan, en dan is het ineens jouw schuld. Dat is toch raar? Jij moet ten allen tijden jezelf kunnen zijn. Jij mag je eigen keuzes maken, zelf weten wat je op insta zet en met wie je je gedachten bespreekt. Op dit moment probeert ze de controle vast te houden, omdat ze bang is dat ze je kwijtraakt. Daarom praat ze ook al over samenwonen en huizen kopen. En die controle probeert ze krampachtig vast te houden door heftig te reageren en nu zit ze je te gaslighten.

Ze is bang dat jij niet degene bent die ze wil dat je bent. Zij heeft een plaatje van jou en de toekomst in haar hoofd, en zodra je daar vanaf wijkt zijn de rapen gaar. Maar zo werkt het leven natuurlijk niet. Jij mag jezelf zijn, en no way dat zij van jou mag eisen dat je je anders voortdoet dan je bent zodat jij aan haar ideaalplaatje blijft voldoen. Maar dit is haar probleem he, niet het jouwe. Maak haar dus duidelijk dat jij bent zoals je bent, graag of niet.

Eerlijk, ik denk echt dat je aan het begin van je relatie op een roze wolk hoort te zitten (zonder blind te zijn ofcourse) en dat je happy en gelukkig bent. En altijd jezelf. Zoals het nu gaat lijkt dat me niet de juiste fundering voor een lange relatie en sowieso totaal geen goed uitgangspunt voor grote stappen als een huis kopen.

Deze meid moet in therapie. En jij een nieuwe relatie met een vrouw die jou helemaal te gek vindt zoals je bent. Met 30 kg meer of minder.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ze was ook druk bezig met een huis zoeken en bezichtigingen plannen. Allemaal met de goede intenties, maar vandaag wel duidelijk gemaakt dat ik het allemaal te snel vond gaan en we zo dingen gaan rushen. Ze zei, oké dan weet ik gelijk hoe je er in staat, waarom ben je vanaf het eerste moment niet duidelijk geweest. Vanaf dat moment is ze afwezig, moet ze even huilen en al. Ik probeer het toch allemaal goed te praten en te zeggen ajoh komt allemaal goed. We nemen de tijd. Maar heb telkens het gevoel dat ik wat verkeerds heb gezegd. Ze is opeens ontzettend afwezig.
Promax46 schreef:
09-05-2024 14:53
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ze was ook druk bezig met een huis zoeken en bezichtigingen plannen. Allemaal met de goede intenties, maar vandaag wel duidelijk gemaakt dat ik het allemaal te snel vond gaan en we zo dingen gaan rushen. Ze zei, oké dan weet ik gelijk hoe je er in staat, waarom ben je vanaf het eerste moment niet duidelijk geweest. Vanaf dat moment is ze afwezig, moet ze even huilen en al. Ik probeer het toch allemaal goed te praten en te zeggen ajoh komt allemaal goed. We nemen de tijd. Maar heb telkens het gevoel dat ik wat verkeerds heb gezegd. Ze is opeens ontzettend afwezig.
Dit is niet jouw schuld. Zij had verwachtingen, jullie hebben het er niet goed over gehad. Zij ook niet. Geef haar tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Maar eerlijk, in je topic klinkt ze niet als de vrouw van je dromen.
Promax46 schreef:
07-05-2024 09:55
Super bedankt voor iedereen die de tijd nam om op mijn topic te reageren.
Volgens mij ben je echt een lieverd.
Attraverso schreef:
07-05-2024 07:26
Waarom vinden mensen dat gesprek met die moeder over zijn sociale fobie zo intiem? Waarom moet dat taboe zijn? Moet to zich schamen daarover?
Dat hoort gewoon bij to zijn dagelijkse leven.
Eens. TO hoeft zich toch niet anders voor te doen dan hij is? En een sociale fobie is niets om je voor te schamen natuurlijk, kan alleen maar handig zijn als mensen ervan op de hoogte zijn.
Pimpelmeesje87 schreef:
09-05-2024 15:00
Dit is niet jouw schuld. Zij had verwachtingen, jullie hebben het er niet goed over gehad. Zij ook niet. Geef haar tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Maar eerlijk, in je topic klinkt ze niet als de vrouw van je dromen.
Dankjewel voor je reactie! Ik moet er inderdaad echt wat mee.
Wat vind je psycholoog/therapeut van deze relatie?

Het is voor mij wel een rode vlag dat zij jou niet accepteert en van alles raar vindt, terwijl het allemaal heel positief is waar je mee bezig bent,

Ook het tempo van de relatie vind ik een rode vlag. Alsof zij alles in kan en kruiken willen hebben terwijl je nog in de fase bent van elkaar leren kennen.

Het komt over alsof zij wil voldoen aan een bepaald plaatje ipv dat zij jou wil leren kennen.
Dit gaat alleen maar erger worden. Je loopt na 4 maanden verkering al op je tenen en toch doe je het nooit goed.

Ze probeert je te kneden in de man die ze wel wil hebben.
Promax, denk dat je onderbuikgevoelens juist zijn, jullie zijn geen match. Ieder gezond en weldenkend mens weet dat het vd zotte is om na zo’n 4 maanden daten bezichtigingen in te plannen om te gaan samenwonen, kom op zeg!

Als zij daarvan al moet huilen en teleurgesteld is, dan zou ik zeker met 2 condooms seksen, want dan is zwanger raken voor haar ook vrij normaal.

Je mag het gewoon zonder enig schuldgevoel uitmaken hoor, gun jezelf vooral een stabielere partner!
Ze klinkt ontzettend vermoeiend.
...
Ze gaat binnen vier maanden op zoek naar een huis??? Die spoort niet. Ze komt niet bepaald stabiel over, ik zou hier snel een eind aan maken. Trouwens, al die dingen die je zegt die zij zei, sporen niet. Dat eten ook. Hoe oud is zij? Damn.
Ik snap niet zo goed wat de relatietherapie met haar ex te maken heeft met iets wat je tikt in je OP. Of bedoel je dat er nog andere zaken spelen?

Ze vindt dat jij overal aandacht zoekt voor je ongemakken op een manier die zij niet prettig vindt. Dat mag. Net als dat jij daar anders over denkt en wel graag met iedereen over alles wil kunnen praten.
Ik denk dat jullie gewoon niet matchen.

Heeft niets met relaties verknallen te maken maar met dat niet iedereen match met ieder ander. Denk wel dat jij nog niet helemaal klaar bent voor een relatie als je dat nog niet snapt/ziet.

En ga niet samenwonen hoor, ga jij echt niet gelukkig van worden.
Maak het uit. Het is nu al niet leuk meer.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide reacties. We hebben het uiteindelijk uitgepraat en het is allemaal wel weer koek en ei. Ze snapt het en bood haar verontschuldigingen aan. Ze voelde zich dan een soort van afgewezen zei ze toen ik dat zei. Toen zei ze, waarom heb je gewoon niet gezegd dat je het nog niet wil. Dan had ze het ook wel begrepen. Ik ga inderdaad goed nadenken over wat ik wil gaan doen. Nu is het een soort van opgelost, maar dat kan zo weer omslaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven