Uit elkaar gaan en woonruimte

zondag 27 september 2020 om 09:31
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.
Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.
Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.

zondag 27 september 2020 om 20:25
ik kijk regelmatig, maar te duur. Kom er niet voor in aanmerkingvivautrecht85 schreef: ↑27-09-2020 20:21Wat heb je verder al ondernomen qua woning? Bijvoorbeeld kijken op Marktplaats, Social media, reageren op lootwoningen, advertenties etc?
zondag 27 september 2020 om 20:26
Er is toch wel ergens een kamer of een studio te vinden?bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:25ik kijk regelmatig, maar te duur. Kom er niet voor in aanmerking
Desnoods een vakantiehuisje of caravan?

zondag 27 september 2020 om 20:27
Want waarom zou kind dan niet bij vader kunnen (blijven) wonen? Het is helemaal niet gezegd dat scheiden inhoudt dat moeder het kind meekrijgt. Vader is ten slotte ook 100% de ouder van dit kind.Dutchgirly schreef: ↑27-09-2020 09:47Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.

zondag 27 september 2020 om 20:27
Dat is hier in de regio heel moeilijk. Bij woningbouw kom je na 10 jaar in aanmerking voor een woning.minnimouse schreef: ↑27-09-2020 20:26Er is toch wel ergens een kamer of een studio te vinden?
Desnoods een vakantiehuisje of caravan?

zondag 27 september 2020 om 20:28
Dat is zeker heel erg fijn en dat vind ik oprecht, maar ik trek dan weer slachtoffergedrag heel slecht (“dus ik zal dan wel iets goed gedaan hebben”).bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:22Wat jammer dat je het zo ziet. Ik vind het gewoon fijn dat ons kindje veel vriendjes heeft, gevraagd wordt voor feestjes en gewoon makkelijk contact maakt met andere kinderen.

zondag 27 september 2020 om 20:29
Ik bedoel (ook) wat je actief hebt ondernomen. Zelf advertenties geplaatst bijvoorbeeld.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:25ik kijk regelmatig, maar te duur. Kom er niet voor in aanmerking
Dit dus, zoals ik eerder ook al schreef, maakt vader zelfs een goede kans bij de rechter om zijn kind toegewezen te krijgen. Heeft een dak boven zijn hoofd, kan het kind verzorgen en onderhouden en hij is niet ernstig ziek zoals TO schijnt te zijn.
Dan zal je dus meer uren moeten gaan werken om meer te gaan verdienen. Of bij je man blijven.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:27Dat is hier in de regio heel moeilijk. Bij woningbouw kom je na 10 jaar in aanmerking voor een woning.

zondag 27 september 2020 om 20:30
Nee hoor, die redenering gaat niet op. Misschien op sommige plekken, maar lang niet overal.
Maar weet je, enige wat ik zeg is dat TO dat zou moeten uitzoeken, zodat ze weet hoe het in haar regio zit. Nu weet ze niks en denkt ze alleen maar.

zondag 27 september 2020 om 20:31
Mijn man zegt dat hij niet alleen in dit huis kan blijven wonen. (kan niet goed met geld omgaan) Dus hij heeft ook niet zomaar een dak boven zijn hoofd. Wat dat betreft maakt het niet uit.

Dus kan je nu niet weg bij je man, punt.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:24Daarom kan ik nu ook niet meer uren maken. Het plan was om dit begin schooljaar te gaan doen. Maar nu komt dit ertussen. Nu eerst de onderzoeken afwachten. Eerder kan ik niet meer uren gaan werken.
In de tussentijd zou ik proberen er het beste van te maken. En haal je rijbewijs (indien mogelijk met je ziekte).
Ik heb het niet over de woningbouw.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:27Dat is hier in de regio heel moeilijk. Bij woningbouw kom je na 10 jaar in aanmerking voor een woning.
In welke regio woon je?

zondag 27 september 2020 om 20:32
In noord oost Groningen misschien...Dutchgirly schreef: ↑27-09-2020 10:07Wanneer kom je wel in aanmerking voor extra inschrijfduur?
- Jij en je partner gaan uit elkaar; én
- Je staat niet langer dan 99 maanden ingeschreven; én
-Je staat als enige aanvrager op de inschrijving - buiten je meeverhuizende minderjarige kind(eren); én
- je kunt aantonen dat je de zorgplicht hebt (minimaal co-ouderschap) voor één of meer minderjarige kinderen; én
- de echtelijke woning is niet aan jou toegewezen of je kunt niet in de gezamenlijke woning blijven omdat de relatie is verbroken; én
- je levert het formulier en de bewijsstukken in binnen 1 jaar na de echtscheiding (na de rechterlijke uitspraak) of binnen 1 jaar na het verbreken van de samenleving

zondag 27 september 2020 om 20:32
Dat is niet jouw probleem.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:31Mijn man zegt dat hij niet alleen in dit huis kan blijven wonen. (kan niet goed met geld omgaan) Dus hij heeft ook niet zomaar een dak boven zijn hoofd. Wat dat betreft maakt het niet uit.
Dat maakt echter niet dat jij wel recht hebt op dat huis.

zondag 27 september 2020 om 20:33
Wat wel echt in elke regio geldt, dat kan ik je op een briefje meegeven, is dat je moet aantonen dat je zelf echt actief en gedurende langere tijd hebt gezocht.
En dat is ook wel zo eerlijk, dat je zelf eerst echt je best doet voordat je voorrang krijgt ten koste van anderen.
zondag 27 september 2020 om 20:36
Dit kan ik even niet volgen. Dus als de dokter zegt dat je gezond bent, dan kun je wel meer werken, maar nu hij dat nog niet gezegd heeft niet? Het gaat er toch vooral om of je je fit genoeg voelt om te werken?bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:32Als ik goede gezondheid heb kan ik inderdaad gewoon meer gaan werken. Eerst even onderzoek afwachten.
zondag 27 september 2020 om 20:37
Ooit was hij goed genoeg om mee samen te wonen en nog niet eens zolang geleden was hij goed genoeg om een kind mee te krijgen.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:31Mijn man zegt dat hij niet alleen in dit huis kan blijven wonen. (kan niet goed met geld omgaan) Dus hij heeft ook niet zomaar een dak boven zijn hoofd. Wat dat betreft maakt het niet uit.
zondag 27 september 2020 om 20:38
Je noemt hem nog steeds je man. Ben je wel echt zeker dat je de relatie wilt beëindigen? Zo ja, dan zou ik hem dat duidelijk maken en zorgen dat jullie een goed gesprek aangaan omtrent de woning en kind. Blijft hij erbij dat hij niet alleen in de woning kan blijven, zal hij dus per direct opzoek moeten naar iets anders.
idd_ wijzigde dit bericht op 27-09-2020 20:39
1.26% gewijzigd

zondag 27 september 2020 om 20:39
Reken daar maar niet teveel op.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 12:39De dingen die je zegt als regelen doe ik al. Ik draai hier het huishouden alleen. Niet alleen met schoonmaken. Alleen wordt er niet echt meegewerkt.
Wbt sociaal netwerk zie ik geen verschil met hoe het nu is daarin zal niets veranderen met hoe het nu gaat. Misschien is het een voordeel alleenstaande te zijn. Daf mensen dan zien dat je het echt alleen moet doen. Nu denken mensen dat mijn man steun en toeverlaat is.
zondag 27 september 2020 om 20:39
In een ander huis kan hij wel alleen wonen? Wat is dan het verschil? In de OP schrijf je dat hij niet alleen wil wonen en dat is iets heel anders dan niet kunnen.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:31Mijn man zegt dat hij niet alleen in dit huis kan blijven wonen. (kan niet goed met geld omgaan) Dus hij heeft ook niet zomaar een dak boven zijn hoofd. Wat dat betreft maakt het niet uit.

zondag 27 september 2020 om 20:43
Nou sorry, maar eerlijk gezegd vind ik dat er best een beetje eigen verantwoordelijkheid genomen kan worden als je wil scheiden. Deze dame schrijft zelf dat ze al lang niet tevreden is en zit te dimdammen over weggaan. Misschien nog wel voor haar gezondheid parten speelde. Dan kun je op zo’n moment ook een plan gaan maken en bedenken dat je meer moet gaan doen aan die afhankelijkheid: rijlessen nemen, oriënteren wat de mogelijkheden zijn, kijken of je meer kunt gaan werken, beetje geld opzij gaan leggen. Natuurlijk is de huizencrisis enorm beperkend. Dat zal ik altijd beamen.Maechtje schreef: ↑27-09-2020 10:08Omdat de woningmarkt zwaar overspannen is. Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier doet alsof het de schuld van TO is dat ze niet jaaaaren vooruit heeft gepland voor het geval ze ooit zou willen scheiden en daarbij niet de snel stijgende woningprijzen en de financiële problemen van woningbouwverenigingen heeft ingecalculeerd. Kijken jullie daar dan allemaal naar als je op tinder naar rechts swiped? Moet ze daarom maar in een relatie blijven zitten waarin ze doodongelukkig wordt met een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
Maar als er geen sprake is van een gewelddadige relatie, ben ik niet van mening dat omdat zij nu eenmaal vrouw of moeder is, dat haar meer rechten zou geven op de woning. Draai het eens andersom: jouw man wil van je scheiden en verzoekt je ook nog eens vriendelijk om je koffers te pakken. Ik denk dat alle vrouwen in de hoogste bomen zitten door zo’n belachelijk voorstel.

zondag 27 september 2020 om 20:50
Als de situatie zich voordoet zal hij wel moeten, nood breekt wetten. Overigens kun je goed met geld leren omgaan als het écht moet.