Uit elkaar gaan en woonruimte

zondag 27 september 2020 om 09:31
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.
Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.
Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
zondag 27 september 2020 om 20:54
Geen enkele situatie bij een eventuele scheiding is hetzelfde. Bij iedere situatie spelen andere belangen. Laat je goed voorlichten door een mediator. Dat heeft ons heel goed geholpen.
Mijn ex heeft wel een urgentieverklaring gekregen. Ik heb de gezamelijke woning kunnen overnemen d.m.v uitkoping. Ook dit is goed overleg samen gegaan. Net als de verdeling van de kinderen. Door werk van beide en het willen blijven bieden van in ieder geval 1 woning waar de kinderen zich thuisvoelen zijn we samen tot een ouderschapsplan gekomen. De kinderen zijn het allerbelangrijkste. Denk hier als eerst aan.
Tuurlijk denk ik vaak na of dit niet anders had gekund. Tuurlijk is het zwaar zo alleen. Maar liever op een redelijke manier uit elkaar gaan met goede afspraken is het allerbelangrijkste voor de kinderen.
Mijn ex heeft wel een urgentieverklaring gekregen. Ik heb de gezamelijke woning kunnen overnemen d.m.v uitkoping. Ook dit is goed overleg samen gegaan. Net als de verdeling van de kinderen. Door werk van beide en het willen blijven bieden van in ieder geval 1 woning waar de kinderen zich thuisvoelen zijn we samen tot een ouderschapsplan gekomen. De kinderen zijn het allerbelangrijkste. Denk hier als eerst aan.
Tuurlijk denk ik vaak na of dit niet anders had gekund. Tuurlijk is het zwaar zo alleen. Maar liever op een redelijke manier uit elkaar gaan met goede afspraken is het allerbelangrijkste voor de kinderen.
zondag 27 september 2020 om 20:57
Dat geldt ook voor de zorg van het kind.
To schildert de vader af als een nietsnut, slechte vader en iemand met een gat in zijn hand maar ik vermoed dat dat allemaal reuze meevalt als hij de kans krijgt om het allemaal alleen te doen
zondag 27 september 2020 om 21:00
Dit lijkt mij nog het beste advies. Maak een pas op de plaatst en zorg er voor dat je wat minder afhankelijk wordt. En laat je alvast inschrijven als hoofdhuurder.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

zondag 27 september 2020 om 21:02
Er wordt snel geroepen dat hij meer geld heeft, dus wél kans heeft op een woning. Misschien is dat zo, maar de kans dat hij het net zo goed krijgt qua woning is een stuk kleiner. Want op 1 salaris kan hij waarschijnlijk niet kopen en zou hij dat wél kunnen, dan is dat mogelijk ergens 3 hoog in een achterstandswijk. Terwijl hij misschien nu een leuke eensgezinswoning in een prima wijk heeft. En ook hij zal niet zomaar een vergelijkbare sociale huurwoning kunnen krijgen. Dus dan zeg je feitelijk: ik wil bij je weg, dus ga maar ergens wonen waar je het slechter hebt, want ik vind dat ik hier zou moeten mogen blijven.pamelacourson schreef: ↑27-09-2020 11:08Mee eens. Ik snap ook echt niet dat hij bij iemand wil blijven wonen die hem niet meer wil.
Maar ik ben het wel met hem eens dat hij niet degene is die zou moeten vertrekken. Blijft dus een lastig verhaal.
Koekoek

zondag 27 september 2020 om 21:03
Hij is hoofdhuurder.Lelietje-van-Dalen schreef: ↑27-09-2020 21:00Dit lijkt mij nog het beste advies. Maak een pas op de plaatst en zorg er voor dat je wat minder afhankelijk wordt. En laat je alvast inschrijven als hoofdhuurder.
Ze kan hooguit medehuurder worden maar daar heeft ze zijn toestemming voor nodig.
En nu hij weet dat ze wil scheiden zal hij wel gek zijn om dat toe te staan.

zondag 27 september 2020 om 21:06
Nee!
Weet je dat uit onderzoek blijkt dat scheiding lang niet altijd zorgt voor een gelukkiger leven: https://www.welingelichtekringen.nl/lie ... ijven.html
Je neemt jezelf en je onvrede namelijk gewoon mee.
zondag 27 september 2020 om 21:11
Is een maatschappelijk werker anders een idee? Er zijn veel dingen om uit te zoeken en te regelen en dan komt er misschien veel op je af in 1 keer. Misschien dat een professional je daarbij kan ondersteunen en je wegwijs maken in alle stappen die ondernomen moeten worden.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 20:12Dank je wel! Ja zo zie ik het ook. Als je echt alleen woont heb je die hoop ook niet meer en weet je waar je aan toe bent.
Ik ga de woningbouw bellen hoe het nu precies zit. Dan weet ik ook beter waar ik aan toe ben.
Je schrijft dat je man slecht met geld omgaat en niet handig is. En dat hij vooral niet alleen wil wonen. Het zou zomaar kunnen dat hij in de relatie net zo ongelukkig is als jij en jullie mede daardoor gewoon echt niet het beste in elkaar naar boven halen. Op het moment dat je echt moet kun je meer dan je denkt. Het zou me niets verbazen als dat voor hem ook geldt.
zondag 27 september 2020 om 21:12
Ja.
Betere volgorde is: eerst medehuurder worden en dan pas zeggen dat je wil scheiden.
zondag 27 september 2020 om 21:13
En relatietherapie lijkt mij ook geen gek idee.JoyAnna schreef: ↑27-09-2020 21:11Is een maatschappelijk werker anders een idee? Er zijn veel dingen om uit te zoeken en te regelen en dan komt er misschien veel op je af in 1 keer. Misschien dat een professional je daarbij kan ondersteunen en je wegwijs maken in alle stappen die ondernomen moeten worden.
Je schrijft dat je man slecht met geld omgaat en niet handig is. En dat hij vooral niet alleen wil wonen. Het zou zomaar kunnen dat hij in de relatie net zo ongelukkig is als jij en jullie mede daardoor gewoon echt niet het beste in elkaar naar boven halen. Op het moment dat je echt moet kun je meer dan je denkt. Het zou me niets verbazen als dat voor hem ook geldt.

Zeker. Helaas zijn er nog altijd onverlaten die blijven denken dat ze misschien kans maakt om met een vovo haar man eruit te krijgen.
Niet volgens to.
Zij is niet happy en hij moet maar oprotten want hij is geen goede vader, geen goede echtgenoot en hij kan niet met geld omgaan.
Hoe dat rijmt met het feit dat hij volgens to makkelijker een ander huis zou kunnen vinden snap ik niet.

zondag 27 september 2020 om 21:14
Dan blijft alles hetzelfde hoe het nu is. Daarin zal niet veel verschil zitten.
zondag 27 september 2020 om 21:15
Lekker sympathiek ook.Lelietje-van-Dalen schreef: ↑27-09-2020 21:12Ja.
Betere volgorde is: eerst medehuurder worden en dan pas zeggen dat je wil scheiden.
zondag 27 september 2020 om 21:16
Te laat. Hij weet het alLelietje-van-Dalen schreef: ↑27-09-2020 21:12Ja.

zondag 27 september 2020 om 21:16
Hij kan bij zijn ouders wonen maar dat wil hij niet. Particulier wonen gaat ook niet. Het is voor hem ook moeilijk om woonruimte te vinden. Ik geef dat even aan omdat sommige mensen hier zeggen dat hij een dak boven zijn hoofd heeft en dus kind krijgt toegewezen. Maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend.
zondag 27 september 2020 om 21:17
Mij in principe ook niet, maar ik maak uit de berichten van TO op dat ze voor zichzelf in haar hoofd de beslissing al heeft gemaakt en er gewoon klaar mee is. Dat kan ik natuurlijk ook mis hebben en dan is relatietherapie zeker het proberen waard, maar als ze zelf de knoop al heeft doorgehakt dan heeft trekken aan een dood paard ook geen zin.
zondag 27 september 2020 om 21:17
Precies en bovendien hebben die zaken niets te maken met wie in de woning kan blijven. Al zegt man dat hij het alleen niet kan betalen, dit zal waarschijnlijk ook weer anders uitpakken als TO zelf vertrekt. Beiden houden de situatie in stand. TO zal toch echt zelf in actie moeten komen als ze verandering wilt. Tenzij er toch nog een mogelijkheid is de relatie te redden, maar aangezien daar niet op wordt gereageerd en ze aangeeft geen liefde meer te voelen etc. (wat ook wel van haar posts afstraalt), denk ik dat dit er niet inzit.
En TO, reken er niet op dat het een kwestie wordt van een weekend per twee weken bij vader. Mocht hij vaker zijn kind bij zich willen en kunnen hebben nadat jullie uit elkaar zijn, zou je dat juist moeten toejuichen.

zondag 27 september 2020 om 21:18
Dat lijkt me ook. Je geeft zelf aan dat je klachten mogelijk ook door stress veroorzaakt kunnen worden. Dat is dus somatiseren. Gebeurt heel vaak, maar feitelijk is het dan je psyche die maakt dat je je kut voelt. Ik ben ervan overtuigd dat je je stúkken beter zult voelen, als je het gevoel hebt dat je zelf meer kapitein bent van je leven. Ik vind je nu erg passief en slachtofferig overkomen.
Nee, natuurlijk is het niet leuk als je een partner hebt die niet de man is die je hoopte dat hij zou zijn. Maar als je daar uit wilt, zul JIJ (en niemand anders!) moeten zorgen dat je vooruit komt in dit leven.
En blijkbaar moet voor jou een onderzoek de beslissing geven om meer te werken. Waarom? Een onderzoek verandert niks aan hoe je je NU voelt. Hooguit het perspectief dat je hebt. NU wil je meer geld om meer kansen te hebben. Dus wacht dan niet, maar begin vandaag. Word eigenaar van de problemen die je ervaart en leg niet zoveel buiten jezelf neer. Je bent er zelf bijgeweest bij het ontstaan, dus wees dan ook de vrouw die er zelf bij is om het ook weer op te lossen. Je kúnt echt wel bij je man weg, maar dan moet je -zoals zovelen al hebben aangegeven- een plan gaan maken om ook daadwerkelijk die stap te kunnen zetten.

zondag 27 september 2020 om 21:20
klopt wat je zegt. Ik wil geen relatietherapie meer doen. We hebben al zoiets gehad. En toen is ook aangegeven dat wat ik mis, niet bij mijn man ga vinden. Het is aan mij de keuze om hiermee genoegen te nemen of weg te gaan.JoyAnna schreef: ↑27-09-2020 21:17Mij in principe ook niet, maar ik maak uit de berichten van TO op dat ze voor zichzelf in haar hoofd de beslissing al heeft gemaakt en er gewoon klaar mee is. Dat kan ik natuurlijk ook mis hebben en dan is relatietherapie zeker het proberen waard, maar als ze zelf de knoop al heeft doorgehakt dan heeft trekken aan een dood paard ook geen zin.
zondag 27 september 2020 om 21:21
Dat is het dus wel.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 21:16Hij kan bij zijn ouders wonen maar dat wil hij niet. Particulier wonen gaat ook niet. Het is voor hem ook moeilijk om woonruimte te vinden. Ik geef dat even aan omdat sommige mensen hier zeggen dat hij een dak boven zijn hoofd heeft en dus kind krijgt toegewezen. Maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend.
Hij hoeft geen huis te zoeken.
Hij heeft een huis.
Hij wil niet weg.
Jij hebt nog geen huis.
zondag 27 september 2020 om 21:22
Hij heeft toch al een dak boven zijn hoofd? Waarom zou hij bij zijn ouders gaan wonen of woonruimte gaan zoeken? Als ik hem was dan kon je ook mijn rug op, want jij bent degene die er een punt achter wil zetten.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 21:16Hij kan bij zijn ouders wonen maar dat wil hij niet. Particulier wonen gaat ook niet. Het is voor hem ook moeilijk om woonruimte te vinden. Ik geef dat even aan omdat sommige mensen hier zeggen dat hij een dak boven zijn hoofd heeft en dus kind krijgt toegewezen. Maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend.
Het is ook niet vanzelfsprekend dat jij jullie kind krijgt toegewezen. Waar ga jij dan wonen? En wat als je ernstig ziek blijkt te zijn?

zondag 27 september 2020 om 21:24
bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 21:16Hij kan bij zijn ouders wonen maar dat wil hij niet. Particulier wonen gaat ook niet. Het is voor hem ook moeilijk om woonruimte te vinden. Ik geef dat even aan omdat sommige mensen hier zeggen dat hij een dak boven zijn hoofd heeft en dus kind krijgt toegewezen. Maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend.
Als hij in de woning blijft heeft hij een dak boven zijn hoofd natuurlijk en ruimte voor kind. Als hij in de woning blijft ondanks dat jij hem vertelt dat jullie uit elkaar gaan en er valt juridisch niets te regelen, is het aan jou iets anders te vinden.