Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
Je zit in een lastige situatie en ik heb ook niet meteen een oplossing. Alleen nog een extra waarschuwing, dit heb ik zelf meegemaakt met een ex:

Als je samen op het contract staat is er sprake van contractbreuk als één van de personen vertrekt. De verhuurder kan de achterblijver dan een nieuw huurcontract aanbieden, maar dit hoeft niet. Er kunnen bovendien nieuwe eisen en een hogere huur gesteld worden. De verhuurder mag dit behandelen als "nieuwe huurder" en gemiddeld stijgt de huur dan iets van 9% de laatste tijd. Het is dus niet zo dat je dezelfde huur blijft betalen als je man weg gaat.
Ik ga even samenvatten, TO, zeg je even of het klopt of niet?

TO is
25 jaar
Woont als 11 jaar samen met haar vriend in de huurwoning die minder dan 715 euro per maand kost.

Dus TO is op haar 14e gaan samenwonen wat mogelijk ook wel een verklaring kan zijn voor de afwezigheid van een moeder waar ze op kan terugvallen

TO werkt normaal gesproken in de thuiszorg, 20 uur per week maar zit nu in de ziektewet en er moet nog uitgedokterd worden wat er met haar aan de hand is.

To en vriend hebben een kindje dat gaat school gaat

Vriend en TO betalen allebei de huur, maar TO is geen officiele huurder.

Vriend van TO verdient veel meer dan To

To wil weg van vriend, maar vriend wil niet dat ze gaat

To kan geen huis huren want verdient niet genoeg voor vrije sector en staat nog niet lang genoeg ingeschreven

To wil weg omdat ze nu alles al alleen doet behalve het delen van de huur

Volgens TO is de oplossing als vriend andere woonruimte zoekt want hij verdient meer dan zij en kan het dus betalen

To heeft spaargeld maar wil dat op de bank laten staan voor kind


Dan mijn mening (weer) zorg dat je uit de ziektewet komt, zet vaart achter die afspraken, ga meer werken, spreek je spaargeld aan om duurder te huren en ga doen wat je denkt dat goed is.
Meer opties zijn er niet.

Heb je al de woningbouw gebeld? Dat werd zondag als eerste aangeraden, daar heb je dus 2 dagen voor gehad nu.
Alle reacties Link kopieren
Is TO niet gewoon ontzettend depressief? Naast haar andere problemen?

Ik herken veel van haar manier van communiceren in mijn moeder. Zij is ook jarenlang depressief geweest, is gescheiden van mijn vader en heeft dan nog vele vriendjes gehad (maar niet kunnen behouden).

TO, dit zeg ik met de beste wil van de wereld en dit wordt ook het laatste dat ik hier schrijf (je topic triggert me kennelijk ergens): werk aan jezelf. JIJ hebt je leven verre van op orde en je bent - volgens mij - doodongelukkig. Die onderzoeken waar je de uitslag nog van moet krijgen, waren dat geen onderzoeken naar je psychische gesteldheid? Ik VERMOED namelijk van wel.

Als je doorgaat zoals je nu doorgaat, ga je niemand meer hebben. En nee, ook je dochter niet wanneer ze ouder en wijzer is en zal inzien dat haar arme moedertje toch zoveel pech in het leven heeft gehad en echt nergens schuld aan treft. Sterker nog, ze zal misschien wel op je neerkijken. Zoals jij dat kennelijk ook doet bij je eigen moeder.

Dynamieken zijn moeilijk te doorbreken, maar je hebt in deze geen keuze. Ga in therapie (EMDR raad ik je aan) en maak wat van je leven. Je bent 25, verdomme even oud als ik en je gedraagt je als een stampvoetende kleuter die haar zin niet krijgt.

Echt. Je hebt nog een heel leven voor je en zoals je die van jou nu leidt, ga je een trieste toekomst tegemoet. Herpak je en maak er het beste van. Sterkte.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Charlotte717 schreef:
29-09-2020 19:59
Echt. Je hebt nog een heel leven voor je en zoals je die van jou nu leidt, ga je een trieste toekomst tegemoet. Herpak je en maak er het beste van. Sterkte.
Dit advies krijgt ze al jaren en ze doet er al jaren niets mee
Ik heb contact gehad met de woningbouw. Zij geven aan dat ik volgens hun gegevens net zoveel recht heb om in het huis te blijven wonen als mijn man.

Het verhaal van sommige mensen dat ik sowieso geen recht heb op de woning klopte niet.
anoniem_63eb6502901fc wijzigde dit bericht op 30-09-2020 11:25
22.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:24
Ik heb contact gehad met de woningbouw. Zij geven aan dat ik volgens hun gegevens net zoveel recht heb om in het huis te blijven wonen als mijn man.
En hij dan dus net zoveel recht als jij.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:24
Ik heb contact gehad met de woningbouw. Zij geven aan dat ik volgens hun gegevens net zoveel recht heb om in het huis te blijven wonen als mijn man.

Het verhaal van sommige mensen dat ik sowieso geen recht heb op de woning klopte niet.
Oke, nou eh mooi. Nu heb je dat verhaal ontkracht, en nu? Want 1 van de 2 zal dus moeten gaan en hij wil sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:24
Ik heb contact gehad met de woningbouw. Zij geven aan dat ik volgens hun gegevens net zoveel recht heb om in het huis te blijven wonen als mijn man.

Het verhaal van sommige mensen dat ik sowieso geen recht heb op de woning klopte niet.
Dan kan jij hem dus niet dwingen om weg te gaan en hij kan jou niet dwingen om weg te gaan. Een van de twee zal dus het initiatief moeten nemen om te vertrekken. Gaat volgens mij nog een lange, gezellige winter worden daar.
SweetFirefly schreef:
30-09-2020 11:25
En hij dan dus net zoveel recht als jij.
Zeker maar sommige mensen maakten er hun eigen verhaal van dat ik sowieso niet in aanmerking zou komen. En anderen namen dat klakkeloos over.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:27
Zeker maar sommige mensen maakten er hun eigen verhaal van dat ik sowieso niet in aanmerking zou komen. En anderen namen dat klakkeloos over.
Maakt niet uit. Het resultaat blijft hetzelfde: je man gaat niet vertrekken.
Oké en nu?
Feit blijft dat je met je huidige salaris de woning niet kan betalen. Dat zei je eerder in ieder geval (en ontkende je later weer maar goed).
Lady_Day schreef:
30-09-2020 11:28
Maakt niet uit. Het resultaat blijft hetzelfde: je man gaat niet vertrekken.
Het geeft weer aan dat sommige mensen hier een eigen verhaal ervan maken. Ik word over dingen aangesproken die ik nooit heb gezegd of niet eens kloppen.
Fijn dat je gelijk hebt. Helaas geeft dat je nog geen woning.
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:30
Het geeft weer aan dat sommige mensen hier een eigen verhaal ervan maken. Ik word over dingen aangesproken die ik nooit heb gezegd of niet eens kloppen.
Wat vind je belangrijker: hier je gelijk halen of een oplossing voor de situatie?
Rosalind schreef:
30-09-2020 11:32
Fijn dat je gelijk hebt. Helaas geeft dat je nog geen woning.

Echt hé, kansloos gewoon. :rofl:
vivautrecht85 schreef:
30-09-2020 11:37
Wat vind je belangrijker: hier je gelijk halen of een oplossing voor de situatie?
Ik vind het vooral heel erg vervelend om te worden aangesproken op dingen die ik nooit gezegd heb of niet eens kloppen.
Op basis van mensen die zelf ergens een verhaal van maken dat anderen klakkeloos overnemen.
Oké duidelijk. Next.
Wat ga je nu doen?
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:30
Het geeft weer aan dat sommige mensen hier een eigen verhaal ervan maken. Ik word over dingen aangesproken die ik nooit heb gezegd of niet eens kloppen.
Dat was en is toch niet het echte probleem waar je mee zit?
Wat ga je nu doen?
Man gaat niet weg want wil niet uit elkaar, jij wil wel weg, toch?
Dus... Wat zijn je vervolgstappen dan?
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:43
Ik vind het vooral heel erg vervelend om te worden aangesproken op dingen die ik nooit gezegd heb of niet eens kloppen.
Op basis van mensen die zelf ergens een verhaal van maken dat anderen klakkeloos overnemen.
Duidelijk.
En door.
Ik dacht ik lees even 24u dit topic niet, aangezien TO gisterochtend toch alleen maar continu hetzelfde zinnetje schreef. Wat blijkt, ook nu staat datzelfde zinnetje nog op de herhaal. Ik kom morgen wel weer eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:27
Zeker maar sommige mensen maakten er hun eigen verhaal van dat ik sowieso niet in aanmerking zou komen. En anderen namen dat klakkeloos over.
Hoe ga je dan de huur betalen alleen? Van je spaargeld? Krijg je huurtoeslag als dat spaargeld op is? Wat is nu de huur? Zolang je op cruciale vragen geen antwoord geeft, hebben je posts helemaal geen zin.
En wat zijn je volgende stappen nu? Want je wil hem er uit zetten. Hoe wil je dat doen? Je bent niet getrouwd dus vovo wordt lastig. De sloten veranderen kan niet want hij is ook huurder en je kunt hem dus niet buiten sluiten.

Hij weigert te gaan, jij weigert te gaan.

Patstelling waar je verrekte weinig aan kunt doen.
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:43
Ik vind het vooral heel erg vervelend om te worden aangesproken op dingen die ik nooit gezegd heb of niet eens kloppen.
Op basis van mensen die zelf ergens een verhaal van maken dat anderen klakkeloos overnemen.
Oke, nou we erkennen dat we fout zitten, is vervelend inderdaad.
Helaas is het niet zo dat alle mensen die zich schuldig maakten aan deze foutieve aanname nu 10.000 euro gaan overmaken waardoor je een huisje kunt kopen.
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:43
Ik vind het vooral heel erg vervelend om te worden aangesproken op dingen die ik nooit gezegd heb of niet eens kloppen.
Op basis van mensen die zelf ergens een verhaal van maken dat anderen klakkeloos overnemen.
Maar je verheldert ook op geen enkele wijze hoe het verhaal dan wél in elkaar steekt. Ik kan er geen chocola meer van maken. En ook geen pudding.

Dus succes ermee Verbitterdkoekjespudding. Ik zou niet weten wat ik je nog kan adviseren op basis van je gedrag in dit topic en de onvolledige info die je zelf verstrekt.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
30-09-2020 11:43
Ik vind het vooral heel erg vervelend om te worden aangesproken op dingen die ik nooit gezegd heb of niet eens kloppen.
Op basis van mensen die zelf ergens een verhaal van maken dat anderen klakkeloos overnemen.
Focus nou even op welke acties je gaat nemen nu je weet dat jij hem niet uit de woning krijgt. Je mantra 'ik heb dan niet gezegd, mensen doen verkeerde aannames' gaat je geen stap verder brengen.

Kortom, wat is, met de kennis van nu, je plan?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven