Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:15
Ik denk niet dat ik veel minder geld heb. Mijn man kan niet goed met zijn geld omgaan waardoor hij altijd denkt dat hij in geldproblemen zit. Meestal ben ik degene die bijspringt als het echt noodzaak is waardoor er geen schulden komen. Financieel denk ik daarom niet dat het zoveel zou uitmaken. Ik verdien alleen te weinig om hoge huur van te betalen. Dat is het probleem.

Een kleinere woning zie ik ook geen probleem in. Ik woon dan ook met 1 man minder. Ik vind dat geen probleem.

Hoe het met een regeling gaat weet ik niet met kinderen. Ik dacht man in het weekend om de week, maar ik weet niet of dat standaard is.
Huh?

Co-ouderschap is de standaard. Liefst 50-50. Als hij dat kan en wil heb jij je daarna te voegen.
Ben je getrouwd?
Hoe oud is je kind?
Hoelang wonen jullie al samen in dat huurhuis?
Hoelang woont hij er al?
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 11:29
Huh?

Co-ouderschap is de standaard. Liefst 50-50. Als hij dat kan en wil heb jij je daarna te voegen.
Ik denk niet dat hij dat wil, aangezien hij zegt dat hij kind helemaal niet meer wil zien als we uit elkaar gaan.
wij wonen hier even lang, ongeveer 11 jaar.
kind gaat naar kleuterschool
.
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 04-10-2020 08:15
99.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je als getrouwd stel met een koopwoning en te hoog inkomen voor sociale huur ingeschreven staan bij de woningbouwvereniging? Als je dan gaat scheiden houden beide partner dan de volledige inschrijftijd?
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:31
Ik denk niet dat hij dat wil, aangezien hij zegt dat hij kind helemaal niet meer wil zien als we uit elkaar gaan.
Laat hij nou niet zo heel veel te willen hebben.
En jij ook niet trouwens.
Het kind heeft recht op omgang met beide ouders
TijdvoorTaart schreef:
27-09-2020 11:33
Vraag me af of TO überhaupt recht heeft op de woning. Ze schrijft dat man hoofdhuurder is en dat zij ingeschreven staat. Maar betekent dat dat ze bij de gemeente geregistreerd staat als bewoner, of ook echt op het huurcontract?

Klinkt als optie 1, anders zouden ze wel samen hoofdhuurder zijn. Dus als man vertrekt komt het huis weer terug in roulatie bij de woningbouw. Dan wordt TO er gewoon uit gezet.
Ik weet ook niet hoe dit nu precies zit. Ik ga informeren bij de woningbouwstichting.

Anders wordt het samen in 1 huis blijven als broer en zus. Anders weet ik het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
27-09-2020 11:33
Kun je als getrouwd stel met een koopwoning en te hoog inkomen voor sociale huur ingeschreven staan bij de woningbouwvereniging? Als je dan gaat scheiden houden beide partner dan de volledige inschrijftijd?
Je moet je niet samen inschrijven maar beide apart.
Inkomen heeft niets te maken met inkomen. Dat inkomen gaat pas meetallen als je daadwerkelijk wil reageren op woningen.
boekenlegger0 schreef:
27-09-2020 11:33
Kun je als getrouwd stel met een koopwoning en te hoog inkomen voor sociale huur ingeschreven staan bij de woningbouwvereniging? Als je dan gaat scheiden houden beide partner dan de volledige inschrijftijd?
Ingeschreven staan kan altijd, ongeacht inkomen. Of je er vervolgens gebruik van mag maken is een tweede.

Wij zijn ook samen ingeschreven. Als er uit elkaar gaan kan één van ons in de huidige woning blijven en de ander kan gebruik maken van de inschrijftijd
Alle reacties Link kopieren
Het zal je verbazen hoeveel mannen opeens toch co-ouderschap willen. En dat is zwaar hoor... veel zwaarder dan nu. Onderschat het missen van je kind niet en alle gedoe rond co-ouderschap. Het is veel makkelijker om alles alleen te doen, dan opeens te moeten gaan overleggen -en tegengewerkt worden
granny71 schreef:
27-09-2020 11:33
Laat hij nou niet zo heel veel te willen hebben.
En jij ook niet trouwens.
Het kind heeft recht op omgang met beide ouders
Dat lijkt mij ook. Maar als de vader niet komt opdagen heb je ook niks. Zo zegt hij het dus, dat hij zelf kind niet meer wil zien.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
27-09-2020 11:33
Laat hij nou niet zo heel veel te willen hebben.
En jij ook niet trouwens.
Het kind heeft recht op omgang met beide ouders

In theorie wel, in de praktijk kun je dat vaak moeilijk afdwingen als één ouder het kind niet wil zien.

@TO: roept man dit omdat hij het meent, denk je, of is dit een manipulatiemiddel om jou te dwingen om te blijven?

Kun je een consult bij een advocaat betalen om op een rijtje te zetten welke rechten en plichten jij en je man zouden hebben? Dat verduidelijkt de situatie misschien wat.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
27-09-2020 11:33
Kun je als getrouwd stel met een koopwoning en te hoog inkomen voor sociale huur ingeschreven staan bij de woningbouwvereniging? Als je dan gaat scheiden houden beide partner dan de volledige inschrijftijd?
Ja, dat kan. Ik sta nu 12 jaar ingeschreven voor het geval je weet nooit waar het goed voor is
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:36
Dat lijkt mij ook. Maar als de vader niet komt opdagen heb je ook niks. Zo zegt hij het dus, dat hij zelf kind niet meer wil zien. Hij zegt zelf dat hij niet voor kind kan zorgen omdat hij zijn eigen dingen wil doen.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:36
Dat lijkt mij ook. Maar als de vader niet komt opdagen heb je ook niks. Zo zegt hij het dus, dat hij zelf kind niet meer wil zien.
Ze kunnen als een blad aan een boom omslaan als het eenmaal zover is.
Dan vraag je je ineens af waarom het dan wel kan en waarom he5t tijdens jullie huwelijk niet kon.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:31
Ik denk niet dat hij dat wil, aangezien hij zegt dat hij kind helemaal niet meer wil zien als we uit elkaar gaan.
Oh is het er weer zo 1! Wat een bloedhond zeg.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:34
Ik weet ook niet hoe dit nu precies zit. Ik ga informeren bij de woningbouwstichting.

Anders wordt het samen in 1 huis blijven als broer en zus. Anders weet ik het ook niet.
Als je niet op het huurcontract staat zou ik dat snel regelen. Bij ons moesten wij beiden een formulier ondertekenen waarin stond dat ik na twee jaar recht zou hebben op de woning en dus op het contract toegevoegd zou worden. Misschien kan dit sneller als je getrouwd bent, wij waren dat toen niet
Maechtje schreef:
27-09-2020 11:36
In theorie wel, in de praktijk kun je dat vaak moeilijk afdwingen als één ouder het kind niet wil zien.

@TO: roept man dit omdat hij het meent, denk je, of is dit een manipulatiemiddel om jou te dwingen om te blijven?

Kun je een consult bij een advocaat betalen om op een rijtje te zetten welke rechten en plichten jij en je man zouden hebben? Dat verduidelijkt de situatie misschien wat.
Ik denk dat het vooral een manipulatiemiddel is. Maar ik denk dat mijn man zichzelf geen goede ouder vindt, en de zorg daarom liever aan mij over laat. Zodat hij vooral zijn eigen ding kan doen.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:39
Ik denk dat het vooral een manipulatiemiddel is. Maar ik denk dat mijn man zichzelf geen goede ouder vindt, en de zorg daarom liever aan mij over laat. Zodat hij vooral zijn eigen ding kan doen.
Ja dat willen we allemaal, ons eigen ding doen. Mijn ex heeft twee kinderen waaronder 1 met mij en hij doet al jaren zijn eigen ding. Ik haat hem er nog steeds om.
beetjegek schreef:
27-09-2020 11:42
Ja dat willen we allemaal, ons eigen ding doen. Mijn ex heeft twee kinderen waaronder 1 met mij en hij doet al jaren zijn eigen ding. Ik haat hem er nog steeds om.
Daarom wil ik dus uit elkaar gaan omdat hij zo erg op zichzelf gericht is. Dat maakt het heel eenzaam. Ik denk eenzamer dan alleen op een flatje. Want dan weet je dat je alleen bent en hoef je niets meer te verwachten van een ander. Nu ben je samen, maar die ander is er niet echt. Waardoor je alsnog alleen ben, maar toch zou denken dat je partner er voor je is. Maar dat gebeurt dus niet. Dat maakt het zo eenzaam. Dan kun je beter echt alleen zitten denk ik dan.
anoniem_63eb6502901fc wijzigde dit bericht op 27-09-2020 11:47
30.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
27-09-2020 11:35
Ingeschreven staan kan altijd, ongeacht inkomen. Of je er vervolgens gebruik van mag maken is een tweede.

Wij zijn ook samen ingeschreven. Als er uit elkaar gaan kan één van ons in de huidige woning blijven en de ander kan gebruik maken van de inschrijftijd
Ik zie dat je inkomen moet invullen bij het inschrijven. Vandaar dat ik het vraag. Nooit aangedacht om ons in te schrijven bij woningbouwvereniging als een soort verzekering, maar ik denk dat ik het nu wel ga regelen. Je weet nooit hoe het leven loopt.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij verstandig een afspraak te maken bij het juridisch loket in jouw omgeving TO.
Alles op een rijtje, welke stappen moet je ondernemen en waarmee begin je.
Geeft wat meer duidelijkheid.
Nu zie je door de bomen het bos niet meer.
Als je er voor kiest te scheiden is het geen optie bij hem te blijven zoals gesuggereerd wordt...
Tenzij je twijfelt en aan jerelatie wilt en kunt werken samen(maar niet als reden van twijfel onderdak etc..)
TO ik denk dat je een totaal onrealistisch beeld hebt van hoe het leven er na de scheiding uit gaat zien, maar goed, dat is al vaker gezegd.
Ik heb overigens ook nog niet gelezen of je getrouwd bent of niet.

Als je getrouwd bent sta je het sterkst. Neem een advocaat, dien de scheiding eenzijdig in en laat in de voorlopige voorzieningen dan vaststellen. Je kunt dan mogelijk voorlopig in je huis blijven wonen, en moet hij er dus voorlopig uit, je krijgt voorlopig kinderalimentatie en voorlopig partneralimentatie.
En dit wordt het begin van een extreem dure vechtscheiding waar je kind sowieso altijd de dupe van is.
Gelukkig staat het Nederlandse rechtssysteem nog altijd wel aan de kant van de economisch zwakkere. Jij hebt waarschijnlijk recht op een pro deo advocaat en je ex niet. Dus die gaat failliet op deze manier. Maar dan heb jij je zin, toch?

Als je niet getrouwd bent, heb je dikke pech financieel gezien. Dan zul je ergens woonruimte moeten organiseren voor jezelf en je kind. Maar: je hoeft geen enkele verantwoording naar iemand af te leggen met betrekking tot je kind. Je kunt hem/haar gewoon met je meenemen. Je partner kan natuurlijk een omgangsregeling afdwingen via de rechter, maar ook dat kost tijd. Wel moet vader verplicht kinderalimentatie betalen.

Ik zou me als ik jou was eerst eens even laten voorlichten mbt alle rechten en plichten die jij en je partner hebben. En daar je vervolgstappen op afstemmen.
Maar nog steeds geldt: je hebt geen idee waar je aan begint.
Alle reacties Link kopieren
TO heb je al eens gekeken naar een concept ouderschapsplan? Als jullie getrouwd zijn is het bij een scheiding verplicht om een ouderschapsplan op te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven