Uit elkaar gaan en woonruimte

zondag 27 september 2020 om 09:31
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.
Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.
Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
zondag 27 september 2020 om 12:29
Yep, dit, zelf meegemaakt.Intotheunknown schreef: ↑27-09-2020 11:36Het zal je verbazen hoeveel mannen opeens toch co-ouderschap willen. En dat is zwaar hoor... veel zwaarder dan nu. Onderschat het missen van je kind niet en alle gedoe rond co-ouderschap. Het is veel makkelijker om alles alleen te doen, dan opeens te moeten gaan overleggen -en tegengewerkt worden
4 jaar amper iets met kind doen en daarna toch co ouderschap.
Gelukkig maar voor dochter hoor! Gaat erg goed, betere vader dan toen we samen waren nu al dik 10 jaar.
Maar niet bepaald wat ik toen had verwacht.

zondag 27 september 2020 om 12:34
Natuurlijk. Maar als de kans 50-50 is, vind ik het wel wat anders dan de kans dat die ex tot de groep van 0,004% Nederlanders die jaarlijks aan een verkeersongeval komen te overlijden.
zondag 27 september 2020 om 12:34
Je doet de zorg voor je gevoel helemaal alleen. Ok. Dat kan. Maar een huishouden en een gezin runnen is meer dan dat jij alle tijd met een kleuter doorbrengt. Je moet alles voor. Jullie zelf zelfstandig regelen en een aantal zaken met de vader van jullie kind. Je schrijft dat je nu al geen sociaal vangnet hebt. Je denkt dat je problemen opgelost zijn als je weg bent bij je man maar andere problemen gaan dan beginnen. Weggaan is in jouw huidige situatie geen oplossing.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 12:03Ik doe alles al alleen dus ik denk dat dat geen verschil gaat uitmaken. Het is alleen niet mogelijk om woonruimte te vinden omdat de prijzen bizar hoog zijn en inschrijftijd zo lang. Als er wel woonruimte was, zou ik me zelf prima redden.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
zondag 27 september 2020 om 12:36
Of jij hebt de zorg al die jaren op je genomen zodat hij niet kon/hoefde te zorgen.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 11:39Ik denk dat het vooral een manipulatiemiddel is. Maar ik denk dat mijn man zichzelf geen goede ouder vindt, en de zorg daarom liever aan mij over laat. Zodat hij vooral zijn eigen ding kan doen.
Als jij morgen in het ziekenhuis terecht komt laat hij het kind echt niet aan zijn lot over hoor.
Hoe graag jij dat ook wil denken.

zondag 27 september 2020 om 12:39
De dingen die je zegt als regelen doe ik al. Ik draai hier het huishouden alleen. Niet alleen met schoonmaken. Alleen wordt er niet echt meegewerkt.SweetFirefly schreef: ↑27-09-2020 12:34Je doet de zorg voor je gevoel helemaal alleen. Ok. Dat kan. Maar een huishouden en een gezin runnen is meer dan dat jij alle tijd met een kleuter doorbrengt. Je moet alles voor. Jullie zelf zelfstandig regelen en een aantal zaken met de vader van jullie kind. Je schrijft dat je nu al geen sociaal vangnet hebt. Je denkt dat je problemen opgelost zijn als je weg bent bij je man maar andere problemen gaan dan beginnen. Weggaan is in jouw huidige situatie geen oplossing.
Wbt sociaal netwerk zie ik geen verschil met hoe het nu is daarin zal niets veranderen met hoe het nu gaat. Misschien is het een voordeel alleenstaande te zijn. Daf mensen dan zien dat je het echt alleen moet doen. Nu denken mensen dat mijn man steun en toeverlaat is.

zondag 27 september 2020 om 12:40
Precies.vivautrecht85 schreef: ↑27-09-2020 12:39Bizar beeld hebben sommige van de werkelijkheid. Urgentie vanwege een scheiding, een voorlopige voorziening om aanstaande ex het huis uit te gooien....
Zo werkt dus helemaal niet in de praktijk. Zeker niet als er geen sprake is van geweld/dreigende situatie ect.

zondag 27 september 2020 om 12:52
Wat doe je precies in het huishouden. En hoe werkt hij tegen? Wellicht kun je ophouden met voor je man te zorgen? Dus niet meer zijn wasjes voor hem te draaien, zijn eten voor hem klaar te zetten, etc. Misschien motiveert dat hem om mee te gaan draaien als je niet alles oppikt wat hij laat liggen.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-09-2020 12:39De dingen die je zegt als regelen doe ik al. Ik draai hier het huishouden alleen. Niet alleen met schoonmaken. Alleen wordt er niet echt meegewerkt.
Wbt sociaal netwerk zie ik geen verschil met hoe het nu is daarin zal niets veranderen met hoe het nu gaat. Misschien is het een voordeel alleenstaande te zijn. Daf mensen dan zien dat je het echt alleen moet doen. Nu denken mensen dat mijn man steun en toeverlaat is.

zondag 27 september 2020 om 13:25
Dit!ClumsyNinja schreef: ↑27-09-2020 12:29Klinkt alsof jullie allebei behoorlijk eenzaam en ongelukkig zijn. Zou het geen goed plan zijn om eerst eens hulp proberen te zoeken? Dat hij kan werken aan zijn band met zijn kind, dat jij er achter kan komen waarom je je ziek voelt, dat je kind een wat stabielere basis krijgt?
Ik heb je geloept en er speelt heel wat meer dan alleen een man die geen interesse heeft. Ik zie veel topics over het feit dat je eenzaam bent, je geen contacten kunt leggen en het is allemaal de schuld van anderen. Sorry dat ik het zeg, maar je zit nogal in een slachtofferrol. Je hebt zoveel tips gehad in die andere topics en het valt me op dat je heel vaak zegt, maar ik doe alles wat wenselijk is, maar die anderen zijn altijd maar druk druk druk en zien mij niet staan etc. Ook hier in dit topic is het allemaal de schuld van je vriend!
Ik denk dat het voor je kind sowieso niet wenselijk is dat jullie uit elkaar gaan, gezien ook zij in een isolement gaat komen. Ook dat haal ik nl uit je vorige topics, dat je je kind op een bepaalde manier meetrekt in jouw eenzaamheid (Al spreek je in je eerste topics over een oppaskindje ipv je eigen dochter). Het is nogal de hele wereld tegen jou. Waarom ga je niet eerst daarmee aan de slag, want ik denk dat daar heel veel te behalen is, zeker ook voor de toekomst van je dochter.
Je houdt jezelf nl ook voor dat het allemaal aan anderen ligt en gezien je ook hier niet erg realistisch bent, creëer je daarmee een soort van verkeerd wereldbeeld voor jezelf (ik werk 4 dagen, terwijl je nog geen 20 uur werkt, geen antwoord geven op de vragen of je wel/niet getrouwd bent) en dat los je niet op door alleen te gaan wonen. Sterker nog, ik denk dat het daardoor veel erger gaat worden. Je verwachtingspatroon richting je partner is volgens mij totaal verwrongen, het is namelijk niet zijn taak jouw gelukkig te maken, dat moet je zelf doen.
En wat bedoel je met ziek zijn? Het feit dat je een eetstoornis hebt en daardoor obese bent? Nogmaals, ga met jezelf aan de slag, want alleen ga je hier echt niet uitkomen.
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 13:32
7.61% gewijzigd
zondag 27 september 2020 om 13:29
Dan blijft het liggen, schreef ze. Al vraag ik mij ook af in hoeverre TO echt op haar strepen is gaan staan en of ze überhaupt actief geprobeerd hebben de relatie te redden. Het weinig bijdragen in het huishuiden door man was al niets nieuws onder de zon namelijk.Bijnasoms schreef: ↑27-09-2020 12:52Wat doe je precies in het huishouden. En hoe werkt hij tegen? Wellicht kun je ophouden met voor je man te zorgen? Dus niet meer zijn wasjes voor hem te draaien, zijn eten voor hem klaar te zetten, etc. Misschien motiveert dat hem om mee te gaan draaien als je niet alles oppikt wat hij laat liggen.
zondag 27 september 2020 om 13:34

zondag 27 september 2020 om 13:35
.boekenlegger0 schreef: ↑27-09-2020 11:33Kun je als getrouwd stel met een koopwoning en te hoog inkomen voor sociale huur ingeschreven staan bij de woningbouwvereniging? Als je dan gaat scheiden houden beide partner dan de volledige inschrijftijd?
Inschrijving bij woningbouw behouden kan prima. Ik heb met koopwoning ook mijn inschrijving aangehouden. Als je samen ingeschreven staat kun je die inschrijving laten splitsen. Maar had TO niet ergens geschreven dat ze zich pas een jaar geleden heeft laten bijschrijven?
zondag 27 september 2020 om 13:36
Laat zijn vuile was lekker in de wasmand liggen. En kook niet meer voor hem. En blijf gewoon zeggen dat hij moet bijdragen (zonder dat je energie aan boosheid verspilt).
Is het daarnaast mogelijk om af en toe een nachtje bij iemand anders te slapen? Dan laat je je kind bij hem achter en kan jij even opladen.
bijnasoms wijzigde dit bericht op 27-09-2020 13:39
10.68% gewijzigd

zondag 27 september 2020 om 13:38
Nou, ik loep niet standaard, maar pas als sommige dingen gewoon niet realistisch zijn en TO belangrijke vragen krijgt om haar op een juiste manier te helpen, maar deze niet beantwoord worden. Ik bedoel, je kunt wel zeggen dat je 4 dagen werkt, maar dat zegt dus niets over het aantal uren en wordt het verhaal gedraaid naar het feit dat de woningmarkt zo krom is. Maar dat is in haar situatie echt niet alleen het probleem.
zondag 27 september 2020 om 13:49
Urgentie ga je niet krijgen vrees ik. Een urgentieaanvraag met minderjarige kinderen gaat uit van de woningnood van het kind. Als de vader in die woonnood kan voorzien (in theoretische zin) dan heb je geen recht op urgentie. Ik hoor je niet zeggen dat je kind niet bij de vader kan wonen. En zaken als; hij wil dit niet ivm werktijden/geen zin maakt daarvoor niet uit.
zondag 27 september 2020 om 13:54
Nou dit inderdaad! Je moet niet verwachten dat een ander voor je gaat zorgen want dat gebeurt niet.Phloxx schreef: ↑27-09-2020 12:28Ik denk daarover na ja. En met mij een hele hoop anderen.
Als je weinig verdient voor particulier, is inschrijven bij de sociale huur met een knop gebeurd. Kun je tenminste vast jaren opsparen.
Als je financieel afhankelijk wordt, door te stoppen met werken bij kinderen bijvoorbeeld, heb ik echt wel geleerd te zorgen dat er iets op papier staat met de partner die ondertussen wel volop verdient. Bovendien is volledig stoppen met werken onverstandig, al is het maar 1 (halve) dag per week, omdat je anders nooit meer aan de slag raakt. Door geen rijbewijs te hebben, maak je jezelf natuurlijk ook minder mobiel waardoor een baan vinden bijv ook weer moeilijker wordt. Je doet net of dit rocket science is, maar ik denk dat veel vrouwen dit gewoon op orde hebben hoor.
Een gevolg is namelijk dat als het mis gaat je eindigt in een vakantiepark of een mini flat in een achterstandswijk en je de kinderen veel minder ziet omdat paps hoofdverblijf wordt, want in fijne vertrouwde wijk dichtbij school.
Mijn vriendin is net gescheiden. Zij werkte parttime achter de kassa en kon hun huis dus sowieso niet zelf betalen. Geen inschrijving en geen geld voor particulier dus nu woont ze bij een vriendin en de kinderen bij hun vader die het huis wel kan betalen.
Urgentie kan je bij een reguliere scheiding wel vergeten. Enige mogelijkheid zijn de woningen waarvoor geloot wordt.

zondag 27 september 2020 om 13:57
Uit eigen ervaring weet ik dat, ook recentelijk, die voorlopige voorzieningen wel degelijk 'werkelijk' zijn.vivautrecht85 schreef: ↑27-09-2020 12:39Bizar beeld hebben sommige van de werkelijkheid. Urgentie vanwege een scheiding, een voorlopige voorziening om aanstaande ex het huis uit te gooien....
Zie ook dit:
https://www.echtscheiding-wijzer.nl/huurhuis.html

zondag 27 september 2020 om 14:03
En ik weet uit ervaring dat een huis opeisen bij een voorlopige voorziening, dus niet zo werkt als werd geopperd standaard.-jolijn- schreef: ↑27-09-2020 13:57Uit eigen ervaring weet ik dat, ook recentelijk, die voorlopige voorzieningen wel degelijk 'werkelijk' zijn.
Zie ook dit:
https://www.echtscheiding-wijzer.nl/huurhuis.html

zondag 27 september 2020 om 14:07
Maar, gezien de volgende door TO genoemde factoren dus wel de moeite waard om te proberen:Luci_Morgenster schreef: ↑27-09-2020 14:03En ik weet uit ervaring dat een huis opeisen bij een voorlopige voorziening, dus niet zo werkt als werd geopperd standaard.
- beide wonen er ongeveer even lang
- hij verdient meer en heeft wel de mogelijkheid om particulier te huren
- het kind blijft grotendeels bij haar wonen.

zondag 27 september 2020 om 14:13
-jolijn- schreef: ↑27-09-2020 14:07Maar, gezien de volgende door TO genoemde factoren dus wel de moeite waard om te proberen:
- beide wonen er ongeveer even lang vreemd, want ik las vlg mij in 1 van haar vorige topics dat TO 25 is en dan al 11 jaar samenwonen? Maar goed, leeftijd kan natuurlijk ook aangepast zijn ivm herkenbaarheid
- hij verdient meer en heeft wel de mogelijkheid om particulier te hurenals TO maar 20 uur werkt, dan is het niet zo vreemd dat haar vriend meer verdient. Wil nog niet zeggen dat hij een vrije sector woning kan betalen
- het kind blijft grotendeels bij haar wonen. Daar gaat TO hier gemakshalve vanuit, maar kan in de realiteit zomaar heel anders uitpakken