Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
merle123 schreef:
27-09-2020 11:46
Het lijkt mij verstandig een afspraak te maken bij het juridisch loket in jouw omgeving TO.
Alles op een rijtje, welke stappen moet je ondernemen en waarmee begin je.
Geeft wat meer duidelijkheid.
Nu zie je door de bomen het bos niet meer.
Als je er voor kiest te scheiden is het geen optie bij hem te blijven zoals gesuggereerd wordt...
Tenzij je twijfelt en aan jerelatie wilt en kunt werken samen(maar niet als reden van twijfel onderdak etc..)
Bedankt voor de tip van het jurisch loket! Ga ik doen!
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
27-09-2020 11:37
Ze kunnen als een blad aan een boom omslaan als het eenmaal zover is.
Dan vraag je je ineens af waarom het dan wel kan en waarom he5t tijdens jullie huwelijk niet kon.
Was hier het geval idd. Ben er nog wel eens verdrietig om. Tijdens het huwelijk zoveel geprobeerd...
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:44
Daarom wil ik dus uit elkaar gaan omdat hij zo erg op zichzelf gericht is. Dat maakt het heel eenzaam. Ik denk eenzamer dan alleen op een flatje. Want dan weet je dat je alleen bent en hoef je niets meer te verwachten van een ander. Nu ben je samen, maar die ander is er niet echt. Waardoor je alsnog alleen ben, maar toch zou denken dat je partner er voor je is. Maar dat gebeurt dus niet. Dat maakt het zo eenzaam. Dan kun je beter echt alleen zitten denk ik dan.
Kun je dan niet starten met scheiden van bed? Richt een tweede slaapkamer in neem daar je betrekking. Dan lig je iig niet meer in hetzelfde bed, kun je weer je eigen ding doen en heb je misschien al wat minder dat 'samen maar alleen' gevoel. Met je broer lig je ook niet te lepelen...
Alle reacties Link kopieren
TO, laat je eerst goed informeren en lees je in over wat allemaal komt kijken bij een scheiding en verhuizen. Uit alles wat je schrijft blijkt dat je heel weinig tot niets weet van hoe e.e.a. werkt.

Ga er vanuit dat je alles alleen zult moeten regelen en je man het proces (nog meer) zal tegenwerken. Een van de belangrijkste punten is hoe man staat in zorg van kind nadat jij vertrokken bent. Je zult dus hulp moeten inschakelen en alles moet zwart op wit vastgelegd.

Wellicht is iets verder gaan wonen wel degelijk een optie, mits je die praktische bezwaren t.z.t. kunt oplossen. Je hoeft niet direct in één klap het ideale plaatje te hebben geregeld, misschien kan dat helemaal niet. Bekijk dus ook of en hoe je het dan stap voor stap zou kunnen opbouwen.
idd_ wijzigde dit bericht op 27-09-2020 13:38
0.33% gewijzigd
TijdvoorTaart schreef:
27-09-2020 11:51
Kun je dan niet starten met scheiden van bed? Richt een tweede slaapkamer in neem daar je betrekking. Dan lig je iig niet meer in hetzelfde bed, kun je weer je eigen ding doen en heb je misschien al wat minder dat 'samen maar alleen' gevoel. Met je broer lig je ook niet te lepelen...
Dat is al een tijdje zo. Van mij mag het zo blijven.
Maar dat lost verder niet echt iets op. Hij wil nog steeds niet uit elkaar want wil niet alleen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg het al eerder; is er nog wel liefde van jou kant? En hoe zit dat bij hem? En zijn jullie problemen pas ontstaan nadat jullie dochtertje geboren is?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Een tip voor het inzichtelijk krijgen van de kosten: op de site van het Nibud staat een budgettool waarin je alle kostenposten in kunt vullen. Zo vergeet je niets, en voor kosten die je zelf nog niet goed kunt inschatten geeft Nibud een gemiddelde.

Zou je verder (stiekem) al iets kunnen sparen? Verhuizen kost geld, dus iets achter de hand hebben is wel zo fijn.

Ik ben het met de rest eens dat nu scheiden en verhuizen niet de meest handige keuze is. Wel kun je nu alvast je vertrek voorbereiden zodat je straks makkelijker weg kan.

Oh, en die tip van kijk eens op Marktplaats voor woonruimte heb ik zojuist gedaan en jeetje, ik schrik er juist van! In mijn omgeving (+25km) is echt NIETS betaalbaars te vinden, dat was een jaar of 8 geleden echt wel anders.
SweetFirefly schreef:
27-09-2020 11:53
Ik vroeg het al eerder; is er nog wel liefde van jou kant? En hoe zit dat bij hem? En zijn jullie problemen pas ontstaan nadat jullie dochtertje geboren is?
Van mij uit niet meer. Ik mis zo veel en vind het zo eenzaam met mijn man. Ik denk ook dat de gezondheidsklachten hiermee te maken hebben.

Bij mijn man wel zegt hij. Maar hij zegt dan meer dat hij mij niet kwijt wil, omdat hij niet alleen wil zijn.

Na de geboorte is het erger geworden omdat ik ervan uit was gegaan dat we het samen zouden doen. In de praktijk kwam het erop neer dat ik me een soort van alleenstaande moeder voelde. Mijn man wil zijn eigen ding doen en laat alles aan mij over. Als ik het ook niet doet, blijft het dus liggen. Ik heb het opgegeven. Het zit er gewoon niet in en daarom wil ik ook uit elkaar. Ik word er echt niet gelukkig van.
anoniem_63eb6502901fc wijzigde dit bericht op 27-09-2020 11:58
1.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
27-09-2020 11:55
Zou je verder (stiekem) al iets kunnen sparen? Verhuizen kost geld, dus iets achter de hand hebben is wel zo fijn.
Als to getrouwd is is de kans groot dat dat in gemeenschap van goeden is.
Dus als het spaargeld is van beiden.
Houdt ze geld achter dan is dat fraude
Alle reacties Link kopieren
Ok, duidelijk. Het begint met een goed stappenplan. Som inderdaad op wat je aan financien hebt, wat er binnen komt, maak een worst case scenario, kopieer, bewaar belangrijke documenten. Kortom start met het goed uitzoeken van dingen. In hoeverre beperkt je ziekte je nu? En zit je momenteel in de ziektewet?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:36
Dat lijkt mij ook. Maar als de vader niet komt opdagen heb je ook niks. Zo zegt hij het dus, dat hij zelf kind niet meer wil zien.

Hij zegt dit nu, maar ga er vanuit dat hij het straks wellicht ineens anders wilt. Hij zegt mogelijk van alles omdat hij niet uit elkaar wilt. En ik hoop eigenlijk dat als het straks erop aankomt, hij inderdaad van gedachten verandert omwille van jullie kind. Maargoed, hoe dan ook, ga in elk geval niet uit van wat hij beweert.
Ik zit nu gedeeltelijk in de ziektewet. Er komen nog onderzoeken om een en ander uit te sluiten.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 09:49
Ik leef al jaren als een soort van alleenstaande moeder.
Maar dan zonder de zelfstandigheid
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
27-09-2020 11:36
Het zal je verbazen hoeveel mannen opeens toch co-ouderschap willen. En dat is zwaar hoor... veel zwaarder dan nu. Onderschat het missen van je kind niet en alle gedoe rond co-ouderschap. Het is veel makkelijker om alles alleen te doen, dan opeens te moeten gaan overleggen -en tegengewerkt worden
Klopt, mijn ex wilde minimale omvang want ja, eigen leven en carrière. Toen mijn ex zag wat zijn kinderalimentatie werd, wilde hij gelijk co-ouderschap. Wij hebben geen communicatie wat ontzettend lastig is, bij instanties, school enz. Vergis je daar niet in.
Ik doe mijn best
Mumper schreef:
27-09-2020 12:02
Maar dan zonder de zelfstandigheid
Ik doe alles al alleen dus ik denk dat dat geen verschil gaat uitmaken. Het is alleen niet mogelijk om woonruimte te vinden omdat de prijzen bizar hoog zijn en inschrijftijd zo lang. Als er wel woonruimte was, zou ik me zelf prima redden.
Volgens mij moet je gewoon uit elkaar kunnen.
Je hebt nog geen antwoord op de getrouwd-vraag gegeven, maar als je getrouwd bent, dan kun je naar de rechtbank voor voorlopige voorzieningen, waarin je ook verzoekt om het alleenrecht op de huurwoning te hebben.

Als je gehuwd of geregistreerd partner bent, dan ben je automatisch medehuurder en heb je net zoveel recht op de woning.

Als je geaccepteerd bent als medehuurder, dan kun je de rechter laten beslissen over wie de huurwoning houdt - en daarvoor heb je geen advocaat nodig.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
27-09-2020 12:06
Je hebt nog geen antwoord op de getrouwd-vraag gegeven, maar als je getrouwd bent, dan kun je naar de rechtbank voor voorlopige voorzieningen, waarin je ook verzoekt om het alleenrecht op de huurwoning te hebben.

Als je gehuwd of geregistreerd partner bent, dan ben je automatisch medehuurder en heb je net zoveel recht op de woning.
Vraag ik me inderdaad ook af of dit mogelijk is. Zeker gezien een kind is betrokken en vader beweert, oke beweert, dat hij niet voor de zorg wilt opdraaien.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 12:03
Ik doe alles al alleen dus ik denk dat dat geen verschil gaat uitmaken. Het is alleen niet mogelijk om woonruimte te vinden omdat de prijzen bizar hoog zijn en inschrijftijd zo lang. Als er wel woonruimte was, zou ik me zelf prima redden.
Met zelfstandigheid bedoel ik ook dat natuurlijk. Je had al lang ingeschreven kunnen staan, door je kan hoofdhuurder te maken en niets te regelen om op terug te vallen en geen rijbewijs te hebben en geen spaargeld maak je je afhankelijk.
Alle reacties Link kopieren
. Dibbel
senseo wijzigde dit bericht op 27-09-2020 12:17
98.70% gewijzigd
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
[quote=Senseo post_id=31951579 time=1601201741 user_id=35469]
Een ouderschapsplan is verplicht als je een kind hebt en uit elkaar gaat, hoef je niet voor getrouwd te zijn. Alleen de afspraken stellen juridisch weinig voor. Als 1 van 2 zich niet aan de afspraken houdt kun je elkaar daar niet op afrekenen. Ik zie het ouderschapsplan meer als een intentieverklaring van de afspraken die je wilt maken in de ideale situatie. Als je gaandeweg het niet meer wilt kun je het gewoon naast je neerleggen.
Ik doe mijn best
(PS als je mogelijk ernstig ziek bent in de zin van dat je een hoge kans op overlijden of een brute behandelperiode hebt, dan zou ik wel stevig investeren in een goede band met vader, waarin hij zijn verantwoordelijkheden neemt. Voor het geval dat hij alleenstaande vader wordt.)
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:18
Omdat hij weinig met ons kind doet. Ik draai alles alleen. Daarom red ik mezelf ook wel na een scheiding wat dat betreft
Ik denk dat granny bedoelde wat je juridische argumenten zijn...
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:08
Omdat de woningmarkt zwaar overspannen is. Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier doet alsof het de schuld van TO is dat ze niet jaaaaren vooruit heeft gepland voor het geval ze ooit zou willen scheiden en daarbij niet de snel stijgende woningprijzen en de financiële problemen van woningbouwverenigingen heeft ingecalculeerd. Kijken jullie daar dan allemaal naar als je op tinder naar rechts swiped? Moet ze daarom maar in een relatie blijven zitten waarin ze doodongelukkig wordt met een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
Ik denk daarover na ja. En met mij een hele hoop anderen.
Als je weinig verdient voor particulier, is inschrijven bij de sociale huur met een knop gebeurd. Kun je tenminste vast jaren opsparen.
Als je financieel afhankelijk wordt, door te stoppen met werken bij kinderen bijvoorbeeld, heb ik echt wel geleerd te zorgen dat er iets op papier staat met de partner die ondertussen wel volop verdient. Bovendien is volledig stoppen met werken onverstandig, al is het maar 1 (halve) dag per week, omdat je anders nooit meer aan de slag raakt. Door geen rijbewijs te hebben, maak je jezelf natuurlijk ook minder mobiel waardoor een baan vinden bijv ook weer moeilijker wordt. Je doet net of dit rocket science is, maar ik denk dat veel vrouwen dit gewoon op orde hebben hoor.
Een gevolg is namelijk dat als het mis gaat je eindigt in een vakantiepark of een mini flat in een achterstandswijk en je de kinderen veel minder ziet omdat paps hoofdverblijf wordt, want in fijne vertrouwde wijk dichtbij school.
-
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
27-09-2020 12:17
(PS als je mogelijk ernstig ziek bent in de zin van dat je een hoge kans op overlijden of een brute behandelperiode hebt, dan zou ik wel stevig investeren in een goede band met vader, waarin hij zijn verantwoordelijkheden neemt. Voor het geval dat hij alleenstaande vader wordt.)
Dat hoeft niet eens door ziekte te komen.
To kan ook morgen onder de bus lopen en dan zal vader ook een alleenstaande vader zijn.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:39
Maar ik denk dat mijn man zichzelf geen goede ouder vindt, en de zorg daarom liever aan mij over laat. Zodat hij vooral zijn eigen ding kan doen.
Klinkt alsof jullie allebei behoorlijk eenzaam en ongelukkig zijn. Zou het geen goed plan zijn om eerst eens hulp proberen te zoeken? Dat hij kan werken aan zijn band met zijn kind, dat jij er achter kan komen waarom je je ziek voelt, dat je kind een wat stabielere basis krijgt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven