Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
27-09-2020 09:38
Particulier is huren van een particulier, dus niet van een woningbouwstichting.
Particulier huren is ook vaak duurder en ze mogen andere eisen stellen.
Dat is niet het verschil dat we maken in Nederland. Je hebt sociale huur en geliberaliseerde huur (of vrije sector). De verhuurder maakt daarvoor niet uit. Het enige verschil is de huurprijs die je betaald bij aanvang van de huur. Die bepaald of je sociaal of geliberaliseerd huurt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector

De overheid verhuurt geen huizen, en woningbouwcooperaties zijn tegenwoordig ook gewoon bedrijven (dus particulier).

Verder praktisch: als jullie getrouwd zijn hebben jullie beiden evenveel recht om in de huurwoning te blijven, ook al staan jullie niet alletwee op het contract. https://www.echtscheiding-wijzer.nl/huurhuis.html

Als jullie daar samen niet uitkomen dan kun je via de rechter voorlopige voorzieningen vragen. Het is daarbij allerminst zeker of jij de woning toegewezen krijgt of je expartner.
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 14:03
En ik weet uit ervaring dat een huis opeisen bij een voorlopige voorziening, dus niet zo werkt als werd geopperd standaard.
.
Dat standaard verzin je er zelf bij. Niets is zeker, maar in mijn omgeving is het wel al verschillende keren zo gegaan voor tenminste de periode tot de scheiding definitief is.
-jolijn- schreef:
27-09-2020 14:07
Maar, gezien de volgende door TO genoemde factoren dus wel de moeite waard om te proberen:
- beide wonen er ongeveer even lang
- hij verdient meer en heeft wel de mogelijkheid om particulier te huren
- het kind blijft grotendeels bij haar wonen.
Ad1: als ze niet getrouwd zijn en hij is hoofdhuurder, heeft ze helemaal geen rechten
Ad 2: dat weet je helemaal niet en als hij dwars wil liggen, neemt hij ouderschapsverlof op.
Weg inkomsten en ad 3 kan dan ineens heel anders uitpakken.

Wat heeft To eraan dat ze 3 maanden daar mag wonen maar dan alsnog moet vertrekken.... wat een winst en je kan er dan op rekenen dat het een vechtscheiding wordt
Lieve TO,
Je schreef dat jullie al een tijdje apart van elkaar slapen. Fijn dat dit in jullie huidige woning mogelijk is. Waar heb je het meest last van zolang je nog met partner moet samenwonen? Is het mogelijk om een eigen zithoek te creeeren zodat je niet meer samen in de woonkamer hoeft te zijn? Is het mogelijk om allebei meer jullie eigen leven te leiden? Kun jij bijvoorbeeld iets leuks voor jezelf verzinnen om een aantal avonden per week buiten de deur te doen? Ik denk hierbij aan sportclub liefst een teamsport, op visite bij een vriendin, naar de bioscoop met een vriendin, ect. Op deze manier zitten jullie minder op elkaars lip. Jij doet leuke dingen voor jezelf en jouw man kan op die momenten alvast ervaren hoe het is om alleen voor jullie kind te zorgen.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 09:47
Ik wil ook weg gaan. Maar ik weet niet hoe. Dat is het probleem waar ik tegenaan loop. Anders was ik al vertrokken geweest.

Mijn man heeft die optie wel makkelijker. Maar hij weigert te gaan omdat hij niet alleen wil zijn.

Mijn probleem is de woonruimte
Het kind kan natuurlijk ook bij vader blijven wonen.

Laat dit topic verder een voorbeeld zijn voor anderen. Dat je zorgt dat je je zaakjes goed op orde hebt dus. Dus zorgt voor een inkomen of goede afspraken over partneralimentatie.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
-jolijn- schreef:
27-09-2020 14:07
Maar, gezien de volgende door TO genoemde factoren dus wel de moeite waard om te proberen:
- beide wonen er ongeveer even lang
- hij verdient meer en heeft wel de mogelijkheid om particulier te huren
- het kind blijft grotendeels bij haar wonen.
Hoe kom je daarbij? Omdat TO het graag wil?
minnimouse schreef:
27-09-2020 14:38
Ik zeg dat TO deze dingen allemaal genoemd heeft.
Ik zeg niet dat ze waar zijn, ik heb geen idee.
boekenlegger0 schreef:
27-09-2020 14:27
Lieve TO,
Je schreef dat jullie al een tijdje apart van elkaar slapen. Fijn dat dit in jullie huidige woning mogelijk is. Waar heb je het meest last van zolang je nog met partner moet samenwonen? Is het mogelijk om een eigen zithoek te creeeren zodat je niet meer samen in de woonkamer hoeft te zijn? Is het mogelijk om allebei meer jullie eigen leven te leiden? Kun jij bijvoorbeeld iets leuks voor jezelf verzinnen om een aantal avonden per week buiten de deur te doen? Ik denk hierbij aan sportclub liefst een teamsport, op visite bij een vriendin, naar de bioscoop met een vriendin, ect. Op deze manier zitten jullie minder op elkaars lip. Jij doet leuke dingen voor jezelf en jouw man kan op die momenten alvast ervaren hoe het is om alleen voor jullie kind te zorgen.
Dank je wel!

Woonkamer gescheiden is niet mogelijk. Maar we deden al veel apart, dus leven al langs elkaar heen.

Buiten de deur afspreken kan af en toe. De komende tijd heb ik wel wat dingen staan als corona geen roet in het eten gooit. Maar de meeste tijd ben ik toch thuis.
Bijnasoms schreef:
27-09-2020 12:52
Wat doe je precies in het huishouden. En hoe werkt hij tegen? Wellicht kun je ophouden met voor je man te zorgen? Dus niet meer zijn wasjes voor hem te draaien, zijn eten voor hem klaar te zetten, etc. Misschien motiveert dat hem om mee te gaan draaien als je niet alles oppikt wat hij laat liggen.
Ik doe eigenlijk alles behalve de afwas. Mijn man werkt tegen in de zin dat hij als vrijgezel leeft. Als ik dingen aangeef doet hij er niets mee. Maakt niet uit hoe ik het vraag.

Als ik dingen niet doe, laat hij het ook liggen. Of ik moet boos worden dan doet hij het 1 keer. En daarna ook niet meer. Ik heb het maar opgegeven
Bijnasoms schreef:
27-09-2020 13:36
Laat zijn vuile was lekker in de wasmand liggen. En kook niet meer voor hem. En blijf gewoon zeggen dat hij moet bijdragen (zonder dat je energie aan boosheid verspilt).

Is het daarnaast mogelijk om af en toe een nachtje bij iemand anders te slapen? Dan laat je je kind bij hem achter en kan jij even opladen.
Ik heb dat eerder gedaan maar dat heeft niet geholpen. Het geeft mij alleen maar meer werk uiteindelijk.

Die mogelijkheid is er dus niet om ergens te slapen.
Bel morgen de woningbouw en leg je situatie uit. Er zal toch iets mogelijk moeten zijn? Wie weet tref je een goede medewerker die met je meedenkt.

En anders misschien toch naar een andere woonplaats? Je kind start dan op een nieuwe school, maar dat is toch geen ramp? Als je man zegt jullie kind niet meer te willen zien, hoef je ook niet bij hem in de buurt te blijven wonen.
Lizzy75 schreef:
27-09-2020 14:54
Bel morgen de woningbouw en leg je situatie uit. Er zal toch iets mogelijk moeten zijn? Wie weet tref je een goede medewerker die met je meedenkt.

En anders misschien toch naar een andere woonplaats? Je kind start dan op een nieuwe school, maar dat is toch geen ramp? Als je man zegt jullie kind niet meer te willen zien, hoef je ook niet bij hem in de buurt te blijven wonen.
Nee helaas die optie gaat er niet zijn. En er zijn zeker goede medewerkers maar die kunnen toch niet de regels aan hun laars lappen en zelf maar iets anders doen. Zo werkt het gewoon niet..
delicious35 schreef:
27-09-2020 14:57
Nee helaas die optie gaat er niet zijn. En er zijn zeker goede medewerkers maar die kunnen toch niet de regels aan hun laars lappen en zelf maar iets anders doen. Zo werkt het gewoon niet..
Inderdaad, en daarom is het gewoon niet makkelijk om aan woonruimte te komen. Dat is echt een probleem.
Aangezien TO niet reageert op de trouwvraag maar wel op allerlei andere vragen ga ik ervan uit dat ze niet getrouwd is. Maar misschien kan TO me corrigeren als ik dit fout veronderstel.
Blauwbloemetje schreef:
27-09-2020 15:01
Aangezien TO niet reageert op de trouwvraag maar wel op allerlei andere vragen ga ik ervan uit dat ze niet getrouwd is. Maar misschien kan TO me corrigeren als ik dit fout veronderstel.
Dat klopt, ik ben niet getrouwd maar woon samen.
Blauwbloemetje schreef:
27-09-2020 15:01
Ze negeert niet alleen de trouwvraag maar ook andere kritische vragen worden zorgvuldig ontweken.

En op de post van Loisnvt wordt helemaal niet gereageerd
puntillita schreef:
27-09-2020 14:22
.
Dat standaard verzin je er zelf bij. Niets is zeker, maar in mijn omgeving is het wel al verschillende keren zo gegaan voor tenminste de periode tot de scheiding definitief is.
Het werd in eerste instantie gebracht alsof dat zo geregeld kan worden/is. En dat is onzin.
Het kan soms wel ja. En vaak ook niet.

TO heeft btw niets aan voorlopige voorzieningen. Ze is niet getrouwd.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 15:10
15.89% gewijzigd
minnimouse schreef:
27-09-2020 14:38
En dat ook.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 15:08
0.00% gewijzigd
27-09-2020 15:00
Inderdaad, en daarom is het gewoon niet makkelijk om aan woonruimte te komen. Dat is echt een probleem.
Maar dan weet je dus wat je te doen staat.
Vakantiewoning
Kamer
Antikraakwoning
Leger des Heils

Bij de laatste 3 mag er geen kind meeverhuizen maar hoe hard ook, dat hoeft ook niet. Kind heeft woonruimte bij vader.

Aan jou de keuze of je de scheiding door wil zetten en de consequenties daarvan te aanvaarden.
Tja, als je samenwoont word het allemaal nog wat lastiger. Je zal meer moeten gaan werken om inkomen te genereren. Je hebt geen recht op partneralimentatie alleen op kinderalimentatie. Als het 50/50 xo ouderschap wordt hoeft je ex helemaal geen alimentatie te betalen en heb je alleen je eigen inkomen van 20 uur per week. Ik vind het oprecht zielig voor je, maar ik zou niet weten wat je nu nog voor mogelijkheden hebt.
Ik doe mijn best
Lizzy75 schreef:
27-09-2020 14:54

Nee natuurlijk is er niks mogelijk. En natiurlijk gaat een normale medewerker haar geen privileges geven.
27-09-2020 09:49
Omdat mijn man erg op zichzelf gericht is. Ik mis heel veel wbt aandacht en betrokkenheid. Ik leef al jaren als een soort van alleenstaande moeder. Ik draai dit gezin voornamelijk alleen.
JIJ wil weg dus HIJ moet maar verhuizen. En de fiets is geen optie net als ov dus moet hij maar rijden.. Eh, volgens mij is degene die op zichzelf gericht is jij en niet hij.
Waarom is je vriend/partner de hoofdhuurder?
27-09-2020 14:44
Dank je wel!

Woonkamer gescheiden is niet mogelijk. Maar we deden al veel apart, dus leven al langs elkaar heen.

Buiten de deur afspreken kan af en toe. De komende tijd heb ik wel wat dingen staan als corona geen roet in het eten gooit. Maar de meeste tijd ben ik toch thuis.
Heb je nu een aparte slaapkamer? Kun je daar een fijne stoel met een leeslamp neerzetten? Op die manier kun je jezelf af en toe terugtrekken op je eigen kamer om een boekje te lezen. Misschien is het mogelijk om daar ook een kleine tv neer te zetten?

Hoe kom jij tot rust? Waar ontspan jij door? Is dat mooie muziek? Bijkletsen met vriendinnen? Heerlijk uitgebreid in bad? Probeer dingen te bedenken waar jij een fijn gevoel van krijgt. Wees lief voor jezelf!

Ik hoop dat de leuke dingen die je in de planning hebt door kunnen gaan ondanks corona. Als dit tegenvalt, probeer dan initiatief te nemen tot andere leuke dingen. Probeer goed voor jezelf te zorgen. Ontspanning hoort daar echt bij.
Senseo schreef:
27-09-2020 15:09
Tja, als je samenwoont word het allemaal nog wat lastiger. Je zal meer moeten gaan werken om inkomen te genereren. Je hebt geen recht op partneralimentatie alleen op kinderalimentatie. Als het 50/50 xo ouderschap wordt hoeft je ex helemaal geen alimentatie te betalen en heb je alleen je eigen inkomen van 20 uur per week. Ik vind het oprecht zielig voor je, maar ik zou niet weten wat je nu nog voor mogelijkheden hebt.
Je weet niet hoe TO en haar partner het juridisch geregeld hebben (want daar geeft TO geen informatie over). Wie weet hebben een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven