Vader-dochter relatie slecht

10-12-2018 10:14 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik wil even mijn hart luchten en wie weet heeft iemand een goed advies hoe hiermee om te gaan.

Ik ben 10 jaar getrouwd, en heb 2 kinderen.
Een dochter van 8 en een zoontje van net een jaar.

De relatie tussen mijn man en dochter is altijd anders geweest dan die tussen mij en haar.
Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar misschien is het handig om te vermelden dat vader dochter pas voor het eerst heeft gezien toen zij anderhalf jaar oud was.

Sinds ze ouder wordt en meer haar eigen willetje krijgt, botst het steeds meer.
Hij geeft haar vaak straf voor onbenullige dingen, in bepaalde situaties stuurt hij haar naar haar kamer, en als ik hem dan vraag moet je niet eens naar boven om met haar te praten, doet hij het niet.

Sinds onze zoon is geboren zie ik een heel andere vader.
Toont affectie, is oprecht bezorgd als hij ziek is, lacht. Het tegenovergestelde.

Dochter heeft al meerdere keren gezegd dat het haar opvalt dat papa wel tegen haar broertje lief is.

Man reageert daarop met "jij bent al groot". Of snoert haar de mond.

Ze gaat zich door deze situatie steeds meer afzetten, of vraagt negatieve aandacht, want ze weet , dat papa daar altijd op reageert.

Ik heb het hier al heel vaak over gehad, en elke keer krijg ik hetzelfde te horen: "Ze luistert niet, en zolang jij je ermee bemoeit, gaat het niet verbeteren."

We hebben al verschillende soorten hulp gehad zoals relatie en gezinstherapie maar daar is niets door veranderd.

Er heerst echt een heel nare spanning.
Weet niet meer wat ik verder kan doen.

:'-(
Monchu69 schreef:
10-12-2018 11:46
Je staat erbij en kijkt ernaar. Ik snap niet dat je überhaupt nog accepteert dat die man bij jullie woont. Wat doe je je dochter aan joh! Je kind heeft heel goed door dat haar vader niet deugt. Daarom is ze zo opstandig. Je dochter is bang. Dat lijkt mij duidelijk. Ga vooral zo door en dan wil je dochter op een gegeven moment ook niets meer van jou weten. Want jij laat het gedrag van je man toe.
Dit vind ik nou ook een perfect voorbeeld van kindermishandeling en verwaarlozing. Terwijl iedereen dan denkt aan ‘slaan’. Dit is anders, maar valt in dezelfde categorie.
Op dit soort berichten reageert TO niet.
Ik weet uit ervaring wat het met het kind kan doen. Ik speelde mijn ouders ook uit. Logisch. Het was allemaal behoorlijk instabiel en ik spiegelde de situatie. Deze moeder ziet dat tenminste nog in. Maar ik vind het ook emotionele verwaarlozing. Maar dat ie wss niet belangrijk genoeg..
Monchu: Ik begrijp je reactie volkomen. Het enige wat ik niet snap is dat jij vindt dat ik dit toe laat. Ik spreek hem hier elke keer op aan, hebben hier heel veel ruzies over gehad, heb hem gevraagd, waarom hij zo doet , heb hem voorgesteld om individuele therapie te volgen , maar hij ziet het probleem niet.

Ik vind het ook erg jammer en frustrerend dat de hulp die we tot nu toe hebben gehad, heeft gezegd dat ik het die twee zelf uit moet laten vechten, en niets meer moet zeggen. Therapeut zei ook dat ik zijn gedrag naar haar probeer te compenseren om haar overal d'r zin in te geven, of om haar 'klein' te houden.

Ik weet heel goed wat dit gedrag met een kind kan doen, en daarom zijn we nog steeds bezig met hulp zoeken. Alleen gaat het allemaal niet zo snel.
Ik heb ook met mijzelf afgesproken dat als deze hulp ook niet aanslaat, ik andere maatregelen ga nemen.

Alleen denk ik dat hem eruit gooien niet echt iets gaat veranderen. Hij blijft haar vader. En wil haar blijven zien. Dus het blijft in stand.
Beberose schreef:
10-12-2018 12:13
Monchu: Ik begrijp je reactie volkomen. Het enige wat ik niet snap is dat jij vindt dat ik dit toe laat. Ik spreek hem hier elke keer op aan, hebben hier heel veel ruzies over gehad, heb hem gevraagd, waarom hij zo doet , heb hem voorgesteld om individuele therapie te volgen , maar hij ziet het probleem niet.

Ik vind het ook erg jammer en frustrerend dat de hulp die we tot nu toe hebben gehad, heeft gezegd dat ik het die twee zelf uit moet laten vechten, en niets meer moet zeggen. Therapeut zei ook dat ik zijn gedrag naar haar probeer te compenseren om haar overal d'r zin in te geven, of om haar 'klein' te houden.

Ik weet heel goed wat dit gedrag met een kind kan doen, en daarom zijn we nog steeds bezig met hulp zoeken. Alleen gaat het allemaal niet zo snel.
Ik heb ook met mijzelf afgesproken dat als deze hulp ook niet aanslaat, ik andere maatregelen ga nemen.

Alleen denk ik dat hem eruit gooien niet echt iets gaat veranderen. Hij blijft haar vader. En wil haar blijven zien. Dus het blijft in stand.
Hebben jullie al een pedagoog ingeschakeld?

En jij denkt dat een stabiele woonomgeving niets uithaalt omdat hij haar vader is?
1,5 jaar in dienst?
Waarom zag je man jullie dochter pas toen ze anderhalf jaar oud was?
In dienst zeg je?
Hoe dan?
Lijkt wel alsof hij een zoon leuker vind dan een dochter en mss ook niet zo goed weet hoe hij met haar om moet gaan. Ook omdat hij er niet vanaf het begin bij is geweest.

Hulp is er dus al geweest en heeft je tips gegeven maar daar ben je het niet mee eens? Heb je ze wel uitgeprobeerd?
Doen ze dingen samen met zn 2en je man en dochter?
Je wil niet scheiden, hulp is al ingezet maar heeft geen nut gehad (om welke reden(en) dan ook) dus waar bestaan je andere maatregelen dan uit?

Mijn hart breekt voor je dochtertje. Mijn verhaal is anders maar ik ben ruim volwassen en heb toevallig mijn verwekker vorige week aan de telefoon gehad. Ik heb al jaren geen contact met hem maar er was een sterfgeval en voor het eerst in mijn leven heeft het me echt niets meer gedaan. Daar ben ik heel blij mee en trots op maar dat heeft wel therapie, zweet en tranen gekost.
Zoals hierboven gezegd wordt trekt het ‘niet goed genoeg bevonden worden een ouder’ door in heel je leven. Zorg voor je kind!
Heeft je man wellicht een andere culturele achtergrond? Een achtergrond waar anders met jongens wordt omgegaan dan met meisjes? Gezien de duur van de dienstplicht heb je wellicht een man met de Turkse nationaliteit? Misschien vindt hij ook gewoon echt dat meisjes een andere opvoeding moeten krijgen dan jongens. Kun je nog zo vaak in therapie gaan, maar als dit zijn overtuiging is dan wordt het wel een tikkie lastiger.
Als je al zoveel geprobeerd hebt zou ik zeggen:

Je gaat nu normaal doen of ik verlaat je, dan maar the hard way.
sneeuwwitje80 schreef:
10-12-2018 14:50
Heeft je man wellicht een andere culturele achtergrond? Een achtergrond waar anders met jongens wordt omgegaan dan met meisjes? Gezien de duur van de dienstplicht heb je wellicht een man met de Turkse nationaliteit? Misschien vindt hij ook gewoon echt dat meisjes een andere opvoeding moeten krijgen dan jongens. Kun je nog zo vaak in therapie gaan, maar als dit zijn overtuiging is dan wordt het wel een tikkie lastiger.
Dat heb ik ook al gevraagd maar geen antwoord op gekregen. Turkije is 15 maanden..
Westerpaviljoen schreef:
10-12-2018 14:53
Als je al zoveel geprobeerd hebt zou ik zeggen:

Je gaat nu normaal doen of ik verlaat je, dan maar the hard way.
Dit ja.

Zo heb ik het gedaan. Mijn dochter is ook 8, en nu ziet ze in ieder geval bij mij thuis hoe het wel hoort.
meaki schreef:
10-12-2018 15:10
Dit ja.

Zo heb ik het gedaan. Mijn dochter is ook 8, en nu ziet ze in ieder geval bij mij thuis hoe het wel hoort.
Leg uit! Ik ben een jonge vader en wil alles weten.
Als hij niet wilt veranderen en jij blijft bij hem, dan accepteer je zijn gedrag ergens wel.

Ik zou niet willen blijven bij een man die mijn dochter (mogelijk) emotioneel beschadigd.
Beberose schreef:

Je eindigt je post met dat de situatie in stand blijft. Dus is de conclusie dat je het toe laat, want als je het werkelijk niet toeliet bleef de situatie niet in stand. Die maatregelen die je wil nemen waren vorige week en vorige maand net zo hard nodig als volgende maand en volgend jaar. De jeugd van je dochter kun je niet later op je gemakje nog eens over doen he, dit is haar leven. Nog een paar keer met je ogen knipperen en ze is een puber met ouderissues, los het dan nog maar eens voor haar op.
Perkele schreef:
10-12-2018 15:27
Als hij niet wilt veranderen en jij blijft bij hem, dan accepteer je zijn gedrag ergens wel.

Ik zou niet willen blijven bij een man die mijn dochter (mogelijk) emotioneel beschadigd.

Weggaan lost het probleem niet op. Dan beschadigt de vader zijn dochter zonder dat moeder erbij is om als buffer te dienen.

Lieve TO, wat een onmogelijke situatie. Ik zou veilig thuis inschakelen, of het Vlaamse equivalent. Wellicht dat zo’n noodgreep nog kan werken. Veel sterkte.
Pandax schreef:
10-12-2018 15:42
Weggaan lost het probleem niet op. Dan beschadigt de vader zijn dochter zonder dat moeder erbij is om als buffer te dienen.

Lieve TO, wat een onmogelijke situatie. Ik zou veilig thuis inschakelen, of het Vlaamse equivalent. Wellicht dat zo’n noodgreep nog kan werken. Veel sterkte.
Mijn dochter was in het eerste jaar nadat haar vader en ik uit elkaar waren gegaan helemaal opengebloeid. Van een teruggetrokken meisje naar heel vrolijk en open.

Het moment dat ik besloot weg te gaan weet ik nog goed. Ze vertelde me dat ze bang was van papa. Drie jaar was ze toen.

Voor ons was dit wel de oplossing.
Westerpaviljoen schreef:
10-12-2018 15:24
Leg uit! Ik ben een jonge vader en wil alles weten.
Mocht er ooit es een viva forum Rotterdam meeting in een weekend plaatsvinden, zal ik het je uitleggen 😛
meaki schreef:
10-12-2018 16:32
Mocht er ooit es een viva forum Rotterdam meeting in een weekend plaatsvinden, zal ik het je uitleggen 😛
Ja dat ga ik nu wel organiseren ja. Zelfs als er maar twee personen komen kom je dan ook?
Beberose schreef:
10-12-2018 11:33
Chocolol: Het ging een tijd beter tussen vader en dochter.Vandaar de tweede.
Klopt we zitten niet op 1 lijn. En we hebben hier al heel veel hulp bij gehad, maar heeft geen resultaat gehad. We staan nu weer op een wachtlijst voor iets anders.

Sneeuwwitje: Ik denk dat dat er zeker mee te maken heeft.
HIj weet sinds twee jaar ook dat hij een auto imuunziekte heeft, waar hij soms ook erg ziek door is.
Dat is natuurlijk geen excuus om zo met onze dochter om te gaan!

Vrienden hebben hem hier ook op aangesproken , maar als die iets zeggen, luistert hij alleen en geeft hij gewoon geen antwoord.
Wat sneu dat beide ouders weinig op hebben met een veilig thuis voor jullie dochter. En als het al zo lang slecht gaat, al was dat met een korte onderbreking, dan is een tweede nemen gewoonweg dom. Er is hulp geweest en het mocht niet baten. Hoe kun je dan denken dat een tweede een goed idee is?

In en in triest.
Beberose schreef:

Je blijft dus je laat dit toe. Voor de vorm protesteer je een beetje maar hij komt er mee weg. Je 'neemt' zelfs nog een kind.

Zie je in hoe erg het is als zelfs vrienden het opmerken? Vaak ziet de buitenwereld het niet zo duidelijk omdat het vooral achter gesloten deuren plaatsvindt. Mijn complimenten voor je vrienden trouwens, fijn dat er mensen voor je dochter opkomen. Van jullie hoeft ze dat niet te verwachten.
meaki schreef:
10-12-2018 16:30
Mijn dochter was in het eerste jaar nadat haar vader en ik uit elkaar waren gegaan helemaal opengebloeid. Van een teruggetrokken meisje naar heel vrolijk en open.

Het moment dat ik besloot weg te gaan weet ik nog goed. Ze vertelde me dat ze bang was van papa. Drie jaar was ze toen.

Voor ons was dit wel de oplossing.

Fijn dat het werkte voor je dochter. Toch denk ik dat zo’n stap alleen werkt als het contact tussen vader en dochter na de scheiding minimaal is, hooguit een weekendregeling. Met iedere vorm van co-ouderschap ontneem je je dochter vooral de enige buffer die ze had. Of heeft je man zijn opvoedstijl door de scheiding drastisch gewijzigd?
Als hij Turks is (of een andere islamitische achtergrond) klinkt het wel logisch. Jongens mogen alles en de meisjes worden kort gehouden.
wat was je zelf van plan verder?

wat voor consequenties heeft het voor je man dat hij dit gedrag vertoont?
Lorem Ipsum
Pandax schreef:
10-12-2018 15:42

Pandax, dit is dus de reden dat ik er nog ben. Ik ben er dan niet meer om voor haar op te komen.

Ik kan niet inhoudelijk op iedereen reageren, maar dat ga ik zeker nog doen.
De mensen die zeggen dat ik alles maar laat begaan en zeggen dat ik het allemaal toelaat,weten niet wat er allemaal speelt.
Als dit echt zo was zou ik geen hulp zoeken.
En als ik hem verlaat, dan krijgt hij de kinderen.
Beberose schreef:
10-12-2018 17:29
En als ik hem verlaat, dan krijgt hij de kinderen.
Je woont niet in Nederland dan waarschijnlijk? Gelet op deze opmerking en de dienstplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven