Vast lopen na scheiding.
woensdag 4 september 2019 om 10:43
Misschien is het nog een idee om, samen met je man, een huis te huren in de particuliere sector op naam van jouw man. Als er netjes wordt betaald heb ik om mij heen gezien dan is de verhuurder soms bereid de te weinig verdienende partner toch na een jaar toe te laten als enige op het huurcontract en heb je alsnog een eigen plek. Financieel zul je dan wel aan hoge woonlasten zitten, dus verre van ideaal, maar in de huidige markt zijn er weinig opties.
woensdag 4 september 2019 om 10:44
Heel vervelende en trieste situatie. Heb je hulp bij de verwerking van de scheiding?
De kinderen zijn de belangrijkste partij in dit verhaal. En voor de kinderen is het belangrijk dat papa & mama dicht bij elkaar wonen. Dat ze naar de zelfde school gaan en in de buurt van de vriendjes blijven.
De mediator kiest geen partij, en de taak van de mediator is dan ook niet om te kijken wat voor jou de beste oplossing is. In jullie geval heeft je ex de meeste troeven in handen. Hij heeft inkomen, hij kan het huis betalen en alleen op naam krijgen. Dat linkt misschien onredelijk, maar het zijn wel de feiten.
Jullie hebben ooit de keuze gemaakt dat jij niet zou werken. Helaas is dit nu de consequentie. Ontzettend vervelend voor jou, maar helaas kan je die keuze niet meer ongedaan maken.
Het huis staat op jullie beide naam? Zo ja, zit er over- of onderwaarde op? Want ook dat is 50/50 voor jullie. Je ex zal jou dus moeten uitkopen. En het verschil van over- en of onderwaarde moet dan verdeeld worden. Zijn jullie getrouwd of hebben jullie een samenlevingscontract? Zo ja, wat zijn de afspraken daarin?
Waarschijnlijk zal dit allemaal tijd kosten. Niet alleen om de scheiding te verwerken, maar ook om een nieuw leven op te bouwen. Heel veel sterkte.
De kinderen zijn de belangrijkste partij in dit verhaal. En voor de kinderen is het belangrijk dat papa & mama dicht bij elkaar wonen. Dat ze naar de zelfde school gaan en in de buurt van de vriendjes blijven.
De mediator kiest geen partij, en de taak van de mediator is dan ook niet om te kijken wat voor jou de beste oplossing is. In jullie geval heeft je ex de meeste troeven in handen. Hij heeft inkomen, hij kan het huis betalen en alleen op naam krijgen. Dat linkt misschien onredelijk, maar het zijn wel de feiten.
Jullie hebben ooit de keuze gemaakt dat jij niet zou werken. Helaas is dit nu de consequentie. Ontzettend vervelend voor jou, maar helaas kan je die keuze niet meer ongedaan maken.
Het huis staat op jullie beide naam? Zo ja, zit er over- of onderwaarde op? Want ook dat is 50/50 voor jullie. Je ex zal jou dus moeten uitkopen. En het verschil van over- en of onderwaarde moet dan verdeeld worden. Zijn jullie getrouwd of hebben jullie een samenlevingscontract? Zo ja, wat zijn de afspraken daarin?
Waarschijnlijk zal dit allemaal tijd kosten. Niet alleen om de scheiding te verwerken, maar ook om een nieuw leven op te bouwen. Heel veel sterkte.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 4 september 2019 om 10:47
Natuurlijk voelt het allemaal oneerlijk. Je hebt hier niet voor gekozen, maar de situatie is er nu dus zal het niet anders kunnen dan zo spoedig mogelijk alles regelen.
Het gevoel zal nog wel even blijven, totdat alles is afgerond en je je eigen leven weer hebt opgepakt.
Wat betreft in de buurt van je ex en de kinderen wonen, dat lijkt me ook het meest logisch. Hoe willen jullie het gaan regelen ? Co-ouderschap? Maar dreigen met de kinderen vind ik redelijk heftig...
Dat er voor de kinderen zo weinig mogelijk verandert is denk ik het belangrijkste uitgangspunt.
Dat je nu een baan hebt, maar het financieel lastig hebt is inderdaad inherent aan eerder keuzes. Dat voelt heel oneerlijk en dat is het misschien ook, maar ook aan die situatie is er helaas niets te veranderen. Waren jullie getrouwd in gemeenschap van goederen? Is er niet nog een spaarrekening waarmee je een mooie start kan maken?
Bewijzen dat hij het kan betalen en de hypotheek overnemen is natuurlijk ook nog een verschil. Wat zegt de bank? Is er een overwaarde en kunnen jullie het dan beter niet verkopen ?
Kan hij niet tijdelijk iets huren totdat je iets gevonden hebt? Bijvoorbeeld je een half jaar de tijd geven? Of om en om in het huis zitten naar gelang de omgangsregeling?
Opnieuw beginnen is eng, maar over een tijdje zie je het allemaal rooskleuriger, geloof me.
Er komt nu veel op je af, sterkte!
Het gevoel zal nog wel even blijven, totdat alles is afgerond en je je eigen leven weer hebt opgepakt.
Wat betreft in de buurt van je ex en de kinderen wonen, dat lijkt me ook het meest logisch. Hoe willen jullie het gaan regelen ? Co-ouderschap? Maar dreigen met de kinderen vind ik redelijk heftig...
Dat er voor de kinderen zo weinig mogelijk verandert is denk ik het belangrijkste uitgangspunt.
Dat je nu een baan hebt, maar het financieel lastig hebt is inderdaad inherent aan eerder keuzes. Dat voelt heel oneerlijk en dat is het misschien ook, maar ook aan die situatie is er helaas niets te veranderen. Waren jullie getrouwd in gemeenschap van goederen? Is er niet nog een spaarrekening waarmee je een mooie start kan maken?
Bewijzen dat hij het kan betalen en de hypotheek overnemen is natuurlijk ook nog een verschil. Wat zegt de bank? Is er een overwaarde en kunnen jullie het dan beter niet verkopen ?
Kan hij niet tijdelijk iets huren totdat je iets gevonden hebt? Bijvoorbeeld je een half jaar de tijd geven? Of om en om in het huis zitten naar gelang de omgangsregeling?
Opnieuw beginnen is eng, maar over een tijdje zie je het allemaal rooskleuriger, geloof me.
Er komt nu veel op je af, sterkte!
woensdag 4 september 2019 om 10:49
Poeh, heftig. Moreel gezien vind ik dat hij hier ook een verantwoordelijkheid in heeft. Hij was het ermee eens dat jij thuis bleef, en hij wil nu scheiden. Allemaal prima, maar dan help je je aanstaande ex-vrouw toch om aan geschikte woonruimte te komen?
Hij zal jou in ieder geval uit moeten kopen wat het huis betreft, het gaat niet alleen om de vraag of hij de hypotheeklasten kan dragen. Kan hij dat?
En als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, is financieel gezien sowieso de helft van alles voor jou. Zit daar misschien ruimte om in ieder geval tijdelijk iets duurders te huren?
Hij zal jou in ieder geval uit moeten kopen wat het huis betreft, het gaat niet alleen om de vraag of hij de hypotheeklasten kan dragen. Kan hij dat?
En als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, is financieel gezien sowieso de helft van alles voor jou. Zit daar misschien ruimte om in ieder geval tijdelijk iets duurders te huren?
woensdag 4 september 2019 om 10:55
Phineas schreef: ↑04-09-2019 10:49Poeh, heftig. Moreel gezien vind ik dat hij hier ook een verantwoordelijkheid in heeft. Hij was het ermee eens dat jij thuis bleef, en hij wil nu scheiden. Allemaal prima, maar dan help je je aanstaande ex-vrouw toch om aan geschikte woonruimte te komen?
Gratis huishoudster, gratis opvang van de kinderen.
En ik vraag me ook af hoe dat werkt in zo'n hoofd mbt het huis. Ook al kan hij het alleen betalen betekend niet dat hij je zomaar het huis uit kan zetten.
Of zijn jullie niet getrouwd voorwaarden of in gemeenschap) en heeft hij het huis alleen gekocht, staat alleen zijn naam op de hypotheekakte EN eigendomsakte?
Er staat helemaal niks op papier?
Want anders werkt zijn idee mbt het huis helemaal niet zo.
woensdag 4 september 2019 om 10:57
Ik heb zelf niet voor deze situatie gekozen.....je was er niet bij toen je besloot om je financiële zelfstandigheid voor 100% op te geven?
Ik zou een goede advocaat zoeken en iets in de richting van alimentatie regelen in ieder geval tot je weer financieel voor jezelf kunt zorgen.
Ik zou een goede advocaat zoeken en iets in de richting van alimentatie regelen in ieder geval tot je weer financieel voor jezelf kunt zorgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 4 september 2019 om 10:59
Inderdaad, zij heeft daar voor gekozen.viva-amber schreef: ↑04-09-2019 10:57Ik heb zelf niet voor deze situatie gekozen.....je was er niet bij toen je besloot om je financiële zelfstandigheid voor 100% op te geven?
Maar hij ook. Dus ik hoop maar dat er in gemeenschap van goederen getrouwd is. Want kiezen voor zo'n verdeling thuis is 1 ding maar als er dan ook nog niks op papier is vastgelegd, dan is deze keus altijd alleen maar nadeling voor degene die thuis is gaan zitten.
En eens, hopelijk heeft TO een goede advocaat op het oog/al geregeld.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-09-2019 11:00
14.51% gewijzigd
woensdag 4 september 2019 om 10:59
Als je een vervelende ex hebt, kan die dat inderdaad gaan proberen. Maar dat gaat volgens mij wel via de rechter. En als TO degene is die voor de kinderen zorgt, zou de rechter ook wel eens kunnen besluiten dat TO voorlopig in het huis mag blijven. Ze zal in ieder geval zeker niet van de ene op de andere dag op straat staan.
TO, ik zou dus ook eens met een advocaat gaan praten! Soms is een eerste gesprek gratis. Ik weet niet of je in je omgeving gescheiden mensen hebt die jou een goede advocaat kunnen aanbevelen?
(ps, is die mediator ook aangesloten bij MfN?)
woensdag 4 september 2019 om 11:04
Hoe hebben jullie het financieel allemaal geregeld? Getrouwd? Samenlevingscontract?
En ontvang jij dan nu partner/kind alimentatie? Hoe zit het allemaal?
Voor wat het waard is....ex en ik zijn twee jaar geleden uit elkaar gegaan. Hij is ook in ons oude huis blijven wonen. Ik heb uiteindelijk een woning dicht in de buurt kunnen kopen. Half zo klein met "maar" twee slaapkamers (terwijl we met zn drieen zijn). Maar met een hele boel creativiteit en gezelligheid er een paleisje van kunnen maken. De kinderen zij iets vaker bij mij dan bij ex (ongeveer 60-40) en ik merk dat er een verschuiving plaats vindt voor wat voor hun "thuis" is. Ook ik had er heel veel moeite dat ik vanaf nul weer moest opbouwen terwijl hij daar lekker bleef zitten. Zo voelde dat.
Echter inmiddels ben ik ontzettend blij met wat ik heb. En kinderen geven niet om de grootte van een huis of de hoeveelheid spullen. Wat ze wel belangrijk vinden is een blije moeder en een vertrouwde omgeving. Probeer dus toch in de buurt wat te vinden. En je ex mag je hier best bij helpen vind ik.
En ontvang jij dan nu partner/kind alimentatie? Hoe zit het allemaal?
Voor wat het waard is....ex en ik zijn twee jaar geleden uit elkaar gegaan. Hij is ook in ons oude huis blijven wonen. Ik heb uiteindelijk een woning dicht in de buurt kunnen kopen. Half zo klein met "maar" twee slaapkamers (terwijl we met zn drieen zijn). Maar met een hele boel creativiteit en gezelligheid er een paleisje van kunnen maken. De kinderen zij iets vaker bij mij dan bij ex (ongeveer 60-40) en ik merk dat er een verschuiving plaats vindt voor wat voor hun "thuis" is. Ook ik had er heel veel moeite dat ik vanaf nul weer moest opbouwen terwijl hij daar lekker bleef zitten. Zo voelde dat.
Echter inmiddels ben ik ontzettend blij met wat ik heb. En kinderen geven niet om de grootte van een huis of de hoeveelheid spullen. Wat ze wel belangrijk vinden is een blije moeder en een vertrouwde omgeving. Probeer dus toch in de buurt wat te vinden. En je ex mag je hier best bij helpen vind ik.
woensdag 4 september 2019 om 11:05
Textbook voorbeeld van waarom je als vrouw beter financieel onafhankelijk van een partner kunt blijven.
In elk geval, ga eens met een advocaat praten, het kost je waarschijnlijk niet zoveel omdat je geen inkomen hebt. Je hebt nu al geen vertrouwen in een mediator.
Vraag voorlopige voorzieningen aan, inclusief dat jíj met de kinderen in het huis kan blijven en híj kan verkassen totdat alles geregeld is. Aangezien procedures lang lopen, heb je dan nog een paar jaar extra wachttijd voordat je gaat verhuizen.
In elk geval, ga eens met een advocaat praten, het kost je waarschijnlijk niet zoveel omdat je geen inkomen hebt. Je hebt nu al geen vertrouwen in een mediator.
Vraag voorlopige voorzieningen aan, inclusief dat jíj met de kinderen in het huis kan blijven en híj kan verkassen totdat alles geregeld is. Aangezien procedures lang lopen, heb je dan nog een paar jaar extra wachttijd voordat je gaat verhuizen.
woensdag 4 september 2019 om 11:06
Heeft de mediator al een voorbeeldberekening mbt partneralimentatie gedaan? Heeft je ex al met een hypotheekverstrekker gesproken over een nieuwe hypotheek op zijn naam? Is het huis al getaxeerd? Zijn er al afspraken mbt de over- of onderwaarde van het huis?
Een vriendin van mij woonde in een particuliere huurwoning die door haar ex werd betaald (huurcontract op zijn naam), bij wijze van partneralimentatie. Zo'n constructie lijkt mij het meest handig. Evt kun je afspreken dat jullie dit zo doen zolang jij nog niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning in jullie woonplaats. Als je verhuist naar een passende sociale huurwoning kan hij vanaf dat moment de partneralimentatie gewoon aan jou betalen ipv aan de verhuurder.
Een vriendin van mij woonde in een particuliere huurwoning die door haar ex werd betaald (huurcontract op zijn naam), bij wijze van partneralimentatie. Zo'n constructie lijkt mij het meest handig. Evt kun je afspreken dat jullie dit zo doen zolang jij nog niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning in jullie woonplaats. Als je verhuist naar een passende sociale huurwoning kan hij vanaf dat moment de partneralimentatie gewoon aan jou betalen ipv aan de verhuurder.
woensdag 4 september 2019 om 11:09
woensdag 4 september 2019 om 11:10
Ik ben ook benieuwd hoe jullie samenlevingsvorm eruit ziet/zag. En voor de zekerheid: is er NL-recht van toepassing (je woont niet in Belgie of elders?). Afhankelijk van de samenlevingsvorm zou je nl. wellicht nog aanspraak kunnen maken op alimentatie.
En verder mooie posts van Suy en Toscane en natuurlijk een knuffel.
En verder mooie posts van Suy en Toscane en natuurlijk een knuffel.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 4 september 2019 om 11:11
Ik moet er wel bij vertellen dat je in onze regio voor 800 euro een woning met 3 slaapkamers kunt huren, ik besef me dat dat niet overal kan.
woensdag 4 september 2019 om 11:14
Ik vind het een beetje zwart-wit om te zeggen dat je dan maar had moeten gaan werken.
Ik weet namelijk niet wat jullie situatie was/is TO, maar ik kan me voorstellen dat je met twee zorgenkindjes er (al dan niet) tijdelijk voor kiest om te stoppen met werken.
Daar hebben wij niets over te oordelen en is jullie keuze.
Wat ik me wel afvraag is hoe jullie de zaken verder geregeld hebben?
Want met evt overwaarde, partner alimentatie, toeslagen etc moet het toch mogelijk te maken zijn dat jij een nieuwe start kunt maken?
Ik weet namelijk niet wat jullie situatie was/is TO, maar ik kan me voorstellen dat je met twee zorgenkindjes er (al dan niet) tijdelijk voor kiest om te stoppen met werken.
Daar hebben wij niets over te oordelen en is jullie keuze.
Wat ik me wel afvraag is hoe jullie de zaken verder geregeld hebben?
Want met evt overwaarde, partner alimentatie, toeslagen etc moet het toch mogelijk te maken zijn dat jij een nieuwe start kunt maken?
woensdag 4 september 2019 om 11:17
ikBedoelHetGoed schreef: ↑04-09-2019 10:43![]()
Misschien is het nog een idee om, samen met je man, een huis te huren in de particuliere sector op naam van jouw man. Als er netjes wordt betaald heb ik om mij heen gezien dan is de verhuurder soms bereid de te weinig verdienende partner toch na een jaar toe te laten als enige op het huurcontract en heb je alsnog een eigen plek. Financieel zul je dan wel aan hoge woonlasten zitten, dus verre van ideaal, maar in de huidige markt zijn er weinig opties.
Daar hebben we het over gehad maar dat wil hij niet. Met mijn inkomen ga ik het zonder huurtoeslag niet redden en alle particulieren hier in de buurt zitten ruim boven die grens.
woensdag 4 september 2019 om 11:19
woensdag 4 september 2019 om 11:22
ga naar je advocaat, zorg dat de echtscheiding wordt aangevraagd en vraag ook meteen voorlopige voorzieningen aan waarbij jij het vruchtgebruik van de woning krijgt en er een tijdelijke alimentatie wordt vastgesteld.
Op die manier moet je man de woning voorlopig uit en kan jij tot rust komen met de kinderen. Hoe lang je dan nog in de woning mag blijven bepaalt de rechter.
Op die manier moet je man de woning voorlopig uit en kan jij tot rust komen met de kinderen. Hoe lang je dan nog in de woning mag blijven bepaalt de rechter.
Niet geschoten is altijd mis
woensdag 4 september 2019 om 11:22
Wat is er tot nu toe vastgelegd en besproken bij de mediator waarbij je het gevoel hebt dat er niet aan jouw wordt gedacht?
Een mediator is normaliter onpartijdig, of laat je je overrulen?
Ik denk dat je vooral moet focussen op welke mogelijkheden er wel zijn ipv te kijken wat er allemaal niet kan. Zijn er al gesprekken met banken geweest en kan je ex je uitkopen?
Is er al gesproken over alimentatie voor de kinderen?
Ik snap dat je in de slachtofferrol zit, maar ik denk dat het je meer zal helpen om actie te ondernemen en voor jezelf op te komen. Dat er een verschil is in inkomen wil niet zeggen dat de kinderen bij de een ouder gelukkiger zijn als bij de ander. Zorg dat je zelf gelukkig bent en kijk vooruit!
Een mediator is normaliter onpartijdig, of laat je je overrulen?
Ik denk dat je vooral moet focussen op welke mogelijkheden er wel zijn ipv te kijken wat er allemaal niet kan. Zijn er al gesprekken met banken geweest en kan je ex je uitkopen?
Is er al gesproken over alimentatie voor de kinderen?
Ik snap dat je in de slachtofferrol zit, maar ik denk dat het je meer zal helpen om actie te ondernemen en voor jezelf op te komen. Dat er een verschil is in inkomen wil niet zeggen dat de kinderen bij de een ouder gelukkiger zijn als bij de ander. Zorg dat je zelf gelukkig bent en kijk vooruit!
woensdag 4 september 2019 om 11:25
Ik zie meerdere mensen het vragen, hoe hebben jullie dingen vastgelegd?
Getrouwd en onder welke voorwaarden? Of samenwonend en zijn daar dingen over vastgelegd?
Heb je al contact met een advocaat?