Verdeling huishouden en ‘derde shift’
donderdag 31 januari 2019 om 17:51
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd

maandag 4 februari 2019 om 12:28
Dit dus!
Als je als moeder je kind naar school brengt zonder lunch, faal je als moeder. Als je als vader je kind naar school brengt zonder lunch heeft hij een vrouw die faalt.
Leg je oor maar eens ter luister bij de gemiddelde overblijf op een gemiddelde school.
maandag 4 februari 2019 om 12:29
Jouw man ja, maar niet overal is het zoals jij jou thuis natuurlijk.Janiva schreef: ↑04-02-2019 12:12Dat bedoel ik ook te zeggen.
Mijn man durft het as we speak aan om een stap verder te zetten in zijn carrière, in de wetenschap dat ik het niet erg vind om de voornaamste regeldingen thuis op me te nemen.
Dat geeft hem net dat extra duwtje in de rug dat hij nodig heeft.
Als ik stop met werken hebben we gewoon geen pensioen. Als man stopt met werken kan ik wel wat harder werken, maar heel veel meer ga ik niet verdienen dan, maar missen we wel bijna de helft van ons inkomen.
Prima hoor, hoe jullie het hebben geregeld, maar ik ben er geloof ik wel uit dat dat bij ons nu niet zo'n goede optie is en is het zoeken naar een goede verdeling.
maandag 4 februari 2019 om 12:33
Mijn man en ik hebben allebei een carrière. We hebben allebei gestudeerd, ik ben gepromoveerd. Ik heb geïnvesteerd in mijzelf, net als mijn man. Ik wil niet naar 'gewoon een baan' omdat mijn partner soms vergeet dat er ook een thuisfront is dat geregeld moet worden. Als wij de zaken eerlijk delen is het namelijk niet te zwaar; het is alleen te zwaar als ik het alleen moet doen. Ik regel nu dus de dingen waarvan ik vind dat ze echt niet vergeten kunnen worden: gesprekken met scholen voor kind, therapeuten, externe adviseurs, dat soort dingen. Man regelt andere dingen. Of niet. Gymtassen zijn zijn ding, hij vergeet het inderdaad wel eens. Maar dat boeit me werkelijk niet, net als de verjaardag van zijn moeder: zijn familie, zijn probleem.
Nu moet ik zeggen dat deze maand wel buitensporig erg is. En de maand hiervoor omdat deze maand eraan zit te komen. Andere maanden is de verdeling eerlijker en is onze betrokkenheid wat gelijker verdeeld. Maar het is wel zwaar nu. Gelukkig nog maar een week of vier
Nu moet ik zeggen dat deze maand wel buitensporig erg is. En de maand hiervoor omdat deze maand eraan zit te komen. Andere maanden is de verdeling eerlijker en is onze betrokkenheid wat gelijker verdeeld. Maar het is wel zwaar nu. Gelukkig nog maar een week of vier

maandag 4 februari 2019 om 12:36
Ik vind ons systeem hier thuis ook verre van ideaal, hoor.Mevrouw75 schreef: ↑04-02-2019 12:29Jouw man ja, maar niet overal is het zoals jij jou thuis natuurlijk.
Als ik stop met werken hebben we gewoon geen pensioen. Als man stopt met werken kan ik wel wat harder werken, maar heel veel meer ga ik niet verdienen dan, maar missen we wel bijna de helft van ons inkomen.
Prima hoor, hoe jullie het hebben geregeld, maar ik ben er geloof ik wel uit dat dat bij ons nu niet zo'n goede optie is en is het zoeken naar een goede verdeling.
Ik zou het zeker niet propageren, maar het lijkt vooralsnog voor ons te werken.
Mijn ervaring is, dat we juist door de komst van kinderen extra met de neus op onze zwakke punten werden gedrukt.
Na eerst van alles geprobeerd te hebben, bevinden we ons nu meer in de fase van acceptatie: roeien met de riemen die we hebben.
En elkaar proberen te gunnen wat er te gunnen valt.
Verder weet ik het ook niet. Ik hoop dat er iets uitrolt wat naar ieders tevredenheid is, daarvoor hebben we onze verwachtingen in vooral onszelf danig naar beneden moeten bijstellen.

maandag 4 februari 2019 om 12:38
Dit vind ik dus heel raar!Pandax schreef: ↑04-02-2019 11:58
We hebben de regeldingen nu enigszins verdeeld in blokken. Maar nog steeds is het op sommige momenten ongelijk; mijn man heeft op zijn werk zware tijden in februari, hij vergeet dan alles thuis. Zo is hij van het weekend zijn moeders verjaardag vergeten. Ze wonen ver weg, dus even langs gaan zit er niet in. Dat was sneu voor ze. Dat soort dingen gebeuren in februari. Vroeger deed ik die dingen, maar daar ben ik mee gestopt. Het is niet goed voor mij of voor onze relatie als ik die dingen overneem. Ik heb geen oplossing, behalve accepteren dat dingen dus soms in de soep lopen![]()
Als je man het in februari druk heeft op zijn werk dan vind ik het maar heel normaal dat jij dingen van thuis van hem overneemt! Dat maakt je toch juist een team?! In de andere maanden zou dat dan niet nodig zijn en kan hij er zelf aan denken.

maandag 4 februari 2019 om 12:40
Ouderschapsverlof heeft hier echt veel veranderd. Een paar jaar lang trok ik een dag in de week de deur om half acht dicht en liet mijn man met twee kinderen alleen. En dat ging prima, want hij is geen dombo. Nu werken we allebei (bijna) fulltime, maar om en om is een van ons de middag thuis. Broodtrommels, fruit, gymtassen, kappersbezoeken en nieuwe schoenen: het is maar net wie er als eerste bij is en die regelt het.
Behalve cadeautjes. Mijn man haat het om 8 Euro te geven aan domme Lol-onzin en ik kan het hem niet kwalijk nemen.
Behalve cadeautjes. Mijn man haat het om 8 Euro te geven aan domme Lol-onzin en ik kan het hem niet kwalijk nemen.
maandag 4 februari 2019 om 12:44
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 12:38Dit vind ik dus heel raar!
Als je man het in februari druk heeft op zijn werk dan vind ik het maar heel normaal dat jij dingen van thuis van hem overneemt! Dat maakt je toch juist een team?! In de andere maanden zou dat dan niet nodig zijn en kan hij er zelf aan denken.
Ja, het zou fijn zijn als ik zijn derde shift van hem overnam he, als ik mij verantwoordelijk maakte voor zijn sociale leven

maandag 4 februari 2019 om 12:50
Ik heb er ook weinig problemen mee om dingen over te dragen en los te laten, zolang ze niemand anders ernstig gedoe opleveren. Een tandartsafspraak vergeten vind ik vervelend, maar dat mijn jongste (ondanks herhaaldelijk aanspreken door haar vader) vergeet om haar handdoek mee te nemen naar gym, is lastig voor haar en hopelijk onthoudt ze het de volgende keer beter.

maandag 4 februari 2019 om 12:52
Jeetje wat een hectiek. Is dit tijdelijk of gaat dat altijd zo?Pandax schreef: ↑04-02-2019 12:44Ja, het zou fijn zijn als ik zijn derde shift van hem overnam he, als ik mij verantwoordelijk maakte voor zijn sociale levenMaar ik kan dat er niet bij hebben. Ik heb naast mijn 32-urige werkweek deze week drie gesprekken voor mijn kind ingepland, naast meerdere gesprekken afgelopen week. Ik heb afgelopen week informatie afgestemd van therapeuten en experts om die gesprekken soepel te laten verlopen, ondertussen regel ik de kleinere dingen zoals voedsel, kinderfeestjes en schone kleren. Mijn hoofd heeft niet genoeg ruimte om te bedenken dat mijn man wel eens de verjaardag van zijn moeder zou kunnen vergeten, dus om preventief de communicatie met zijn ouders over te nemen om te checken wat hij heeft gepland. Dus nee, ik neem die dingen niet van hem over omdat hij het waarschijnlijk gaat vergeten. Als hij het vergeet is dat jammer maar helaas. Net als de gymtassen.
Maar nog over die verjaardag. Je man zei er niks over en jij hebt dus ook niet gevraagd wat de plannen waren? Ik blijf het raar vinden. En dan vooral omdat jij aangeeft dat man het alleen in februari druk heeft en er anders dus wel aan denkt.

maandag 4 februari 2019 om 12:53
Thordis* schreef: ↑31-01-2019 22:31Dit is zo’n briljant idee dat ik baal dat ik er pas bij maat 40 achter kom.
Snowboots. Elk jaar dat ik ze ik oktober kocht geen vlókje sneeuw. Elk jaar dat ik dacht ‘fuck it, ik begin er niet aan’ lag er gegarandeerd een Oostenrijkse hoeveelheid sneeuw en was elke snowboot van hier tot zuid Spanje uitverkocht.
Soms heb ik wel de neiging om een beetje te overdrijven overigens

IK ben nog aan het bijlezen maar dit! En de andere posts van Thordis trouwens ook, ik lach me onder de tafel, eerlijk waar.

maandag 4 februari 2019 om 12:57
En waarschijnlijk vooral het perspectief van toen je zelf een jaar of 10, 12 was. Tenminste, daar kom ik zelf steeds meer en meer achter. De helderste en meest concrete en ook ware jeugdherinneringen heb ik van die tijd. Als zevenjarige heb ik geen flauw benul hoe mijn ouders dingen deden, verdeelden of ons opvoedden. Ik weet alleen nog maar die ene keer dat mijn moeder gruwelijk boos werd, die ene keer dat ik met mijn vader de slappe lach had en dat soort dingen.
je blik op hoeveel beter of in ieder geval anders je ouders het vroeger deden loopt dus niet synchroon met de periode waarin het in dit topic voornamelijk over gaat, namelijk de leeftijd tussen 5 en 11,12 jaar. Daarna kunnen (de meeste) kinderen namelijk inderdaad heel veel zelf onthouden en regelen, wat het weer makkelijker maakt.
maandag 4 februari 2019 om 12:57
qua verjaardagen doe ik dat net zo hoor:watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 12:52Jeetje wat een hectiek. Is dit tijdelijk of gaat dat altijd zo?
Maar nog over die verjaardag. Je man zei er niks over en jij hebt dus ook niet gevraagd wat de plannen waren? Ik blijf het raar vinden. En dan vooral omdat jij aangeeft dat man het alleen in februari druk heeft en er anders dus wel aan denkt.
Zijn familie = zijn verantwoordelijkheid
Als hij niks plant/regelt, en we gaan niet. Prima, dan gaan we niet
maandag 4 februari 2019 om 13:00
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 12:52Jeetje wat een hectiek. Is dit tijdelijk of gaat dat altijd zo?
Zie je dat je mij hier verantwoordelijk maakt voor wat mijn man laat liggen omdat hij het druk heeft op zijn werk? En mij zelfs ter verantwoording roept vanwege 'hectiek' en aanneemt dat ik niet gevraagd heb wat de plannen waren? Waarom meen je dat ik een rol speel in deze sociale situatie? Zou je dat ook aan een man vragen als zijn vrouw haar moeders verjaardag was vergeten omdat ze druk was op haar werk? Zo van 'Kerel, waarom heb jij dan zelf niet even wat geregeld? Heb je wel gevraagd wat de plannen waren met haar moeders verjaardag?' Je zal for arguments sake vast zeggen van wel, maar ik denk maar zo dat je het volkomen normaal zou vinden als een man niet ongevraagd verjaardagsbezoek aan zijn schoonmoeder gaat regelen omdat zijn vrouw het druk heeft.

maandag 4 februari 2019 om 13:03
Prima als dat jullie manier is. Maar Pandax zegt dat man het in bfebruari altijd druk heeft op zijn werk en er dan niet aan denkt. Als dat alleen die maand is vind ik het heel normaal dat je dat als partner die maand overneemt. Daar ben je een team voor. Om elkaar te helpen als de ander het even niet kan.

maandag 4 februari 2019 om 13:08
Ik doe dat niet meer. Zijn familie, zijn verantwoordelijkheid. Als hij het ok vindt om zijn ouders eens in de 2 maanden te spreken, so be it.watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 13:03Prima als dat jullie manier is. Maar Pandax zegt dat man het in bfebruari altijd druk heeft op zijn werk en er dan niet aan denkt. Als dat alleen die maand is vind ik het heel normaal dat je dat als partner die maand overneemt. Daar ben je een team voor. Om elkaar te helpen als de ander het even niet kan.
Als hij het zou vrágen, of ik een kadootje wilde kopen voor zijn moeder, want hij komt er niet aan toe, dan zou ik dat met liefde doen. Maar ik ga niet zijn externe hersenen spelen. Een volwassen mens kan ook in drukke tijden een verjaardag onthouden.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 13:11
0.13% gewijzigd
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 13:03Prima als dat jullie manier is. Maar Pandax zegt dat man het in bfebruari altijd druk heeft op zijn werk en er dan niet aan denkt. Als dat alleen die maand is vind ik het heel normaal dat je dat als partner die maand overneemt. Daar ben je een team voor. Om elkaar te helpen als de ander het even niet kan.
Wat geinig hoe je mij verantwoordelijk blijft maken voor wat mijn man vergeet. Hoe ik had moeten voorzien dat hij de verjaardag van zijn moeder ging vergeten

Inderdaad.
maandag 4 februari 2019 om 13:09
blijft zijn verantwoordelijkheid.watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 13:03Prima als dat jullie manier is. Maar Pandax zegt dat man het in bfebruari altijd druk heeft op zijn werk en er dan niet aan denkt. Als dat alleen die maand is vind ik het heel normaal dat je dat als partner die maand overneemt. Daar ben je een team voor. Om elkaar te helpen als de ander het even niet kan.
Voordeel van verjaardag: elk jaar op dezelfde dag. Hij kan dus in november al vast inplannen bloemen te laten bezorgen in februari.
maandag 4 februari 2019 om 13:10
ohja, ik wil gerust een bak violen oppikken, of een boek bestellen bij Bol, als hij het me vraagt.
Maar op deze manier, gaat het niet als extra 'denkmoment' mijn hoofd in, als het niet gebeurt, dan niet

maandag 4 februari 2019 om 13:11
Ik ben nog steeds niet helemaal bijgelezen, maar wil nu toch graag even reageren. Wat bij ons een paar jaar geleden heel erg geholpen heeft, is dat ik er op een gegeven moment zo door heen zat dat ik tegen manlief verzuchtte (en wel iets meer dan dat trouwens) dat ik echt geen levens van drie mensen tegelijk kon leven (en soms vier, als man ook nog dingen liet liggen die ik als vanzelf overnam).
Ik had toen nog niet eens van de derde shift gehoord (toen ik niet lang daarna de briljante post van Phantax las die hier nog ergens op het forum rondzwierf werd het nog makkelijker aan man uit te leggen trouwens) maar man uitleggen hoe druk ik in mijn hoofd was van alles en dat dat echt niet langer zo ging, was eigenlijk genoeg om dingen beter te verdelen.
De regeldingen kosten namelijk niet eens zo heel veel tijd, maar het ZIT. IN. JE. HOOFD. En dat is was energie kost. Ik kan wel op de kalender schrijven dat er nieuwe schoenen gekocht moeten worden en man kan dat dan gaan doen, maar als het die dag niet direct lukt, moet er dus nog een dag gepland worden. Ik kan oppasvragen uitzetten voor dagen dat we onverwacht moeten werken, maar ik moet dan wel onthouden dat de oppas nog niet heeft gereageerd of de data nog op haar kalender moet checken en dat het dus nog niet definitief is.
Allemaal klusjes van niks, an sich, maar bij elkaar kost het een hoop tijd.
Het is me even ontgaan of je daar nu al eens met je man over gepraat hebt. Dat lijkt me namelijk het begin bij jullie, vooral bij je man, de (h)erkenning van de derde shift en waarom dat energie (dus niet per se tijd) kost. En dat kun je misschien een aantal vaste, terugkerende dingen bij hem beleggen (tandarts- en kappersbezoek werken hier goed bij man, die is niet zo flexibel en van het onverwachte).

maandag 4 februari 2019 om 13:11
Ik vind die hectiek niet jou verantwoordelijkheid maar die van jullie. En ik vind die verjaardag niet jouw verantwoordelijkheid. Als het bij jullie zo is dat hij die dingem regelt is het prima. Wat ik (nogmaals) heel raar vind is dat jij geen dingen van hem overneemt omdat hij het druk heeft in februari omdat hij dat moet doen. Dat klinkt zo star. Je doet het toch samen? Kan jij hem er dan in februari niet even herinneren aan de verjaardag van zijn moeder? Kan hij het nog zelf regelen.Pandax schreef: ↑04-02-2019 13:00Zie je dat je mij hier verantwoordelijk maakt voor wat mijn man laat liggen omdat hij het druk heeft op zijn werk? En mij zelfs ter verantwoording roept vanwege 'hectiek' en aanneemt dat ik niet gevraagd heb wat de plannen waren? Waarom meen je dat ik een rol speel in deze sociale situatie? Zou je dat ook aan een man vragen als zijn vrouw haar moeders verjaardag was vergeten omdat ze druk was op haar werk? Zo van 'Kerel, waarom heb jij dan zelf niet even wat geregeld? Heb je wel gevraagd wat de plannen waren met haar moeders verjaardag?' Je zal for arguments sake vast zeggen van wel, maar ik denk maar zo dat je het volkomen normaal zou vinden als een man niet ongevraagd verjaardagsbezoek aan zijn schoonmoeder gaat regelen omdat zijn vrouw het druk heeft.
En waarom kan jij niet geloven dat ik dit ook aan een man zou vragen als de verjaardag van zijn schoonmoeder is vergeten? Dat laat zien hoe vast jij in patronen denkt. Mijn man denkt aan verjaardagen. Hij koopt cadeau's en regelt wat we gaan doen met verjaardagen van familieleden en/of vrienden. Nee, niet altijd. Soms doe ik dat.
Oh, en mijn man denkt ook aan de gymspullen van de kinderen. En, ik vind dat niet bijzonder. Ik vind dat heel normaal.
maandag 4 februari 2019 om 13:17
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 13:11Wat ik (nogmaals) heel raar vind is dat jij geen dingen van hem overneemt omdat hij het druk heeft in februari omdat hij dat moet doen. Dat klinkt zo star. Je doet het toch samen? Kan jij hem er dan in februari niet even herinneren aan de verjaardag van zijn moeder? Kan hij het nog zelf regelen.
Grappig hoe je wel meent dat het hectisch is in mijn huishouden omdat ik tig gesprekken over kind arrangeer, maar toch vindt dat ik niets van mijn man overneem omdat ik niet voorzag dat hij de verjaardag van zijn moeder wel een zou kunnen vergeten. Ik denk dat je perspectief niet zo verlicht is als je zelf meent.

maandag 4 februari 2019 om 13:21
Dit dus! Werkt alleen als je het er ook echt inzet.
Man hier had in zijn agenda gezet (zei hij) dat hij vandaag vroeg thuis moest zijn omdat ik vanmiddag en vanavond moet werken. Kinderen zijn ook laat en eentje moet vroeg werken. Hij zou koken.
Hij had dat dus niet gedaan, dus toen er vorige week iets anders spaak liep. Heeft hij zijn afspraak van donderdag naar vandaag geschoven. Gelukkig heeft dochter een vroege dienst, dus lost zij het op. Maar daar baal ik best wel van. Ik wist dit in oktober....
Ik kan toch niet gaan checken of hij dingen ook echt in zijn agenda zet?