Verhuizen na scheiding?

06-03-2020 11:22 485 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.

Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.

Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.

Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.

Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?

Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
Marana schreef:
09-03-2020 19:37
Ik zie TO helemaal niet verketterd worden. Ik zie wel TO's vriend veroordeeld worden. Er wordt door heel veel mensen aangenomen dat hij helemaal niets wil maar hij wil niet mee naar die ene regio, verder lijkt er wel veel mogelijk te zijn.

En het is ook helemaal niet zo dat iedereen doet alsof TO afhankelijk is van de goodwill van haar ex. Er wordt juist tegen TO gezegd dat ze pro-actiever moet zijn.

En waarom is TO de primaire verzorger? Ze werken beide 4 dagen per week he. Ze zijn evenveel ouder. En evenveel verantwoordelijk voor het inkomen. En evenveel eigenaar van het huis.
TO schrijft dat hij niks wil.
Hij wil dat ze weggaat, verder boeit het hem niet.
Lillybit schreef:
09-03-2020 19:38
Precies, alsof TO haar man op zijn trouwe blauwe ogen moet geloven dat hij het wel even zal fixen met dat huis.
Hij laat juist zien helemaal niet te vertrouwen te zijn.

Daarom roept iedereen, inclusief Shifty en ik, dat zij hem moet laten aantonen dat hij het huis kan overnemen.
Lillybit schreef:
09-03-2020 19:39
TO schrijft dat hij niks wil.
Hij wil dat ze weggaat, verder boeit het hem niet.

Ik lees helemaal niet dat TO geschreven heeft dat hij niks wil. Dat wordt door allerlei mensen ingevuld maar niet door TO geschreven.
Marana schreef:
09-03-2020 19:41
Ik lees helemaal niet dat TO geschreven heeft dat hij niks wil. Dat wordt door allerlei mensen ingevuld maar niet door TO geschreven.

Uit de OP: Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.

Maar dat was voordat de brief van de advocaat op de mat lag.
Marana schreef:
Ze schrijft mijn ex negeert mij volledig en steekt kop in het zand
Kan je echt met zoveel restwaarde na de verkoop voor sociaal huur in aanmerking komen? Behoor je dan niet tot scheefwonen of zo?
Marana schreef:
09-03-2020 19:40
Daarom roept iedereen, inclusief Shifty en ik, dat zij hem moet laten aantonen dat hij het huis kan overnemen.
Maar dat wil hij dus ook niet.
Marana schreef:
09-03-2020 19:40

Daar hoeft to niet om te vragen. Aangezien hij niets kan zonder haar toestemming kan to gewoon achterover leunen.
Daarnaast kan hij ook niet zelf de verkoopprijs gaan bepalen. Het is ook to haar huis. Hij zal uit zichzelf over de brug moeten komen met informatie.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 19:33
En wat ik ook niet snap: waarom iedereen doet alsof TO afhankelijk is van de goodwill van haar ex. Zij is net zoveel eigenaar van het huis als hij, hoor. Ze zijn gewoon equal partners, het is niet zo dat TO financieel van haar ex afhankelijk is.
Tuurlijk niet, maar hij beweert dat hij het op kan hoesten, dus moet hij toch iets regelen?
Reficul schreef:
09-03-2020 19:49
Daar hoeft to niet om te vragen. Aangezien hij niets kan zonder haar toestemming kan to gewoon achterover leunen.
Daarnaast kan hij ook niet zelf de verkoopprijs gaan bepalen. Het is ook to haar huis. Hij zal uit zichzelf over de brug moeten komen met informatie.
En zo duurt het maar en duurt het maar.
Vervelend hoor.
TO, is er een mogelijkheid dat je je inkomen vergroot? Als je max 155000 kunt lenen verdien je beneden modaal. Werk je fulltime? Zit daar misschien nog ruimte? Dat vergroot je mogelijkheden wellicht nog wat in combinatie met de overwaarde van het huis.
Lillybit schreef:
09-03-2020 19:48
Maar dat wil hij dus ook niet.
Hij zal wel moeten, dat hoort nou eenmaal bij scheiden. Huis verdelen of verkopen.
En daar zul je toch iets voor moeten doen.
Ook hij.
Zij is ook hoofdelijk aansprakelijk dus snap wel dat je daar niet zo weggaat zonder dat je iets anders hebt of kunt.

Ik hoop echt dat er snel duidelijkheid komt voor TO.
Marana schreef:
09-03-2020 19:37
Ik zie TO helemaal niet verketterd worden. Ik zie wel TO's vriend veroordeeld worden. Er wordt door heel veel mensen aangenomen dat hij helemaal niets wil maar hij wil niet mee naar die ene regio, verder lijkt er wel veel mogelijk te zijn.

En het is ook helemaal niet zo dat iedereen doet alsof TO afhankelijk is van de goodwill van haar ex. Er wordt juist tegen TO gezegd dat ze pro-actiever moet zijn.

En waarom is TO de primaire verzorger? Ze werken beide 4 dagen per week he. Ze zijn evenveel ouder. En evenveel verantwoordelijk voor het inkomen. En evenveel eigenaar van het huis.
Omdat TO ergens geschreven heeft dat zij een groter aandeel in de zorg heeft door het werk van haar ex. Als zij meer zorgt dan maat dat haar automatisch de primaire verzorger, ook door de leeftijd van de kinderen.

Maar goed, voor we in een welles - nietes belanden: wat stel jij dan voor, ervan uitgaande dat een weekendregeling met TO voor haar onbespreekbaar is? Hoe moet het ouderschapsplan er uitzien?
Am Yisrael Chai!
dubbel
Am Yisrael Chai!
Kan TO voorlopige voorziening aanvragen en proberen in het huis te blijven wonen met de kinderen totdat duidelijk is of ex het kan betalen of dat het verkocht kan worden.

Lijkt me dat of hij of zij dat aan moet vragen, omdat het niet duidelijk is of er iemand kan worden uitgekocht, tenzij één van hen vrijwillig vertrekt zal de rechter hierover een beslissing gaan nemen.
Misschien is het nu de kinderen nog klein zijn nog niet zo’n probleem, die 35 km en het heen en weer rijden. Je hoeft ze immers alleen maar even af te zetten op school of bij vader.

Echter hoe ouder ze worden, hoe groter het probleem wordt. In eerste instantie voor de kinderen en in tweede instantie ook voor TO. Want op de dagen dat ze 35 km verderop zitten kunnen ze niet makkelijk afspreken met hun vriendjes, kunnen ze niet even naar verjaardagsfeestjes, kunnen ze geen sportwedstrijden spelen of trainen of deelnemen aan een clubje. Tenzij TO uren op een bankje gaat zitten wachten tot de kinderen klaar zijn met hun activiteit en het tijd wordt om terug naar huis (35 km verderop) te rijden. Dan moet er nog gekookt worden. Tel daarbij op dat de meeste trainingen/sportwedstrijden enz. op de meest onmogelijke tijden zijn en je ziet al aankomen dat dit bijzonder zware jaren gaan worden, voordat ze zelfstandig kunnen reizen. Voor de kinderen omdat hun sociale leven óf wekelijks onderbroken wordt of anderszins problematisch/beladen is en voor TO omdat zij het allemaal alleen moet managen in de tijd dat de kinderen bij haar zijn.
Mijns inziens is verhuizen naar een andere regio gewoon geen werkbare optie (in co-ouderschap)
Aangezien haar man dus een advocaat heeft ingeschakeld neem ik aan dat hij dit al heeft aangevraagd, TO moet als de donder een eigen advocaat raadplegen.
Marana schreef:
Staat in de OP en ze heeft ook geschreven dat zij mediation heeft voorgesteld en zelfs een intakegesprek heeft gehad maar dat de ex dat niet wil omdat hij sowieso niet meer wil praten.
Am Yisrael Chai!
Lillybit schreef:
09-03-2020 19:59
Aangezien haar man dus een advocaat heeft ingeschakeld neem ik aan dat hij dit al heeft aangevraagd, TO moet als de donder een eigen advocaat raadplegen.
Eens.
Am Yisrael Chai!
Lillybit schreef:
09-03-2020 19:21
Het belang van de kinderen betekent niet dat de één kan doen en laten wat hij wil en dat de ander voor de lieve vrede alle shit moet pikken.

In het belang van zijn kinderen zorgt hij er mede voor dat hun moeder een op co-ouderschap afstand kan wonen.

Dat is respect hebben voor de andere ouder en voor je kinderen.
Nou, en dit.
In het belang van de kinderen, heb je respect voor de andere ouder. Ik wil ook niet meer samen zijn met mijn ex, maar hij is de vader van mijn kinderen en zij hebben behoefte aan hem. Dus heeft hij een grote rol. Ik ben niet belangrijker dan hij. En dus is het vasthouden aan het huis waar de andere ouder niet bij in de buurt kan wonen wegens de huizenmarkt, geen daad in het belang van de kinderen.

Verhuizen met zulke kleintjes is echt goed te doen hoor. Wat fashionvictim schrijft, je ouders zijn dan je vertrouwde wereld. Niet de kinderen op school, die op die leeftijd elke dag een andere beste vriend hebben. Als het niet hoeft, dan zou ik niet adviseren om te verhuizen, maar het kan natuurlijk gewoon wel. Ik denk eigenlijk dat het ergere is om een tweederangs ouder te hebben. Of dat nu de vader of de moeder is.

Vaders die slecht 1 maal in de twee weken weekendvader willen zijn worden vaak verketterd. Nu hebben we hier een moeder die dat niet wil zijn en dan ligt dat aan haar wensen?? Of aan de wens van pa om te scheiden.
Overigens, zijn de regels voor lenen soepeler bij een al bestaande hypotheek, je kunt de voorwaarden soort vsn meenemen volgens mij, en als je ex je uitkoopt of het huis verkocht wordt en er een overwaarde is van zo'n 40000 voor TO plus wat er nog mogelijk in de spaarpot zit waarvan de helft ook voor TO is. Dan denkik dat je meer te besteden hebt dan de 155000 die je nu noemt. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk wordt maar weetje zeker dat je max 155000 kunt financieren of is dat het bedrag wat je eruit krijgt alsje je salaris van nu in zo'n online reken programma gooit?

In een ander topic had je het erover dat je niet direct meer kunt gaan werken maar meer werken betekent wel weer een hogere hypotheek kunnen afsluiten ook al gaat in de praktijk het grootste deel van wat je extra verdient naar het kdv
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 09-03-2020 20:13
16.92% gewijzigd
Lillybit schreef:
09-03-2020 19:59
Sowieso.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 19:56
Omdat TO ergens geschreven heeft dat zij een groter aandeel in de zorg heeft door het werk van haar ex. Als zij meer zorgt dan maat dat haar automatisch de primaire verzorger, ook door de leeftijd van de kinderen.

Maar goed, voor we in een welles - nietes belanden: wat stel jij dan voor, ervan uitgaande dat een weekendregeling met TO voor haar onbespreekbaar is? Hoe moet het ouderschapsplan er uitzien?

Dat heb ik eerder geschreven, en dat heb jij afgeschoten dus het heeft geen zin om je nogmaals te vertellen dat je prima een 3/4 of 3,5/3,5 co-ouderschapsregeling kunt bedenken ipv een 7/7.

TO heeft geschreven dat ze allebei 4 dagen werken en allebei ongeveer evenveel verdienen. Ze heeft niet geschreven dat zij nu een groter aandeel in de zorg heeft dan hij, ze schreef alleen dat zij denkt dat hij straks niet voor de kinderen zou kunnen zorgen als er een weekendregeling met meer dagen bij hem zou komen. Dat is haar inschatting voor een potentiële situatie.
TO heeft toch al geschreven dat zij een advocaat aan het regelen is?
Marana schreef:
09-03-2020 20:14
TO heeft toch al geschreven dat zij een advocaat aan het regelen is?
Ja, dat klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven