Verhuizen na scheiding?
vrijdag 6 maart 2020 om 11:22
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
zaterdag 7 maart 2020 om 15:42
Eerst met dat huis maar eens concreet plannen maken.
En dan maar zien of wat hij wil, wel haalbaar is.
Dat kan hij nu wel dromen, maar als TO en hij hetzelfde verdienen en zij kan er niet blijven, dan kan hij dat ook niet.
En dan bedoel ik dus SAMEN met iemand om tafel om de stand van zaken van JULLIE huis en hypotheek door te spreken.
En dan maar zien of wat hij wil, wel haalbaar is.
Dat kan hij nu wel dromen, maar als TO en hij hetzelfde verdienen en zij kan er niet blijven, dan kan hij dat ook niet.
En dan bedoel ik dus SAMEN met iemand om tafel om de stand van zaken van JULLIE huis en hypotheek door te spreken.
justagirly wijzigde dit bericht op 07-03-2020 15:48
20.71% gewijzigd
zaterdag 7 maart 2020 om 15:46
julius schreef: ↑07-03-2020 15:34Alles wat hij wil, kan in de praktijk niet en een alternatief is niet bespreekbaar. En naar een mediator?
Ja, die mediator gaat een groot succes worden denk ik. Maar hij wil mee, dat is waar.
Hij gaat nergens tegen in, hij heeft aangegeven wat hij wil en dat is het dan. Onderhandelen hierover is niet mogelijk. Maar to moet er vooral geen vechtscheiding van maken en dat wil ze ook helemaal niet. Dus nogmaals de vraag: hoe gaat ze dat in de praktijk kunnen doen volgens jou?
Maar wat heeft hij dan aangegeven dat niet onderhandelbaar is? Dat hij niet de kids uit hun vertrouwde omgeving wil halen en mee naar haar regio wil verhuizen om haar te faciliteren? Dat is dan toch het enige? En dat is toch volstrekt logisch en reeel?
Ik snap je misschien niet maar ik lees gewoon nergens dat hij zijn hakken in het zand zet. Alleen dat hij niet met haar mee wil verhuizen. En dat is toch gewoon een enorme duh!
Ik snap je vraag ook niet hoe ze volgens mij dat in praktijk moet doen? Wat bedoel je precies?
Qua wonen zijn haar opties gewoon beperkt dus moet ze doen wat ze wel kan en dat is een huis nemen waar ze een huis kan krijgen. En daar de rest op afstemmen. Dat wil ze alleen niet, maar ze wil iets wat dus gewoon niet kan. Dus praktisch gezegd moet ze ophouden met iets willen wat niet kan.
zaterdag 7 maart 2020 om 15:59
Het uitgangspunt dat hij niet mee wil verhuizen naar de voorkeursregio van z'n ex omdat ze dan weg moeten uit de omgeving waar ze nu wonen, omdat de kinderen dan uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald en omdat hij daar verder geen binding heeft die hij met de huidige regio wel heeft, lijkt mij een volstrekt logisch en legitiem uitgangspunt. En dat is dan nog los van het feit dat ze beiden extra gebonden zijn aan de huidige regio door hun werk en het huis.
Misschien dat TO kan aangeven waarover hij z'n hakken in het zand zet behalve dit?
Misschien dat TO kan aangeven waarover hij z'n hakken in het zand zet behalve dit?
zaterdag 7 maart 2020 om 16:09
Het is niet mijn voorkeursregio. Het is de enige regio waar ik kans maak op een woning via sociale huur. En ja dat is toevallig waar ik nog familie in de buurt heb, omdat ik daar vandaan kom en mij dus heel lang geleden heb ingeschreven.-Shifty- schreef: ↑07-03-2020 15:59Het uitgangspunt dat hij niet mee wil verhuizen naar de voorkeursregio van z'n ex omdat ze dan weg moeten uit de omgeving waar ze nu wonen, omdat de kinderen dan uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald en omdat hij daar verder geen binding heeft die hij met de huidige regio wel heeft, lijkt mij een volstrekt logisch en legitiem uitgangspunt. En dat is dan nog los van het feit dat ze beiden extra gebonden zijn aan de huidige regio door hun werk en het huis.
Ik zou ook liever blijven waar ik nu zit. Maar hier krijg ik geen huis. Ik heb al meerdere keren geprobeerd mijn wachttijd uit regio A over te laten plaatsen naar regio B, maar dat doen ze niet.
Los van de optie in mijn oude regio zou ik alleen kunnen kijken naar kopen in een hele andere provincie oid. Dat geeft uiteindelijk hetzelfde effect qua afstand. Hij heeft eerder in het proces geopperd gezamenlijk naar een andere regio te verhuizen als dat de enige mogelijkheid was waarin we beiden een goede woonplek konden vinden. Nu ik een optie heb in mijn oude regio is dat ineens geen optie meer.
zaterdag 7 maart 2020 om 16:14
Logisch? Misschien. Reëel? Zeker niet, aangezien zowel to als hij geen huis in de vertrouwde omgeving van de kinderen zullen kunnen vinden.
Dat hij de illusie heeft dat hij hun huidige huis over kan nemen, doet daar niets aan af.
Ik snap je misschien niet maar ik lees gewoon nergens dat hij zijn hakken in het zand zet. Alleen dat hij niet met haar mee wil verhuizen. En dat is toch gewoon een enorme duh!
Je eisen kenbaar maken en aangeven dat die niet onderhandelbaar zijn, vind ik behoorlijk hakken in het zand gedrag.
Ik snap je vraag ook niet hoe ze volgens mij dat in praktijk moet doen? Wat bedoel je precies?
Qua wonen zijn haar opties gewoon beperkt dus moet ze doen wat ze wel kan en dat is een huis nemen waar ze een huis kan krijgen. En daar de rest op afstemmen. Dat wil ze alleen niet, maar ze wil iets wat dus gewoon niet kan. Dus praktisch gezegd moet ze ophouden met iets willen wat niet kan.
Wat to wil, is hetzelfde als wat haar ex wil. Beiden niet haalbaar, maar to staat open voor een alternatief. Nu ex nog.
zaterdag 7 maart 2020 om 16:45
zaterdag 7 maart 2020 om 16:51
Gezien het feit dat alle verantwoordelijkheid voor de kinderen bij mij ligt had ik voor de weekend regeling gegaan en minder compromissen gesloten. Hij wilde verhuizen 15 km buiten onze woonplaats dat heb ik tegengehouden omdat we “co ouderschap“ wilden. En zo waren er meer zaken. Hij wilde perse een forse omgangsregeling omdat hij de alimentatie wilde drukken. Maar in praktijk zorg ik qua verantwoordelijkheid fulltime voor de kinderen en houdt hij de zorgkorting in. En fulltime zorgen bedoel ik dat ik altijd 1e aanspreekpunt ben, kinderen mij altijd bellen om problemen op te lossen ,lekke band, bus gemist, omdat vader altijd onbereikbaar is op zijn werk enz. Enige wat ze daar nu doen is gamen en slapen. Ik heb dan toch een andere voorstelling van voor je kinderen zorgen. Maar ik laat het gaan, De kinderen zijn loyaal aan hun vader maar weten dat ze 24/7 bij mij terecht kunnen. Het zijn daarnaast kinderen die extra zorg nodig hebben, dat had ik met de wetenschap van nu toch liever zelf geregeld. Nu moet ik het een paar dagen in de week uit handen geven en dan gebeurd er dus niets. Dat is frustrerend.
senseo wijzigde dit bericht op 07-03-2020 16:59
0.94% gewijzigd
Ik doe mijn best
zaterdag 7 maart 2020 om 16:59
Hoe zie je dat voor je dan? Ze zullen toch ook beiden moeten werken? Heb je zelf kinderen die je met een baan en alleenstaand ouderschap combineert? Wat jij zegt is echt totaal niet reeel. je gaat toch niet met een dreumes en een kleuter die je op twee locaties op moet halen in de spits eerst een uur heen rijden om ze te halen, dan een uur met beide in de auto zitten terwijl ze hongerig en moe zijn en gewoon op tijd naar bed moeten? Hoe is dat in hun belang?Marana schreef: ↑07-03-2020 15:07Dan betrek je de donderdag erbij (de ene week de ene ouder, de andere week de andere ouder op donderdag al), of compenseer je het met de vakanties of zo. TO's ex denkt heel erg in kan niet en wil ik niet, maar TO ook.
Lelystad - Utrecht is geen goed voorbeeld, dat is 60 kilometer. Het is ongeveer Lelystad - Almere Poort. Of Utrecht - Muiderberg
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 17:04
Zien jullie soms allemaal over het hoofd dat het ene kind nog niet eens op school zit en dus piepjong is? Hoe is het in diens belang om zo mee te slepen? Nog los van het feit dat co-ouderschap voor kinderen onder de vijf sowieso niet aangeraden wordt omdat het zelfs schadelijk kan zijn op die leeftijd tenzij beide ouders voor rust en stabiliteit zorgen en op 1 lijn zitten.Coerage schreef: ↑07-03-2020 15:12Ja precies 35 km is geen wereldreis en er is uit te komen als iedereen van goede wil is. Dat is nu even ver te zoeken, dat begrijp ik. En wat iemand al schreef: in hoeverre is co-ouderschap een optie als je niet echt goed communiceert met elkaar?
Maar goed, dan is 50/50-verdeling nog steeds mogelijk en wenselijk natuurlijk.
Daar is sowieso geen sprake van als je 35 km uit elkaar woont en na een lange crèche dag dus eerst nog met ze moet slepen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 17:07
Co-ouderschap met deze afstand is zeker niet reeel.fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 16:59Hoe zie je dat voor je dan? Ze zullen toch ook beiden moeten werken? Heb je zelf kinderen die je met een baan en alleenstaand ouderschap combineert? Wat jij zegt is echt totaal niet reeel. je gaat toch niet met een dreumes en een kleuter die je op twee locaties op moet halen in de spits eerst een uur heen rijden om ze te halen, dan een uur met beide in de auto zitten terwijl ze hongerig en moe zijn en gewoon op tijd naar bed moeten? Hoe is dat in hun belang?
Belang van het kind zie ik ook totaal niet met dit gesleep elke week.
zaterdag 7 maart 2020 om 17:16
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 17:04Zien jullie soms allemaal over het hoofd dat het ene kind nog niet eens op school zit en dus piepjong is? Hoe is het in diens belang om zo mee te slepen? Nog los van het feit dat co-ouderschap voor kinderen onder de vijf sowieso niet aangeraden wordt omdat het zelfs schadelijk kan zijn op die leeftijd tenzij beide ouders voor rust en stabiliteit zorgen en op 1 lijn zitten.
Daar is sowieso geen sprake van als je 35 km uit elkaar woont en na een lange crèche dag dus eerst nog met ze moet slepen.
Jongste is 3. Hoeft nog maar 1 jaar te overbruggen. Opvang is nu ook in de zelfde woonplaats als school neem ik aan. En 35km is geen uur rijden voor de kinderen (wel voor de ouder, die moet op en neer dus 2x een half uur). En dat hoeft dus niet iedere dag, maar 1 of 2 dagen per week.
Jij gaat met TO en haar ex mee in 'wil niet, kan niet'. Wat zie jij dan voor oplossing? Iedereen verhuizen en TO een nieuwe baan zoeken en voor de kinderen een nieuwe school en een nieuwe opvangplek?
Er moet eens gedacht worden in oplossingen. Ze hebben allebei maar 1 oplossing blijkbaar, TO mag in het huis blijven van haar ex maar dat wil/kan ze niet zegt ze, en hij mag meeverhuizen met TO maar dat wil/kan hij niet. Waarbij iedereen hier maar even voor het gemak vergeet dat TO dan ook een nieuwe baan moet zoeken daar, gaf ze in 1 van haar eerste posts aan.
Weinig constructief allebei.
zaterdag 7 maart 2020 om 17:18
Dan is dus of verhuizen niet reëel, of co-ouderschap niet reëel. Oplossing: toch een klein appartement (koop of particuliere huur) zoeken in de regio waar ze nu wonen of een weekendregeling.
zaterdag 7 maart 2020 om 17:22
Bedankt voor het delen. Klinkt inderdaad heel frustrerend. Goed om mij te realiseren dat in de praktijk zaken alsnog anders kunnen uitpakken, zelfs als alle afspraken gemaakt zijn.Senseo schreef: ↑07-03-2020 16:51Gezien het feit dat alle verantwoordelijkheid voor de kinderen bij mij ligt had ik voor de weekend regeling gegaan en minder compromissen gesloten. Hij wilde verhuizen 15 km buiten onze woonplaats dat heb ik tegengehouden omdat we “co ouderschap“ wilden. En zo waren er meer zaken. Hij wilde perse een forse omgangsregeling omdat hij de alimentatie wilde drukken. Maar in praktijk zorg ik qua verantwoordelijkheid fulltime voor de kinderen en houdt hij de zorgkorting in. En fulltime zorgen bedoel ik dat ik altijd 1e aanspreekpunt ben, kinderen mij altijd bellen om problemen op te lossen ,lekke band, bus gemist, omdat vader altijd onbereikbaar is op zijn werk enz. Enige wat ze daar nu doen is gamen en slapen. Ik heb dan toch een andere voorstelling van voor je kinderen zorgen. Maar ik laat het gaan, De kinderen zijn loyaal aan hun vader maar weten dat ze 24/7 bij mij terecht kunnen. Het zijn daarnaast kinderen die extra zorg nodig hebben, dat had ik met de wetenschap van nu toch liever zelf geregeld. Nu moet ik het een paar dagen in de week uit handen geven en dan gebeurd er dus niets. Dat is frustrerend.
Jij hebt zeker nog nooit in de spits in de Randstad gereden? Ik woon op 16 km van mijn werk en daar doe ik dagelijks 45 - 60 minuten over. Hiervoor werkte ik op 40 km afstand en dan de andere kant op, dus altijd tegen de files in en ook daar deed ik inclusief 1 kind op de crèche droppen dagelijks 60 tot 70 minuten over van deur tot deur, afhankelijk van hoe druk het op de weg was. Ik ging om klokslag 5 uur van mijn werk weg en dan waren we om 18:30 uur thuis. En dat was met 1 kind op 1 locatie ophalen, 2 kinderen op 2 locaties ophalen duurt uiteraard langer.Marana schreef: ↑07-03-2020 17:16Jongste is 3. Hoeft nog maar 1 jaar te overbruggen. Opvang is nu ook in de zelfde woonplaats als school neem ik aan. En 35km is geen uur rijden voor de kinderen (wel voor de ouder, die moet op en neer dus 2x een half uur). En dat hoeft dus niet iedere dag, maar 1 of 2 dagen per week.
Jij gaat met TO en haar ex mee in 'wil niet, kan niet'. Wat zie jij dan voor oplossing? Iedereen verhuizen en TO een nieuwe baan zoeken en voor de kinderen een nieuwe school en een nieuwe opvangplek?
Er moet eens gedacht worden in oplossingen. Ze hebben allebei maar 1 oplossing blijkbaar, TO mag in het huis blijven van haar ex maar dat wil/kan ze niet zegt ze, en hij mag meeverhuizen met TO maar dat wil/kan hij niet. Waarbij iedereen hier maar even voor het gemak vergeet dat TO dan ook een nieuwe baan moet zoeken daar, gaf ze in 1 van haar eerste posts aan.
Weinig constructief allebei.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 17:24
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 17:22Jij hebt zeker nog nooit in de spits in de Randstad gereden? Ik woon op 16 km van mijn werk en daar doe ik dagelijks 45 - 60 minuten over. Hiervoor werkte ik op 40 km afstand en dan de andere kant op, dus altijd tegen de files in en ook daar deed ik inclusief 1 kind op de crèche droppen dagelijks 60 tot 70 minuten over van deur tot deur, afhankelijk van hoe druk het op de weg was. Ik ging om klokslag 5 uur van mijn werk weg en dan waren we om 18:30 uur thuis. En dat was met 1 kind op 1 locatie ophalen, 2 kinderen op 2 locaties ophalen duurt uiteraard langer.
Dan is het dus niet handig dat TO vanuit het Gooi richting de randstad wil verhuizen. Ik vind haar nogal eenzijdig die kant op gericht. Blijkbaar is het vanaf haar familie een uur rijden naar haar werk. Waarom zoekt ze dan niet juist de andere kant van het Gooi op, meer richting haar werk?
zaterdag 7 maart 2020 om 17:25
Aangezien jongste nog niet op school zit en oudste net pas begonnen is met school lijkt mij de meest ideale oplossing inderdaad dat beide ouders woonruimte dicht bij elkaar, dicht bij een goede basis- en middelbare school, en bereisbaar vanaf hun beider werk zoeken. Zeg maar wat alle stellen die gaan scheiden doen als ze niet alleen in het huis kunnen blijven wonen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 17:27
Ik heb geen idee of TO in het Gooi woont, heeft ze dat ergens gezegd?Marana schreef: ↑07-03-2020 17:24Dan is het dus niet handig dat TO vanuit het Gooi richting de randstad wil verhuizen. Ik vind haar nogal eenzijdig die kant op gericht. Blijkbaar is het vanaf haar familie een uur rijden naar haar werk. Waarom zoekt ze dan niet juist de andere kant van het Gooi op, meer richting haar werk?
ik neem aan dat ze ergens in de Randstad woont gezien het feit dat er nergens betaalbare woonruimte te vinden is.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 17:30
Bunschoten-Spakenburg, 5-kamerwoningen vanaf 171.000 euro
https://www.funda.nl/koop/bunschoten-sp ... -prijs-op/
Hilversum, 5-kamerwoningen vanaf 160.000 euro
https://www.funda.nl/koop/hilversum/0-2 ... -prijs-op/
Of te huur in Hilversum, per direct beschikbaar, meerdere appartementen aan de Kapittelweg, vanaf 700 euro per maand
https://www.funda.nl/huur/hilversum/0-1000/
https://www.funda.nl/koop/bunschoten-sp ... -prijs-op/
Hilversum, 5-kamerwoningen vanaf 160.000 euro
https://www.funda.nl/koop/hilversum/0-2 ... -prijs-op/
Of te huur in Hilversum, per direct beschikbaar, meerdere appartementen aan de Kapittelweg, vanaf 700 euro per maand
https://www.funda.nl/huur/hilversum/0-1000/
zaterdag 7 maart 2020 om 17:30
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 17:29Ik snap ook niet zo goed waarom week op- week af kennelijk niet mag van Marana.
Dat mag best van mij, maar dan moet ze die hele week iedere dag naar school rijden 35km verderop, met weekend-week hoeft ze maar 2 of 3x.
zaterdag 7 maart 2020 om 17:31
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 17:27Ik heb geen idee of TO in het Gooi woont, heeft ze dat ergens gezegd?
ik neem aan dat ze ergens in de Randstad woont gezien het feit dat er nergens betaalbare woonruimte te vinden is.
Loepen leerde mij dat ze in het Gooi woont en haar familie in de randstad, ze heeft eerder een topic geopend over waar ze zou kunnen gaan wonen.
zaterdag 7 maart 2020 om 17:32
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 17:25Aangezien jongste nog niet op school zit en oudste net pas begonnen is met school lijkt mij de meest ideale oplossing inderdaad dat beide ouders woonruimte dicht bij elkaar, dicht bij een goede basis- en middelbare school, en bereisbaar vanaf hun beider werk zoeken. Zeg maar wat alle stellen die gaan scheiden doen als ze niet alleen in het huis kunnen blijven wonen.
En aangezien er al 1 huis voor 1 van de ouders beschikbaar is, is het dus handiger dat de andere ouder daar in de buurt gaat zoeken ipv 35km verderop.