Verjaardag

08-03-2010 11:24 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag hoor ik jullie mening over het volgende:

Ik ben binnenkort jarig. Ik hou er eerlijk gezegd nooit zo van om mijn verjaardag uitgebreid te vieren, dus meestal doe ik ’s avonds koffie en gebak (en natuurlijk drankjes en hapjes daarna) voor familie en vrienden; zo ook deze keer. Soms doe ik er ook helemaal niets aan en ik moet erbij zeggen dat ik geen type ben om weken van tevoren aan familie en vrienden aan te geven of en wanneer ik het vier. Nu baal ik er eigenlijk een beetje van dat sommige vriendinnen in mijn ogen deze keer niet echt moeite doen om langs te komen, maar misschien is dat wel mijn eigen schuld door mijn ‘wispelturige verjaardagviergedrag’ ?

Mijn familie en schoonfamilie komen gewoon ’s avonds.

Vriendin A; komt de ochtend na mijn verjaardag langs. Waarom? Geen idee.

Vriendin B; komt 2 dagen na mijn verjaardag langs omdat ze een tijdje ziek is geweest (griep) en “het écht niet trekt om op mijn verjaardag zelf langs te komen”. Nu komt ze dus 2 dagen later ’s avonds langs en gaat dan ’s middags naar bed (?).

Andere vriendin gaf aan ’s avonds niet te kunnen i.v.m. geen oppas hebben, geen probleem, zij komt eind van de middag even gezellig. Ja, het is een kort bezoekje, maar ze doet wel haar best om eventjes langs te komen.

Eigenlijk baal ik gewoon ontzettend dat ik, ondanks dat ik niet van mijn verjaardag vieren houd, er nu toch nog 3 dagen druk mee ben. En eigenlijk baal ik nog meer van mijzelf dat ik er niets van durf te zeggen tegen die vriendinnen.

Zelf doe ik altijd mijn uiterste best om langs te gaan, ook al ben ik niet lekker (in mijn ogen kan je je daar makkelijk overheen zetten als het geen heftige griep, koorts, o.i.d. is), als ik druk ben of wat dan ook. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik met kinderverjaardagen wat makkelijker ben. Als ik dan niet kan, dan doe ik geen vreselijke moeite om toch nog te gaan. Dan bel ik altijd even om te feliciteren. Dit komt misschien ook omdat ik dat van anderen ook niet verwacht dat ze kosten wat kost op mijn zoontje zijn verjaardag komen en er zijn zo ontzettend veel kinderverjaardagen zijn bij ons in de vriendenkring dat je dat op een gegeven moment allemaal niet meer bij kan houden.

Zouden jullie deze post niet willen quoten? Ik wil ‘m i.v.m. herkenbaarheid later weer weghalen. Bedankt!
eigenlijk vind ik dat je een beetje zeurt...

Je zegt neem ik aan zelf, het is goed toch als de vriendinnen op een andere dag willen komen

Je kan ook gewoon zeggen als ze belt om de verjaardagsafspraak een dag te verzetten:

sorry vriendin ik vier mijn verjaardag dan en dan....

En wat jij doet op verjaardagen hoeft natuurlijk niet voor andere mensen ook op te gaan.

Ik vier zelf mijn verjaardag op 1 avond en kunnen mensen niet...jammer....dan komen ze op een andere dag
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Als je niemand uitnodigt op bepaalde tijden dan kun je toch ook niet verwachten dat ze komen?

Ik heb vriendinnen die standaard altijd langskomen, maar als ik ze niet op een bepaalde tijd uitnodig dan weten ze niet wanneer ik het vier dus komen langs in de loop van de dag.

Als je het op 1 dag(deel) wilt vieren dan moet je dat aangeven. Zij kunnen niet ruiken dat je het liever 's avonds viert als je niks zegt.
Je zegt in je eerste alinea dat je vriendinnen weinig moeite doen om langs te komen voor je verjaardag, maar als ik het zo lees doen ze juist wel veel moeite.

Wat wil je nou eigenlijk?

Dat iedereen op je verjaardag zelf langskomt, en als dat niet kan komen ze maar niet?
Misschien hebben ze geen zin in een koffie met gebak met jouw familie en komen ze liever een dag later om gewoon even gezellig met jou bij te kletsen.

Daarnaast ze doen toch moeite om op een ander moment te komen?
Jouw vriendinnen willen juist wél komen blijkt uit jouw OP, alleen jij hebt er geen trek in ze te ontvangen. Prima, maar geef dan aan je vriendinnen door dat je 't niet viert.

Snap sowieso niet dat je persé wil dat iedereen op dezelfde dag/avond komt. Meestal is daar voor de gasten geen hol aan omdat de gastvrouw dan drukdrukdruk is. Zelf ga ik niet naar verjaardagen waar ik niet expliciet voor ben uitgenodigd en als 't even kan spreek ik ook liever 'n andere keer 1 op 1 af met de jarige dan dat ik op zo'n suffe verjaardagsvisite moet komen zitten. Zelf vier ik mijn verjaardag overigens ook niet, dus gelukkig heb ik geen last van wederzijdse verplichtingen.
Als het allemaal zo'n probleem is, vier het dan gewoon niet. Komt er ook niemand.
Jackie, geef duidelijke signalen af...is veel prettiger voor iedereen.

Het voelt alsof het veel te veel en veel te druk voor je is.

Vier het dan niet.

Er zijn altjd mensen ( hoe vervelend ook) die niet op de opgegeven tijd kunnen/ willen komen.

Mijn agenda laat het meestal niet eens toe om op een andere dag mensen te ontvangen. Dus als je niet komt op het feest, dan niet
Ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen; ik ben op mijn verjaardag vrij, dus dan kunnen ze ook overdag komen als ze 's avonds niet kunnen, prima!

Bij beide vriendinnen gaat het er eigenlijk om, dat ik bij hun verjaardagen altijd alle moeite doe om langs te gaan op de dag dat ze mij uitnodigen. Bij vriendin A vermoed ik dat ze moet werken, maar dat zal ik de dag na mijn verjaardag wel vragen. Vriendin B is eigenlijk altijd ziek, zwak en misselijk. Ze komt nooit naar mij toe en als ze al komt is het altijd met de melding dat ze maar een uurtje blijft omdat ze zo moe is....

Summerdance; het klopt, ik zeg zelf dat een andere dag goed is...dus waarom zeur ik dan nu alsnog?

Pure Vanity; ik heb in dit geval aangegeven dat ik mijn verjaardag op de dag zelf vier ('s avonds of anders overdag als iemand niet kan).

Kwarktaart; bij beide vriendinnen heb ik op hun laatste verjaardag erg veel moeite moeten doen om langs te gaan (bij de een hadden we nog 2 verjaardagen, bij de ander moest ik oppas regelen en een uurtje vrij nemen van mijn werk)...dus eigenlijk baal ik dan gewoon dat ze persé een andere dag willen komen.

Elninjoo; ik ben ook geen fan van verjaardagen (die van mijzelf en die van anderen), maar toch probeer ik voor iedereen moeite te doen. Nu vier ik het een keertje en nu doen ze in mijn ogen weinig moeite om langs te komen. Het is zo makkelijk om op een andere dag langs te komen.
quote:jackie23 schreef op 08 maart 2010 @ 11:47:

Ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen; ik ben op mijn verjaardag vrij, dus dan kunnen ze ook overdag komen als ze 's avonds niet kunnen, prima!

Bij beide vriendinnen gaat het er eigenlijk om, dat ik bij hun verjaardagen altijd alle moeite doe om langs te gaan op de dag dat ze mij uitnodigen. Bij vriendin A vermoed ik dat ze moet werken, maar dat zal ik de dag na mijn verjaardag wel vragen. Vriendin B is eigenlijk altijd ziek, zwak en misselijk. Ze komt nooit naar mij toe en als ze al komt is het altijd met de melding dat ze maar een uurtje blijft omdat ze zo moe is...Als ik dat zo lees vind jij het niet eens een leuke vriendschap...dan zou ik er helemaal geen energie meer instoppen..

Summerdance; het klopt, ik zeg zelf dat een andere dag goed is...dus waarom zeur ik dan nu alsnog?

Dus...opgelost, voortaan gewoon duidelijk zijn in wat je wilt

Pure Vanity; ik heb in dit geval aangegeven dat ik mijn verjaardag op de dag zelf vier ('s avonds of anders overdag als iemand niet kan).

Dan kan je toch nee zeggen als ze op een tijdstip willen komen dat het jou niet uitkomt?

Kwarktaart; bij beide vriendinnen heb ik op hun laatste verjaardag erg veel moeite moeten doen om langs te gaan (bij de een hadden we nog 2 verjaardagen, bij de ander moest ik oppas regelen en een uurtje vrij nemen van mijn werk)...dus eigenlijk baal ik dan gewoon dat ze persé een andere dag willen komen.

Maar dat doe je toch allemaal zelf?

Je kan toch ook zeggen, sorry meiden het is me allemaal te veel heisa met de kinderen en ik kan geen vrij krijgen?

Nogmaals, het is lief dat jij dat allemaal doet, maar je kan niet verwachten dat iedereen hetzelfde in elkaar steekt als jij.

En als jij dan ook nog achteraf gaat lopen balen dat zei dat niet voor jou doen kan je ook denken...mooi, dan hoef ik voortaan ook niet meer hemel en aarde te bewegen!

Elninjoo; ik ben ook geen fan van verjaardagen (die van mijzelf en die van anderen), maar toch probeer ik voor iedereen moeite te doen. Nu vier ik het een keertje en nu doen ze in mijn ogen weinig moeite om langs te komen. Het is zo makkelijk om op een andere dag langs te komen.
Als die vriendin altijd ziek zwak en misselijk is en maar een uurtje komt, is het dan niet handiger om te kijken naar de vriendschap zelf? Als zij niet investeren je erbij neerleggen en dat zelf ook niet doen?

Ik weet niet of het een doordeweekse dag is, maar dan kom ik ook liever niet, heb ik genoeg te doen, verplichtingen, enz. Als het een echte vriendin is doe ik uiteraard meer moeite.
quote:Elninjoo; ik ben ook geen fan van verjaardagen (die van mijzelf en die van anderen), maar toch probeer ik voor iedereen moeite te doen. Nu vier ik het een keertje en nu doen ze in mijn ogen weinig moeite om langs te komen. Het is zo makkelijk om op een andere dag langs te komen.

Maar waarom vier je het dan niet gewoon in 'n weekend voor of na je verjaardag? Door de weeks zou ik sowieso niet naar iemand op visite gaan. Kan me voorstellen dat veel andere mensen die overdag moeten werken dat ook niet zien zitten.

En dat jij moeite doet voor andermans ongunstig geplande verjaardag maakt nog niet dat zij dat dan ook voor jou moeten doen.
Nodig alleen echte vrienden uit..die komen wel (meestal) op de uitgenodigde tijdstippen.

Zwak ziek en misselijk makende vrouwen zijn je alleen tot last...is mijn mening.
quote:elninjoo schreef op 08 maart 2010 @ 11:59:

[...]

Maar waarom vier je het dan niet gewoon in 'n weekend voor of na je verjaardag? Door de weeks zou ik sowieso niet naar iemand op visite gaan. Kan me voorstellen dat veel andere mensen die overdag moeten werken dat ook niet zien zitten.

En dat jij moeite doet voor andermans ongunstig geplande verjaardag maakt nog niet dat zij dat dan ook voor jou moeten doen.Als de uitgenodigden gasten van buitenaf moeten komen is doordeweeks niet geschikt.
Summerdance; het klopt dat ik dat allemaal zelf doe. In mijn ogen doe je in een echte vriendschap moeite voor elkaar, ook al viert je vriendin haar verjaardag op een voor jou ongunstig tijdstip.

Elninjoo; ik vier het juist niet in het weekend omdat het dan extra druk is, iedereen blijft hangen en plakken...nee, ik ben echt geen fan van verjaardagen
Zennah; de 2 vriendinnen wonen allebei op ong. 10 a 15 minuten rijden met de auto (beiden zijn in bezit van auto).
quote:jackie23 schreef op 08 maart 2010 @ 12:11:

...nee, ik ben echt geen fan van verjaardagen Wat is dan je probleem als ik vragen mag?

Elninjoo; ik vier het juist niet in het weekend omdat het dan extra druk is, iedereen blijft hangen en plakken...nee, ik ben echt geen fan van verjaardagen Dan is het voor de visite wel een stuk leuker om heen te gaan, dan wanneer je op een werkdag voor oppas moet zorgen voor koffie met taart.
quote:jackie23 schreef op 08 maart 2010 @ 12:11:nee, ik ben echt geen fan van verjaardagen Dan begrijp ik werkelijk waar niet waarom je het dan toch viert...
Whopper; dat ik ondanks mijn hekel aan verjaardagen voor beide vriendinnen erg veel moeite doe en het andersom niet zo ervaar.

Summerdance; het klopt dat ik dat allemaal zelf doe. In mijn ogen doe je in een echte vriendschap moeite voor elkaar, ook al

viert je vriendin haar verjaardag op een voor jou ongunstig tijdstip.

Jackie, in een echte vriendschap is iemand niet altijd ziek, zwak of misselijk..en komt het vaak van 1 kant.

Echte vrienden zijn schaars. En dan nog wat jij moeite doen vind hoeft en ander niet zo te ervaren.Elninjoo; ik vier het juist niet in het weekend omdat het dan extra druk is, iedereen blijft hangen en plakken...nee, ik ben echt geen fan van verjaardagen
Je verwacht wel dat ze op een ongunstig tijdstip langskomen, maar wil geen moeite doen om het in het weekend te vieren?

Je zeurt over vriendinnen die maar een uurtje komen, maar viert het wel bewust doordeweeks, zodat ze na een uurtje weer weg zijn ipv gezellig te blijven hangen. En verder hou je niet van verjaardagen, maar als je vriendinnen niet willen komen dan vind je dat niet kunnen. Je verwacht dus dat ze komen maar wel zo snel mogelijk weer weg gaan.

Ik zou me ook niet echt welkom voelen als ik jou zo hoor.
Yoyo; in een weekend moet je toch ook voor oppas zorgen (als je het 's avonds viert)? En het is niet alleen koffie en taart, ik heb ook voor lekkere hapjes gezorgd enzo.
quote:jackie23 schreef op 08 maart 2010 @ 12:18:

Yoyo; in een weekend moet je toch ook voor oppas zorgen (als je het 's avonds viert)? En het is niet alleen koffie en taart, ik heb ook voor lekkere hapjes gezorgd enzo.Maar dan heb je tenminste wel even de tijd.
Ik vind juist kinderverjaardagen "belangrijker" dan Grote-mensen verjaardagen. Die kinderen verwachten dat iedereen komt......

Als jij zo moeilijk doet over het wel/niet vieren zeg dan "Ik ben.....jarig, leuk als je komt. Kom je niet ook goed"

Zo doe ik het altijd, ik verplicht niemand. En ik vind het gezellig als ze komen, maar komen ze niet ook goed.

En ja, als je het doordeweeks viert...wordt de spoeling al dunner. Ben ik ook geen fan van hoor.

Doe eht dan op zondagmiddag...............

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven