Verliefd op een ander?

19-05-2011 15:44 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als man ben ik misschien een vreemde eend in de bijt, maar ik zit met een kwestie.

Sinds een jaar werkt bij mij bij de uitgeverij iemand die ik steeds leuker ben gaan vinden, het praten, grappen maken en samenzijn voelt zo vertrouwd. Sinds een maand wordt het zo erg dat je wel van verliefdheid kunt spreken: Ik zie/hoor haar het liefst iedere dag en wil vooral heel veel met haar praten en leuke dingen doen. We hebben een aantal weken geleden na het stappen (met collega's) bij haar thuis een hele nacht zitten praten, toen ik 's ochtends om acht uur wegging heb ik haar min of meer verteld wat ik voor haar voelde.

Punt is: ik heb al bijna vijf jaar een vriendin waarmee ik al bijna een jaar samenwoon. Ik houd nog steeds van haar, maar vraag me nu af of ik ooit zò verliefd op haar ben geweest. En als ik met haar ben stel ik me voor hoe het is als ik met die collega zou zijn...

Mijn collega heeft me die bewuste nacht duidelijk gemaakt dat ze vindt dat het 'klikt' tussen ons en dat ze het heel gezellig vond, maar dat ze geschrokken was van mijn bekentenis. Ze had het niet verwacht omdat ik zo'n 'leuke' vriendin heb. Ik heb haar de volgende dag gebeld om me te excuseren dat het zo plotseling kwam en het er even over te hebben. Ik hoorde de twijfel in haar stem toen ik vroeg of ze niets voor mij voelde.

Hierna hebben we elkaar uiteraard nog gezien op het werk, en het voelde een beetje gek, maar nog steeds goed, we hebben nog steeds leuke en interessante gesprekken, al gaat het iets omzichtiger. De verliefdheid is niet gaan liggen, maar juist sterker geworden. Ik zou voor haar mijn relatie beëindigen, maar ik zie op tegen het verdriet van mijn vriendin en de problemen die volgen. Het verdelen van de spullen, het huis, de auto. Ons gezamenlijke (professionele) netwerk en mijn schoonfamilie die ik graag mag. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat ik niet eens zeker ben of mijn collega überhaupt interesse in een relatie heeft.

Ik zie sindsdien zelf natuurlijk overal tekenen dat ze me leuk vindt. Toen ze wist dat ze me een bepaalde avond ging zien op het werk, terwijl dit normaal nooit gebeurt, kwam ze op hoge hakken binnen waar ik haar in een jaar maar één keer op heb gezien. En als ik met haar praat staat ze steeds vaker zachtjes te wiegen.

Hoe kom ik erachter of ze mijn gevoelens deelt? Ze heeft wel laten weten dat het haar geen goed idee lijkt om buiten het werk af te spreken. Dus de kans dat ik haar alleen te spreken krijg is klein. Én vertel ik het mijn vriendin? Er is uiteraard niets gebeurd, maar ik heb sterke gevoelens en ik deel normaal alles met haar.

Houdt ze afstand omdat ik een vriendin heb en ze bang is dat ik die relatie toch niet verbreek? Of omdat ze bang is dat ik de relatie verbreek terwijl ze niets speciaals voor me voelt. Én moet ik wel zo'n groot offer brengen voor een ongewisse liefde.

Een vriend van me zegt dat ik het z'n beloop moet laten en kijken wat er gebeurt. Toch proberen af te spreken buiten het werk en eerlijk tegen haar zijn. Maar het onderbuikgevoel beïnvloedt mijn werk. Wat vinden jullie, wat is de juiste keuze?
Laffe loosert.

Doe je vriendin een plezier, en ga bij haar weg. Ze verdient echt beter.
Mijn god, volgens mij heb ik dan onbewust alle vaders op het schoolplein laten denken dat ik verliefd op ze ben met mijn hoge hakken en het bijbehorende gewiebel. Wat zullen ze wel niet van me denken?!

Volgens mij is voor de rest alles wel gezegd. Je wilt dus eigenlijk een relatie met je collega. Prima, maar vertel dat je vriendin dan ook, anders schiet het niet op. Ik denk inderdaad dat je collega niet zit te wachten om op de tweede plaats te staan en een relatie te beginnen met een bezette man.
Ten eerste, ik ben geen rokkenjager en ja een natuurlijke twijfelaar. Ten tweede houd ik wel degelijk van mijn vriendin, maar dit is inderdaad gewoonte en houden van geworden, waar zij het trouwens moeilijker mee heeft dan ik. Ik ben altijd bang geweest dat mijn vriendin mij op deze manier zou verlaten (verliefd op een ander) vandaar dat ik het er des te moeilijker mee heb dat het blijkbaar van mijn kant komt. Daarbij vraag ik me inderdaad af of het niet gewoon een bevlieging is

En voor mij, en als ik mijn vriendin ken geldt dit voor haar ook, praktische zaken zijn wel belangrijk (misschien een mannending). Het is hier in het westen (lees randstad) niet zo makkelijk een ander huis te vinden. En ik vind dat als ik ervoor kies het mijn keus is en ik dus het huis moet verlaten...
Eens met voorgaande reacties. Verliefdheid doet rare dingen met je hersens en het is voor mensen bijna onmogelijk om gevoelens in retrospect terug te halen zonder dat die beïnvloed worden door huidige gevoelens: oftewel :Waarschijnlijk was je ooit net zo verliefd op je huidige vriendin, maar omdat je dat nu niet meer voelt ben je dat vergeten. Ga je nu weg, dan is de kansot dat je over 5 jaar ook weer bent vergeten hoe verliefd je nu bent, en als er dan een volgende leuke collega op hoge hakken komt langswiegen..... Er is al wetenschappelijk aangetoond dat verfdheidsendorfines ongeveer 4 jaar werken, dus na 4 jaar is in elke relatie de verliefdheid over. ( Dat heeft dan plaatsgemaakt voor "houden van"of een andere vorm van commitment, of de relatie eindigt). Dus nu is de vraag aan jou, wil je elke 4 jaar van partner veranderen, of toch maar niet?

Ga nadenken over wat je echt wilt en bespreek dat met je partner. Dt moet je doen onafhankelijk van de keuze van je collega. Dus of JIj besluit nu toch voor je huidige relatie te gaan en verbreekt alle niet-zakelijke contacten met collega. Dan kun je gaan nadenken over wat je mist in je huidige relatie en daaraan gaan werken met je vriendin.

Of je komt tot de conclusie dat de liefde op is en je niet oud wilt worden met je huidige vriendin, en je geeft haar een kans iemand te vinden die wel 100% voor haar gaat, ook als dat betekent dat je collega zich terugtrekt en je weer single bent.

Het öffer"van je relatie opgeven breng je niet voor "een ongewisse liefde" maar voor jezelf, omdat jij er geen heil meer inziet.

Als ik jouw collega was zou ik trouwens ook huiverig zijn, want 10 tegen 1 dat ze bij de eerste ruzie door jou voor haar voeten krijgt geworpen dat ze niet mag vergeten dat jij "voor haar" je relatie hebt verbroken.
Je speelt gewoon een heel vies spelletje. Maar dat weet je zelf ook wel.
Och, ik hoop dat je vriendin je eerst buiten gooit eens ze erachter komt dat je niet eerlijk bent tegen haar en eigenlijk je liefde al loopt te verklaren aan een andere vrouw.

Eens zien hoe snel je dan al die praktische zaken moet regelen.

Zoals iedereen hier zegt, als je een beetje respect hebt voor je vriendin of voor wat er is geweest dan behandel je haar eerlijk.

Dan zeg je waar het op staat zodat ze ook verder kan zonder het gevoel te hebben dat haar leven met jou één grote leugen was.

Nee, nu ga je haar gewoon inruilen eens je zeker bent dat collega zal toehappen. Verschrikkelijk vind ik dat. De breuk zal voor je huidige vriendin pijnlijker zijn wanneer ze erachter komt dat ze belazerd werd.

Bij haar blijven alleen voor de praktische zaken zoals huis enz. vind ik niet kunnen. Ze heeft recht op een man die eerlijk is en dat ben jij niet!
Wat een verhitte reacties, precies waar ik op hoopte een andere visie dan die van een man/vriend...

1. Ik ga mijn collega niet meer doelbewust opzoeken of contact leggen.

2. Ik ga het mijn vriendin vertellen en 'if it doesn't kill it, it makes it stronger'.

3. Ik zal me erbij neer leggen dat de kans groot is dat ik met geen van beiden eindig.
Klinkt al beter.

Iemand belazeren is het laagste wat je kan doen.
quote:jannesgerards schreef op 19 mei 2011 @ 16:42:

'if it doesn't kill it, it makes it stronger'.Brr, zou op de poster van een heel enge film kunnen.

Wat een verhitte reacties, precies waar ik op hoopte een andere visie dan die van een man/vriend...

2. Ik ga het mijn vriendin vertellen en 'if it doesn't kill it, it makes it stronger'.

3. Ik zal me erbij neer leggen dat de kans groot is dat ik met geen van beiden eindig.Meen je dat nou of geef je een sociaal wenselijk antwoord?
quote:Murdoch schreef op 19 mei 2011 @ 16:44:

[...]

Brr, zou op de poster van een heel enge film kunnen.
Wat een leuke wending!

Een TO die blij is met onze meningen

Nou dan durf ik de mijne er ook nog wel bij te zetten.

Een paar dingen:

1) Kan jij me eens uitleggen hoe dat zit met dat signaal van de hakken en dat wiegen?

Ik loop ook eens in de zoveel tijd op hakken en dan wieg ik ook wel wat mannen voorbij

Het komt alleen niet in me op om daar iets achter te zoeken,gelukkig doen die mannen dat ook niet.

2) Waarom ga je alleen bij je vriendin weg als je zeker weet dat de collega je ook ziet zitten?

Want wat je eigenlijk zegt is dit,ik gebruik het huis waarin we wonen een beetje als hotel,vind collega me ook leuk trek ik daar in en anders blijf ik thuis wonen want in de randstad vind ik geen ander huis.

3) Oprechte vraag,hoe kan jij je vriendin nog recht in haar ogen kijken nadat je de hele dag op het werk heb zitten zwijmelen bij de hakken van je collega?

Zomaar wat vragen die hier oppoppen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
En ik denk niet dat je collega je leuk vindt:

- Ze wil niet afspreken na werktijd. Dus ze wil je niet één op één spreken. Om een pijnlijke situatie te voorkomen. Namelijk dat jij opnieuw je liefde verklaart en zij opnieuw moet zeggen dat ze je niet wil.

- Ze aarzelde misschien wel met haar antwoord omdat ze je niet wilde kwetsen en even moest nadenken over een formulering. Vrouwen zijn over het algemeen heel slecht in 'nee' zeggen op een duidelijke manier.

- Die signalen zijn geen echte signalen. Echt niet. Die lees jij er in. Maar zijn het niet.

Al het andere is al gezegd.
Kom op Jannesgerards, iederéén kan tijdens een relatie verliefd worden op een ander. Dat wil niet zeggen dat je huidige relatie niet goed is.

De hamvraag is gewoon: Wat is 'trouw zijn' jou waard?

Scenario 1: Vind je het waardevol om je vriendin voor altijd trouw te blijven, dan kun je alsnog verliefd worden op een ander, maar dan besluit je om niets de DOEN met die verliefdheid. Dus geen diepzinnige gesprekken meer met de collega, geen extra mailtjes, geen afspraakjes buiten kantoortijd. Je collega behandelen als een doorsnee collega dus. Is dat leuk? Nee. Is dat moeilijk? Best wel. Maar dat doe je, als je 'trouw zijn' belangrijk vindt en wilt investeren in een langdurige relatie.

Alle aandacht en die je nu op je collega richt, probeer je dan weer aan je huidige vriendin te besteden. Je probeert je huidige vriendin dan extra aandacht te geven, zoals in het begin van jullie relatie, zodat jullie gevoelens voor elkaar weer extra opbloeien.

Scenario 2: Als 'trouw zijn' geen belangrijke waarde voor jou heeft, dan hoef je al het bovenstaande niet te doen en laat je je gewoon meesleuren door je heftige (maar waarschijnlijk vluchtige) gevoelens, met het risico dat je uiteindelijk slechter af bent.

Samengevat: Verliefd worden op een ander kan in iedere (goede of slechte) relatie gebeuren, maar de vraag is wat je ermee DOET.
Ik merk dat het wiegen en hakken veel stof doen opwaaien. Ten eerste, op de werkvloer worden hier weinig hakken gedragen. Ten tweede, het wiegen en het lopen op hakken zijn twee aparte dingen; de hakken had ze toen niet aan. Ik zag alleen een verband tussen het feit dat we de vorige dag hadden gesmst ik zie je morgen op het werk en dat ze de volgende dag plotseling vrouwelijke kleding en dus die hakken aanheeft terwijl ze dat anders niet heeft. Hele uitleg, en als ik het opschrijf besef ik me dat het een raar verband is. Het wiegen is wiegen in stilstand zonder hakken terwijl we een (leuk) gesprek hebben. Enfin, ik voel me na de reacties en het opschrijven van alle feiten eigenlijk steeds belachelijker dus ik ga me maar voorbereiden op het moment dat ik eerlijk ben tegen mijn vriendin en hoop dat ze begrip kan opbrengen voor mijn foolishness...
oh en daarnaast wil ik nog de noot toevoegen dat ik in de eerste plaats iets voor die collega ben gaan voelen door de klik die we, zogezegd, 'platonisch' met elkaar hadden. Dus het is geen geile, spannende opwelling. Die kan ik wel onderdrukken, mooie vrouwen zijn lang niet altijd leuke vrouwen.
Dusse....je wilt je vriendin verlaten voor een platonische vriendschap met een andere vrouw?

Yeah right!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
In de eerste plaats, uiteraard kortzichtig om te zeggen dat ik haar niet aantrekkelijk zou vinden.

3. Ik zal me erbij neer leggen dat de kans groot is dat ik met geen van beiden eindig.In het boek Obama's Wars schijnt Obama heel wat WTF-momentjes te hebben. WTF is dus acceptabel taalgebruik. Bij deze dan: What the fuck wil je nou eigenlijk jannesgerards?

Wat is dit nou voor slap geouwehoer, 'ik zal me er bij neerleggen'. Wat wil je nou zelf? Waarom leg je de bal neer bij jouw vriendin? JIJ ligt in de knoop met je gevoelens. Dus kom maar eerst zelf met een antwoord op 'hoe nu verder' voordat je je vriendin ermee lastig valt.

Daarbovenop, het is maar een verliefdheid hoor, dat gaat wel weer over. Ik krijg het gevoel dat je de relatie met je vriendin niet meer interessant vindt. Is dat zo?
quote:jannesgerards schreef op 19 mei 2011 @ 17:56:

Ik merk dat het wiegen en hakken veel stof doen opwaaien. Ten eerste, op de werkvloer worden hier weinig hakken gedragen.

Werk jij in een sportschool?

Daar wordt namelijk gewieg zonder hakken..
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Dat je verliefd bent op een ander, dat kan gebeuren. Dat je niet meteen je huidige relatie verbreekt begrijp ik ook nog wel. Maar op de een of andere manier roep je in mij een verschrikkelijke irritatie op, beste Jannes. Ik kan alleen niet zo goed benoemen waarom.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Je bent alleen een beetje geil tussen de benen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven