Vervolg op 'Wat doe ik verkeerd...?''

12-06-2023 09:18 2915 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Een nieuw topic geopend om verder te kunnen schrijven. Dit gezien mijn vorige topic de 3000 berichten (ruim) is gepasseerd en het verzoek van de moderator om een nieuw topic aan te maken zodat de laatste op slot kan.

Ik wist niet zo goed wat een goede titel zou kunnen zijn, dus vandaar deze, maar voelt niet helemaal prettig gezien dat ook niet (meer) mijn vraag is. Bij andere suggesties hoor ik het graag.

Wel even getwijfeld, gezien de laatste reacties. Welke ik zeker begrijp, maar ze raakten me nogal. Tegelijkertijd kan ik nu niet terug gaan naar m'n kop in het zand steken, dus dit is nodig.

Net als in het vorige topic zou ik willen vragen of jullie mijn berichten niet willen quoten? Dat voelt veiliger.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-06-2023 09:47
Reden: Toevoeging
8.52% gewijzigd
Hanke, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen behalve dat het me raakt. Als ik als buitenstaander zou lezen wat ik schrijf, of als ik zou horen hoe ik over mezelf praat. Dan voel ik dat ook. Vind ik dat ook verdrietig. Maar ik kan dat zelf niet zo ervaren. Ik vind mezelf nog wel erger dan wat ik hier geschreven heb.

En voor wat betreft de anderen zeiden: het is niet dat ik rationeel niet snap dat het (snel) hebben van een nieuwe relatie niet per se gezond is.

Ik wil dit ook niet zo voelen. En ik wil ook geen relatie omdat ik niet alleen kan zijn of omdat ik me dan beter zou voelen. Ik kan prima alleen zijn. Heb m'n kind, huishouden, werk, sport, vrienden.

Maar ik voel me vaak eenzaam. Vraag mezelf af of deze relatie de enige is die ik heb mogen ervaren en ben boos dat hij dat van mij afgepakt heeft. Dat ik mijn "goede" jaren aan hem heb verspild (tot op zekere hoogte, want ik heb daardoor wel een fantastisch kind mogen krijgen).

Dat hij weer gelukkig is. Wat ik me afvraag, want hij verandert niet dus ook in deze relatie zal er van alles zijn. En zal hij chronisch ontevreden en boos zijn.
Lieve Jahallo, je bent echt zelf je eigen allergrootste criticus!
En daarin sta je ook niet alleen trouwens. Zoveel mensen zijn zo streng voor zichzelf.

Maar ik heb je verhaal vanaf het begin meegelezen en ik zie vooral hoe jij je met ongelooflijk veel kracht en moederliefde uit een wespennest hebt gesleurd. Ik snap ook dat je jezelf lang niet altijd krachtig voelt. Maar dat maakt het dubbel moedig want je hebt het dus wél gedaan allemaal.

Ik weet niet of ik in jouw schoenen datzelfde lef had gehad.

Je ex lijkt een wezenlijk stuk emotionele beleving te missen. Hij is gewoon echt niet in staat om dat te ervaren. Hij kan zich dan wel in allerlei bochten wringen en ogenschijnlijk de sterkere zijn, maar dat gemis zal hij altijd blijven hebben. Een echte connectie kan hij niet hebben met een ander en dat zal hij ook niet kunnen. Terwijl jij wel bezig bent met écht helen.
Ik sluit me helemaal aan bij de andere posters. Ik heb diep respect voor jou en hoe jij je in een extreem korte tijd uit de situatie met je ex hebt geknokt. Waar je aanvankelijke vraag ging over hoe je jezelf kon veranderen, zodat je ex niet zo ontevreden met je was. Je ging van complete focus op je ex tevreden houden naar een vrouw die zonder goed voorbeeld en zonder prettig gevuld rugzakje met zelfliefde, toch die stap heeft gezet. Jouw kracht zat juist in momenten waarop je je niet krachtig voelde en toch doorploeterde. Echt waar, je mag zó trots zijn op jezelf. Je hebt iets geflikt wat niet veel mensen je zo na zouden doen.

Maar dat geeft je helaas dan nog steeds niet de rest van de gevoelens kado. Je zou denken (en ik gun het je x 1000) dat er dan aan de andere kant wél allemaal fijne gevoelens op je zouden wachten. En dat is gewoon helaas niet zo. Je hebt veel narigheid van je af kunnen leggen, maar voor de rest van het leven geldt gewoon dat hier soms best hard voor gewerkt moet worden. En zeker als je -zoals jij- niet ruim gezegend bent met zaken als een grote fijne warme familie met veel vrienden om je heen. Alles wat je hebt losgelaten, moet je helemaal opbouwen en dat zal voor jou harder werken zijn. En dat is niet eerlijk en zou ik je graag anders gunnen. Gelukkig heb je wel meer dan genoeg realiteitszin om te weten dat je dit mag voelen en dat je hier ook van mag balen én dat je daardoor nog steeds niet opgeeft. Maar dingen kosten tijd, zeker voor iemand die het niet kado heeft gekregen. Maar geef niet op lieve Jahallo, ik ben er van overtuigd dat zo'n mooi mens als jij nog vele fijne dingen te wachten staat. Dat kan niet anders. En ik hoop dat je elk jaar een beetje meer van jezelf leert houden!

En je ex, ach lieve vrouw, deze man is zo gemankeerd. Hij is niet in staat tot echte verbinding en echte liefde. Hij kan alleen verbinden op een manier dat hij iets wint bij de ander en daar beter van wordt. Ook als dat anderen flink tekort doet.
Jezelf met hem vergelijken is zo zinloos. Waar jij een compleet mens bent met een grote verscheidenheid aan gevoelens en proberen de wereld en de ander te begrijpen, daar is hij niet toe in staat. Zijn leven zal altijd heel oppervlakkig blijven.
Dat je je af en toe flink eenzaam voelt is heel begrijpelijk (en normaal). We blijven toch mensen die het fijn vinden om geliefden om ons heen te hebben, een arm, steun, een lief woord of knuffel en hoe fijn is het als je dat van een partner krijgt. De prijs die jij moest betalen voor een liefdevol gebaar was echter zo groot, dat het beschadigend was. En dat ben je makkelijk geneigd te vergeten. Dat is niet vreemd, dus dat zul je dan ook de hele tijd tegen jezelf moeten blijven zeggen. Alles wat leuk leek in de relatie had een enorme prijs.

Hoop dat je kindje en jij morgen gewoon een fijne moederdag samen hebben. Ere wie ere toekomt :hug:
Je mag wel een beetje lief zijn voor jezelf :hug:
Nomen, dat besef ik me ook hoor. En ik snap dat het voor iedereen hier leek alsof het in een hele korte periode zo snel ging. Dat ging het ook, want ik had denk ik niet bedacht dat ik die stap toen al zou gaan maken. Ook niet toen ik ging logeren. Maar toen hij zo z'n ouderrol niet pakte, na nog geen week het al niet meer aankon. Toen besefte ik me dat het klaar was. En toen ging het snel inderdaad. Helaas ging overleed toen vrij snel daarna familielid waardoor het nog gecompliceerder werd. Ik mis haar nog steeds zo erg, ze heeft me zo gesteund.

Maar ik wist denk ik al wel langer dat het niet oké was wat er gebeurde. Maar dat drukte ik weg of hij praatte zoveel op me in dat dat schuldgevoel me zo verlamde.

Als ik mijn dagboek en notities teruglees, lees ik dat ik vanaf het moment dat ik zwanger was steeds meer bewust raakte van het feit dat dit niet oké was voor kind.

Ik was alleen zo voorzichtig. Deelde echt niks en heel soms begon ik toen eens wat te vragen aan vriendin. Zulke kleine dingetjes maar voor mij voelde dat heel groot. Ze zei laatst ook tegen me dat ze toen wel doorhad dat er wat was, maar dat ze het gevoel had dat als ze nog meer zou gaan doorvragen, ik me weer terug zou trekken. Wat denk ik ook wel zo was.

We waren toen ook een keer een weekendje weg waarbij iemand iets was opgevallen aan tafel. We waren aan het eten en hij werd boos omdat ik hem vroeg kind eten te geven zodat ik ook even kon eten. Dus dat deed ik toen toch maar gewoon zelf, maar hij was daar dus al helemaal geïrriteerd over (voor mij niks nieuws) en noemde me toen heks. Ook niks nieuws en totaal niet erg in vergelijking met waar hij me allemaal voor uitschold. Dus ik had dat niet eens opgeslagen. Maar zij was daarvan geschrokken.

Tot dan toe, heeft denk ik nooit iemand iets gemerkt. Onbekenden buiten misschien als hij tegen me schreeuwde buiten, maar verder niet.

Nou ja, soms zit ik er blijkbaar nog steeds vol van. Zoveel herinneringen soms ook.

Los daarvan tot en met nu een fijne moederdag. Zelfgemaakt cadeautje en een gekocht cadeautje. Voor het eerst (waarschijnlijk heeft zijn vriendin dat geregeld of hem er toe aangezet). Raakt me dan ook weer. Dat hij dat nu dan ineens wel regelt. Daarvoor moeten smeken om zo'n gebaar. Nou ja, smeken niet want dan was ik weer te behoeftig en teveel verwachtingen. Dus ik probeerde dat zo te doen zodat ie hopelijk iets regelde. Maar het was een dunne lijn, want nooit gelukt dus. Soms gaf ie niet eens het zelfgeknutselde cadeautje.

Wat een mega lang verhaal weer, sorry haha.
Wat en sukkel is het toch, dat je pas een kadootje vioe moederdag krijgt als hijzelf er goede sier mee kan maken naar zijn nieuwe vriendin.

En ja je bent tav zijn mishandeling heel eenzaam geweest.
hanke321 schreef:
11-05-2025 14:59
Wat en sukkel is het toch, dat je pas een kadootje vioe moederdag krijgt als hijzelf er goede sier mee kan maken naar zijn nieuwe vriendin.

En ja je bent tav zijn mishandeling heel eenzaam geweest.
Dikke kans dat ie het doet om een goede indruk op zijn nieuwe vlam te maken.
Of dat zij het eigenlijk geregeld heeft.
Levensgenieter ;)
Hij geeft een cadeau omdat hij dat later tegen je kan gebruiken.
Als je het maar uit je hoofd laat om hem een vaderdag cadeau te geven. Je hoeft hem daarin niet te volgen. Want dan begin je namelijk opnieuw langzaam naar zijn pijpen te dansen. En dat wil je niet.

Daar komt vervolgens weer gedoe van, linksom of rechtsom. Soit. Mislukte actie van hem. Niet over in zitten.

En ik ben sinds 2006 al weg bij ex en toch lag ik afgelopen winter psychisch weer helemaal naast het padje, vanwege een heel laatje herinneringen in mijn hoofd dat ik nog niet opgeruimd, her ijkt en verwerkt had.

Dus het is niet gek dat je er 'nog steeds' mee worstelt. Ik heb mijn ex al bijna 20 jaar niet gezien en toch had ik deze winter last van hem, vanuit mijn eigen hoofd. Jij spreekt en ziet je ex nog heel veel en steeds, dus kun je daar ook niet van loskomen en echt goed verwerken. Ik vind niets wat je schrijft heel raar, gek, zwak, stom of wat dan ook. Je bent keihard aan het werk om te helen, op eigen kracht en vanuit Intrinsieke motivatie.

Noem dat maar niets!
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Doreia* schreef:
11-05-2025 17:32
Je bent keihard aan het werk om te helen, op eigen kracht en vanuit Intrinsieke motivatie.

Noem dat maar niets!
Dit JaHallo! Niemand kan binnen 2 jaar totaal geheeld zijn na zo’n toxische relatie, knoop dat goed in je oren!!

Je doet het zo ontzettend goed en ik weet zeker dat er waarschijnlijk ook stille meelezers zijn die nog midden in hun proces zitten en kracht uit jouw topic halen!
Live Life to the fullest
Dat is ook zo Doreia. En ik vond het heel goed hoe je dat toch weer aankeek en mee aan de slag ging.

En dat cadeautje heeft hij (of z'n vriendin) natuurlijk geregeld zodat kind dat kon geven.

Wat dat betreft heb ik afgelopen verjaardagen/vaderdagen dat zelf wel gedaan. Een cadeautje met/voor kind gekocht zodat zij dat kon geven. Ik wil zelf zo gezond mogelijk gedrag laten zien ten behoeve van mijn kind. Niet omdat ik er zelf iets mee wil of in verwacht.
Ik ben onwijs trots op jouw reis Jahallo. Dat je hier nu een update geeft en checkt zegt me wederom dat je heel realistisch en goed bezig bent. Hoe je grenzen hebt leren stellen en dat adequaat toepast en doet. Dat is zo goed voor jou en zeker ook voor kind. Jij hebt rust en veiligheid in haar leven gebracht en je bent een stabiele baken.

En zo wil ik nog heel veel veren... En natuurlijk weet ik ook dat niet alles altijd goed gaat. Dat er kleine stapjes terug zijn, momenten dat het eenzaam is... In al dat vind ik het allermooiste dat jij steeds opnieuw de regie pakt. You Rock Girl.
Dat vind ik toch moeilijk, wat je schrijft over dat jij zo gezond mogelijk gedrag wil laten zien voor je dochter, dat zij dus een vaderdag- of verjaarskadootje geeft aan hem.
Waar ik aan dacht is dat je je dochter op deze manier leert dat zij, hoe haar vader zich ook gedraagt, altijd moet doen wat de goegemeente je dicteert.
Als hij zich als een lul gedraagt, moet zij dan altijd maar doen alsof er niets aan de hand is? En dus kadootjes geven alsof hun relatie supergoed is?
Ik snap wel dat het ontzettend moeilijk is maar toch...
Ze moet toch ook leren dat de grenzen zijn aan hoe iemand haar behandelt en dat ze slecht gedrag niet hoeft te belonen omdat dat nou eenmaal zo hoort.
Geen idee of dat nu al bij je dochter speelt want ik weet niet hoe oud ze is maar misschien toch iets om in je achterhoofd te houden.
Gezond gedrag laten zien aan iemand die zelf geen gezond gedrag kan laten zien werkt niet, denk ik.

Oh ja en ik wil graag toevoegen dat ik erg veel respect heb voor hoe jij de zaken hebt aangepakt, ik vind je een bijzonder intelligente vrouw die op een bijzondere manier in staat is om te reflecteren op zichzelf.
Dankjewel Bamoja. Ik kan me voorstellen dat je dat zegt, maar hij laat vooralsnog niet dat gedrag zien naar kind toe. En zij vindt het fijn om, als ze weet dat hij jarig is of dat het vaderdag is, iets voor hem te doen. Dus daar help ik in mee.

Mocht zijn gedrag naar haar gaan veranderen, waarvan ik denk dat dat op termijn wel gaat gebeuren (als er een weerwoord komt, als ze zichzelf verder gaat ontwikkelen richting autonomie). Dan kijken we dan uiteraard naar wat helpend is. En waar haar grenzen liggen. En dan ben ik er ook voor haar. Of zorgen we voor professionele ondersteuning. Wat nodig is.
Gaat kind al naar school of peuterspeelzaal /opvang? Daar knutselen ze een cadeau in elkaar voor vaderdag. Vind je dat voldoende cadeau voor vaderdag?
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Jahallo, eens hoor met wat anderen zeggen. Laat je niet in de valkuil zuigen van je verplicht voelen naar je ex om iets liefst te doen. Als je dat wilt doen, doe het dan alleen voor je dochter idd.
Jouw ex is niet te vertrouwen in zijn motieven. Maar waar ik wel van overtuigd ben, is dat wat hij ook voor lieve gebaren doet, hij deze doet voor zichzelf en niet voor jou of kind. Om er zelf goed op te staan, om over jou te kunnen zeiken, om je met terugwerkende kracht ergens op te kunnen pakken of wat dan ook. Er zit bij hem altijd een agenda aan vast. Het is heel lastig navigeren, omdat iets heel aardig en attent over kan komen en buitenstaanders jou of hem daarop kunnen aanspreken (ach, dat is toch lief van hem? Zie je wel, zo slecht bedoelt hij het niet). Maar jij weet dat zijn ware aard naar boven komt als hij niet krijgt wat hij wil. Dus wat je ook doet, doe het omdat je dit voor je dochter wil en niemand anders.

En verder ben je een topper!
En dat je nog altijd moet verwerken vind ik helemaal niet vreemd. Wat Doreia al zegt, zoiets zit in heel veel dozen opgeslagen en die staan misschien allemaal op zolder waar je ze niet altijd ziet. Maar al die shit die is gebeurd, die is niet weg. Daar zul je echt nog wel je tijd voor nodig hebben en misschien dat het ook na jaren toch weer oppopt. Het is echt zeer traumatisch geweest en dat moet allemaal plekjes krijgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven