Vervolg op 'Wat doe ik verkeerd...?''

12-06-2023 09:18 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Een nieuw topic geopend om verder te kunnen schrijven. Dit gezien mijn vorige topic de 3000 berichten (ruim) is gepasseerd en het verzoek van de moderator om een nieuw topic aan te maken zodat de laatste op slot kan.

Ik wist niet zo goed wat een goede titel zou kunnen zijn, dus vandaar deze, maar voelt niet helemaal prettig gezien dat ook niet (meer) mijn vraag is. Bij andere suggesties hoor ik het graag.

Wel even getwijfeld, gezien de laatste reacties. Welke ik zeker begrijp, maar ze raakten me nogal. Tegelijkertijd kan ik nu niet terug gaan naar m'n kop in het zand steken, dus dit is nodig.

Net als in het vorige topic zou ik willen vragen of jullie mijn berichten niet willen quoten? Dat voelt veiliger.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-06-2023 09:47
Reden: Toevoeging
8.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
TO heb je topic over 'onderbuikgevoel volgen ' gevolgd?
Niet jouw verhaal maar volgens mij veel overeenkomsten en een soortgelijk proces waar je doorheen gaat en de moeite waard om te lezen.

Daarnaast:
Betrek je omgeving er meer bij, je hebt mensen die jou kennen nodig, ook voor je realitytesting.
Het lijkt alsof je het nu heel erg alleen doet.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien goed om te weten dat wanneer je VT wel met eigen naam belt voor een hulpvraag dan gaat het nog niet sneller dan jij aangeeft. Er is geen sprake van acute kindermishandeling dus ook zij hoeven niet per minuut in te grijpen. Wanneer je belt met je eigen naam kunnen ze wel een dossier aanmaken en gerichter helpen. Helpen bij gesprekken, een veiligheidsplan en Verwijzen naar instantie etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
13-06-2023 14:05
Het is hetzelfde mechanisme: TO probeert ons tevreden te houden, het "goede" te doen, ze denkt daarmee niet aan onze verwachtingen te voldoen en voelt zich daar vervolgens slecht over. En er worden als gevolg van dit alles steeds meer forummers "bozer". Precies zoals het thuis gaat. En dat is ook precies de reden waarom de mildere reactie hier hoogstwaarschijnlijk meer zal werken dan de harde confronterende: die harde, confronterende reactie kent TO al zo goed van thuis. Daar krijgt ze de hele dag al te horen wat ze allemaal eigenlijk weer niet goed heeft gedaan. Dus wat ze daarmee hoogstwaarschijnlijk zal doen - of eigenlijk gewoon al doet -, is wat ze thuis ook doet: aanpassen, ja en amen zeggen, proberen eraan te voldoen, zichzelf in schuld en schaamte wentelen als het haar niet lukt, want zie je wel, wij hebben allemaal gelijk, zij doet het verkeerd.

Ik vind het soms wel wat pijnlijk om te zien hoe TO zich hier ook in allerlei excuses uitlaat omdat ze het gevoel heeft te falen en eerlijk gezegd denk ik dat dat absoluut deels het gevolg is van de strekking van sommige reacties hier. En nee, we zijn geen psychologen die ervoor hebben doorgeleerd, maar ik denk wel dat het goed is om er alert op te blijven dat we hier niet in dezelfde dynamiek belanden en TO niet in dezelfde rol als thuis wordt geduwd. Zolang we tenminste het beste met haar voor hebben. En als dat betekent dat je hier (even) niet moet zijn, dan is dat zo.
Mooie post en mooi inzicht :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey, ik ben nieuw op het forum maar in eenzelfde schuitje als jou
Helaas herken ik veel en heb ik het jaren lang gelukkig niet op mezelf betrokken maar wel hoe kan ik hem helpen een jeugdtrauma te verwerken.
Na 14 jr huwelijk moet ik er helaas achterkomen dat het kansloos is
En heb ik nu de scheiding aangekondigd.
We zijn er nog lang niet want ook dat is nog een heel proces maar de stap uitgesproken geeft echt al zoveel opluchting… echt, kies voor jezelf!
Heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik heb vandaag VT gebeld omdat ik ook in regelen v scheiding vragen heb over veiligheid. Ik heb nu een contact persoon die ik altijd mag bellen. Dus idd ook dossier op mijn naam. Ze adviseerde mij dat omdat een melding ook bij hem bekend zou worden en dat zou in dit proces olie op het vuur gooien
Het is fijn te weten dat er mensen meedenken
Succes meid
Alle reacties Link kopieren Quote
tvp
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp
Alle reacties Link kopieren Quote
:rose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Marlie schreef:
13-06-2023 17:22
Hey, ik ben nieuw op het forum maar in eenzelfde schuitje als jou
Helaas herken ik veel en heb ik het jaren lang gelukkig niet op mezelf betrokken maar wel hoe kan ik hem helpen een jeugdtrauma te verwerken.
Na 14 jr huwelijk moet ik er helaas achterkomen dat het kansloos is
En heb ik nu de scheiding aangekondigd.
We zijn er nog lang niet want ook dat is nog een heel proces maar de stap uitgesproken geeft echt al zoveel opluchting… echt, kies voor jezelf!
Heel veel sterkte

Heel veel sterkte ook voor jou!
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
13-06-2023 14:05
Het is hetzelfde mechanisme: TO probeert ons tevreden te houden, het "goede" te doen, ze denkt daarmee niet aan onze verwachtingen te voldoen en voelt zich daar vervolgens slecht over. En er worden als gevolg van dit alles steeds meer forummers "bozer". Precies zoals het thuis gaat. En dat is ook precies de reden waarom de mildere reactie hier hoogstwaarschijnlijk meer zal werken dan de harde confronterende: die harde, confronterende reactie kent TO al zo goed van thuis. Daar krijgt ze de hele dag al te horen wat ze allemaal eigenlijk weer niet goed heeft gedaan. Dus wat ze daarmee hoogstwaarschijnlijk zal doen - of eigenlijk gewoon al doet -, is wat ze thuis ook doet: aanpassen, ja en amen zeggen, proberen eraan te voldoen, zichzelf in schuld en schaamte wentelen als het haar niet lukt, want zie je wel, wij hebben allemaal gelijk, zij doet het verkeerd.

Ik vind het soms wel wat pijnlijk om te zien hoe TO zich hier ook in allerlei excuses uitlaat omdat ze het gevoel heeft te falen en eerlijk gezegd denk ik dat dat absoluut deels het gevolg is van de strekking van sommige reacties hier. En nee, we zijn geen psychologen die ervoor hebben doorgeleerd, maar ik denk wel dat het goed is om er alert op te blijven dat we hier niet in dezelfde dynamiek belanden en TO niet in dezelfde rol als thuis wordt geduwd. Zolang we tenminste het beste met haar voor hebben. En als dat betekent dat je hier (even) niet moet zijn, dan is dat zo.
Daar spreek je wijze woorden meisje85!
De vraag is dus hoe Jahallo haar eigen kompas vindt zodat ze dit leven zo zelf niet meer wil, voor haarzelf en voor dochter.
Niet bezig met rookgordijnen thuis en op het forum maar met wat goed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
13-06-2023 21:12
Heel veel sterkte ook voor jou!
Dankjewel Poeszie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat al die harde woorden niet werken en steeds hameren op hoe slecht het voor haar kind ook niet. Ik denk dat voorbeelden van hoe anderen het hebben aangepakt wel helpen.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 03-07-2023 12:57
Reden: Herkenbaarheid
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 03-07-2023 12:57
Reden: Herkenbaarheid
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat inderdaad ook.
Je kunt een 'bevroren' persoon niet bereiken.

Het reptielenbrein kan niet luisteren. Die moet je vastpakken en meetrekken. Het zijn de vluchters en vechters die dat regelen. Het forum wil graag die rol op zich nemen, maar wij zijn als onstoffelijke spoken die iets stoffelijks willen grijpen : we grijpen er dwars doorheen. En dat frustreert.

Jahallo222,
Iedereen kan je helpen en wil dat doen, maar iedereen kan je pas helpen wanneer jij geholpen wil worden.
Je bent volwassen. Kinderen kunnen door anderen uit de situatie worden gehaald, wat ze er zelf ook van vinden.
Volwassenen kun je niet tegen hun wil uit huis sleuren. De volwassene zal eerst om hulp moeten roepen.

Wat heb je nodig om hulp te vragen? Wat moet er voor jou gebeuren voor je kan?

Jij bevriest.
Dus bij jou is jullie dynamiek anders, maar zeker niet minder desastreus. Deze dynamiek kan nog heel veel jaren doorgaan, want jullie dansen samen een gevaarlijke dans langs de afgrond.

Jij bent als een appel die 600 x op de grond is gegooid zonder dat de appel er ook maar iets tegen doet. Laat zich gewillig voor de 601e x op de grond gooien.

Aan de buitenkant zie je niets aan de appel, maar van binnen, voorbij de schil, is het totaal, compleet en volledig kapot.

Wanneer stop je met jezelf op de grond te laten gooien? Wat is daarvoor nodig?

En elke keer dat jij valt, ziet je kind je ook vallen. En het is niet bij machte, dat weet jij uit je eigen ervaring, dat het niets kan doen dan ook maar te bevriezen.

En zo zitten er 2 bevroren mensen in hun eigen huis, omdat er iemand in huis woont die geen enkel ander woord of gebaar dan het zijne tolereert.
doreia* wijzigde dit bericht op 14-06-2023 00:25
Reden: Eigen ervaring eruit gehaald
31.43% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
13-06-2023 23:29
, maar ik kan slecht voor me zien hoe zo'n proces eruit gaat zien en waar ik uit ga komen.
Wat let je dan om deze vraag aan VT te stellen?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
dubbel
ollegrieze wijzigde dit bericht op 13-06-2023 23:48
98.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
OlleGrieze schreef:
13-06-2023 23:46
@Doreia: Ik waardeer je bijdragen op dit forum erg. Maar voel me geroepen om bij je laatst post een opmerking te maken.
Ook jij wil niet dat TO wacht tot ze(bijna) gewurgd wordt. En zo'n situatie is exact waarop TO nu 'zit te wachten' om actie te kunnen ondernemen. In de hoop dat dit niet gebeurt want dan is het zo erg niet. Tot het gebeurt. En daar kan en mag TO niet op wachten.
Jij had toen geen kinderen. Bij TO is er een meisje dat beschermd moet worden. Liefst door een ouder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo, hoe lang ga je nog wachten?

“Op een gegeven moment ga ik de stap wel maken”, zeg je.

Ik vermoed dat je dat helemaal niet gaat doen, want je laat je grens keer op keer toch weer overschrijden en zo blijf je lekker hangen in wat je nu kent. Dat voelt ergens toch een soort van veilig voor je.

Afwachten tot “het” moment daar is heeft geen zin.

Waarom niet deze week de knoop doorhakken en gaan? Waarom nog wachten? Waarop dan? Op de toekomst die steeds slechter wordt? Ik begrijp oprecht niet waarop je wacht?

En nu ga ik toch ook even hard zijn: je zegt dat je kind je prioriteit is. Dat is het echter niet, anders was je al weg geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel sterkte Jahallo222,

Het leest voor mij dat je als kind teveel mee hebt moeten maken.
En dat je nu als volwassene precies in dezelfde situatie terecht bent gekomen waar je moeder zat.

Als je dit patroon blijft volgen, is de kans groot dat jouw kind hetzelfde gaat meemaken als jij.

De sleutel ligt bij jou om te zeggen: ik ga dat patroon doorbreken.
Dat is eng (al is niks doen op langere termijn nog enger/schadelijker, lijkt mij), maar je hoeft het niet alleen te doen. Ik hoop dat het je lukt om z.s.m. hulp in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
13-06-2023 23:50
En nu ga ik toch ook even hard zijn: je zegt dat je kind je prioriteit is. Dat is het echter niet, anders was je al weg geweest.
Precies. Net mijn moeder. 'Ik bleef voor jullie'. Welnee, je bleef voor jezelf

Maar wij weten dat je dat niet laat gebeuren, Jahallo. Je gaat deze week aan je plan beginnen. Door te bellen met VT. Dat ga je goed doen en je gaat trots op jezelf zijn door al het verdriet heen. Vroeger of later.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Macarinata schreef:
14-06-2023 00:02
Precies. Net mijn moeder. 'Ik bleef voor jullie'. Welnee, je bleef voor jezelf.
Hard geponeerd maar wel de kern.
Jahallo, jou gun ik je heldere moment, het besef dat het niet meer beter wordt maar alleen maar erger als je blijft. En ook vooral dat je jezelf niet meer zo afwijst.

Verstandelijk komt het wel bij je binnen maar verder lees ik inderdaad een wat bevroren houding. Is het angst dat je voelt of meer een soort ‘natuurlijke’ passiviteit, alsof je automatisch op slot gaat? En dat je met gedachten de situatie nog wil controleren door uit te stellen?

Nemen degenen die jij in vertrouwen hebt genomen regelmatig contact met jou op? En is je houding dan hetzelfde als hier? Vertel je net zoveel als hier of voel je schaamte? Zit er veel spanning op, op het moment dat je er direct mee wordt geconfronteerd?

Sterkte, je bent niet alleen. Je hebt hulp om je heen, dat mag je gewoon aannemen. Durven aan te reiken en te ontvangen. Het mag gewoon.
anoniem_657c20bb8c63c wijzigde dit bericht op 23-07-2023 08:39
Reden: Privé
32.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
OlleGrieze schreef:
14-06-2023 00:03
Hard geponeerd maar wel de kern.
Au. Precies mijn moeder.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is zo moeilijk om niet aan jezelf te twijfelen omdat je nooit hebt geleerd op jezelf te vertrouwen. :hug:

Je hoeft niet te weten wat je in de toekomst te wachten staat, het kan ALLEEN MAAR BETER worden.

Aan deze vragen denk ik vaak:

"What would you do if you weren't afraid?"
"Tell me, what is it you plan to do with your one wild and precious life?"
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven