Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (2)

23-07-2017 11:00 3089 berichten
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.
safrat schreef:
10-10-2017 18:25
Postitief denken is niet verplicht. Je hoeft ook niet een geweldige toekomst te hebben. Daar gaat het helemaal niet om.
Waar het wel om gaat is acceptatie. Leg het dan ook naast je neer en leef je leven. Hier posten hoe erg en zielig het is lijkt mij juist een teken dat dat iemand niet gelukkig is en dat wil veranderen. Er is nu helemaal geen sprake van naast je neerleggen.
Maar wat als het leven je letterlijk onmogelijk wordt gemaakt door anderen?
Dina80 schreef:
10-10-2017 20:03
Ik ben redelijk tevreden, ik heb geluksmomenten en ik heb geen doodswens. Het enige wat ik zeg is dat ik niet gelukkig ga worden, maar dat hoeft toch ook niet? Het zou natuurlijk fijner zijn van wel, maar het niet nodig om te overleven.
Wat Safrat al zei over dat de lat dan ook steeds hoger wordt is ook waar. En je bent kwetsbaarder als je gelukkig bent.
Op deze manier denk ik ook inderdaad, dit is ook een beetje mijn levensstijl. Het doel van het leven is niet perse om gelukkig te worden/zijn maar inderdaad om te overleven. Ik ben er erg goed in, ben heel zelfstandig. Wat ik vaak merk is dat andere mensen niet kunnen overleven zonder vrienden of contacten, ik ben hier meester in. Ik los altijd alles helemaal zelf op tenzij het echt niet anders kan.
Ik heb niet concreet een doodswens , maar als het morgen plotseling afgelopen zou zijn zou ik dat ook geen probleem vinden. Ik ben er wel best trots op dat ik ondanks ik me verre van gelukkig voel toch volledig kan functioneren. Ik heb vaak het idee dat een ander mijn levensstijl nog geen weekje kan uithouden.
spell68 schreef:
11-10-2017 10:06
Ja, dan denk ik dat de we idd beide een andere definitie hebben van aardig. Ik bedoel daar idd, ja knikkers mee die dat doen, omdat ze aardig gevonden willen worden, vaak voortkomend uit een laag zelfbeeld. Ik krijg daar meteen een aversie tegen.

Ik vind aardig zijn ook geen vaardigheid, want dat is niet zo moeilijk. Doen wat een ander wil, zorgt er wel voor dat ze je aardig vinden. Of ze je serieus nemen, is een andere zaak. Ik vind het als een vaardigheid om niet aardig te zijn (niet onaardig overigens dat is weer de andere kant). Vaak ervaren mensen het als niet aardig, wanneer je je eigen mening hebt en houdt, je grenzen stelt en die respecteert en een keer nee zegt.

Ik hou van dat soort mensen, want die ervaar ik als oprechter. Dat is ook het punt met het restaurant. Jij koppelt slaaf en restaurant, maar dat bedoel ik niet, het waren beide slechts voorbeelden.
Ik bedoel dat wanneer iemand als het gedrag van de ander over de top is of niet congruent dat mensen het snel als niet oprecht aanvoelen. Dat iemand bij een eerste date je meteen naar een duur restaurant meeneemt, zal bij veel mensen het gevoel geven dat er iets voor terugverwacht wordt of dat je jezelf niet goed genoeg vindt en aandacht moet kopen.

Ik denk dat ik voor aardig zoals jij het bedoelt, de term "leuk" gebruik trouwens.

Bedoel je dat je zelf weinig aversie voelt jegens andere mensen? Want dat lijkt me ook niet zo vreemd als je niet zo snel onder de indruk ben van anderen. Ofwel als mensen je niet raken dan zal je zowel geen bewondering als aversie voelen lijkt me. Ik heb dat zelf ook zelden en ik heb idd met veel mensen ook niets. Er is toevallig een collega hier, waarbij ik gelijk in de weerstand schiet als die in de buurt komt. Kan hij verder als persoon niets aan doen, maar hij is de personificatie van alles, waar ik een hekel aan heb bij mensen.

Wat versta je onder ongenaakbaar, want ik me er zo even geen beeld bij vormen hoe ik dat zou moeten interpreteren. En hoe ben je onaardig en hoe manipuleer je?

Ik weet niet hoe natuurlijk dat is dat je vooruit hebt leren denken. Ik kan dat stukje tekst niet helemaal volgen; bedoel je dat wat betreft schaken of het leven an sich en waar heeft dat vergissen betrekking op? Ik kwets zelf op de lopende band mensen, maar ik heb nooit de intentie, ik heb dat niet nodig.

En dat heb ik geleerd via Meyers- Briggs, dat is kenmerkend voor mijn type. Ik ben uiteraard gewoon zo, want ik kan die test niet zo manipuleren dat er ISTP uitkomt. Ik heb ook nog nooit een andere uitslag gehad. Die omschrijvingen vind ik alleen interessant, omdat ze een soort van weergave geven van hoe verschillende combinaties van cognitieve functies zich uiten in de fysieke wereld, verder is dat niet zo relevant.

Het zij juist die cognitieve functies ben ik heel geïnteresseerd. Dat heeft me heel veel opgeleverd, waardoor ik een stuk makkelijker in het leven sta tegenwoordig. Maar het helpt me ook ontzettend in het begrijpen van mensen niet als persoon, maar wel in de zin van hun mogelijkheden en onmogelijkheden en sterktes en zwaktes. Het is ook juist hierdoor dat ik zelden nog in conflict kom met mensen of discussies heb met vrienden (die hebben namelijk allemaal die test gemaakt), omdat ik weet waar het bij ze vandaan komt.

Daarom snap ik Dina niet, omdat ik zo niet ben, maar ik begrijp het wel, want ik weet waar het vandaan komt. We hebben dezelfde functies, maar omgekeerd in 1-3 en 2-4. Dus heel het gesprek van niet gelukkig zijn dat herken ik heel sterk in 2 vrienden van me, die hetzelfde type zijn.

Ik weet ook dat bijna iedereen, waar het niet vanaf het begin soepel loopt als dominante of ondersteunden functie, introvert voelen heeft. Daardoor weet ik dus dat het vaak ook niet persoonlijk is, maar dat de fysieke uiting van mijn cognitieve functies de oorzaak is van die wrevel. Dat kun ik dus makkelijk los laten en dan laat ik het verder voor wat het is, want die types passen niet bij me.

Dus als ik iemand leer kennen, probeer ik uit het gedrag en manier van reageren altijd zo snel mogelijk een profiel te genereren om een beeld te krijgen. Ik vind dat bij jou lastig, maar ik neig naar INTJ. Dat denk ik, omdat ik, wat jij schrijft, herken in Sheldon van Big Bang Theory en dat is volgens mij een INTJ.

Bedoel je dat ik makkelijk te manipuleren bent of degenen die zo sterk reageren? Ik voel me erg vereerd dat ik besproken ben en ik ben idd van de eieren. Wat voor borrel trouwens, want ik was weer niet uitgenodigd natuurlijk!
Ik bedoel zeer zeker niet leuk. Ik denk dat de verwarring ontstaat omdat ik dat woord gebruik om twee verschillende situaties te omschrijven. Mijn woordenschat is zeer beperkt. :|
Met lief en aardig bedoel ik zachtaardig en dan heb ik het over mijn scharrels. Dat is voor mijn veiligheid. Ik weet niet of dat jaknikkers zijn. Zo goed leer ik die mannen niet kennen. Ze accepteren in ieder geval wel mijn voorwaarden, maar veel vraag ik niet en bij nee haak ik af. Het ligt niet in mijn bedoeling om andermans grenzen te overschrijden, maar omdat ik mijn eigen grenzen bewaak, kan het voorkomen dat ik dat wel doe. Dat is natuurlijk het neem-gedeelte.

Dan hebben we nog aardig in de zin van mogen. Ik kan iemand aardig vinden die niet aardig is, maar eigenlijk bedoel ik dan dat ik diegene graag mag en misschien juist vanwege de onaardigheid, maar vaker natuurlijk vanwege andere vaardigheden die ik nu niet ga noemen. Ik zou dat ook bewondering kunnen noemen of sympathie. Dit alles dekt de lading niet. Ik raak verstrikt in nuanceringen.

Vrijwel iedereen manipuleert. Ik ben geen uitzondering. Alleen in het nadrukkelijk benoemen. Soms is indirect beter dan direct. Mijn naaste buren hadden vrijwel dagelijks slaseks. Ik vond dat storend. Dan kan ik vragen of ze wat zachter willen doen, maar in plaats daarvan heb ik aan mijn onderbuurman gevraagd of hij zoveel aan het neuken was. Dat was natuurlijk niet zo, want dat zou ik ook hebben gehoord. Mijn onderbuurvrouw heeft daar een anekdote van gemaakt en zo kwam het verhaal bij de juiste buren terecht. Nu hoor ik nooit meer wat. Mijn schoonzusje stelt haar hulpvragen in verhaalvorm, waarbij het haar bedoeling is dat de ander hulp aanbiedt, zodat zij er niet om hoeft te vragen. Dat is ook een vorm van manipulatie. Een gesprek heeft toch altijd een doel, denk ik. Mensen zeggen vaak niet zomaar iets. Het verschil zit hem misschien in dat ik me vrij bewust ben van wat ik doe om iets te bereiken en ook dat ik de neiging heb om situaties naar mijn hand te zetten.

En dat onaardige... Ik schoffeer mensen soms. Ik ben te direct, te bot, te eerlijk en soms te slinks. Ik lach zelden, negeer het overgrote deel van bijvoorbeeld mijn collega's. Ik ben vrij sceptisch en een betweter. Dat stoort mensen, maar ik denk dat dit alles ook wel hun onzekerheid is of de behoefte om zich belangrijk te voelen en dat laatste geldt natuurlijk ook voor mij. Dat is ook het ongenaakbare. Kil en afstandelijk. Ik ben heel anders met mijn kleding uit. Bloot zijn is bloot geven. Geen idee hoe dat komt.

Je dacht bij mij eerst aan INFP en nu dus INTJ. Volgens die test ben ik de laatste. Dat had ik al gepost. Ik herken me alleen in een afgezwakte versie. Ik kan er verder ook niet zoveel mee en nu je Sheldon Cooper aanhaalt al helemaal niet. Heb ik die test dan wel goed ingevuld? Sowieso is het vaak wikken en wegen. Welke situatie neem je als uitgangspunt? Woorden zijn altijd wel subjectief. En dan bij het resultaat: het een sluit het ander niet uit. De beschrijving is erg vleiend, want nogmaals: ben je zo of wil je zo zijn? Ik heb met die test moeite, maar eerlijk gezegd heb ik me er niet erg in verdiept. Misschien is het mijn scepticisme.

Met recalcitrante mensen zijn gemakkelijk te manipuleren, bedoel ik wie de schoen past. Ja is nee en nee is ja. Dat is heel gemakkelijk. Ik noemde dat vanwege jouw opmerking over de reacties in het voedseltopic, maar ik herkende het zelf ook aan mijn antwoord op uitdagingen. Dat komt op hetzelfde neer. Wortels.

Ondanks jouw voorliefde voor oprechtheid, eerlijkheid en nee zeggen ben je toch ook een jaknikker qua werk? Als jij enthousiasme voorwendt om geen conflicten te krijgen maakt toch dat je ja knikt? Hoe zit dat? Je kan er tegen zijn, maar ook dat is een vaardigheid. Vooral als niemand het doorheeft. Daar gaat het eigenlijk om. Aardig doen is pas een vaardigheid als je niet door de mand valt. Als je die vaardigheid niet beheerst kan je er beter niet aan beginnen, want dan bereik je het tegengestelde effect.

Weer een lang lulverhaal trouwens. Ik doe vanaf nu 5 zinnen max. :P
Dina80 schreef:
11-10-2017 19:38
Het geeft mij veel energie, maar kost me ook veel energie. Ik denk dat het me meer kost dan geeft, aangezien ik nu echt kapot ben; ik kan weinig meer dan hier een beetje schrijven, maar zou ook zo in slaap kunnen vallen.
Dat is toch zorgwekkend? Ik vraag me echt af waarom je in deze situatie zo onnatuurlijk doet met die spontaniteitsopdrachten.
justme_37 schreef:
11-10-2017 22:43
Maar wat als het leven je letterlijk onmogelijk wordt gemaakt door anderen?
Wat moet ik hier nou mee?

Letterlijk onmogelijk maken?
En Jonas, ik heb je een PB gestuurd. Ik vroeg me af hoe met je gaat en ik vind niet dat je weg moeten blijven vanwege een paar opmerkingen.
safrat schreef:
12-10-2017 18:03
Dat is toch zorgwekkend? Ik vraag me echt af waarom je in deze situatie zo onnatuurlijk doet met die spontaniteitsopdrachten.
Omdat ik dat nodig heb om te functioneren. En eigenlijk doe ik nog het minimale. Er zijn erbij die de afdeling zowat op komen stormen met een luid en enthousiast: 'Heeeeeee allemaaaaaal!!!!!' Maar voor mij is het al best moeilijk om hoorbaar voor iedereen te groeten bij binnenkomst. Ik val liever niet op, en ga het liefst zonder 'gedoe' gelijk aan het werk. Dus daarom geef ik mezelf de opdracht tot een luid en duidelijk 'hallo'.
Volgens mij lukt het niet om het uit te leggen. ;)
Het is een beetje vergelijkbaar met wat Spell zei over dat hij nu altijd enthousiast doet over plannen, omdat het voor zijn werk min of meer nodig is om zo te zijn. Bij mijn (en ik denk bij elk) werk zijn bepaalde vaardigheden ook nodig. Sommige van die vaardigheden (gelukkig de belangrijkste) heb ik van nature. Andere heb ik niet of niet sterk genoeg, en die probeer ik te verbeteren. Dat het me zoveel energie kost vind ik ook wel zorgelijk, ik heb dat altijd al gehad. Ook op school, op andere werkplekken, en eigenlijk ook bij hobby's (als ik die samen met andere mensen doe).
anoniem_63a904d38f0f6 wijzigde dit bericht op 12-10-2017 18:19
0.08% gewijzigd
safrat schreef:
12-10-2017 18:09
En Jonas, ik heb je een PB gestuurd. Ik vroeg me af hoe met je gaat en ik vind niet dat je weg moeten blijven vanwege een paar opmerkingen.
Dat vind ik ook. Ik heb ook een pb GEPROBEERD te sturen, maar dit mislukte omdat mijn PB-box vreemd deed. Maar bij deze dus.
Hoe doe jij dat dan, Safrat? Jij negeert een groot deel van je collega's zeg je, en bent soms onaardig of bot. Accepteert je baas dat? Staat je baan weleens op de tocht door zulke dingen?
Dina80 schreef:
12-10-2017 18:14
Omdat ik dat nodig heb om te functioneren. En eigenlijk doe ik nog het minimale. Er zijn erbij die de afdeling zowat op komen stormen met een luid en enthousiast: 'Heeeeeee allemaaaaaal!!!!!' Maar voor mij is het al best moeilijk om hoorbaar voor iedereen te groeten bij binnenkomst. Ik val liever niet op, en ga het liefst zonder 'gedoe' gelijk aan het werk. Dus daarom geef ik mezelf de opdracht tot een luid en duidelijk 'hallo'.
Volgens mij lukt het niet om het uit te leggen. ;)
Het is een beetje vergelijkbaar met wat Spell zei over dat hij nu altijd enthousiast doet over plannen, omdat het voor zijn werk min of meer nodig is om zo te zijn. Bij mijn (en ik denk bij elk) werk zijn bepaalde vaardigheden ook nodig. Sommige van die vaardigheden (gelukkig de belangrijkste) heb ik van nature. Andere heb ik niet of niet sterk genoeg, en die probeer ik te verbeteren. Dat het me zoveel energie kost vind ik ook wel zorgelijk, ik heb dat altijd al gehad. Ook op school, op andere werkplekken, en eigenlijk ook bij hobby's (als ik die samen met andere mensen doe).
Het gaat toch verder alleen duidelijker begroeten? Dat lachen naar vreemden en die gesprekjes met de vrouwelijke collega zijn ook oefeningen. Ik vind dat je jezelf forceert. Je moet zelf maar kijken of dat juist is.
Ik vind dat nuttig forceren, omdat ik in die dingen beter wil worden, ontwikkelen. Jij hebt hier twee delen lang oa Jonas aangevuurd om te oefenen, en dingen te doorbreken. Dus ik begrijp niet waarom het dan als ik het doe niet juist zou zijn, dat proef ik althans uit je reactie.
safrat schreef:
!!!
Dina80 schreef:
12-10-2017 18:23
Hoe doe jij dat dan, Safrat? Jij negeert een groot deel van je collega's zeg je, en bent soms onaardig of bot. Accepteert je baas dat? Staat je baan weleens op de tocht door zulke dingen?
Nee ik schreef bijvoorbeeld. Maar ik ben inderdaad vaak ontslagen. Het punt is bij mij dat ik moet kiezen. Alles kost energie en mijn MP5 is 0.
De laatste keer heb ik zelf ontslag genomen, maar dat mocht ook weer niet. Lang verhaal en niet iets wat ik met jullie wil delen.
Ik begrijp het.
Dina80 schreef:
12-10-2017 18:45
Ik vind dat nuttig forceren, omdat ik in die dingen beter wil worden, ontwikkelen. Jij hebt hier twee delen lang oa Jonas aangevuurd om te oefenen, en dingen te doorbreken. Dus ik begrijp niet waarom het dan als ik het doe niet juist zou zijn, dat proef ik althans uit je reactie.
Er zit een duidelijk verschil tussen wat ik Jonas aanraad en wat ik jou afraad.
Ik heb Jonas advies gegeven om meer aansluiting te zoeken bij gelijkgestemde mensen en wat actiever te worden in het algemeen. Die oefening om met mensen een praatje te houden ben ik nooit een voorstander van geweest en dat is wat jij nu doet.

Ik ben op zich niet tegen ontwikkeling. Daar ben ik eigenlijk voor. Het maakt voor mij althans wel uit of je jezelf ontwikkelt in bijvoorbeeld denkpatronen of gedrag en dan zonder dat jij de eigenschappen die jou maken wie je bent loslaat. Het is namelijk niet zo dat je opeens wel energie van mensen krijgt als je spontaan doet. Dus als je goed hebt gelezen ben ik het vooral niet eens met de spontaniteitoefeningen. Ook omdat het mij ontzettend onnatuurlijk overkomt en je niet bereikt wat je wil bereiken.

Ik heb jou aangeraden om contact te leggen met vrouwen die op vrouwen vallen. Het is zeker wel vergelijkbaar advies.

Maar je hoeft niets met mijn advies te doen. Van mij is het natvingerwerk. Jij kent jezelf het beste.

Ik zeg alleen maar dat het niet werkt. :D
Oké. :)
Alle reacties Link kopieren
Dina80 schreef:
11-10-2017 20:29
Een groot deel van mijn energie gaat wel naar mijn werk, maar het is ook een combinatie. Het leven naast mijn werk kost me ook veel energie. Zoals het piekeren over mijn geaardheid, maar ook bv 'gewone' dingen zoals boodschappen doen. Ik ervaar het in een winkel al snel als druk, ook als het niet zo druk is. Ik denk ook vaak na over 'onrelevante' dingen, en denk te ver door. Als ik bv voor een ik denk normaal bedrag aan weekboodschappen doe, dan denk ik aan arme landen en voel me dan schuldig dat ik een brood koop en niet tot op de cent weet hoe duur dat brood was, en dat brood dus eigenlijk voor lief neem terwijl in een ander land... Nou ja nu ik dit schrijf besef ik hoe raar het klinkt.
Ik kan de batterij niet goed opladen, ook niet 's nachts, waardoor ik de volgende dag niet uitgerust ben en eigenlijk al in de min met de dag begin.
Ik heb hier wel medicatie voor, maar die mag ik niet iedere nacht nemen.
Ah jaaaa, dat herken ik heel sterk in mijn trainingsmaatje. Maakt zich te druk over irrelevante dingen. Zit met lijstjes in haar hoofd. Ervaart snel prikkels. Dat met het brood herken ik dan weer niet, althans de gedachtegang, maar iedereen heeft zo z'n idiosyncrasieën.

Maar na 4 jaar lukt haar het wel steeds beter, maar het is idd niet haar natuur. Dat is heel vervelend, want ze is daar op zich niet zo blij mee, omdat het haar tegenhoudt in wat ze wil bereiken.
Kan je helemaal nagaan wat er gebeurt als ik het brood niet op tijd in het geheel op krijg en het beschimmeld raakt. Dan voel ik me nog schuldiger en bezwaarder.
Op wat voor manier houdt het je trainingsmaatje tegen in wat ze wil bereiken?
Er was weer een pakje voor die lekkere buurvrouw bij me afgeleverd. Ze kwam het halen en ze vroeg of ik zaterdagavond bij haar langs wil komen.
Zo. Ik ben vrijdag een nieuwe relatie aangegaan!!!!!!!
badmeester schreef:
12-10-2017 22:10

een beebie toch
gefeliiiiiii
badmeester schreef:
12-10-2017 22:10
Jaaaaaa, nog een keer gefeliciteerd! Je hebt de dames helemaal om hier. En lukt het een beetje met de nachtrust, slaap je gemakkelijk? Maar weet je ook wat kinderen erover zeggen als dit je eerste baby is? Dan heb je 1x seks gehad!
Heul privé.
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 18:46
86.05% gewijzigd
justme_37 schreef:
11-10-2017 22:40
ja, ik haal nergens meer plezier uit maar ik ben mentaal wel sterk genoeg dat ik mezelf elke dag kan blijven dwingen door te gaan met behoorlijke tegenzin. Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer ik mij voor het laatst goed voelde. Ik heb vaak gewoon het gevoel dat ik klaar ben met leven, dit terwijl mijn opa deze maand 100 jaar is geworden en nog steeds levensvreugde heeft. Stokoud worden zit in mijn familie maar ik kan me niet voorstellen dat ik ouder word dan 60. Als ik eerlijk ben nam mijn levensvreugde al sterk af sinds mijn zeventiende.

Oh ja nou zeker... ik wil graag met mensen in contact komen die zich in een vergelijkbare situatie bevinden.
Geen bemoedigende woorden...Maar je weet waarschijnlijk wel waarom je opa wel levensvreugde heeft. Heb je met hem wel eens gesproken over je problemen?

Dat is mooi en het zijn mensen van drie andere fora waar ik je namen van kan geven. Wel allemaal verschillende redenen maar de Engelse zou ook met uiterlijk te maken kunnen hebben, weet het niet zeker. Als je een PB stuurt kan ik daar uitgebreid(er) op reageren maar de kans is groot dat een PB niet werkt omdat dit forum half defect is. Dus als je wat stuurt graag in een forum antwoord vermelden.
safrat schreef:
Lol, een paar opmerkingen...
Het ligt wel aan meer dan dat.
Ik had er geen goed gevoel meer bij dus dan moet je dat (hetgeen wat jouw gevoel negatief beïnvloedt) niet meer doen.

Wat jij vindt is heel leuk maar wat jij niet voelt is hetgeen in mij omgaat.
Losstaand van 'een paar opmerkingen' zijn er nog externe zaken die een rol spelen waardoor net die opmerkingen misschien wel de druppel zijn waardoor ik uiteindelijk geen zin meer heb om te posten.

Ik zie dat het hier vlotter en gemoedelijker gaat dus waarom zou ik me er überhaupt nog in moeien?
Ik heb geen zin om een verhaal te posten dat wederom dezelfde reacties kan/zal uitlokken.
Misschien kan ik het anders formuleren maar dat neigt dan naar manipulatie van het verhaal.
Net in dit topic lijkt me dat uit den boze, hier zou het vooral om 'pure' verhalen moeten gaan en niet de quatsch uit het 'real' life.

Het is gemakkelijk de zaken te minimaliseren als je het zelf (op bepaalde vlakken) wel voor elkaar hebt of voor elkaar kan krijgen. Nog beter wordt het als je geen behoefte hebt aan iets anders.
Anyway, ik leef nog mocht dat het grootste vraagteken geweest zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven