Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (2)

zondag 23 juli 2017 om 11:00
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.
maandag 24 juli 2017 om 08:29
Als je het zo omschrijft klinkt verliefd worden inderdaad vervelend. Ik herken op zich wel de fases die je omschrijft, maar ik ervaar bijv. geen frustratie bij het graag willen zien van de ander. Juist eerder een blij gevoel, wanneer je weet dat je diegene weer gaat zien.Fifi123 schreef: ↑24-07-2017 01:00Dit komt mij heel bekend voor.
Verliefd worden is vervelend. Punt. Althans, dat is hoe ik het eigenlijk altijd heb ervaren. Godzijdank word ik niet gemakkelijk verliefd, daar ben ik heel content mee. De paar keren dat ik het was (op 1 hand te tellen), waren vreselijk. Ik vond er in ieder geval niets leuk aan. Ook niet toen ik wel beet had die ene keer. Eerst ga je door die frustrerende fase van die persoon steeds weer te willen zien, en de meest suffe acties uithalen om dat voor elkaar te krijgen. In mijn geval betekende dat ook dat ik uren voor het raam zat om te zien wanneer hij thuis zou komen of van huis ging. Leuk was anders. Dan proberen aandacht te trekken... uiteindelijk leer je elkaar dan soort van kennen. Dan ga je je weer druk maken om andere zaken. Ik heb er geen zin in om verder uit te weiden.
Ik ben wel van mening dat sprookjes alleen in films en boeken voorkomen. Ik bedoel, zo'n sprookje wil ik wel. Maar dat bestaat niet. Denk ik.
Totdat ik onverhoopt weer eens verliefd word, geniet ik lekker van het niet verliefd zijn.![]()
Ik heb niet snel gevoelens voor een ander, maar áls ik ze dan heb, dan voelt het vooral vrolijk en niet zwaarmoedig. Vraag me af hoe het komt dat wij het zo verschillend ervaren?
maandag 24 juli 2017 om 09:10
--> meldt zich ook weer als jullie daar geen problemen mee hebben.
Daarom vind ik het ook jammer dat je ervoor kiest om niet meer verliefd te worden, voor zover je daar een keuze in hebt natuurlijk. Het is je goed recht om daar zelf voor te kiezen en ik respecteer dat ook, maar toch vind ik het spijtig.
Zoals je het hier beschrijft lijkt het alsof je erg onzeker bent over jezelf als liefdespartner. Dat kan destijds ook het probleem zijn geweest waardoor de dates zich niet verder hebben ontwikkeld tot relaties. Erg zonde, aangezien je zoveel te bieden hebt als persoon. In die zin ben ik ervan overtuigd dat je jezelf onderschat.Dina80 schreef: ↑24-07-2017 07:25Heel herkenbaar. De hemel zij dank zijn de keren dat ik verliefd ben geworden ook op één hand te tellen. Tweemaal was het wederzijds, maar niet bepaald een sprookje. Vanzelf zoals het films en boeken gaat, ging het geenszins. Eerst die onzekere fase van alle signalen zijn er, maar is het wel echt wederzijds? Opeens lijkt dan mijn volledige welzijn daarvan af te hangen, terwijl ik daarvoor tientallen jaren heb geleefd zonder die persoon te kennen. En dan is het wederzijds, maar dan begint de onzekerheid eigenlijk pas echt. Wachten naast de telefoon, zenuwslopende dates. De eerste zoen. Was ik wel goed genoeg? Beide romances hebben maar enkele weken geduurd, het waren niet eens relaties te noemen. Voor ik me goed en wel een beetje op mijn gemak voelde, was het alweer voorbij. En bleef ik achter met een net zo hard gebroken hart als bij een afwijzing.
Ik kan niet wachten tot ik van mijn huidige verliefdheid af ben, en hoop daarna te kunnen genieten van mijn welverdiende rust. God beware me dat dit daadwerkelijk de laatste keer is, en ik me nooit meer door zoiets heen hoef te worstelen.
Daarom vind ik het ook jammer dat je ervoor kiest om niet meer verliefd te worden, voor zover je daar een keuze in hebt natuurlijk. Het is je goed recht om daar zelf voor te kiezen en ik respecteer dat ook, maar toch vind ik het spijtig.
maandag 24 juli 2017 om 10:09
Het is alleen "leuk" als je gevoelens op de een of andere manier beantwoord worden. Alleen als je dan ook nog zo'n lot uit de loterij trekt zoals ik deed, vandaar dat ik leuk hier tussen haakjes plaats.doit_ schreef: ↑24-07-2017 08:29Als je het zo omschrijft klinkt verliefd worden inderdaad vervelend. Ik herken op zich wel de fases die je omschrijft, maar ik ervaar bijv. geen frustratie bij het graag willen zien van de ander. Juist eerder een blij gevoel, wanneer je weet dat je diegene weer gaat zien.
Ik heb niet snel gevoelens voor een ander, maar áls ik ze dan heb, dan voelt het vooral vrolijk en niet zwaarmoedig. Vraag me af hoe het komt dat wij het zo verschillend ervaren?
Ik ervoer het alle keren dat ik verliefd was als frustrerend om diegene dan te zien, omdat het in alle gevallen (behalve die ene keer) om onbeantwoorde liefdes ging. En dan is het, zoals Dina nu ervaart ook, héél vervelend als je verliefde gevoelens hebt voor iemand met wie het niets gaat kunnen worden, maar die je wel nog moet blijven zien. Ik heb het 12 jaar terug ook gehad met een collega, en ik weet precies hoe ze zich voelt.

Toen ik in een ver verleden eens verliefd was op een leerkracht, en iets later op een trambestuurder, toen was het leuk om diegene inderdaad weer te zien. Omdat je dan (zeker in geval van de leerkracht) toch al weet dat je kansloos bent, denk ik. Dan geniet je daarvan net zoals je kunt genieten van een verliefdheid op een bekende persoon, om maar iets ter vergelijking te noemen.
maandag 24 juli 2017 om 10:12
Ik denk niet dat je daarin een keuze hebt. Ik roep ook altijd dat ik liever nooit meer verliefd zou worden, en toch word je het soms. Ik ben van mening dat zoiets je gewoon overkomt. Je hebt alleen de keuze of je er iets mee gaat doen of niet.watmoetikhiervandenken schreef: ↑24-07-2017 09:10
maandag 24 juli 2017 om 13:17
De chemie doet z'n werk, of we het al dan niet leuk vinden is een andere vraag.
Kan het zijn dat de impact sowieso al groter is vanwege het beperkt aantal 'incidenten'?
Ik bedoel, de meesten hier worden sowieso al weinig geconfronteerd met verliefdheden veronderstel ik.
Dan lijkt het me logisch dat de impact zoveel groter is, zeker als het niet afloopt zoals het ons leuk zou lijken.
Dan krijg je ook weer de negatieve bevestiging en laat je je hoofd begrijpelijkerwijze nog verder hangen.
Het valt op zich niet te voorkomen maar kan het op zich niet gemanipuleerd worden?
Dan doel ik op het feit dat het wenselijk kan zijn om die impact te vermijden.
Vermits het om chemische reacties gaat moet het mogelijk zijn om daarop in te werken.
Manipuleren heeft wel een negatieve bijklank, laat ik het beïnvloeden noemen...
@Dina
Ik snap jouw redeneringen maar je kan je er niet voor afsluiten vrees ik.
Zou het een verschil zijn mocht je vrijuit kunnen praten en jezelf kunnen zijn?
maandag 24 juli 2017 om 13:43
Misschien heeft iemand die door de wol geverfd is met afwijzingen maar ook relaties meer veerkracht op dit vlak. Zonder die ervaringen is het vooral het eigen zelfbewustzijn dat voldoende veerkracht moet hebben om tegen een stoot te kunnen. Negatieve ervaringen in het verleden hebben de opbouw van dit fundament schade toegebracht. Dit maakt iemand veel voorzichtiger en het kan misschien sneller gebeuren dat herhalende teleurstellingen leiden tot een vicieuze cirkel.JonasV91 schreef: ↑24-07-2017 13:17Kan het zijn dat de impact sowieso al groter is vanwege het beperkt aantal 'incidenten'?
Ik bedoel, de meesten hier worden sowieso al weinig geconfronteerd met verliefdheden veronderstel ik.
Dan lijkt het me logisch dat de impact zoveel groter is, zeker als het niet afloopt zoals het ons leuk zou lijken.
Dan krijg je ook weer de negatieve bevestiging en laat je je hoofd begrijpelijkerwijze nog verder hangen.
Het valt op zich niet te voorkomen maar kan het op zich niet gemanipuleerd worden?
Vermits het om chemische reacties gaat moet het mogelijk zijn om daarop in te werken.
Het is dus volkomen begrijpelijk en wenselijk de impact van nieuwe ervaringen zo klein mogelijk te maken maar het moet niet leiden tot geheel vermijden van risico. Ik zie hierin maar 1 remedie en dat is de steun van anderen hierbij.

maandag 24 juli 2017 om 19:28
Over evenveel initiatief nemen heb ik het niet. Dat zal allemaal best gelijk op zijn gegaan. Uit jouw tweede alinea haal ik geen gelijkwaardige relatie. Ik wil je natuurlijk niets opdringen, maar ik vraag me wel af of jij haar weleens met raad bij gestaan hebt. Het lijkt mij zinvol om die verstandhouding te analyseren. Dan kom je er vanzelf achter of dit een crush of verliefdheid is geweest.Dina80 schreef: ↑22-07-2017 12:06Die was eigenlijk eerder opvallend gelijkwaardig naar mijn idee. We namen beiden ongeveer evenveel initiatief in genegenheid tonen (omhelzen, steunen in moeilijke situaties, etc.) en de communicatie was wederkerig, we vertelden en luisterden afwisselend. Ook het samenwerken ging goed, en namen beiden afwisselend de leiding bij taken die gezamenlijk moesten. Ook met bellen namen we afwisselend initiatief.
Ook op het werk hebben we precies dezelfde functie en ze staat dus niet een stap boven mij ofzo. Hooguit was het wel zo omdat ik ingetogen ben en zij uitbundig dat in gesprekken zij af en toe wel een beetje de leidende, verzorgende rol aannam en mij van allerlei raad voorzag omdat ze bezorgd was dat ik niet genoeg voor mezelf op zou kunnen komen. Als ik bv vertelde over dates die ik in het verleden via internet had gehad reageerde ze gelijk bezorgd dat als ik dat weer ging doen ik goed moest opletten dat ik op een openbare plaats zou afspreken enzo, terwijl ik dat soort veiligheidsmaatregelen altijd heus wel heb genomen. Maar verder was het naar mijn idee allemaal heel gelijkwaardig.

maandag 24 juli 2017 om 19:31
Ik zie een dreinende puber voor me. Je zegt dat toch alleen maar omdat je nu liefdesverdriet hebt?
Normaal is verliefdheid positief. Waarom wordt je de volgende keer niet gewoon verliefd op een meer bereikbaar persoon? Of is dat te eng?

maandag 24 juli 2017 om 19:38
Ik denk wel dat je gevoelens als verliefdheid kan manipuleren. Voor mij gelden een aantal factoren die aanwezig moeten zijn en Ik denk dat het grotendeels algemeen geldend is?JonasV91 schreef: ↑24-07-2017 13:17De chemie doet z'n werk, of we het al dan niet leuk vinden is een andere vraag.
Kan het zijn dat de impact sowieso al groter is vanwege het beperkt aantal 'incidenten'?
@Dina
Ik snap jouw redeneringen maar je kan je er niet voor afsluiten vrees ik.
Zou het een verschil zijn mocht je vrijuit kunnen praten en jezelf kunnen zijn?
5 van de volgende:
Overeenkomsten
Regelmaat
Selectie
Spanning
Uitdaging
Aandacht
Spel
Fysieke aantrekkelijkheid
Vertrouwen
Respect
Fantasie
Intimiteit
Acceptatie
Verschillen
Je kan oproepen en uitsluiten.
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 24-07-2017 19:55
0.76% gewijzigd

maandag 24 juli 2017 om 19:39
Haha, succes!gestipthaasje schreef: ↑23-07-2017 20:06Wat ging het vorige deel hard! Niet bij te houden haha. Ik heb het ook heel druk de laatste tijd, maar ik ga er nog eens voor zitten om jullie berichten te lezen, en hopelijk hier en daar wat input of support te geven. To be continued!![]()

maandag 24 juli 2017 om 19:43
Het voelt juist eerder als een zorgvuldig overwogen 'beslissing' voor zover je kunt besluiten niet meer verliefd te worden natuurlijk.
Voor zover ik kan beslissen op welke persoon ik verliefd word (dus een bereikbare of onbereikbare) denk ik niet dat dit veel verschil maakt.
Eng zal hier wel (onbewust) een rol in spelen, maar vooral dat het teveel pijn heeft opgeleverd.

maandag 24 juli 2017 om 19:48
Tonkje,
Het valt mij telkens weer op dat als je geen relatie wil je min of meer buitenspel staat. Men begrijpt het niet. Vanuit dat onbegrip kom ik zelf in allerlei misverstanden terecht. Ik kan zoveel voorbeelden noemen. Daar zit best wel wat oud zeer
Ik dacht eerst ik schrijf alles op, maar dat is lastig.
Voor het niet willen ben je de ander zoveel verklaringen schuldig. Ik begin er niet meer aan.
Het valt mij telkens weer op dat als je geen relatie wil je min of meer buitenspel staat. Men begrijpt het niet. Vanuit dat onbegrip kom ik zelf in allerlei misverstanden terecht. Ik kan zoveel voorbeelden noemen. Daar zit best wel wat oud zeer

Voor het niet willen ben je de ander zoveel verklaringen schuldig. Ik begin er niet meer aan.

maandag 24 juli 2017 om 19:51
Beide 'romances' stammen van enige tijd geleden, en vonden plaats in een periode waarin ik meer onzeker over mezelf was dan nu.watmoetikhiervandenken schreef: ↑24-07-2017 09:10Zoals je het hier beschrijft lijkt het alsof je erg onzeker bent over jezelf als liefdespartner. Dat kan destijds ook het probleem zijn geweest waardoor de dates zich niet verder hebben ontwikkeld tot relaties. Erg zonde, aangezien je zoveel te bieden hebt als persoon. In die zin ben ik ervan overtuigd dat je jezelf onderschat.
Niet dat ik nu de koningin van zelfverzekerdheid ben, verre van, maar ik ben in de loop der jaren zeker gegroeid.
Hoe ik mezelf vandaag de dag zou voelen als liefdespartner zou ik niet durven zeggen. Ongetwijfeld zou ik nog steeds onzeker zijn, dat zijn veel mensen in die kwetsbare positie, maar sommige dingen zou ik zeker wel anders aanpakken dan destijds. Maar dat is allemaal giswerk, en ik voel nu nog steeds dusdanige pijn dat ik er echt serieus voor terugdeins om nog ooit verliefd te worden.
Kan best zijn dat ik daar ooit anders over denk hoor, ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik weet alleen wat ik nu voel en dat is dat.

maandag 24 juli 2017 om 19:51
Een onbereikbare liefde kan heel veilig zijn. Zeker voor iemand die zo onzeker is en nog uit de kast moet komen. Je hebt verliefdheid niet in de hand tenzij je bewust wat doet met die factoren - al hoeven die voor jou niet van toepassing te zijn.Dina80 schreef: ↑24-07-2017 19:43Het voelt juist eerder als een zorgvuldig overwogen 'beslissing' voor zover je kunt besluiten niet meer verliefd te worden natuurlijk.
Voor zover ik kan beslissen op welke persoon ik verliefd word (dus een bereikbare of onbereikbare) denk ik niet dat dit veel verschil maakt.
Eng zal hier wel (onbewust) een rol in spelen, maar vooral dat het teveel pijn heeft opgeleverd.

maandag 24 juli 2017 om 19:54
Dat weet ik niet, of het dan anders zou zijn.
Misschien wel.
Nu kan ik feitelijk alleen bij jullie (in dit topic) mezelf zijn.

maandag 24 juli 2017 om 19:56
Ja, ik geef eerlijk toe dat naast de enorme pijn van de afwijzing ook een klein stukje in mij opgelucht was dat ik er nu niets mee HOEFDE.
Ik zag me al haar aan mijn familie voorstellen, en hoe dat allemaal zou gaan, en ik zag me al...

maandag 24 juli 2017 om 20:03
Wat bedoel je?JonasV91 schreef: ↑24-07-2017 13:17Het valt op zich niet te voorkomen maar kan het op zich niet gemanipuleerd worden?
Zoiets als dat programma 'maried at first sight'? (ik weet niet of dat in België ook is uitgezonden)

maandag 24 juli 2017 om 20:40
Ja dat snap ik.

De kans is best groot dat zij het al vermoeden, toch?

maandag 24 juli 2017 om 20:40
safrat schreef: ↑24-07-2017 19:48Tonkje,
Het valt mij telkens weer op dat als je geen relatie wil je min of meer buitenspel staat. Men begrijpt het niet. Vanuit dat onbegrip kom ik zelf in allerlei misverstanden terecht. Ik kan zoveel voorbeelden noemen. Daar zit best wel wat oud zeer![]()

maandag 24 juli 2017 om 20:47
Bedankt voor je uitleg!Fifi123 schreef: ↑24-07-2017 10:09Ik ervoer het alle keren dat ik verliefd was als frustrerend om diegene dan te zien, omdat het in alle gevallen (behalve die ene keer) om onbeantwoorde liefdes ging. En dan is het, zoals Dina nu ervaart ook, héél vervelend als je verliefde gevoelens hebt voor iemand met wie het niets gaat kunnen worden, maar die je wel nog moet blijven zien. Ik heb het 12 jaar terug ook gehad met een collega, en ik weet precies hoe ze zich voelt.![]()
Toen ik in een ver verleden eens verliefd was op een leerkracht, en iets later op een trambestuurder, toen was het leuk om diegene inderdaad weer te zien. Omdat je dan (zeker in geval van de leerkracht) toch al weet dat je kansloos bent, denk ik. Dan geniet je daarvan net zoals je kunt genieten van een verliefdheid op een bekende persoon, om maar iets ter vergelijking te noemen.
Had jij je collega toen ook verteld over je gevoelens?
maandag 24 juli 2017 om 20:55
Waarom begint voor jou de onzekerheid pas echt als het wederzijds blijkt te zijn? Word je er niet juist zekerder van op het moment dat je merkt dat de ander ook verliefd op jou is?
maandag 24 juli 2017 om 22:05
SCORE SCORE SCOREsafrat schreef: ↑24-07-2017 19:38Ik denk wel dat je gevoelens als verliefdheid kan manipuleren. Voor mij gelden een aantal factoren die aanwezig moeten zijn en Ik denk dat het grotendeels algemeen geldend is?
5 van de volgende:
Overeenkomsten
Regelmaat
Selectie
Spanning
Uitdaging
Aandacht
Spel
Fysieke aantrekkelijkheid
Vertrouwen
Respect
Fantasie
Intimiteit
Acceptatie
Verschillen
Je kan oproepen en uitsluiten.

Dit is vermoedelijk zo'n lijst die wel eens kan kloppen.
Al dan niet de aanwezigheid van dergelijke factoren in combinatie met de omgang ermee zal heel veel bepalen.
Als je kiest om veel aandacht te geven of net geen kan dat het samenspel al dan niet bekrachtigen en al dan niet verliefdheid opwekken.
Zo ging even terug vaak het voorbeeld om tijdens de date iets spannends te doen (Rollercoaster bijvoorbeeld - persoonlijk gezien liever een alternatief

maandag 24 juli 2017 om 22:08
Is er in jouw omgeving (fysiek) nergens iets waar je naartoe kan om in real life ook jezelf te kunnen zijn?
Of net niet in jouw omgeving.
Ik weet niet of je in een dorp of stad woont maar stel dat je in een dorp woont kan je zeker wel in de stad terecht.
Inzake anonimiteit zit het dan wel snor denk ik.
maandag 24 juli 2017 om 22:09
De titel zelf zegt me niets maar we hebben hier wel een programma gehad waarbij er koppels werden samengesteld om onmiddellijk te trouwen.
Dat is eigenlijk ook wel geforceerd dus in zeker opzicht is dat ook iets wat 'manipuleren' kan omvatten.