Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (2)

zondag 23 juli 2017 om 11:00
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.

dinsdag 25 juli 2017 om 18:17
Wat bedoel je?ooitverlegen schreef: ↑25-07-2017 18:08En zo blijven we liever alleen dan elkaar tegemoet te komen?

dinsdag 25 juli 2017 om 18:25
@Jonas: Er zijn twee dingen die echt belangrijk zijn voor je om goed te onthouden voor je begint met daten:
-Daten en relaties gaan niet zoals in feel good films. Je hebt er nog steeds een te geromantiseerd beeld bij. In het echt worden er fouten gemaakt. Het is niet als de soort wiskunde die jij ervan maakt, zoals in het voorbeeld over de zak pinda's. Zo van als gegeven x bekent is dan komt er resultaat y. In het echt kunnen er allerlei misverstanden ontstaan, en de ene keer zal dat resulteren in ene afknapper, de andere keer in uitpraten, en weer een keer een andere uitkomt. Dit kun je niet van te voren allemaal berekenen en ondervangen, hoe graag jij dat ook zou willen.
-Tijdens het daten gaat het om het moment. Je moet echt meer proberen in het moment te leven. Niet zo extreem veel voorbereiden vooraf en analyseren achteraf.
-Daten en relaties gaan niet zoals in feel good films. Je hebt er nog steeds een te geromantiseerd beeld bij. In het echt worden er fouten gemaakt. Het is niet als de soort wiskunde die jij ervan maakt, zoals in het voorbeeld over de zak pinda's. Zo van als gegeven x bekent is dan komt er resultaat y. In het echt kunnen er allerlei misverstanden ontstaan, en de ene keer zal dat resulteren in ene afknapper, de andere keer in uitpraten, en weer een keer een andere uitkomt. Dit kun je niet van te voren allemaal berekenen en ondervangen, hoe graag jij dat ook zou willen.
-Tijdens het daten gaat het om het moment. Je moet echt meer proberen in het moment te leven. Niet zo extreem veel voorbereiden vooraf en analyseren achteraf.

dinsdag 25 juli 2017 om 18:27
Nee hoor. Maar na 2 uur was ik ook wel uitgeluld en dan merk je gewoon dat het wat inkakt. Dan is het tijd om het af te kappen.
Ze komt wel wat verlegen over, maar ik heb gemerkt dat (introverte?) vrouwen toch het gesprek niet zelf aangaan ook al ben ik zelf een aantal keer het gesprek begonnen. Ik weet niet wat dat is.
Overigens had ze al een relatie, maar dat is voor mij geen reden om dan meteen de boel af te kappen.
Ik kan je uit je laatste posts namelijk niet ontzeggen dat je geen realiteitszin hebt. Ik herken er veel in. Ik heb er totaal geen probleem mee om afgewezen te worden, maar ik panikeer eerder als er op in gegaan wordt. In mijn hoofd voel ik de kettingen al om mijn polsen en enkels en zie ik mezelf al elke zondag gezellig bij de schoonouders zitten en dat beangstigt me best wel, dus als ze zegt bezet te zijn dat geeft me juist een soort van rust.

dinsdag 25 juli 2017 om 18:46
Ik vind het niet kunnen koken sowieso een afknapper. Je kan daar eerlijk over zijn, maar aantrekkelijk is het niet. Eerlijkheid op zich is natuurlijk wel aantrekkelijk, maar in dit geval - en ik spreek voor mijzelf - zou ik geen date met een man willen die niet kan koken. Nu date ik toch geen mannen die voor hun eten afhankelijk zijn van hun vrouw of moeder, dus ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Het is volgens mij altijd een kwestie van niet willen.JonasV91 schreef: ↑25-07-2017 16:37Hoe jij het formuleert is het aspect rekening houden met iets.
Je moet in dat opzicht wel de kans krijgen om er rekening mee te kunnen houden (al veronderstel ik dan wel dat er andere zaken toe geleid hebben dat die kans er niet komt).
Stel, hypothetisch, dat iemand eerlijkheidshalve toegeeft dat hij niet kan koken maar voorstelt om samen iets te proberen. Zou je daar dan mogelijks op ingaan. Hij is in dit opzicht eerlijk en wil er verandering in brengen. Zou dit dan omschreven kunnen worden als actieve date?![]()
Want dan kan je het bekijken vanuit een andere invalshoek en je hebt geen verwachtingen. In jouw voorbeeld had je effectief, logischerwijze, de verwachting dat hij voor jou ging koken. Dat het uitdraait op een teleurstelling/afknapper toen hij pizza bestelde is in dat opzicht niet meer dan logisch. Hij creëerde zelf de verwachting bij jou en loste die helemaal niet in...
Ik mag toch stellen dat de eerste, eerlijke aanpak toch meer succes zal hebben dan het praktijkvoorbeeld bewijst?
Want in de eerste versie worden geen verwachtingen gecreëerd (toch niet meer dan 'laten we er iets leuks van maken') terwijl je in de tweede versie al meteen een 6-gangenmenu in gedachten krijgt (af en toe eens overdrijven...)
Een succesratio van 1/20 is naar mijn idee bijzonder laag te noemen...
Gaat men er dan vanuit dat een date één avond/activiteit is of iets wat langer speelt?
Wordt er door dat ratio ook niet sneller van uitgegaan dat er betere vissen in de zee te vangen zijn? (cfr. wegwerpcultuur ipv 'er aan te werken')
Meer in het algemeen staat eerlijkheid boven andere eigenschappen. Dat lijkt mij niet meer dan vanzelfsprekend. Desalniettemin hoef je niet alles te vertellen. In jouw voorbeeld hoef je dat ook niet te vertellen. Met kant en klaar spul kan je redelijk goed wegkomen en een uitsmijter is ook voedsel.
Die 1/20 las ik hier ook. Ik heb geen idee. Voor mij is een date een enkele avond of in een enkel geval een heel weekend. De meesten gaan geloof ik koffie drinken op een neutrale plek. Daar is veel voor te zeggen.
Ik weet niet of het onderdeel is van de wegwerpcultuur. Er zijn zeker veel vissen in de zee en daarom kan je ook wat kritischer zijn. Het is ook maar net hoe veeleisend je bent. Als je gaat voor de moeder van je kinderen neem je niet met de eerste de beste genoegen toch? Vaak weet je al na de eerste date of je verder wil - hoe tijdelijk dat laatste ook kan zijn.
Ik geloof wel dat mensen een klik met elkaar kunnen hebben. Anderzijds wordt het hebben van geen klik ook vaak als excuus gebruikt om er een punt achter te zetten. Men wil dan de echte reden niet noemen. Zo ging een vriend van mij op date. Met die vrouw was wat 'mis', gele tanden, sproeten of een kilo te dik. Ver beneden zijn maatstaf in ieder geval

anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 25-07-2017 18:52
Reden: klik is klik natuurlijk
Reden: klik is klik natuurlijk
0.13% gewijzigd

dinsdag 25 juli 2017 om 18:49
dinsdag 25 juli 2017 om 18:52
Ik kwam deze net toevallig tegen, misschien handig voor je om perspectief te creëren:JonasV91 schreef: ↑25-07-2017 16:39De perfectie bestaat niet en ik vrees dat er steeds meer mensen uiteindelijk van een kale reis thuiskomen.
Ze skippen nagenoeg iedereen waar iets of wat mis mee is en komen na een aanzienlijke periode tot het besef dat het niet werkt.
Ik mag niet denken. Ik mag niet denken. Ik mag niet denken.
Ik moet doen. Ik moet doen. Ik moet doen.
![]()
https://www.relatieplanet.nl/blog/5-onr ... 7-10UK1DAK
en deze:
https://www.relatieplanet.nl/blog/top-5 ... FEY6-ZWLWE

dinsdag 25 juli 2017 om 18:54
Daar heb je wel een punt.ooitverlegen schreef: ↑25-07-2017 18:21Dat mensen er dus bewust voor kiezen single te blijven omdat ze geen water bij de wijn willen doen.

dinsdag 25 juli 2017 om 18:57

dinsdag 25 juli 2017 om 19:06
Nou, dat is dan toch houden van onder voorbehoud. Lijkt me wel lastig om daarmee om te gaan.
Mijn moeder kwam ooit naar me toe rennen om mede te delen dat mijn nichtje lesbo was. Ik zei, leuk voor haar, maar wat is nou de bedoeling? Toen was ze teleurgesteld, omdat ik er niet in mee ging. Ik snap die ophef nooit zo.

dinsdag 25 juli 2017 om 19:09
Omdat ik nooit een echte relatie heb en mijn scharrels natuurlijk niet voorstel denkt mijn moeder dat ik lesbisch ben. De meesten denken dat of zullen niet verbaasd zijn als ik dat ben. Mijn moeder is gereformeerd, reformatisch zelfs. Nog voor ik mijn eerste samenwoonvriend had zei ze tegen mij dat ze dat ze een vermoeden had en dat ondanks dat ze het wilde accepteren omdat ze van mij hield. Nu is mijn moeder erg labiel en kan het houden van zo omslaan, maar het feit dat ze dat zo uitsprak deed me wel wat. Vooral omdat het vanuit haar geloof niet gewenst is. Ik bedoel maar te zeggen dat je soms uit liefde toch dingen van elkaar kunt accepteren en dat het in jouw geval niet tot een breuk hoeft te leiden. Ik raad je niet aan om uit de kast te komen, maar mocht je dat wel doen, wil dat niet in alle gevallen betekenen dat je alles kwijt bent.

dinsdag 25 juli 2017 om 19:14
Dat denk ik ook zeker niet, dat het zo zwart/wit zal zijn.
Erg mooi dat je moeder dat zei, ondanks haar sterke geloof.
Ik weet ook dat er ook onder gelovigen tegenwoordig steeds vaker 'moderne' ideeën zijn.
Als ik in de catechismus over homoseksualiteit lees, is dat echt schrikken.
Zelfs in moderne versies, is dit niet veranderd.
dinsdag 25 juli 2017 om 19:15
Zo droog zou ik het nou weer niet formuleren maar voor de rest mee eens! Getrouwde buurmannen, een bi schoonzus, een vrouw die man is geworden.
dinsdag 25 juli 2017 om 19:18

dinsdag 25 juli 2017 om 19:18
Grutjes, het ken niet op!ooitverlegen schreef: ↑25-07-2017 19:15Zo droog zou ik het nou weer niet formuleren maar voor de rest mee eens! Getrouwde buurmannen, een bi schoonzus, een vrouw die man is geworden.