Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (3)

13-10-2017 22:22 3114 berichten
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.
anoniem_63a904d38f0f6 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 22:38
42.35% gewijzigd
JonasV91 schreef:
15-10-2017 22:33
Volgens mij escaleert het hier een beetje maar hé,
Een beetje escaleren? :)
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
15-10-2017 22:46
Een beetje escaleren? :)
Ik had gelezen dat je er zin in had maar misschien moet ik toch maar even m'n bronnen checken... :flag:

Sorry, even serieus terug maar ik wil iets duiden:

zie je hoe het verloopt?
Eerst heavy gedeelte maar erna luchtig.
Zo lijkt het me ook te verlopen.
Maar dan moet er eerst doorheen het heavy gedeelte gegaan worden.

Niet echt ideaal.
Zo gaat het toch meestal? En het niet per definitie de volgorde die jij noemt.
Vaak luchtig zwaar luchtig.
safrat schreef:
15-10-2017 23:00
Zo gaat het toch meestal? En het niet per definitie de volgorde die jij noemt.
Vaak luchtig zwaar luchtig.
Nja, vaak is er een last die van me valt als ik iets te zeggen heb gekregen.
En pas dan kan ik luchtig zijn.

Nu, niet dat het vaak voorvalt in het algemeen bekeken.
Oh zo
Nouja dan heb je wel een reden om dat gesprek aan te gaan. Een subdoel is namelijk ook dat jij je er beter bij voelt.
safrat schreef:
15-10-2017 23:28
Oh zo
Nouja dan heb je wel een reden om dat gesprek aan te gaan. Een subdoel is namelijk ook dat jij je er beter bij voelt.
Indeed!

Nu heb ik weeral een weekend gehad waar ik voor school niets aan gehad heb.
M'n gedachten waren constant afgedwaald.
Raden hoeft niet want je weet al in welke richting.

Dat is de recente last.

Maar ik voel vaak de noodzaak om dingen te vertellen.
Wat een stuk ook een drempel opwerpt.
En zo vind ikzelf vele drempels uit.
Wat een enorme last zet op mijn schouders.
Maar eens ik het verteld heb gaat het in principe wel soepeler.
Dus da's m'n intentie.
Het soepeler laten werken voor iedereen.
Want uiteindelijk is dat in deze casus wat ik wil, een win-win i.p.v. een verlies-verlies.

Met win-win impliceer ik enkel een positieve uitkomst. De inhoud is mij eender, zolang ze positief is.
tonkje schreef:
15-10-2017 16:34
Hemeltje! Dat is toch niet iets om in de kroeg zomaar te zeggen!

Beetje filosoferen en nadenken over het leven, ik vind het prima, maar in de kroeg? Of zei hij het met een knipoog? Zodat jullie hadden kunnen antwoorden: "Lol maken en plezier hebben! Doe je mee?"
Nee was niet met een knipoog en wat jij zegt probeerden wij wel.
Plezier maken! En......het was een te serieuze jongen. Ik kreeg er een donkere wolk van boven mijn hoofd. Helemaal opgetut, 'gezwanjeerd' en dan dat.
We zijn daar ook weggegaan en gaan dansen. Hij was zeker niet lelijk, dat weet ik nog wel. :biggrin:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
JonasV91 schreef:
15-10-2017 22:01
:HA:

Geen idee of het subtiel was maar op zich vond ik het wel geslaagd... :nut:

Om de één of andere bizarre reden heb ik dat al 'vaker' gedacht.
Maar dan zou ik toch goed moeten overeenkomen met vrouwen?

Ik zou me vergelijken met Bob uit Thuis maar da's een Vlaamse serie dus ik vermoed niet dat je dat karakter kent.
Of het hoofdpersonage in House M.D., Profilage, Bron/Broen,...
Dat was een geintje voor de humor. Vrouwen analyseren vanuit een heel ander perspectief dan jij.

Nee, dat karakter ken ik niet. House ken ik wel. Ik herken daar best wel dingen van mezelf in, maar een aantal zaken ook niet. Hij is lastig te typeren.
spell68 schreef:
15-10-2017 20:56
Maar hij is een denker en jij niet. En dan is het heel makkelijk om te zeggen dat hij niet zover moet doordenken.
Ik niet??? Ik geen denker??? Die vind ik mooi, zeg! Ik ben een enorme denker. Op de leeftijd van Jonas was ik maar een haartje minder 'erg' dan hij. Maar ik heb in de loop der jaren door ervaring geleerd om iets minder een denker te zijn, en wat vaker gewoon te doen. Dit gaat echter alles behalve vanzelf of gemakkelijk.
Juist omdat ik het zo herken, zeg ik dit tegen Jonas.
Weet je Jonas, ik weet er ook geen ruk van. Ik adviseer ook maar met een boerenverstand en een hulpvaardig hart.
spell68 schreef:
15-10-2017 20:35
Ik vind dat mensen wel erg aanvallend zijn richting jou. Het is makkelijk om allerlei dingen te roepen over hoe jij iets zou moeten doen, maar ik vind dat ze voorbij gaan aan het feit dat jij anders in elkaar zit.

Niets is erger dan weten dat je ergens tekort in schiet en geen idee hebben wat je eraan kunt doen. Dat geeft een ontzettend gevoel van machteloosheid.

Ik vind het heel goed dat je bij een aantal opmerkingen aangeeft dat het voor jou niet gaat werken, omdat je zo niet bent. Maar aan de andere kant niet weten wat dan wel is ontzettend frustrerend. Ik begrijp je negatieve houding ook, want een groot deel komt dat denk ik voort uit het feit dat je dit al veel vaker hebt meegemaakt in je leven. Onbegrip over hoe je mensen en sociale situaties benadert, maar geen idee hebben hoe dan wel.

Je bent ook niet sociaal incapabel. Je bent sociaal incapabel bij de mensen, waarbij het wereldbeeld compleet anders is dan dat van jou. Daarom vind jij je klasgenoten ook maar kinderen, onvolwassen en bezig met irrelevante zaken. In jouw ogen zijn zij sociaal incapabel.

Punt is alleen dat zij met veel meer zijn. Maar uiteindelijk gaat het gewoon niet werken tussen jullie. Daarom moet je ook zeker niet gaan acteren zoals zij. Dat ben je niet en dat gaat ook niet werken. Uiteindelijk ga je ook concluderen dat het gewoon jouw mensen niet zijn, hoe graag je ook onderdeel van een grote groep mensen zou willen zijn.

Veel introverte mensen hebben dat. Balen dat ze zijn wie ze zijn, omdat ze zo graag het ook leuk willen hebben op een feestje, maar zo gewoonweg niet zijn.

Bij de juiste personen valt dat sociaal incapabel weg. Ik spreek uit ervaring dat het tijd kost, omdat types die jou liggen relatief zeldzaam zijn en zich niet bevinden op plekken, waar jij je bevindt. Maar het begint allemaal bij het accepteren dat je bent wie je bent en vanuit daar te handelen.

Je weet volgens mij best wel hoe jij dat meisje het best kunt benaderen, je vertrouwt jezelf alleen niet en begrijpelijk als je vaak tegenslagen hebt meegemaakt. Maar je moet vertrouwen krijgen in je beoordelingsvermogen en daar naar handelen.

Maar laat je vooral niet afschrikken door de reacties hier. Iedereen bedoelt het hartstikke goed, maar ik vraag me af of jij er wel mee geholpen bent. Je moet je weg nog vinden en dat kost tijd.
Ik vind deze reactie toch wel bijzonder. Je doet een beroep op zijn Calimerocomplex en je creëert tevens een wij tegen zij gevoel; terwijl je in feite niets anders zegt dan wat hier door iedereen is gepost en niet eens zoveel anders verwoord.
Elkaar nooit blijven bevestigen in slachtofferschap.
Dan kom je er niet uit.
En dat er zoveel verschillende mensen zijn is juist zo mooi.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Dina80 schreef:
16-10-2017 10:55
Ik niet??? Ik geen denker??? Die vind ik mooi, zeg! Ik ben een enorme denker. Op de leeftijd van Jonas was ik maar een haartje minder 'erg' dan hij. Maar ik heb in de loop der jaren door ervaring geleerd om iets minder een denker te zijn, en wat vaker gewoon te doen. Dit gaat echter alles behalve vanzelf of gemakkelijk.
Juist omdat ik het zo herken, zeg ik dit tegen Jonas.
Je bedoelt dat je alles analyseert? Dat is iets anders dan een denker zijn. Ik heb niet het idee dat jij alles rationeel benadert en dat is toch het kenmerk van een denker. Uiteindelijk denk iedereen en voelt iedereen, maar een denker wordt primair gedreven door logica en een voeler door emoties en gevoelens.
safrat schreef:
16-10-2017 11:23
Ik vind deze reactie toch wel bijzonder. Je doet een beroep op zijn Calimerocomplex en je creëert tevens een wij tegen zij gevoel; terwijl je in feite niets anders zegt dan wat hier door iedereen is gepost en niet eens zoveel anders verwoord.
Hoe kom je erbij dat ik ergens beroep op doe. Ik geeft alleen aan dat ik hem heel goed begrijp en hij vooral niet iets moet doen waar hij zich niet prettig bij voelt.
Ik interpreteer een aantal reacties als aanvallend op een onderwerp waar hij eigenlijk niet eens zelf over begonnen is. Net zoals jij mijn bericht interpreteert als het creëren van een wij/ zij gevoel, terwijl dat de intentie niet is.

Ik verwoord het verder misschien niet anders, maar ik ga hem niet aanvallen op het feit dat hij iets wel of niet doet met adviezen. Dat is verder zijn zaak. Want die frustratie die hij aanstipt die proef ik soms ook.
spell68 schreef:
16-10-2017 13:44
Hoe kom je erbij dat ik ergens beroep op doe. Ik geeft alleen aan dat ik hem heel goed begrijp en hij vooral niet iets moet doen waar hij zich niet prettig bij voelt.
Ik interpreteer een aantal reacties als aanvallend op een onderwerp waar hij eigenlijk niet eens zelf over begonnen is. Net zoals jij mijn bericht interpreteert als het creëren van een wij/ zij gevoel, terwijl dat de intentie niet is.

Ik verwoord het verder misschien niet anders, maar ik ga hem niet aanvallen op het feit dat hij iets wel of niet doet met adviezen. Dat is verder zijn zaak. Want die frustratie die hij aanstipt die proef ik soms ook.
Je kan misschien de intentie niet hebben, door de eerste en de laatste alinea zo te schrijven bereik je natuurlijk wel dat effect en je ziet dat ook in de reactie terug. En dan vraag ik me af waarom je dat op die manier formuleert, omdat de overige alinea's niet veel schelen met wat de rest schreef.

Maar goed, je hoeft het met mij niet eens te zijn. Ik benoem alleen zoals ik het zie.
spell68 schreef:
16-10-2017 13:28
Je bedoelt dat je alles analyseert? Dat is iets anders dan een denker zijn. Ik heb niet het idee dat jij alles rationeel benadert en dat is toch het kenmerk van een denker. Uiteindelijk denk iedereen en voelt iedereen, maar een denker wordt primair gedreven door logica en een voeler door emoties en gevoelens.
Ik vraag me af of Jonas een denker is. Ik zie hier hem vooral primitief reageren en daarmee bedoel ik vanuit emotie en gevoel. Ik zou die logica liever rationalisatie willen noemen, maar dat is eigenlijk niet meer dan een manier om met die emoties om te gaan.
safrat schreef:
16-10-2017 14:31
Je kan misschien de intentie niet hebben, door de eerste en de laatste alinea zo te schrijven bereik je natuurlijk wel dat effect en je ziet dat ook in de reactie terug. En dan vraag ik me af waarom je dat op die manier formuleert, omdat de overige alinea's niet veel schelen met wat de rest schreef.

Maar goed, je hoeft het met mij niet eens te zijn. Ik benoem alleen zoals ik het zie.
Nou dat is het denk ik. Ik benoem het ook zoals ik het zie. Niet meer niet minder.
safrat schreef:
16-10-2017 14:42
Ik vraag me af of Jonas een denker is. Ik zie hier hem vooral primitief reageren en daarmee bedoel ik vanuit emotie en gevoel. Ik zou die logica liever rationalisatie willen noemen, maar dat is eigenlijk niet meer dan een manier om met die emoties om te gaan.
Nou ja, dat snap ik dus wel als je je constant niet begrepen voelt en je nergens komt voor je gevoel. Wat rationaliseert hij dan volgens jou?
spell68 schreef:
16-10-2017 14:43
Nou dat is het denk ik. Ik benoem het ook zoals ik het zie. Niet meer niet minder.
Oke, ik ga het nog een keertje uitleggen:
spell68 schreef:
Ik vind dat mensen wel erg aanvallend zijn richting jou. Het is makkelijk om allerlei dingen te roepen over hoe jij iets zou moeten doen, maar ik vind dat ze voorbij gaan aan het feit dat jij anders in elkaar zit.

Niets is erger dan weten dat je ergens tekort in schiet en geen idee hebben wat je eraan kunt doen. Dat geeft een ontzettend gevoel van machteloosheid.

Maar laat je vooral niet afschrikken door de reacties hier. Iedereen bedoelt het hartstikke goed, maar ik vraag me af of jij er wel mee geholpen bent. Je moet je weg nog vinden en dat kost tijd.
Het middengedeelte is niet veel anders dan alle adviezen hier. Soms zelfs vrijwel letterlijk hetzelfde verwoord. Ik vraag me af waarom je dan dezelfde opmerkingen, maar dan van een ander afdoet als een aanval. Je geeft daarmee een bevestiging van zijn rol. Jij bent de enige die dat doet. Nogal logisch dat er een tweedeling ontstaat. Waarom kies je voor de woorden aanvallend en afschrikken? je begrijpt toch wel dat die woorden een bepaald effect hebben? In dit geval bevestiging dat wij allemaal reuze onaardig zijn en volkomen onwetend. En dan wordt alles nog een keer herhaald door de laatste alinea. Iedereen bedoelt het goed, maar... Maar wat? jouw advies is vergelijkbaar, maar dat bedoel je niet. Vervolgens komt Jonas met de aanhefreactie. Die gebruikt hij alleen als hij zich bevestigd voelt in zijn klein-zijn.
spell68 schreef:
16-10-2017 14:54
Nou ja, dat snap ik dus wel als je je constant niet begrepen voelt en je nergens komt voor je gevoel. Wat rationaliseert hij dan volgens jou?
Vrijwel alles.
Het viel me vooral op in deel 2 toen er allerlei redenaties werden gebruikt om onder bepaalde activiteiten uit komen die wel logisch leken, maar niet waren. Ik zie in zijn teksten vooral gevoel.
Het maakt mij niet zoveel uit of iemand een denker of een voeler is. Ik heb zelf niet erg veel met die twee begrippen, maar omdat jij het zo uitlegt in de reactie naar Dina vraag ik me af of Jonas wel een echte denker is. Dat is het, meer niet.
safrat schreef:
16-10-2017 15:30
Oke, ik ga het nog een keertje uitleggen:

Het middengedeelte is niet veel anders dan alle adviezen hier. Soms zelfs vrijwel letterlijk hetzelfde verwoord. Ik vraag me af waarom je dan dezelfde opmerkingen, maar dan van een ander afdoet als een aanval. Je geeft daarmee een bevestiging van zijn rol. Jij bent de enige die dat doet. Nogal logisch dat er een tweedeling ontstaat. Waarom kies je voor de woorden aanvallend en afschrikken? je begrijpt toch wel dat die woorden een bepaald effect hebben? In dit geval bevestiging dat wij allemaal reuze onaardig zijn en volkomen onwetend. En dan wordt alles nog een keer herhaald door de laatste alinea. Iedereen bedoelt het goed, maar... Maar wat? jouw advies is vergelijkbaar, maar dat bedoel je niet. Vervolgens komt Jonas met de aanhefreactie. Die gebruikt hij alleen als hij zich bevestigd voelt in zijn klein-zijn.
Omdat ik iets anders vind dan anderen ontstaat er een tweedeling? Dat is vrij normaal als mensen afwijkende opvattingen hebben. Ik zie het probleem niet zo.

Ik kan echt totaal niet volgen wat je nu allemaal zegt. Ik krijg het idee dat je denkt dat ik een oordeel heb over de mening van anderen. Ik ervaar ze soms als aanvallend, dat is het. Ik heb verder niet zo'n oordeel over wat anderen zeggen, want dat is vanuit hun referentiekader en naar ik ervan uit ga, met goede bedoelingen.
spell68 schreef:
16-10-2017 16:16
Omdat ik iets anders vind dan anderen ontstaat er een tweedeling? Dat is vrij normaal als mensen afwijkende opvattingen hebben. Ik zie het probleem niet zo.

Ik kan echt totaal niet volgen wat je nu allemaal zegt. Ik krijg het idee dat je denkt dat ik een oordeel heb over de mening van anderen. Ik ervaar ze soms als aanvallend, dat is het. Ik heb verder niet zo'n oordeel over wat anderen zeggen, want dat is vanuit hun referentiekader en naar ik ervan uit ga, met goede bedoelingen.
Maar de opvatting is niet afwijkend. Je zegt hetzelfde en niet eens in echt andere bewoordingen. Waarom is het advies van de ander aanvallend en dat van jou niet?
spell68 schreef:

Mee eens. Maar Jonas vraagt tips om sociaal mee te draaien alsof hij niet anders is, dus we doen ons best.

Misschien gewoon niks doen en het accepteren.
Ik heb de indruk dat het bij Jonas weleens tegen beter weten in gaat. Zowel de tips en adviezen die hij krijgt, als zijn pogingen.

Je bent ook niet sociaal incapabel. Je bent sociaal incapabel bij de mensen, waarbij het wereldbeeld compleet anders is dan dat van jou. Daarom vind jij je klasgenoten ook maar kinderen, onvolwassen en bezig met irrelevante zaken. In jouw ogen zijn zij sociaal incapabel.

Dit vind ik een interessante, omdat ik zoiets weleens heb gelezen over autisme in het algemeen: autisten hebben helemaal geen stoornis! Ze zijn gewoon een beetje anders. Maar ...

Punt is alleen dat zij met veel meer zijn.
De meerderheid bepaalt de norm. En de maatschappij probeert wel (een beetje) rekening te houden met wie afwijkt: gehandicaptentoiletten en van die ribbels op stoepen voor slechtzienden, bijvoorbeeld. Maar dat zijn eigenlijk eenvoudige aanpassingen: je legt 1x wat ribbeltegels neer en klaar.
Rekening houden met iemand die autistisch is vraagt een continue aanpassing in je gewone/dagelijkse gedrag, dus dat is een stuk lastiger. Je moet je dan inleven in iemand die in sommige opzichten heel anders denkt/handelt dan jij + je moet je gedrag daarop aanpassen.

Maar uiteindelijk gaat het gewoon niet werken tussen jullie. Daarom moet je ook zeker niet gaan acteren zoals zij. Dat ben je niet en dat gaat ook niet werken. Uiteindelijk ga je ook concluderen dat het gewoon jouw mensen niet zijn, hoe graag je ook onderdeel van een grote groep mensen zou willen zijn.
Beetje een 'ik geef het op' conclusie, maar wel waar denk ik.
Het gros van de mensen zal zich niet kunnen aanpassen aan mensen als Jonas en andersom zal ook niet echt lukken. Helaas.
Veel introverte mensen hebben dat. Balen dat ze zijn wie ze zijn, omdat ze zo graag het ook leuk willen hebben op een feestje, maar zo gewoonweg niet zijn.
Voor mij heel herkenbaar. En al zo vaak geprobeerd en ik kan me soms ook echt verheugen op een feestje, als er bijvoorbeeld een thema is en je moet je daarnaar kleden. Hartstikke leuk, ga ik kleren zoeken, bijhorende spulletjes, enig. Maar het feest blijf ik vervolgens net zo vreselijk vinden.
Feesten en ik, ik heb het opgegeven. Ga er niet meer heen, tenzij het echt moet en dan laat ik mijn neus even zien.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
spell68 schreef:
16-10-2017 13:28
Oh, op die manier bedoel je. Ik word inderdaad vooral gedreven door emoties en gevoelens. Maar ik kan bijvoorbeeld wel, zoals Jonas ook heeft, de hele tijd gaan zitten nadenken over wat ik tegen iemand wil zeggen en dan uiteindelijk niets zeggen. Tegenwoordig lukt het me steeds vaker om meer in het moment te handelen, en dus minder na te denken over zulke dingen, en daardoor sneller handelen. Maar het blijft een zwakke plek.
Dina80 schreef:
16-10-2017 17:08
Oh, op die manier bedoel je. Ik word inderdaad vooral gedreven door emoties en gevoelens. Maar ik kan bijvoorbeeld wel, zoals Jonas ook heeft, de hele tijd gaan zitten nadenken over wat ik tegen iemand wil zeggen en dan uiteindelijk niets zeggen. Tegenwoordig lukt het me steeds vaker om meer in het moment te handelen, en dus minder na te denken over zulke dingen, en daardoor sneller handelen. Maar het blijft een zwakke plek.
Zo heb ik het begrip 'denker' ook steeds opgevat: eindeloos blijven piekeren over hoe en wat en wanneer, maar was als...

In mijn ogen al snel oeverloos, ik ben niet zo'n denker, doe nou maar gewoon!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven