Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

23-09-2020 12:29 488 berichten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.

Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.

Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.

Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.

ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
nd04a schreef:
23-09-2020 13:27
Je hebt helemaal gelijk.

bedankt trouwens voor je lieve posts, deze vielen me al eerder op in dit topic.

Ik wil absoluut niet met hem op pad en ik ben dat ook niet van plan, maar ik vind nee zeggen echt ontzettend moeilijk. Ik heb nu een SMS'je gestuurd naar zijn nummer (ik wil hem niet op WhatsApp):

Beste ******, Nogmaals hartelijk bedankt voor je voorstel om samen een dagje uit te gaan. Ik vind het voorstel erg lief en spontaan. toch moet ik helaas nee zeggen. Ik voel me op dit moment nog niet goed genoeg om een dagje weg te gaan. Ik ben nu bezig met het focussen op mijn herstel. Dit ligt absoluut niet aan jou of je voorstel. Ik hoop binnenkort even langs te komen op het werk en met de collega's bij te praten, dus ik zie je dan misschien wel. Groetjes ****
Heel goed berichtje!
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf zou ook een beetje terughoudend zijn. Wat ik me trouwens afvroeg is waarom hij over je overgewicht begint?
Alle alarmbellen gaan hier bij mij af. Zoals hier iedereen unaniem zegt, niet aan beginnen. Je hoeft niks te verklaren naar hem toe. Of je zegt dat je zakelijk en privé graag gescheiden wil houden of dat het gewoonweg niet goed voelt voor je. Oh en er zijn genoeg mannen die vallen op een vollere dame hoor. Je bent mooi zoals je bent.!
Het-groepje schreef:
23-09-2020 13:29
Heel goed berichtje!
Eens. En verdere toenaderingen gewoon wissen en negeren.
Ik vind dat je een prima antwoord hebt gegeven. Sterkte met je herstel!
Het-groepje schreef:
23-09-2020 13:28
To, er is werkelijk waar niemamd die vind dat jij met of zonder kind deze date moet laten doorgaan.
ik ben zelf van de spontane acties en je kunt de meest leuke vriendschappen met iemand opbouwen als je eens iets geks doet, maar deze man is in zijn eerste contact al negatief (over je zogenaamde overgewicht) en grensoverschrijdend.
Hij maakt je nu al van alles wijs (normaal om zo te bellen. Normaal om over je lichaam te praten. Normaal om jou en je kind een dag mee te nemen. Normaal om dat geheim te houden)
enje kunt nu echt niet iemand gebruiken die zo over je heen walst.
Je hebt helemaal gelijk hierin. Hoe meer ik van jullie lees, hoe meer ik overtuigd raakte dat dit hele gedoe geen goed idee is. Als iedereen daar zo zeker van is, ga ik ervan uit dat ik naïef geweest ben. Dit verklaart ook het nare gevoel dat ik kreeg van de collega.
Niet gaan hoor TO!
Mocht collega je bellen, dan zou ik niet opnemen maar hem later op de dag er appje sturen waarin staat dat je nog even nagedacht hebt, maar geen behoefte hebt om een dag met hem weg te gaan.

Mocht je zelf behoefte hebben om een keer met wat collega's bij te kletsen, dan zou ik dat vooral doen. Maar het niet regelen via deze man!

Mijn leidinggevende was overigens ook niet blij met mijn ziekmelding en deed vrij vervelend. Heb ik heel erg mee gezeten, hoop dat jij het wel van je af kan zetten. Het is niet jouw schuld dat je ziek bent!
nd04a schreef:
23-09-2020 13:12
Ik heb een best leuk gezicht, maar ik lijk stukken ouder dan 22 en het is toch wel algemeen bekend dat dikkere meiden/vrouwen niet mooi gevonden worden door mannen. Zo bedoel ik het. Zelf ben ik niet super ontevreden over hoe ik eruit zie, maar vanuit zijn oogpunt zal het weinig soeps zijn.
Wat? Stop hier eens mee zeg. De eerste man die tegen mij over overgewicht zou beginnen als ik wat zwaarder zou zijn, zou een serieus giftige blik krijgen, de opmerking dat hij onmiddellijk zijn mond moet houden en moet oprotten en als het telefonisch is, kreeg hij de hoorn erop.

Jeetje zeg, wat een idioten lopen er toch rond.
Life is short. Eat dessert first.
Goed berichtje TO! Goed gedaan!
nd04a schreef:

Beste ******, Nogmaals hartelijk bedankt voor je voorstel om samen een dagje uit te gaan. Ik vind het voorstel erg lief en spontaan. toch moet ik helaas nee zeggen. Ik voel me op dit moment nog niet goed genoeg om een dagje weg te gaan. Ik ben nu bezig met het focussen op mijn herstel. Dit ligt absoluut niet aan jou of je voorstel. Ik hoop binnenkort even langs te komen op het werk en met de collega's bij te praten, dus ik zie je dan misschien wel. Groetjes ****
Lijkt me prima. En niet toegeven als hij gaat drammen hoor!
nd04a schreef:
23-09-2020 13:15
Jullie hebben gelijk, ik vind het ook niet prettig om deze man in mijn buurt en die van mijn kind te hebben.

Mocht ik ja zeggen, zal ik voor die dag zeker oppas regelen.

Ik denk trouwens dat ik nee zeg, iemand gaf een hele leuke tip over bijpraten in de kantine. Mijn probleem is dat ik nee zeggen vreselijk moeilijk vind, en dan echt helemaal dichtsla. Ik ben een "introvert" en kijk vaak eerst de kat uit de boom bij mensen.
Je gaat geen ja zeggen en je hoeft ook niet bij te praten in de kantine. Klaar.
nd04a schreef:
Je hebt helemaal gelijk.

bedankt trouwens voor je lieve posts, deze vielen me al eerder op in dit topic.

Ik wil absoluut niet met hem op pad en ik ben dat ook niet van plan, maar ik vind nee zeggen echt ontzettend moeilijk. Ik heb nu een SMS'je gestuurd naar zijn nummer (ik wil hem niet op WhatsApp):

:hug:

Goed bezig meid! En, ben je nu opgelucht?

Het is niet niks om overvallen te worden door zo’n aanbod, dat kan ik me echt voorstellen. Goed dat je hier op het forum bent komen polsen of jouw alarmbellen terecht waren. Dat betekent dat je je gevoel kunt en mag volgen.

Je bent die man niets verschuldigd. Je bent ziek en je hoeft helemaal geen contact te hebben met collega’s. Ook niet als ze zelf toenadering zoeken.
Je gaat toch niet met je baby met een man mee die je amper kent mag ik hopen!

En een autostoeltje zomaar even kopen voor je kindje.... Klinkt mij een beetje te griezelig!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
doornroosje9 schreef:
23-09-2020 13:34
Je gaat geen ja zeggen en je hoeft ook niet bij te praten in de kantine. Klaar.
Ze moet gewoon lekker ja zeggen als ze dat wil, zelfs als ze zich daar niet prettig bij voelt.

Heb je behandeling TO?
En dat je leidinggevende niet blij met je is vind ik echt beschamend.

Je hebt een baby, bent aangevallen en bent ziek. Probeert alle ballen hoog te houden en dan verontschuldig je je nog dat je overgewicht hebt en vast niet zo aantrekkelijk bent voor anderen. Verontschuldig je je dat je nog niet kan werken en verontschuldig je tegen een creep die je mee wil nemen.

Jij bent het waard hoor TO en ook jij mag er zijn , werken aan je herstel, En hiervoor De tijd nemen.
En meld dit aan je leidinggevende!
Been there, done that, got the T-shirt.
En de volgende keer dat zoiets gebeurt, ga je ook niet overwegen om 'ja' te zeggen omdat anders die persoon mss gekwetst is/zich vervelend voelt/zich afgewezen voelt. Stop met denken hoe anderen zich voelen en kijk hoe JIJ je erbij voelt. Nooit zulke dingen doen voor een ander als jij je er niet goed bij voelt. NOOIT.
stokske schreef:
23-09-2020 13:37
En dat je leidinggevende niet blij met je is vind ik echt beschamend.

Je hebt een baby, bent aangevallen en bent ziek. Probeert alle ballen hoog te houden en dan verontschuldig je je nog dat je overgewicht hebt en vast niet zo aantrekkelijk bent voor anderen. Verontschuldig je je dat je nog niet kan werken en verontschuldig je tegen een creep die je mee wil nemen.

Jij bent het waard hoor TO en ook jij mag er zijn , werken aan je herstel, En hiervoor De tijd nemen.
Dank je.

ik heb idd vaker gehoord dat ik me te snel schuldig voel en slecht ben in het stellen van grenzen. Hiervoor heb ik ook therapie gehad, maar na de reacties hier heb ik het idee dat het geen slecht idee zou zijn om hiervoor opnieuw in behandeling te gaan.

Momenteel heb ik therapie voor de hele toestand wat er is gebeurd, maar daarna wil ik dit ook wel oppakken. Want echt veel geholpen heeft het blijkbaar niet.
nd04a schreef:
23-09-2020 13:12
Ik heb een best leuk gezicht, maar ik lijk stukken ouder dan 22 en het is toch wel algemeen bekend dat dikkere meiden/vrouwen niet mooi gevonden worden door mannen. Zo bedoel ik het. Zelf ben ik niet super ontevreden over hoe ik eruit zie, maar vanuit zijn oogpunt zal het weinig soeps zijn.
Precies. Wat een paniek om niets zeg.
Apatura schreef:
23-09-2020 13:37
En meld dit aan je leidinggevende!
Dat durf ik eerlijk gezegd niet goed, en ik zie ook niet echt wat zij ermee te maken heeft.

De bedoeling is dat ik straks weer ga opbouwen met werken. Ik werk niet met hem in het team (andere afdeling op dezelfde verdieping) dus op zich is dat niet erg, maar ik kom hem wel gewoon regelmatig tegen natuurlijk. Als hij het wel goed bedoeld heeft (kleine kans) zal hij me dat zeker niet in dank afnemen.
nd04a schreef:
23-09-2020 13:32
Je hebt helemaal gelijk hierin. Hoe meer ik van jullie lees, hoe meer ik overtuigd raakte dat dit hele gedoe geen goed idee is. Als iedereen daar zo zeker van is, ga ik ervan uit dat ik naïef geweest ben. Dit verklaart ook het nare gevoel dat ik kreeg van de collega.
Mijn advies is ook : niet gaan, die man is ergens op uit. Dus goed dat je het hebt afgekapt. Ik vind je inderdaad een beetje naïef maar je bent nog erg jong, je leert de alarmbellen nog wel beter herkennen.
En niet op eventuele vervolgberichtjes ingaan !
nd04a schreef:
23-09-2020 13:39
Dank je.

ik heb idd vaker gehoord dat ik me te snel schuldig voel en slecht ben in het stellen van grenzen. Hiervoor heb ik ook therapie gehad, maar na de reacties hier heb ik het idee dat het geen slecht idee zou zijn om hiervoor opnieuw in behandeling te gaan.

Momenteel heb ik therapie voor de hele toestand wat er is gebeurd, maar daarna wil ik dit ook wel oppakken. Want echt veel geholpen heeft het blijkbaar niet.
Het is niet gek dat je in een lastige periode terugvalt in oude patronen. Die zijn hardnekkig. Het maakt jou (of de therapie die je hebt gehad) geen mislukking. Het leven is vallen en opstaan.

Je bent je nu in ieder geval bewust hiervan. Dat maakt dat je er actief wat mee kunt doen!

Misschien is het een idee om dit voorval eens met je huidige therapeut te bespreken?
doornroosje9 schreef:
23-09-2020 13:38
En de volgende keer dat zoiets gebeurt, ga je ook niet overwegen om 'ja' te zeggen omdat anders die persoon mss gekwetst is/zich vervelend voelt/zich afgewezen voelt. Stop met denken hoe anderen zich voelen en kijk hoe JIJ je erbij voelt. Nooit zulke dingen doen voor een ander als jij je er niet goed bij voelt. NOOIT.
Ja!!!
nd04a schreef:
23-09-2020 13:40
Dat durf ik eerlijk gezegd niet goed, en ik zie ook niet echt wat zij ermee te maken heeft.

De bedoeling is dat ik straks weer ga opbouwen met werken. Ik werk niet met hem in het team (andere afdeling op dezelfde verdieping) dus op zich is dat niet erg, maar ik kom hem wel gewoon regelmatig tegen natuurlijk. Als hij het wel goed bedoeld heeft (kleine kans) zal hij me dat zeker niet in dank afnemen.
Dan is dat maar zo. Het gaat om jouw gezondheid en jouw herstel, niet om wat collega nummer 63 denkt.
HoleyMalonely schreef:
23-09-2020 13:35
:hug:

Goed bezig meid! En, ben je nu opgelucht?

Het is niet niks om overvallen te worden door zo’n aanbod, dat kan ik me echt voorstellen. Goed dat je hier op het forum bent komen polsen of jouw alarmbellen terecht waren. Dat betekent dat je je gevoel kunt en mag volgen.

Je bent die man niets verschuldigd. Je bent ziek en je hoeft helemaal geen contact te hebben met collega’s. Ook niet als ze zelf toenadering zoeken.
Ontzettend opgelucht, al heeft hij wel laten weten intussen dat hij er niet heel blij mee is. Hij bedoelde het goed, en hij heeft de indruk dat ik er wat achter heb gezocht. Hij wilde even de lucht klaren schreef hij, en laten weten dat hij niets bedoeld had. Ook vindt hij het jammer dat ik blijkbaar zo slecht van vertrouwen ben.

Ik heb zijn nummer geblokkeerd op WhatsApp (daar heb ik hem niet op, maar als je hem als contact opslaat kun je dat wel openen) en geblokkeerd voor bellen. Ik hoop dat ook SMS'jes geblokkeerd zijn zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven