Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

23-09-2020 12:29 488 berichten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.

Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.

Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.

Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.

ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
Maris_90 schreef:
23-09-2020 14:44
Voor sommige mannen is een gat een gat hoor. Boeit niet wie er aan vast zit.
En denk je echt dat hij geen seks met je wil hebben met een baby in de buurt??
Ik zou hier echt redelijk paranoïde van worden maar goed.
Want geen man vindt vollere vrouwen mooi?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
23-09-2020 14:38
Nou, ik heb dat zelden en in dit geval toch echt. En dat wordt versterkt door zijn reactie op haar sms.
+1
Braose schreef:
23-09-2020 14:41
Omdat alle mannen klootzakken zijn die kwade bedoelingen hebben. Duh.
Dat zijn jouw woorden. Dat heb ik in ieder geval nergens gelezen, dus nu niet net gaan doen alsof dat het geval is hier.
doornroosje9 schreef:
23-09-2020 14:38
Nou, ik heb dat zelden en in dit geval toch echt. En dat wordt versterkt door zijn reactie op haar sms.

Waar is dat op gebaseerd dan? Alleen op een verzoek om iemand een dagje mee uit te nemen. Zou je dit ook zeggen als TO 84 was? Die reactie op die sms is raar, maar versterkt in niets de slechte bedoelingen, dan doe je juist vriendelijk om te zorgen dat er verder geen problemen ontstaan en er geen berichten van jou zwart op wit staan die je slechte bedoelingen onderstrepen .

Maar iedereen buitelt over elkaar heen om te melden dat dit gedrag wel perse slecht moet zijn.

Misschien kun je je collega's maar beter ziek thuis laten zitten en het contact aan het bedrijf over laten. Kunnen jullie later met z'n alle zeggen dat het schandalig is dat de collega's niks hebben laten horen.

Zo is er altijd wel wat en maar zeer zelden iets goeds als je het mag geloven wat je hier leest.
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 23-09-2020 14:48
0.10% gewijzigd
Maris_90 schreef:
Voor sommige mannen is een gat een gat hoor. Boeit niet wie er aan vast zit.
En denk je echt dat hij geen seks met je wil hebben met een baby in de buurt??
Ik zou hier echt redelijk paranoïde van worden maar goed.
Ja, en? Wij kunnen helemaal niet weten of hij in die categorie valt.
Braose schreef:
23-09-2020 14:41
Omdat alle mannen klootzakken zijn die kwade bedoelingen hebben. Duh.
Iedereen die een beetje redelijk is weet dat maar een klein percentage van de mannen engerds zijn met bijbedoelingen. Mijn vader bijvoorbeeld zou nóóit een meisje of vrouw op een ongepaste manier benaderen of aanraken. Hij is zich bewust van zijn positie als man en is altijd respectvol naar vrouwen toe. En tóch zou mijn vader nóóit zo'n voorstel doen. Al heb je geen enkel greintje kwaad in je zitten, wat deze man doet is ongepast.

Stel, zijn bedoeling is zuiver, dan stelt hij voor om samen met een groepje collega's op pad te gaan. Hij zou moeten weten dat hij ook de schijn van bijbedoelingen moet vermijden. En dat doet hij niet.

Ik vind dat je ook de collega mag aanspreken die zonder jouw toestemming jouw nummer heeft doorgegeven.

Laat je niet gek maken to. Of hij al dan niet zuiver is, zijn aanpak is verre van gepast. Sluit het af en focus je op jezelf.
Het-groepje schreef:
23-09-2020 13:29
Heel goed berichtje!
Integendeel. TO komt dankbaar over, zegt dat het voorstel goedbedoeld is (dat weet ze niet), moet "helaas" afzeggen, gebruikt smoesjes, komt verontschuldigend over, etc. Wat een slap gedoe zeg. Ze had moeten zeggen "Bert, ik vind dit eerlijk gezegd om diverse redenen een heel vreemd voorstel, ik voel me er zeer ongemakkelijk bij en voor alle duidelijkheid: ik heb geen behoefte aan enige vorm van privécontact met jou."
Luci_Morgenster schreef:
TO is ziek thuis na een aanval van haar ex.

Vreemde vent gaat haar bellen, begint over haar gewicht, wil haar per se mee hebben en als ze dan vriendelijk bedankt, gooit hij het op dat ze hem niet vertrouwd.

Of het een klootzak is met slechte bedoelingen weet ik niet, maar het raar en vervelend. En de reactie na het bedanken voor aanbod is ook gewoon bijzonder.

En ze heeft wel wat anders aan haar hoofd.

Als je jouw verhaal leest krijg je een hele andere indruk van wat er aan de hand is. Collega wist niet waarom TO thuis zit. Misschien had hij zich wat meer terughoudend opgesteld als hij wist wat er voorgevallen was. De man is bovendien geliefd binnen het bedrijf, dat zal niet zijn omdat hij een lul is.
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 23-09-2020 14:54
0.19% gewijzigd
In_Tenebris schreef:
23-09-2020 14:47
Waar is dat op gebaseerd dan? Alleen op een verzoek om iemand een dagje mee uit te nemen. Zou je dit ook zeggen als TO 84 was? Die reactie op die sms is raar, maar versterkt in niets de slechte bedoelingen, dan doe je juist vriendelijk om te zorgen dat er verder geen problemen ontstaan en er geen berichten van jou zwart op wit staan die je slechte bedoelingen onderstrepen .

Maar iedereen buitelt over elkaar heen om te melden dat dit gedrag wel perse slecht moet zijn.

Misschien kun je je collega's maar beter ziek thuis laten zitten en het contact aan het bedrijf over laten. Kunnen jullie later met z'n alle zeggen dat het schandalig is dat de collega's niks hebben laten horen.

Zo is er altijd wel wat en maar zeer zelden iets goeds als je het mag geloven wat je hier leest.
nouja, je kunt natuurlijk ook contact opnemen zonder
-een telefoonnummer te hosselen via een andere collega
-over iemands overgewicht te beginnen
-voorstellen om een hele dag(!) iets te gaan doen
-voorstellen om 110 km naar het strand te gaan rijden (en weer terug)
-zeggen een autostoeltje te kopen zodat baby mee kan
-verzoeken om dit aanbod geheim te houden voor collega's
-iemand gaslighten die gewoon vriendelijk bedankt voor het aanbod

zo kun je bijvoorbeeld een kaartje sturen, gewoon bellen om te vragen hoe het gaat en weer ophangen, vragen of iemand iets nodig heeft, voorstellen om een kopje koffie te drinken bij de hema. En als iemand aangeeft dat dat niet gaat omdat ze moet richten op herstel kun je dan zeggen: ja dat begrijp ik, heel veel sterkte daar mee. Hopelijk voel je je snel weer beter.
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 23-09-2020 14:55
1.73% gewijzigd
Knuddestudder schreef:
23-09-2020 14:51
Ze had moeten zeggen "Bert, ik vind dit eerlijk gezegd om diverse redenen een heel vreemd voorstel, ik voel me er zeer ongemakkelijk bij en voor alle duidelijkheid: ik heb geen behoefte aan enige vorm van privécontact met jou."
Dit is gewoon dé perfecte reactie.
Pinda-Kaas schreef:
23-09-2020 14:53
nouja, je kunt natuurlijk ook contact opnemen zonder
-een telefoonnummer te hosselen via een andere collega
-over iemands overgewicht te beginnen
-voorstellen om een hele dag(!) iets te gaan doen
-voorstellen om 110 km naar het strand te gaan rijden (en weer terug)
-zeggen een autostoeltje te kopen zodat baby mee kan
-iemand gaslighten die gewoon vriendelijk bedankt voor het aanbod

zo kun je bijvoorbeeld een kaartje sturen, gewoon bellen om te vragen hoe het gaat en weer ophangen, vragen of iemand iets nodig heeft, voorstellen om een kopje koffie te drinken bij de hema. En als iemand aangeeft dat dat niet gaat omdat ze moet richten op herstel kun je dan zeggen: ja dat begrijp ik, heel veel sterkte daar mee. Hopelijk voel je je snel weer beter.
Yup.

En TO hoeft er verder ook geen seconde meer over na te denken.

Niet reageren.
Je hebt vriendelijke bedankt en klaar.
In_Tenebris schreef:
23-09-2020 14:47

Nee, TO heeft geen persoonlijk contact met haar collega. Hij vraagt haar nummer aan een collega, belt haar op, begint over haar gewicht en of dat de reden is dat ze thuis zit. Hij koopt speciaal een kinderzitje om hen 110km enkele reis mee te nemen en thuis te komen ophalen en dringt er op aan om niets aan de collega's te vertellen. Vooral die opmerking over haar gewicht en het niets mogen vertellen aan collega's is vreemd. De rest zou nog goed bedoeld kunnen zijn.

En ik ben echt van het 'mannen en vrouwen zijn hetzelfde' en vind absoluut niet dat alle mannen hun piemel achterna lopen, alle mannen slecht zijn of meer van die onzin, maar hier zou ik niet in meegaan.
Life is short. Eat dessert first.
In_Tenebris schreef:
Als je jouw verhaal leest krijg je een hele andere indruk van wat er aan de hand is. Collega wist niet waarom TO thuis zit. Misschien had hij zich wat meer terughoudend opgesteld als hij wist wat er voorgevallen was. De man is bovendien geliefd binnen het bedrijf, dat zal niet zijn omdat hij een lul is.
al zat ze thuis met een gebroken been, dan is het nog raar

en je weet dat er zat mensen zijn die zich heel anders kunnen voordoen dan ze zijn he? En zich enorm geliefd kunnen maken maar ondertussen thuis hun partner door de kamer slaan (ik noem maar een voorbeeld). En als het uitkomt had niemand dat verwacht want jeetje het was zo'n aardige vent.
In_Tenebris schreef:
De man is bovendien geliefd binnen het bedrijf, dat zal niet zijn omdat hij een lul is.
Deze uitspraak (of moet ik schrijven; bewering) klopt van geen kant. Juist psychopaten zijn vaak erg geliefd, omdat ze weten hoe ze anderen moeten manipuleren.

En nee, ik zeg niet dat deze man een psygopaat is. Het is slechts een voorbeeld.
Knuddestudder schreef:
Integendeel. TO komt dankbaar over, zegt dat het voorstel goedbedoeld is (dat weet ze niet), moet "helaas" afzeggen, gebruikt smoesjes, komt verontschuldigend over, etc. Wat een slap gedoe zeg. Ze had moeten zeggen "Bert, ik vind dit eerlijk gezegd om diverse redenen een heel vreemd voorstel, ik voel me er zeer ongemakkelijk bij en voor alle duidelijkheid: ik heb geen behoefte aan enige vorm van privécontact met jou."
Ja!
Al is het de leukste vent ever. To hoeft niets met hem. Ze heeft er geen zin en krijgt er rare vibes bij. Is toch genoeg om niet te willen. Wat een raar gedram over die vent verder.

Hij doet nog steeds vreemd, zegt vreemde dingen en op een vriendelijk bedankt maar nee, reageert hij ook gewoon niet leuk.
Luci_Morgenster schreef:
23-09-2020 15:01
Al is het de leukste vent ever. To hoeft niets met hem. Ze heeft er geen zin en krijgt er rare vibes bij. Is toch genoeg om niet te willen. Wat een raar gedram over die vent verder.

Hij doet nog steeds vreemd, zegt vreemde dingen en op een vriendelijk bedankt maar nee, reageert hij ook gewoon niet leuk.
zijn masculine fragility is belangrijker dan de grenzen van TO
doornroosje9 schreef:
23-09-2020 14:56
Nee, TO heeft geen persoonlijk contact met haar collega. Hij vraagt haar nummer aan een collega, belt haar op, begint over haar gewicht en of dat de reden is dat ze thuis zit. Hij koopt speciaal een kinderzitje om hen 110km enkele reis mee te nemen en thuis te komen ophalen en dringt er op aan om niets aan de collega's te vertellen. Vooral die opmerking over haar gewicht en het niets mogen vertellen aan collega's is vreemd. De rest zou nog goed bedoeld kunnen zijn.

En ik ben echt van het 'mannen en vrouwen zijn hetzelfde' en vind absoluut niet dat alle mannen hun piemel achterna lopen, alle mannen slecht zijn of meer van die onzin, maar hier zou ik niet in meegaan.

Ik blijf toch van mening dat je erg achterdochtig bent.

Op zich is het niet gek dat hij haar nummer vraagt vind ik. Alleen als ik een nummer geef aan iemand dan vraag ik eerst aan die persoon of het goed is om het nummer het geven aan X. Kan gewoon interesse zijn in haar toestand.

Over iemand zijn gewicht beginnen doe je niet. Tenzij iemand vaker klachten heeft die te relateren zijn aan overgewicht of iemand het daar zelf regelmatig over heeft. Dat weten we niet.

Dat kinderzitje bood hij aan om te kopen. Dat hoeft voor hem geen grote uitgave te zijn. Misschien doet hij een ander er na afloop een plezier mee of geeft hij hem aan TO. Zou mij ook niet heel veel uitmaken. Weet niet of ze bij de kringloop te halen zijn. Dat het niet aan de grote klok hoeft ivm roddels die vervelend kunnen zijn begrijp ik ook. Kijk de reacties hier. Het zal je gebeuren als je het verder goed bedoelt.
Je waait inderdaad wel een beetje met alle winden mee hier hoor TO.

Zoals ik al schreef in mijn eerste berichtje hier, kon hij in de eerste instantie best aardige bedoelingen hebben. Alleen jij hebt geen behoefte aan een dagje weg. Dus heb je zijn aanbod afgeslagen.

Zijn reactie op jouw (uiterst vriendelijke en het bij jezelf houdende) berichtje zegt mijn inziens dat hij behoorlijk op zijn pik is getrapt. Waarmee ik ook zou zeggen dat zijn intenties ook naar de negatieve kant neigen.

Je gaat een collega die een enkel vriendelijk aangeboden aanbod afwijst toch niet op de manier benaderen als hij dat deed in dat laatste berichtje?

Dan ben je wat mij betreft een stuk minder leuk dan je je wellicht voordoet. Aardig totdat iemand niet doet wat jij wil dus.

Je moest niks van hem hebben TO. En nu opeens heb je je door ons laten meeslepen en loop je misschien een leuk contact mis?

Ik zeg niet dat je niet mag vinden wat je vindt en voelen wat je voelt, maar ik zou je wel aanraden om je eigen grenzen beter te leren (her)kennen en je gunnen om meer achter je eigen gevoel te durven staan.
Het is niet nu of nooit ofzo. Als hij leuk blijkt heeft ze alle tijd van de wereld nog om hem te leren kennen.
Maar ik zou er nú vér weg van blijven.
Ik heb wel al jouw berichten gelezen TO, niet alle reacties.
Je hebt hem inmiddels geSMSt en ik begrijp dat er nu een discussie loopt over of hij het goed bedoeld had of niet.

1) hij vraagt naar jouw gewicht, komt met voorbeelden van anderen dat gewicht een rol kan spelen en probeert jou zijn zienswijze op te dringen? Hoezo, waarom? Rode vlag wat mij betreft.
2) Je wijst zijn voorstel af en hij komt wéér terug met 'jammer dat je het zo opvatte bla bla'. Weer een rode vlag. Hij probeert jou emotioneel uit je evenwicht te brengen.

Deze man had om te beginnen al helemaal geen relatie of contact met jou en komt uit het niets met een aanbod. Brengt jou uit je evenwicht, weet al van jouw paniekklachten en zet vól door. Door kinderzitje en vervoer aan te bieden.

Ik vind jou schokkend naïef.
En ben heel blij dat je zijn idee al van de hand hebt gewezen.

Nummer blokkeren hoeft niet, maar echt, ga niet in zee met deze gast.
Knuddestudder schreef:
Toen was het berichtje terug er nog niet en had het net zo goed een wat te opdringerig maar leuk bedoeld voorstel kunnen zijn. Maar die reactie terug, het is toch niet normaal om he zieke collega een rotgevoel te bezorgen omdat ze niet een hele middag met je op pad wil?
Goed gehandeld hoor TO. Mocht je nog iets willen zeggen, deel dan mede aan je collega dat het belangrijk is dat jij je richt op je herstelproces en dat je dat zelf wil doen.
Ik zou ook echt geen app-contact met deze collega aanhouden, alles wat goedbedoeld klinkt heeft vaak een achterliggende reden. Dat is geen achterdocht maar zo werkt het wel gewoon. Die reden gaf hij al aan denk ik: hij mist jou zei hij, terwijl jullie elkaar nooit spreken, hij heeft dus waarschijnlijk gewoon een oogje op je. En ik vind hem ook niet zo leuk klinken. Jij bent kwetsbaar in het kwadraat.
anoniem_388036 wijzigde dit bericht op 23-09-2020 15:15
5.68% gewijzigd
In_Tenebris schreef:
23-09-2020 15:07
Ik blijf toch van mening dat je erg achterdochtig bent.

Op zich is het niet gek dat hij haar nummer vraagt vind ik. Alleen als ik een nummer geef aan iemand dan vraag ik eerst aan die persoon of het goed is om het nummer het geven aan X. Kan gewoon interesse zijn in haar toestand.

Over iemand zijn gewicht beginnen doe je niet. Tenzij iemand vaker klachten heeft die te relateren zijn aan overgewicht of iemand het daar zelf regelmatig over heeft. Dat weten we niet.

Dat kinderzitje bood hij aan om te kopen. Dat hoeft voor hem geen grote uitgave te zijn. Misschien doet hij een ander er na afloop een plezier mee of geeft hij hem aan TO. Zou mij ook niet heel veel uitmaken. Weet niet of ze bij de kringloop te halen zijn. Dat het niet aan de grote klok hoeft ivm roddels die vervelend kunnen zijn begrijp ik ook. Kijk de reacties hier. Het zal je gebeuren als je het verder goed bedoelt.

Je vergeet dat ze het contact geheim moest houden...?
Dat vind jij normaal?
Hij heeft intussen gevraagd of ik het leuk vind dat hij op de koffie komt binnenkort, samen met mijn vrouwelijke collega. Omdat dat toch misschien wat vertrouwder is voor mij. Dat vind ik prima, heb ik geantwoord. Gezellig.

Een uurtje koffiedrinken is sowieso meer haalbaar voor mij, en ik vind het superleuk om die vrouwelijke collega ook weer even te zien aangezien ik van haar niks meer had gehoord :(

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en de vele lieve reacties. Ik heb niet op iedereen persoonlijk kunnen reageren, maar ik waardeer het echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven