Vreselijke schoonouders..

27-04-2022 18:39 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
In verband met herkenbaarheid treed ik niet teveel in detail en houd ik het verhaal een beetje beknopt en vaag, maar ik weet even niet meer wat te doen.

Mijn schoonouders inclusief de rest van de familie zijn verschrikkelijke mensen. Er is veel gebeurd waar ik niet over in detail kan treden, maar dat er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen is wel duidelijk. Liegen, bedriegen en schijnheilig gedrag is daar allemaal hartstikke normaal. Mijn vriend heeft echter oogkleppen op en blijft het opnemen voor zijn ouders, wat ik aan de ene kant ook begrijp. Het blijven toch zijn ouders. Ik hoef echter niets meer met deze mensen en de rest van het gezin te weten. Het kost mij enorm veel energie om de lieve vrede te bewaren om discussie met mijn vriend te voorkomen. Ik heb meermaals een gesprek met hem hierover gevoerd, dit lijkt alleen niet echt zo te helpen. "Ik snap jou wel, MAAR"... en daarmee is de kous af. Ik zit nu in tweestrijd wat ik moet doen. Ik wil mijn vriend absoluut niet kwijt, maar de situatie met zijn familie begint mij op te breken. Ik weet niet meer hoe ik ermee moet omgaan. Het liefst verbreek ik al het contact met ze. Wat mijn vriend doet moet hij uiteraard lekker zelf weten, maar hij neemt het in dit geval ook niet echt voor mij op. Soms voel ik me totaal niet gehoord in deze situatie. Ik wil mijn vriend vertellen dat ik niks meer met ze te maken wil hebben, maar ik weet nu al dat dit voor de grootste bonje gaat zorgen. Hoe pak ik dit slim aan? Mijn hoofd is zo onderhand een enorme puinhoop geworden door de rotzooi binnen de schoonfamilie en ik ben het spuugzat..
S-Groot schreef:
27-04-2022 19:05
Tuurlijk neem ik dat aan. Maar de relatie willen verbreken maar het niet doen omdat je dat niet eerlijk tegenover je vriend vindt is best kul. Zeker als diezelfde vriend je in de kou laat staan en de grootste bonje maakt als TO haar grenzen trekt.
Ik zie het niet als in de kou laten staan.
Ik herken het probleem een beetje, en ik ben inmiddels meer dan twintig jaar met mijn man samen (ja, we zijn ook ouders geworden). Man komt uit een familie met een eigenaardige dynamiek. Moeilijke familie voor mij om tussen te komen. Ook best wel wat gebeurd. En het heeft even geduurd, maar inzien dat mijn man een product van zijn opvoeding is, en niet gewend was om de dynamiek te doorbreken, heeft veel verschil gemaakt. Heeft me geduldiger gemaakt en inzicht gegeven. Ik trok het me niet meteen persoonlijk aan als hij het erg moeilijk vond om zijn moeder tegen te spreken als ze iets lelijks zei. Maar met de jaren is het gegroeid. Je weet wel, persoonlijke ontwikkeling, voortschrijdend inzicht en volwassen worden. Dat plus vertrouwen en geduld binnen de relatie.
Zeker aan te raden. Je koopt er meer voor dan gewoon opgeven of roepen dat hij je in de kou laat staan.
Rosebloom schreef:
27-04-2022 18:53
Ik hoop dat het ooit verbeterd, al heb ik daar een hard hoofd in. Ik denk dat het rustiger word als hij uit huis is en daar zijn we ook mee bezig. Hij snapt mij wel, maar komt standaard met het argument: "Het zijn toch mijn ouders, het is toch mijn gezin, we zijn bloedverwanten".. doodvermoeiend. Ik weet het gewoon niet meer.
Dat is natuurlijk ook zo. Ik ben het eens met Juf Joke, laat het bij hem liggen. En hou voor jezelf wat afstand.
Rosebloom schreef:
27-04-2022 18:53
I maar komt standaard met het argument: "Het zijn toch mijn ouders, het is toch mijn gezin, we zijn bloedverwanten".. doodvermoeiend. Ik weet het gewoon niet meer.
het zijn zijn ouders.
wat wil je nou precies. Dat hij het contact verbreekt. Dat hij alles vindt wat jij vindt?

laat hem contact houden en jij niet
prima toch ?

je komt drammerig op mij over.
Iedereen is gek en jij bent fantastisch?

Die ouders hebben hem op de wereld gezet en opgevoed. Blijkbaar hebben ze daar toch iets goed gedaan, want je vindt het een leuke vent.

Mijn tip: mooi zitten, dom kijken en overal van ophoren.
...
Ik vind het wel knap dat je uit een hele familie die niet deugt er toch nog 1 uitpikt die wel leuk is (of lijkt) maar dat idee heb ik vaker bij dit soort topics
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Stiekem aan het wachten op de post waarin je zegt dat jullie achterin de 30 zijn :shame:

Maar serieus dit klinkt wel als een project en een hoop werk. Ik spreek uit ervaring. Dat deze mannen veranderen terwijl ze een relatie met je hebben is een illusie gebleken. Je wordt gewoon hun nieuwe moeder :bye:
ankalida schreef:
27-04-2022 19:31

Die ouders hebben hem op de wereld gezet en opgevoed. Blijkbaar hebben ze daar toch iets goed gedaan, want je vindt het een leuke vent.
Ontzettende dooddoener dit altijd.
Ja hoor, het is prima mogelijk om verliefd te worden op een leuke vent, en dat het toch niet klikt binnen de familie. Dat bestaat gewoon. Dat zij hem een leuke vent vindt, maakt nog helemaal niet dat ze dús zijn familie dan ook leuk moet vinden, want zij hebben hem tenslotte grootgebracht.
Onzin.
cafe-lungo schreef:
27-04-2022 19:26
het zijn zijn ouders.
wat wil je nou precies. Dat hij het contact verbreekt. Dat hij alles vindt wat jij vindt?

laat hem contact houden en jij niet
prima toch ?

je komt drammerig op mij over.
Als je even goed leest vindt hij wel hetzelfde als ik. Ik concludeer wat ik daar zie gebeuren, dat weet hij zelf natuurlijk als geen ander. Alleen durft hij niks te zeggen en pikt het allemaal maar. NERGENS heb ik gezegd dat ik wil dat hij het contract verbreekt. Dat wil ik niet voor hem. Prima dat jij mij drammerig vindt. Het is dat ik niet in detail kan treden, ik denk dat ik dan een stuk minder als drammerig weg word gezet. ;)
Jufjoke schreef:
27-04-2022 19:57
Ja hoor, het is prima mogelijk om verliefd te worden op een leuke vent, en dat het toch niet klikt binnen de familie. Dat bestaat gewoon. Dat zij hem een leuke vent vindt, maakt nog helemaal niet dat ze dús zijn familie dan ook leuk moet vinden, want zij hebben hem tenslotte grootgebracht.
Onzin.
Dit dus.
Zolang hij thuis woont zit hij (1) in 20 jaar oude patronen, waarvoor hij (2) nooit een alternatief heeft gezien, én (3) hij zit in een afhankelijke relatie tot zijn ouders.

Afstand nemen, en hij moet het huis uit. Alleen dan kan hij zelfstandig nadenken.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
27-04-2022 20:00
Zolang hij thuis woont zit hij (1) in 20 jaar oude patronen, waarvoor hij (2) nooit een alternatief heeft gezien, én (3) hij zit in een afhankelijke relatie tot zijn ouders.

Afstand nemen, en hij moet het huis uit. Alleen dan kan hij zelfstandig nadenken.

En dan nog steeds blijven het zijn ouders, waar hij altijd anders naar zal kijken dan jij. Accepteren en respecteren, andere smaken zijn er niet voor jou.
Hoe lang zijn jullie al samen?
Rosebloom schreef:
27-04-2022 19:59
Dit dus.
Tja dat kan je nog niet zeggen. Ik had ook een partner die erg afgaf op zijn familie, maar er uiteindelijk ook gewoon op leek en dan niet qua positieve aspecten.
Je weet dat dit stel schoonouders straks de oma en opa van je kind(eren) worden?

En ik zie het niet te gauw gebeuren dat je vriend zegt "vergeet het, we skippen oma en opa definitief".

Je kan hem misschien wel een beetje bij-vijlen, maar helemaal veranderen gaat toch écht niet lukken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou in elk geval niet meer meegaan. Als hij niet bereid is je hiertegen te beschermen dan is dat zijn keus, maar jij hoeft je er dan verder niet aan bloot te stellen. Eerlijk gezegd zou ik er niet zoveel begrip voor hebben dat hij het gewoon maar laat gebeuren. 'Het zijn toch zijn ouders' betekent niet dat hij nooit tegen ze in kan gaan. Als zijn loyaliteit volledig bij hen ligt en hij jou maar laat spartelen, is hij misschien zelf ook gewoon niet zo'n leuke man.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
[/list]
Jufjoke schreef:
Onzin.
Eens trouwens, dat vind ik ook altijd zo'n ontzettende kulopmerking.
Lastig zeg! Vooral proberen om er boven te blijven staan en onafhankelijk te worden van zijn ouders. Geen 'dealtjes' zoals spullen lenen of hun hulp bij klussen vragen. Deze dingen zorgen er voor dat zij nog invloed hebben. Zolang hij daar nog woont hebben zij nog veel over hem te zeggen. Vooral indirect bijv. In mee eten, wasmachine gebruiken enz.
Ik denk dat de dynamiek heel erg kan veranderen als hij uit huis gaat. Nu is hij er altijd en hoeven de ouders geen moeite te doen om het leuk te hebben. Als hij weg gaat en ze beseffen dat hun gedrag ook invloed heeft op de frequentie dat hij langs komt verwacht ik dat ze zich wel gaan aanpassen.
Jufjoke schreef:
Onzin.
Ze hoeft ze niet leuk te vinden, alleen maar te respecteren. Ze wil nu dat de hele familie veranderd. En hoe vervelend ze ook zijn, dat gaat echt niet gebeuren.
...
ankalida schreef:
27-04-2022 20:32
Ze hoeft ze niet leuk te vinden, alleen maar te respecteren. Ze wil nu dat de hele familie veranderd. En hoe vervelend ze ook zijn, dat gaat echt niet gebeuren.
Wat als ze zich ronduit vervelend gedragen richting haar? Moet ze dat dan ook maar respecteren? Want dat is wat ik opmaak uit dit verhaal.
Rosebloom schreef:
27-04-2022 19:08
Pffff.. nee, natuurlijk niet. Laat ik het dan uitgebreider verwoorden: hij wil zelf OOK veranderen. Meer van zich afbijten en voor zichzelf opkomen. Hij heeft mij om hulp gevraagd zodat hij meer durft te praten over wat er in hem omgaat, prima. Ik help met alle liefde. Ik wil hem helpen om te veranderen voor ZICHZELF zodat hij beter in zijn vel zit. Ja, zeker een project!

Fijn dat hij je hulp vraagt. Mijn tip: Wat je verder ook aanbiedt, laat hem zelf nadenken en ervaren! Hoe meer jij lelijk doet over zijn familie, hoe meer hij gaat verdedigen. En hoe moeilijker het dan weer is voor je vriend om zijn eigen conclusies te trekken. Ik denk dat je hem het beste 'vrij' kunt laten in zijn gedachten, gevoelens en emoties m.b.t. zijn familie. Er niet naar vragen, niet mee bemoeien, hem zelf zijn weg laten vinden.

Als hij zélf dingen inziet, zonder inmenging van jou, zijn dat stevigere besluiten dan wanneer het door jou gestuurd wordt.

Volg je een beetje wat ik zeg?
Sherlock schreef:
27-04-2022 20:40
Fijn dat hij je hulp vraagt. Mijn tip: Wat je verder ook aanbiedt, laat hem zelf nadenken en ervaren! Hoe meer jij lelijk doet over zijn familie, hoe meer hij gaat verdedigen. En hoe moeilijker het dan weer is voor je vriend om zijn eigen conclusies te trekken. Ik denk dat je hem het beste 'vrij' kunt laten in zijn gedachten, gevoelens en emoties m.b.t. zijn familie. Er niet naar vragen, niet mee bemoeien, hem zelf zijn weg laten vinden.

Als hij zélf dingen inziet, zonder inmenging van jou, zijn dat stevigere besluiten dan wanneer het door jou gestuurd wordt.

Volg je een beetje wat ik zeg?
Ik snap je helemaal. Ik heb zojuist de afspraak gemaakt met hem dat ik voorlopig niets meer over thuis wil horen. Misschien ontwijkend gedrag van mij, maar wel beter voor de gemoedstoestand van ons beiden.
Hij woont nog thuis dus? Dan zie ik wel hoop voor de toekomst, als er letterlijk en figuurlijk meer afstand tussen hem en zijn familie komt.

Je zegt dat hij jou om hulp heeft gevraagd bij het versterken van zijn zelfvertrouwen en emoties uiten. Ik zou hem aanraden daar eens met een therapeut over te praten. Dan kan jij je beperken tot de rol van vriendin: houden van, steunen, etc maar geen coach of hulpverlener. Ten eerste omdat een professional dit soort problematiek met verstand van zaken kan benaderen, en diegene neutraal is tov zijn familie. Ten tweede om de relatie tussen jullie niet scheef te laten groeien.

In de tussentijd: kun je zelf afstand nemen van zijn familie? Sinpelweg niet komen opdraven, hem zelf layen gaan? 'Broer is volgende week jarig en er is een barbecue.' 'Ok veel plezier, ik ga die dag mijn haar wassen'.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Susan schreef:
27-04-2022 20:34
Wat als ze zich ronduit vervelend gedragen richting haar? Moet ze dat dan ook maar respecteren? Want dat is wat ik opmaak uit dit verhaal.
Er zijn dingen gebeurd die een ieder niet zou respecteren. Het is voorval na voorval en de laatste streek was de druppel. Het respect wat ik nog had is verdwenen en gelukkig snapt vriend dit ook helemaal.
ankalida schreef:
27-04-2022 20:32
Ze wil helemaal niet dat de hele familie verandert. Dat zegt ze nergens. Ze zegt dat ze in tweestrijd zit en daar wil ze tips over.
Susan schreef:
27-04-2022 20:34
Ik ben er niet bij. Mijn beeld is misschien ook wat gekleurd. Op het gezin waar mijn vader uitkomt is best wat aan te merken, maar de vrouw van zijn jongste broer is vanaf het begin enorm aanwezig en bepalend. Veel commentaar, ruzie en gedoe. Waar de rest van dat gezin de schouders ophaalde over de rare nukken van mijn oma, moest zijn schoonzus dus altijd de strijd aangaan. Het heeft niets veranderd of opgelost.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven