Vreselijke schoonouders..

27-04-2022 18:39 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
In verband met herkenbaarheid treed ik niet teveel in detail en houd ik het verhaal een beetje beknopt en vaag, maar ik weet even niet meer wat te doen.

Mijn schoonouders inclusief de rest van de familie zijn verschrikkelijke mensen. Er is veel gebeurd waar ik niet over in detail kan treden, maar dat er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen is wel duidelijk. Liegen, bedriegen en schijnheilig gedrag is daar allemaal hartstikke normaal. Mijn vriend heeft echter oogkleppen op en blijft het opnemen voor zijn ouders, wat ik aan de ene kant ook begrijp. Het blijven toch zijn ouders. Ik hoef echter niets meer met deze mensen en de rest van het gezin te weten. Het kost mij enorm veel energie om de lieve vrede te bewaren om discussie met mijn vriend te voorkomen. Ik heb meermaals een gesprek met hem hierover gevoerd, dit lijkt alleen niet echt zo te helpen. "Ik snap jou wel, MAAR"... en daarmee is de kous af. Ik zit nu in tweestrijd wat ik moet doen. Ik wil mijn vriend absoluut niet kwijt, maar de situatie met zijn familie begint mij op te breken. Ik weet niet meer hoe ik ermee moet omgaan. Het liefst verbreek ik al het contact met ze. Wat mijn vriend doet moet hij uiteraard lekker zelf weten, maar hij neemt het in dit geval ook niet echt voor mij op. Soms voel ik me totaal niet gehoord in deze situatie. Ik wil mijn vriend vertellen dat ik niks meer met ze te maken wil hebben, maar ik weet nu al dat dit voor de grootste bonje gaat zorgen. Hoe pak ik dit slim aan? Mijn hoofd is zo onderhand een enorme puinhoop geworden door de rotzooi binnen de schoonfamilie en ik ben het spuugzat..
KooktMetKnoflook schreef:
27-04-2022 20:00
Zolang hij thuis woont zit hij (1) in 20 jaar oude patronen, waarvoor hij (2) nooit een alternatief heeft gezien, én (3) hij zit in een afhankelijke relatie tot zijn ouders.

Afstand nemen, en hij moet het huis uit. Alleen dan kan hij zelfstandig nadenken.
Nu ik dit lees (vooral punt 2), moet ik ineens aan iemand denken. Diegene was al in de veertig, had al twintig jaar dezelfde relatie, maar wist alsnog niet dat niet elk gezin is zoals het gezin waar deze persoon in opgegroeid was.

Soms blijft iemand in dezelfde cirkel van type mensen. Dan weet je niet, zelfs op latere leeftijd, dat het ook anders kan.

TO, loslaten, het hem zelf uit laten vinden, niets voorkauwen en niet je mening blijven verkondigen (die weet hij immers al). En verder: zie de posts van JufJoke. :)
S-Groot schreef:
27-04-2022 18:58
Ja hoor, dat mag zeker wel. Het moet wel functie hebben maar dat heeft het ook in jouw post.
Dat is bij mij wel eens gewist hoor toen ik niet op de hoogte was.
polydox schreef:
27-04-2022 18:44
Tja je kan je er verre van houden en dat is wellicht ook wel verstandig, maar hou er rekening mee dat als je kinderen krijgt je er voor altijd mee verbonden bent. Het is overigens zijn familie en zolang hij zich er goed voelt, heb je dat te accepteren of je moet weggaan.
Ook als je partner het contact met zijn ouders heeft verbroken al ver voordat jullie aan kinderen beginnen? Lijkt me niet.
MargjeM schreef:
27-04-2022 21:09
Ook als je partner het contact met zijn ouders heeft verbroken al ver voordat jullie aan kinderen beginnen? Lijkt me niet.
Daar kan je nu niet vanuit gaan, dat is nogal wat om van je partner te verwachten.
cafe-lungo schreef:
27-04-2022 19:26
het zijn zijn ouders.
wat wil je nou precies. Dat hij het contact verbreekt. Dat hij alles vindt wat jij vindt?

laat hem contact houden en jij niet
prima toch ?
Ja maar ja maar hij woont daar en TO zit vermoedelijk ook veel te vaak daar op de bank.

Spreek voortaan bij jou thuis af totdat hij uit huis is.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Maar wat zou je nou willen? Je wilt breken met zijn familie? Dat lijkt me eerlijk gezegd geen probleem, ik denk dat ik dat ook zou doen. Je kunt niet verwachten dat hij er ook mee breekt, maar als jij ze nooit meer wilt zien, dan ga je er gewoon nooit meer heen. En tegen de tijd dat jullie samenwonen en hij zijn ouders wil uitnodigen, dan regelen jullie dat hij dat doet als jij een dagje of avondje weg bent.
Ik zou er niet zo mee zitten. En als er ooit kinderen komen (maar dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren, tegen die tijd is het vast al uit), nou prima, dan gelden nog steeds diezelfde regels: als ze de kleinkinderen willen zien, dan gaat hij er maar heen met ze, of regelt een bezoekje als jij toevallig toch weg bent.
nlies schreef:
27-04-2022 19:34
Ik vind het wel knap dat je uit een hele familie die niet deugt er toch nog 1 uitpikt die wel leuk is (of lijkt) maar dat idee heb ik vaker bij dit soort topics
Is hier ook zo, wat een ***familie heeft mijn zeg, inmiddels is daar door overlijden heel wat minder van over..
Maar ik riep altijd: Ja doei hij is van de melkboer hoor!!

maar uiteindelijk ook hier jaren voor hun overlijden geen contact, man ging alleen of met de kinderen naar zijn ouders toe.
miekemv schreef:
27-04-2022 18:53
Bobbie je mag geen openingspost quoten en je kunt het beter even weghalen voordat je gestraft wordt.
Je mag stukken quoten hoor, alleen niet de hele openingspost.
Ik hoop dat het makkelijker wordt wanneer je vriend op zichzelf woont. Meer afstand en weg uit de afhankelijkheidsrelatie zal vast helpen en minder drama geven.
Máár het klinkt alsof je vriend zijn grenzen niet goed aan kan geven of durft te geven. Hij signaleert wel dat zijn ouder/familie te ver gaan, maar zegt er niets over. Hij neemt het niet voor je op en veegt het liever onder het kleed. Ook naar jou toe lijkt hij conflict vermijdend en spreekt hij niet duidelijk uit wat hij wil.

Als advies zou ik je mee willen geven om bij vervolgstappen in jullie relatie, zoals samen wonen en wellicht kinderen krijgen, om van te voren héél goed en duidelijk te bespreken hoe jullie dat allebei voor jullie zien.
Hoe kijken jullie aan tegen onaangekondigd bezoek van (schoon)ouders? Wat als jullie ouders kritiek hebben op jullie inrichting/staat van het huishouden? Hoe zien jullie de rol van opa's/oma's? Willen jullie dat opa's/oma's structureel oppassen? Gaan jullie kinderen bij opa/oma logeren? Wat als opa/oma zich met de opvoeding bemoeien?
Ik denk dat het heel belangrijk is om daarover 100% op één lijn te zitten. Bespreek ook wie dit zo nodig uitspreekt naar (schoon)ouders toe. Kunnen jullie er over en weer op vertrouwen dat jullie niet zwichten als (schoon) ouders de druk opvoeren? Het lijkt me heel belangrijk dat jullie één front vormen en jullie keuzes en standpunten samen verdedigen.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Rosebloom schreef:
27-04-2022 18:57
Hij heeft een waardeloze opvoeding gehad. Altijd op een negatieve manier op hem ingepraat dat hij niks kan dus hij heeft zichzelf aangeleerd om zijn mond te houden en alles moet in de doofpot, want anders krijg je discussie en dat mag en kan niet. Emoties mocht hij niet tonen. Het is heel erg moeilijk om dit gedrag te laten veranderen.
Ik zou vooral bedenken dat deze man dus een heleboel bagage heeft, en geen gouden koffer.
Vraag je vooral af hoe verknipt je vriend waarschijnlijk is door deze opvoeding.
Chocolade, altijd goed!
Een vriend die nog bij zijn ouders woont, alles van hen pikt en er niet tegenin durft te gaan vanwege zijn afhankelijke positie zou mijn vriend niet zijn.
Laat hij zichzelf en zijn liefde voor jou eerst maar eens bewijzen: het huis uit, vandaag nog. Intrekken bij jou (woon jij al zelfstandig?). Desnoods bij een kennis op de bank voorlopig, maar in ieder geval weg bij zijn ouders.
En vanuit die positie kijken hoe jullie relatie zich verder ontwikkelt. Kan hij zich dan verder losmaken uit de sfeer en manier van leven van zijn ouders?
Zo ja, prima.
Zo neen, einde relatie.
Ik zou juist niet meteen vanuit onder moeders vleugel samen gaan wonen. Hij geeft nu al aan dat hij TO nodig heeft om los te komen van zijn ouders. Voor je het weet ben je een inwonende psychische mantelzorger.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Relatie verbreken. Zou ik zonder gein doen. Wat aan afknapper, een partner die niet voor zichzelf en/of partner kan opkomen, verschrikkelijk. Je weet dus gelijk wat je aan hem hebt. En vooral, wat je niet aan hem hebt.
Murgatroyd schreef:
28-04-2022 13:23
Ik zou juist niet meteen vanuit onder moeders vleugel samen gaan wonen. Hij geeft nu al aan dat hij TO nodig heeft om los te komen van zijn ouders. Voor je het weet ben je een inwonende psychische mantelzorger.
Inderdaad. Want vliegt hij mooi van de ene moeder naar de andere, leert hij nog niks van. Ik zou ervoor passen dat hij mij 'nodig' heeft om van mammie los te komen..dat is toch geen volwassen man..
Beetje vaag verhaal dit, zonder iets meer details is er weinig over te zeggen.
EHV1981 schreef:
28-04-2022 13:40
Beetje vaag verhaal dit, zonder iets meer details is er weinig over te zeggen.
Ik kan niet verder in detail treden, dan wordt het te herkenbaar.

In ieder geval heel erg bedankt voor de helpende reacties. Hier kan ik echt iets mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven