Vriend heeft moeite met verleden

07-06-2019 13:08 422 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar weer een topic geopend, steeds als ik denk dat het goed gaat popt er toch weer iets op waar ik me niet goed raad mee weet en graag jullie mening over zou willen weten.

Ik heb sinds ongeveer een jaar een relatie. In het begin heb ik mijn vriend verteld over mijn vorige langere relatie met een dominante man die mij na het beëindigen van de relatie nog een paar jaar is blijven bestoken met brieven en mails. De reden dat ik dit aan hem verteld heb is dat ik nog iets had ontvangen terwijl ik al een relatie met hem had en wilde gewoon eerlijk zijn over wat er speelde. Inmiddels is het rustig (afkloppen...), maar soms komt het onderwerp nog wel naar voren.

Mijn vriend had er in het begin veel moeite mee dat ik zo lang in die relatie ben blijven hangen en volgens hem heb ik in die periode niets opgebouwd en is het verloren tijd. Ik ben het met hem eens dat ik er te lang in ben blijven hangen, maar heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik er veel van heb geleerd en dat er ook goede momenten waren. Hij lijkt alleen erg de nadruk te leggen op het negatieve en laatst kwamen we weer op het onderwerp en kreeg hij een norse uitdrukking en keek de andere kant op terwijl we praatten (we zaten in de auto). Ik heb aan het begin van de relatie gezegd dat ik het jammer vond dat het allemaal zo gelopen was en er geen afsluitend gesprek is geweest met mijn ex (dit was door zijn stalk gedrag gewoon geen optie meer), hij kwam hier nu op terug en het bleek dat hij dit opvatte als dat ik dit (2 jaar na het eind van de relatie) nog steeds zou willen. Ik heb hem (hopelijk) kunnen overtuigen dat dit absoluut niet het geval was, maar ik vind het ergens toch vreemd dat hij hier nu na meer dan een half jaar ineens mee kwam en daar zo nors bij keek.

Verder vind ik ook dat ik me niet steeds moet verdedigen en uitleggen waarom ik zo lang in die relatie ben blijven hangen, ik heb ook al eerder aangegeven dat ik het er niet meer over wil hebben. Mijn vriend heeft dus gezegd dat hij er veel moeite mee heeft/had, maar dit stukje van mij wil accepteren. Dit voelt voor mij eigenlijk alsof er van alles aan mij mankeert en ik blij moet zijn dat hij me toch nog wil ondanks dat.

Voor de duidelijkheid, we hadden al een paar maand hier niet meer over gesproken, het is dus niet zo dat we hier wekelijks discussies over hebben, maar doordat het nu van de week weer terugkwam voel ik me er niet prettig bij.

Nu is hij wel vaker wat zwaar op de hand (trekt dingen in het negatieve ook m.b.t. situaties van zijn volwassen kinderen), dus ik zie het als iets wat bij hem hoort. Bovendien wilde zijn moeder vroeger scheiden van zijn vader en heeft dit nooit gedaan (moeder werd mishandeld), dus wellicht dat dit er achter zit, het voelt heel erg als projectie van iets.
Waar het mij om gaat is dat hij hiermee dealt zonder dat hij er regelmatig op terugkomt.

Het klinkt cliché, maar hij doet verder heel veel moeite voor me, is heel attent en maakt duidelijk dat hij gek op me is, maar het voelt alsof dit een beetje tussen ons in staat soms. Ik krijg dan ook zo'n gevoel van 'graag of niet'...
Hij klinkt manipulatief op een heel slinkse manier
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
07-06-2019 15:52
Dat is niet grenzen aangeven. Dat is overleggen en mededelen.

Grenzen aangeven is meer: ho vriend, 'schoonheid zit van binnen?' is dat hoe je over mij denkt? Die opmerking wil ik van jou nooit meer horen, het is onnodig kwetsend.

"Jij vind dat ik te lang in die relatie ben blijven hangen?' Wie ben jij dat jij daarover mag oordelen? Ik heb je dit in vertrouwen verteld en vraag niet om veroordeling of dat ik verantwoording aan je moet afleggen. Dit hoofdstuk is van mij en afgesloten. Mocht je daar problemen mee hebben dan schudden we elkaar hier de hand en gaan elk ons eigen weg.

'Wat kijk je nors als ik het alleen maar over die woonplaats heb' er wonen meer mensen dan alleen die ex in die woonplaats. Get over it.
Bedankt voor de voorbeelden, hier ben ik eigenlijk naar op zoek, naar hoe ik op dat moment kan reageren.

Ik heb bijv. wel een keer toen ik het heel druk had en hij ging kijken wat ik aan het koken was en vond dat ik de groente te fijn gesneden had gezegd dat hij het de volgende keer dan maar zelf moest snijden en ik er op dat moment vrij weinig meer aan kon veranderen.
Maar dan denk ik, misschien kan ik niet tegen kritiek?

Ook in dat voorbeeld met die vrouw op dat feestje wil ik vooral niet de jaloerse vriendin zijn, als ik dan zeg dat ik het kwetsend vind komt dat toch ook zwak over? Dus ik praat dan maar gewoon een beetje mee in de trant van 'ja, dat is ook wel een leuke vrouw, maar dan val je meer op haar persoon, want het is toch niet een hele mooie vrouw ofzo?'.

Als ik een keer kattig reageer voel ik me al heel snel een bitch, terwijl mijn vriend al meerdere keren heeft aangegeven dat ik bijna nooit chagrijnig ben. Dus dan kan er misschien nog wel een tanje bij? :-D

Ik heb ook wel de neiging om toch net over mijn grens te gaan (heb ergens geen zin in, een klusje bijv. maar doe het dan toch). Maar dan hoeft er maar iets te gebeuren en begin ik ontzettend te piepen, daar baal ik dan weer ontzettend van, want wil op een normale volwassen manier reageren.
Of ik zeg bijv. ik ga straks even douchen en mijn vriend reageert 'je moet eerst nog dat klusje doen' (wel beetje lacherig) waarop ik denk, hoezo 'moet' dat? Maar i.p.v. te zeggen 'je doet het maar lekker even zelf, ik ben kapot' doe ik het dan toch maar, om vervolgens me heel verongelijkt te voelen.

Dus ja, deze voorbeelden helpen mij wel om in te zien hoe ik anders zou kunnen reageren, want aan mijn vriend kan ik niks veranderen, maar wel aan hoe ik er zelf op reageer.
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
07-06-2019 16:04
Was het niet in een van je eerste topics over hem dat hij zoiets zei als: ik doe nu wel de deur voor je open, maar je moet niet verwachten dat ik dat zal blijven doen?

Ik denk dat hij een hork is en bewust of onbewust steken onder water geeft.
Ja, maar het aparte is dat hij het nog wel steeds doet, elke keer weer. Terwijl ik het zelf ook wel enigszins ouderwets vind.
En je zelf dus weer in bochten wringen om hem tevreden houden.
Echt, dit is een disaster waiting to happen. Of denk je dat het normaal is dat familieleden je waarschuwen?
Alle reacties Link kopieren
Hij klinkt als je vader en jij als het kind.
In elk geval is dit geen gelijkwaardige situatie.

Mijn man zou me gewoon laten douchen en me niet terugroepen voor een klusje. Die laat mij daarin zelf prioriteren als de volwassen vrouw die ik ben.

Mijn man zal me op een feestje nooit ongemakkelijk laten voelen door iets wat hij doet of zegt.

Mijn man zal nooit iets zeggen over te klein gesneden groenten. Want waar gáát het in hemelsnaam over?

Dit bedoel ik dan ook met je onveilig voelen. Hij heeft overal iets op aan te merken alsof hij je nog moet opvoeden. Dat is gewoon niet gezond.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je had het ook niet moeten vertellen en ik snap ook niet waarom je dit toch gedaan hebt? Je hebt hem nu zelf wwn stok gegeven om je mee te slaan. Problemen uit een vorige relatie moet je voor je houden. Een les voor de volgende keer. En ik zou je verlangen om een afsluitend gesprek ook verkeerd opvattingen, zeker als het eeb stalker betreft. Wat moet je met zo iemand bespreken? Jij wilde ergens je verhaal kwijt, maar doe dat bij een vriendin of zo en nooit bij de nieuwe partner! Je hebt het beeld van jezelf nu verslechterd. Een vrouw die van alles pikte bij een vent en dat is niet aantrekkelijk. Het is afstotend dus. Daarom is hij er zo mee bezig. Plus kans dat hij ook gebruik gaat maken van zijn dominantie (doet hij nu indirect al, al heb jij dat niet door) advies is laat het onderwerp liggen, laat hem mokken, de tijd zorgt voor slijt. Hoe meer je er nu ruk aan geeft op welke manier dan ook des te groter wordt het ook voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 16:16
Bedankt voor de voorbeelden, hier ben ik eigenlijk naar op zoek, naar hoe ik op dat moment kan reageren.

Ik heb bijv. wel een keer toen ik het heel druk had en hij ging kijken wat ik aan het koken was en vond dat ik de groente te fijn gesneden had gezegd dat hij het de volgende keer dan maar zelf moest snijden en ik er op dat moment vrij weinig meer aan kon veranderen.
Maar dan denk ik, misschien kan ik niet tegen kritiek?


Ook in dat voorbeeld met die vrouw op dat feestje wil ik vooral niet de jaloerse vriendin zijn, als ik dan zeg dat ik het kwetsend vind komt dat toch ook zwak over? Dus ik praat dan maar gewoon een beetje mee in de trant van 'ja, dat is ook wel een leuke vrouw, maar dan val je meer op haar persoon, want het is toch niet een hele mooie vrouw ofzo?'.

Als ik een keer kattig reageer voel ik me al heel snel een bitch, terwijl mijn vriend al meerdere keren heeft aangegeven dat ik bijna nooit chagrijnig ben. Dus dan kan er misschien nog wel een tanje bij? :-D

Ik heb ook wel de neiging om toch net over mijn grens te gaan (heb ergens geen zin in, een klusje bijv. maar doe het dan toch). Maar dan hoeft er maar iets te gebeuren en begin ik ontzettend te piepen, daar baal ik dan weer ontzettend van, want wil op een normale volwassen manier reageren.
Of ik zeg bijv. ik ga straks even douchen en mijn vriend reageert 'je moet eerst nog dat klusje doen' (wel beetje lacherig) waarop ik denk, hoezo 'moet' dat? Maar i.p.v. te zeggen 'je doet het maar lekker even zelf, ik ben kapot' doe ik het dan toch maar, om vervolgens me heel verongelijkt te voelen.

Dus ja, deze voorbeelden helpen mij wel om in te zien hoe ik anders zou kunnen reageren, want aan mijn vriend kan ik niks veranderen, maar wel aan hoe ik er zelf op reageer.
Klopt, je had gewoon kunne zeggen. Ok, ik zal de volgende keer wat grover snijden. Gelijk zo'n antwoord doe het dan maar zelf is toch niet in orde?
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt alsof jeweer een te dominante man hebt getroffen?

Wat maakt dat je je blijkbaar hiertoe aangetrokken voelt?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-06-2019 14:15
ik vind het meer kutopmerkingen

Volgende keer zou ik dit dan ook gewoon zo tegen hem zeggen.
Duidelijk zijn en kort, tegengas geven en als je dat niet wilt in een relatie kun je denk ik beter stoppen.
[quote=Sunshine585 post_id=30020313 time=1559916978 user_id=25751]

Ik heb bijv. wel een keer toen ik het heel druk had en hij ging kijken wat ik aan het koken was en vond dat ik de groente te fijn gesneden had gezegd dat hij het de volgende keer dan maar zelf moest snijden en ik er op dat moment vrij weinig meer aan kon veranderen.
Maar dan denk ik, misschien kan ik niet tegen kritiek?

********************************* Je legt hier iets bij hem weg wat bij jou ligt. Je bent boos om zijn opmerking maar er zit mijne inziens iets anders achter. Je was druk schrijf je, je was aan het koken en hij maakte een opmerking die ik persoonlijk flauw en ontzettend pietluttig vind, maar geen ramp. Jij trekt het je persoonlijk aan. Nam je het hem misschien kwalijk dat hij je niet hielp en je niets uit handen nam terwijl je het zo druk had en durfde je dat niet te zeggen ?
*********************************

Ook in dat voorbeeld met die vrouw op dat feestje wil ik vooral niet de jaloerse vriendin zijn, als ik dan zeg dat ik het kwetsend vind komt dat toch ook zwak over? Dus ik praat dan maar gewoon een beetje mee in de trant van 'ja, dat is ook wel een leuke vrouw, maar dan val je meer op haar persoon, want het is toch niet een hele mooie vrouw

*********************************
waar ben je bang voor ? Wat als je wél gezegd had dat je dat kwetsend vind ? Dat heeft toch niets met jaloezie te maken ?
*********************************


Als ik een keer kattig reageer voel ik me al heel snel een bitch, terwijl mijn vriend al meerdere keren heeft aangegeven dat ik bijna nooit chagrijnig ben. Dus dan kan er misschien nog wel een tanje bij? :-D

Ik heb ook wel de neiging om toch net over mijn grens te gaan (heb ergens geen zin in, een klusje bijv. maar doe het dan toch). Maar dan hoeft er maar iets te gebeuren en begin ik ontzettend te piepen, daar baal ik dan weer ontzettend van, want wil op een normale volwassen manier reageren.
Of ik zeg bijv. ik ga straks even douchen en mijn vriend reageert 'je moet eerst nog dat klusje doen' (wel beetje lacherig) waarop ik denk, hoezo 'moet' dat? Maar i.p.v. te zeggen 'je doet het maar lekker even zelf, ik ben kapot' doe ik het dan toch maar, om vervolgens me heel verongelijkt te voelen.

*********************************
Ook hier neem je hem iets kwalijk wat je jezelf aan doet. Vraag jezelf eens af wat daar achter zit. Zijn opmerking kan vervelend over komen, geheel afhankelijk van de manier waarop het gezegd wordt en je vriend zei het lachend. Hoe komt het dat je niet met hem mee lachte en vervolgens gewoon je eigen gang ging, namelijk gaan douchen?
*********************************

Je reageert enorm stekelig op zijn enigszins botte manier van doen. Misschien heeft hij zo’n karakter of is hij wat sociaal onhandig. Dat maakt hem nog geen manipulerende engnek in mijn ogen. Ik zou wel mijn eigen gedrag en reacties gaan onderzoeken als ik TO was, mede door haar geschiedenis. Vooral omdat het in een eventuele volgende relatie waarschijnlijk gewoon weer een herhaling van zetten wordt.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 16:45
13.66% gewijzigd
Blauwenacht schreef:
07-06-2019 16:25
Dit klinkt alsof jeweer een te dominante man hebt getroffen?

Wat maakt dat je je blijkbaar hiertoe aangetrokken voelt?
Precies. We kunnen wel massaal de man afzeiken elke keer.
Maar TO doet dit elke keer zelf. Dit is ook niet eerste topic over deze relatie.


Ik zou deze ook nu meteen dumpen en dan maandag meteen therapie/hulp zoeken. En pas weer gaan daten als je er echt klaar voor bent.

Of stoppen met zeuren.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 16:34
2.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 14:57
Maar mede ook door de waarschuwing van zijn familielid heb ik wel het idee dat er een andere kant aan hem zit en dat die 'onderhuidse' opmerkingen misschien het tipje van de sluier zijn.
Bij mijn ex begon het ook heel geleidelijk. Eerst ruzieen in een dronken bui, toen tegen me schreeuwen op straat omdat ik hem de avond ervoor niet genoeg geappt had toen ik met vrienden ergens was en langzaamaan ging het steeds een stapje verder. En ook ik was gewaarschuwd, door zijn familie, vrienden, collega's.

Luister naar ze, het wordt niet beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch wat duidelijker zijn naar jezelf toe en naar hem dat jij bent wie je bent en als hem dat niet bevalt, dan is dat zijn eigen probleem en dan zoekt hij dus ook maar helemaal zelf een oplossing.
Kom op zeg, een beetje meelullen over 'zijn type'? Ik had hem ter plekke laten staan en was als kersverse single verder gegaan.
Alle reacties Link kopieren
En nog dit: hij heeft geen moeite met jouw verleden, hij kleineert je.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-06-2019 16:34
Precies. We kunnen wel massaal de man afzeiken elke keer.
Maar TO doet dit elke keer zelf. Dit is ook niet eerste topic over deze relatie.


Ik zou deze ook nu meteen dumpen en dan maandag meteen therapie/hulp zoeken. En pas weer gaan daten als je er echt klaar voor bent.

Of stoppen met zeuren.
Maandag kun je vergeten.
Ksenija schreef:
07-06-2019 16:37
Maandag kun je vergeten.
Dinsdag. Ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 14:13
Op een feestje kwamen we een vrouw tegen waarvan hij aangaf dat dat zijn type wel was, maar dat hij ook tevreden moet zijn met wat hij heeft. En schoonheid zit van binnen.
WOW O_O wat een kutopmerking zeg. Dat pik jij? Lijkt wel of hij zich beter dan jou voelt en dat jij blij mag zijn dat jij een relatie met hem mag hebben, want 'hij probeert jou vorige relatie wel te accepteren en hebt een verleden' (wie niet) en 'je was niet helemaal zijn type in het begin'.

Sorry hoor. Klinkt niet als een leukerd.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 14:31
Maar ik krijg hier wel bevestigd dat er hier iets niet klopt en ik toch (weer) te maken heb met een (zeer) beschadigde man waarschijnlijk.
Yep. Wegwezen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
07-06-2019 16:48
WOW O_O wat een kutopmerking zeg. Dat pik jij? Lijkt wel of hij zich beter dan jou voelt en dat jij blij mag zijn dat jij een relatie met hem mag hebben, want 'hij probeert jou vorige relatie wel te accepteren en hebt een verleden' (wie niet) en 'je was niet helemaal zijn type in het begin'.

Sorry hoor. Klinkt niet als een leukerd.
Nou ja, hij zei ook nog dat hij zelf ook niet moeders mooiste is en dan ook niet teveel kan verwachten...

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij zich beter voelt dan mij, volgens mij zit er een hoop onzekerheid onder. Ik ben inmiddels zelfverzekerd genoeg om niet te gaan geloven wat hij zegt, maar raar vind ik het wel.

In elk geval heb ik weer wat inzichten gekregen door alle input, daarvoor open ik ook de topics, niet om te zeuren. Ik doe er wel degelijk wat mee, niet direct uitmaken en in therapie, maar op mijn eigen manier heb ik veel aan de reacties, het sterkt mij op de één of andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 16:55
Nou ja, hij zei ook nog dat hij zelf ook niet moeders mooiste is en dan ook niet teveel kan verwachten...

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij zich beter voelt dan mij, volgens mij zit er een hoop onzekerheid onder. Ik ben inmiddels zelfverzekerd genoeg om niet te gaan geloven wat hij zegt, maar raar vind ik het wel.

In elk geval heb ik weer wat inzichten gekregen door alle input, daarvoor open ik ook de topics, niet om te zeuren. Ik doe er wel degelijk wat mee, niet direct uitmaken en in therapie, maar op mijn eigen manier heb ik veel aan de reacties, het sterkt mij op de één of andere manier.
Ben je nu serieus? Echt, stop hiermee, je doet weer precies hetzelfde nu.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om hem te gaan zitten analyseren hoor.
Maar je schiet er bar weinig mee op voor jezelf.

Kies liever iemand die wel bij je nieuw verworven zelfverzekerdheid past. Hoewel ik me afvraag hoe groot je zelfvertrouwen eigenlijk is, als je je zo op je kop laat zitten door hem.

Weet je wat hij je geeft? Onplimenten.

https://www.viva.nl/lijf-en-psyche/een-onplimentje/
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 16:55
Nou ja, hij zei ook nog dat hij zelf ook niet moeders mooiste is en dan ook niet teveel kan verwachten...

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij zich beter voelt dan mij, volgens mij zit er een hoop onzekerheid onder. Ik ben inmiddels zelfverzekerd genoeg om niet te gaan geloven wat hij zegt, maar raar vind ik het wel.

In elk geval heb ik weer wat inzichten gekregen door alle input, daarvoor open ik ook de topics, niet om te zeuren. Ik doe er wel degelijk wat mee, niet direct uitmaken en in therapie, maar op mijn eigen manier heb ik veel aan de reacties, het sterkt mij op de één of andere manier.
Hij kan niet te veel verwachten dus heeft hij jou? Wat is dat voor kutopmerking?
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
07-06-2019 16:25
Klopt, je had gewoon kunne zeggen. Ok, ik zal de volgende keer wat grover snijden. Gelijk zo'n antwoord doe het dan maar zelf is toch niet in orde?
Tuurlijk :yawnee:
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
07-06-2019 17:02
Hij kan niet te veel verwachten dus heeft hij jou? Wat is dat voor kutopmerking?
Ja, en het andere moment is hij zo blij met zo'n mooie vrouw aan zijn zijde. Snap jij het nog?
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 17:05
Ja, en het andere moment is hij zo blij met zo'n mooie vrouw aan zijn zijde. Snap jij het nog?
Nee, ik snap inderdaad niet dat jij je zo laat behandelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven