vriend wordt snel boos

30-03-2019 17:00 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is heel snel ontevreden en bozig over heel veel dingen. Hij heeft het gevoel dat het leven tegen hem is en dat hem van alles misgund wordt. Ik probeer niet mee te gaan in zijn boosheid en te relativeren, maar hij zou liever zien dat ik ook boos word. Pas dan voelt hij zich echt gesteund. Ik kan dit alleen echt niet en ik vind dat hij zich soms ook aanstelt. Zo kan hij boos worden omdat er geen (geschikt) ontbijt in huis is of omdat hij zijn trui kwijt is. Natuurlijk wordt hij ook boos om belangrijker dingen maar het punt is dat hij bijna altijd negatief is. Hij zegt tegen mij dat ik me van zijn boosheid niets moet aantrekken, maar ik word er ongemakkelijk, verdrietig of zelfs ook geïrriteerd van. Soms reageer ik niet eens meer op zijn tirade(s). Ik wil dat hij zich gehoord en begrepen voelt, maar ik kan er gewoon helemaal niets mee. Ook is er maar weinig voor nodig om hem nog bozer te maken en daar word ik soms bang van.

Herkent iemand dit en hoe gaan jullie hier mee om?
Pffffff..... waar je zin in hebt joh!!
Zijn echt heel veel leukere jongens te vinden!
Abundance-of-Freedom schreef:
30-03-2019 19:11
Mijn ex werd ook snel boos om niks, ontplofte uit het niets. Er was wel meer mis met onze relatie, daarom is het nu ook mijn ex.

Hoe is je relatie verder To?
Hoe ging je ermee om als hij boos werd?

Ik weet zeker dat mijn vriend veel van me houdt. Hij stimuleert me om het beste uit mezelf te halen. Ik kan heel erg om hem lachen en dat vindt 'ie prachtig. maar als iets niet gaat zoals hij wil, kan de sfeer ineens omslaan. Dan kijkt hij naar me alsof ik een stuk stront ben en wil hij dat het alsnog gaat zoals hij in gedachten had. Op die momenten voel ik angst maar ook vermoeidheid omdat ik weet dat ik discussies niet kan winnen.
30-03-2019 19:22
Hij moet hier echt wat aan doen, anders exit.
Hij zegt dat hij wel weet dat hij snel boos is, maar dat hij er niets aan kan doen.
Lillybit schreef:
30-03-2019 19:19
Wat een nare karaktertrek, bah.
Ik zou daar geen zin in hebben. Trekt alle energie uit je.
Ja, en het brengt hem ook niet verder. ik las ergens dat zeuren over dingen een gevoel van controle kan geven omdat je er toch mee bezig bent.
Mijn man kan ook mopperen maar er is een grens tussen mopperen en jezelf totaal onverantwoordelijk voor de sfeer en de relatie opstellen.
Ik vind dat je vriend die grens overgaat. Jij hebt er last van.
Daarnaast was voor mijn man een eyeopener dat hij bij wijze van beleefder en vriendelijker was tegen de kantinejuffrouw dan thuis.
Als je op je werk wel normaal kan doen dan thuis ook.
quattro-stagioni schreef:
30-03-2019 19:24
Dit zal niet ophouden, alleen erger worden. Ik spreek helaas uit ervaring.
Hoe ben je er toen mee omgegaan?
Bulbul schreef:
30-03-2019 19:55
Mijn ex was ook zo. Heerlijk dat ik niet meer met hem samen hoef te leven.
Hoe ging je daarmee om?
Ik denk dat het gewoon een naarling is. Met misschien wat controle drang (het moet gaan zoals hij wil), een lading eigenwijsheid (een discussie ga je niet winnen, of je nou gelijk hebt of niet ) en geen intenties om er iets aan te doen (ikkanhetniehelluppu )

Yep. Gewoon een naarling. Waar je maar zin in hebt.
zimi schreef:
30-03-2019 20:38
Het ligt dus nooit aan hemzelf en kan hij er (volgens zijn redenatie) niks aan doen om het te veranderen.
Nee, hij heeft voor mij ook wel heel veel pech gehad, dus nu zit eigenlijk alles per definitie tegen...
Het-groepje schreef:
30-03-2019 22:53
Mijn man kan ook mopperen maar er is een grens tussen mopperen en jezelf totaal onverantwoordelijk voor de sfeer en de relatie opstellen.
Ik vind dat je vriend die grens overgaat. Jij hebt er last van.
Daarnaast was voor mijn man een eyeopener dat hij bij wijze van beleefder en vriendelijker was tegen de kantinejuffrouw dan thuis.
Als je op je werk wel normaal kan doen dan thuis ook.
Ik snap wat je bedoelt. Hij ventileert inderdaad alles (en dat betekent ook dat hij zich veilig bij me voelt) maar houdt er geen rekening mee dat het ook iets met mij doet. En als ik er iets van zou zeggen, krijg ik de wind van voren.
kortsluiting schreef:
30-03-2019 22:43

Ik weet zeker dat mijn vriend veel van me houdt. Hij stimuleert me om het beste uit mezelf te halen. Ik kan heel erg om hem lachen en dat vindt 'ie prachtig. maar als iets niet gaat zoals hij wil, kan de sfeer ineens omslaan. Dan kijkt hij naar me alsof ik een stuk stront ben en wil hij dat het alsnog gaat zoals hij in gedachten had. Op die momenten voel ik angst maar ook vermoeidheid omdat ik weet dat ik discussies niet kan winnen.
Hij houdt niet van je. Stop met dromen.
Je bent alleen een emotionele cheerleader voor hem.
RikM schreef:
30-03-2019 20:57
Ik heb ook zo'n ex. Altijd maar boos en negatief. Slopend vond ik het. Dat soort mensen zuigen alle energie uit je. En als je niet oppast word je zelf ook zo, want je gaat die negativiteit op den duur overnemen.
Ja, dat vraagt hij eigenlijk ook al van me: 'Ja, het is toch ook kut? Jij vindt het toch óók kut?'
kortsluiting schreef:
30-03-2019 22:55
Hoe ging je daarmee om?
Je vraagt steeds wanhopig hoe ze ermee omgingen, maar ze hebben het allemaal over exen.
Wat denk je dus zelf?
Daar moet je idd niet mee om willen gaan.

To dump deze zeiksnor zo snel mogelijk. Laat je desnoods doorverwijzen door je huisarts voor hulp.
Om terug te komen op je vraag, nadat ik eenmaal van plan was om weg te gaan gaf dat me meer rust (hiervoor had ik wel veel stress ervan). Mentaal was ik uitgechecked en mijn eigen woning heb ik al die tijd ook aangehouden.

Als hij weer eens uitbarstte schudde ik gewoon met mijn hoofd/haalde ik gewoon mijn schouders op, het deed me niks meer, ik liet het gewoon van me afglijden. Ik ging dan gewoon wat voor mezelf doen.

Hoe reageer jij eigenlijk? Ben je meegaand? Zodra je niet meer doet wat hij wil komen de losse handjes. Zo ging het hier.
30-03-2019 23:51
Om terug te komen op je vraag, nadat ik eenmaal van plan was om weg te gaan gaf dat me meer rust (hiervoor had ik wel veel stress ervan). Mentaal was ik uitgechecked en mijn eigen woning heb ik al die tijd ook aangehouden.

Als hij weer eens uitbarstte schudde ik gewoon met mijn hoofd/haalde ik gewoon mijn schouders op, het deed me niks meer, ik liet het gewoon van me afglijden. Ik ging dan gewoon wat voor mezelf doen.

Hoe reageer jij eigenlijk? Ben je meegaand? Zodra je niet meer doet wat hij wil komen de losse handjes. Zo ging het hier.
Ik ben nog niet zover dat ik er over nadenk om bij hem weg te gaan.

maakte het hem niet nog bozer als je hem op zo'n moment negeerde?

Ja, ik probeer de oorzaak van de boosheid weg te nemen. Zo werd hij vanmiddag boos omdat de melk op was ('Er is altijd melk, en nu héb ik het eens nodig en dan is het er niet') dus stelde ik direct voor om melk te halen. Gelukkig zegt hij dan wel dat dat niet nodig is en dat is ook het moment dat hij aangeeft dat zijn probleem niet mijn probleem is, dat het absurd is dat ik dan melk moet gaan halen.

Maar als ik zou zeggen dat het maar melk is en dat 'ie maar iets anders moet pakken, dan pikt 'ie dat niet.
kortsluiting schreef:
30-03-2019 22:47
Hij zegt dat hij wel weet dat hij snel boos is, maar dat hij er niets aan kan doen.
Doet hij dat ook naar anderen, behalve jou dan? Ook naar z'n baas, bijvoorbeeld?
Later is nu
kortsluiting schreef:
30-03-2019 22:43

Ik herken een stukje van jouw OP in mijn man. Als er tegenslag is dan is de reactie 'dat overkomt mij altijd'. Dat was in het begin van onze relatie meer dan nu, trouwens. Misschien heb ik er wat positiviteit ingeslagen.
Maar.. het was niet elke dag of elke week en hij bekeek mij NOOIT of ik stront was. Hij was snel negatief over dat er wéér iets verkeerd bezorgd was, of een andere tegenslag. Niet over mij. Dat vind ik wel een behoorlijk rode vlag, eerlijk gezegd.
Later is nu
kortsluiting schreef:
30-03-2019 22:55
Hoe ging je daarmee om?
Het is een ex..
Later is nu
kortsluiting schreef:
31-03-2019 01:07

Ja, ik probeer de oorzaak van de boosheid weg te nemen. Zo werd hij vanmiddag boos omdat de melk op was ('Er is altijd melk, en nu héb ik het eens nodig en dan is het er niet') dus stelde ik direct voor om melk te halen. Gelukkig zegt hij dan wel dat dat niet nodig is en dat is ook het moment dat hij aangeeft dat zijn probleem niet mijn probleem is, dat het absurd is dat ik dan melk moet gaan halen.

Maar als ik zou zeggen dat het maar melk is en dat 'ie maar iets anders moet pakken, dan pikt 'ie dat niet.
Oh.. dus hij heeft een probleem, ontploft en jij lost dat op om hem te kalmeren. Of je stelt dit voor.

Ben je dan niet op een gegeven moment alleen maar bezig met zijn buien, deze te voorkomen en op te lossen? HIJ is verantwoordelijk voor ZIJN gedrag. Jij bent verantwoordelijk in hoe je hiermee omgaat Als hij zo vreselijk boos wordt om mélk, dan heeft hij gewoon een probleem, die hij op moet lossen. Niet jij.
En je kunt best van hem eisen, dat hij zich hierin gedraagt. Melk notabene
Later is nu
Jezus wat irritant die schuine woorden steeds tussendoor! :thunder:
Net zo irritant als het gedrag van jouw vriend... en het feit dat iedereen hier die het herkend, refereert naar zijn ex, moet genoeg zeggen toch?
Tattooaddict87 schreef:
31-03-2019 01:28
Jezus wat irritant die schuine woorden steeds tussendoor! :thunder:
Net zo irritant als het gedrag van jouw vriend... en het feit dat iedereen hier die het herkend, refereert naar zijn ex, moet genoeg zeggen toch?
Hè, ik had het net in de vingers, en nu is het ineens irritant?
Sorry
:$
Later is nu
Lekker al die negativiteit. Neem nooit kinderen met dit figuur, dat zou mishandeling zijn.
ik geef mn bek ook maar een douw
kortsluiting schreef:
31-03-2019 01:07

Ik denk dat er Kortsluiting in je eigenwaarde zit.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Iedereen die dit gedrag herkent heeft het over zijn/haar ex TO. Dus hoe je ermee omgaat? Dumpen die hap, en ga je eigenwaarde zoeken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven