vriend wordt snel boos

30-03-2019 17:00 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is heel snel ontevreden en bozig over heel veel dingen. Hij heeft het gevoel dat het leven tegen hem is en dat hem van alles misgund wordt. Ik probeer niet mee te gaan in zijn boosheid en te relativeren, maar hij zou liever zien dat ik ook boos word. Pas dan voelt hij zich echt gesteund. Ik kan dit alleen echt niet en ik vind dat hij zich soms ook aanstelt. Zo kan hij boos worden omdat er geen (geschikt) ontbijt in huis is of omdat hij zijn trui kwijt is. Natuurlijk wordt hij ook boos om belangrijker dingen maar het punt is dat hij bijna altijd negatief is. Hij zegt tegen mij dat ik me van zijn boosheid niets moet aantrekken, maar ik word er ongemakkelijk, verdrietig of zelfs ook geïrriteerd van. Soms reageer ik niet eens meer op zijn tirade(s). Ik wil dat hij zich gehoord en begrepen voelt, maar ik kan er gewoon helemaal niets mee. Ook is er maar weinig voor nodig om hem nog bozer te maken en daar word ik soms bang van.

Herkent iemand dit en hoe gaan jullie hier mee om?
Het-groepje schreef:
30-03-2019 22:53
Mijn man kan ook mopperen maar er is een grens tussen mopperen en jezelf totaal onverantwoordelijk voor de sfeer en de relatie opstellen.
Ik vind dat je vriend die grens overgaat. Jij hebt er last van.
Daarnaast was voor mijn man een eyeopener dat hij bij wijze van beleefder en vriendelijker was tegen de kantinejuffrouw dan thuis.
Als je op je werk wel normaal kan doen dan thuis ook.

Mijn ex kon tegen iedereen normaal doen behalve tegen mij. Het ging soms zelfs zo ver dat als midden in een woedeuitbarsting de telefoon ging, ze die poeslief kon opnemen ("Hooooi, met ***!"). Bizar.
Misschien is hij autistisch en kan hij niet omgaan met 'enorme tegenslagen' zoals dat er opeens geen melk meer is. Of misschien is hij vroeger enorm verwend en werd alles voor hem verzorgd. Stuur hem naar een psycholoog. Kan hij daar onderzocht worden en werken aan dit gedrag.
RikM schreef:
31-03-2019 08:49
Mijn ex kon tegen iedereen normaal doen behalve tegen mij. Het ging soms zelfs zo ver dat als midden in een woedeuitbarsting de telefoon ging, ze die poeslief kon opnemen ("Hooooi, met ***!"). Bizar.
Echt bizar, goed dat het je ex is.
zimi schreef:
30-03-2019 20:38
Het ligt dus nooit aan hemzelf en kan hij er (volgens zijn redenatie) niks aan doen om het te veranderen.
Precies dit. Verantwoordelijkheid afschuiven, echt heel onaantrekkelijk. Geen vent om op te bouwen.
Wat huismeermin schrijft, dat dacht ik ook.

Je opties zijn:
1. ga bij hem weg
2. laat hem een psycholoog bezoeken voor een diagnose

Ik schat in dat in geval van optie 2 er een stoornis uit de bus komt, waarna jij kan leren hoe daarmee om te gaan, want de kans dat hij kan veranderen is klein.

Ik zou er geen zin in hebben. Hoe jong ben jij, TO?
Nee ik herken dit niet. Weet je, je vrienden kies je zelf...
kortsluiting schreef:
31-03-2019 01:07
Ik ben nog niet zover dat ik er over nadenk om bij hem weg te gaan.

maakte het hem niet nog bozer als je hem op zo'n moment negeerde?

Ja, ik probeer de oorzaak van de boosheid weg te nemen. Zo werd hij vanmiddag boos omdat de melk op was ('Er is altijd melk, en nu héb ik het eens nodig en dan is het er niet') dus stelde ik direct voor om melk te halen. Gelukkig zegt hij dan wel dat dat niet nodig is en dat is ook het moment dat hij aangeeft dat zijn probleem niet mijn probleem is, dat het absurd is dat ik dan melk moet gaan halen.

Maar als ik zou zeggen dat het maar melk is en dat 'ie maar iets anders moet pakken, dan pikt 'ie dat niet.
Je vind mijn manier van er mee omgaan niet helpend? Als ik je melk verhaal lees zou het namelijk wel werken. Ga er in mee, Jee, wat erg dat je je trui niet kan vinden, wat moet je nu aan, hoe moeten we dit oplossen, kan toch helemaal niet zo.
Je lokt zelf reactie uit door het niet met hem eens te zijn, dan draait hij zich alleen maar vaster. Nou, dan ben je het toch gewoon wel met hem eens en neem je het nog serieuzer?
Daarvoor hoef je niet zijn emoties te delen, het is alleen je taal.
Het is trouwens een bekende methode, ook om om te gaan met lichte depressie etc. Niet oppeppen, mee gaan en liefst nog een stapje extra, zodat de ander zélf zijn gedachten gaat relativeren.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Het leven is te kort voor gezeik, helemaal in een relatie die nog pril is. Maak er een eind aan een zoek een man met een beter karakter.
lolapaloeza schreef:
31-03-2019 09:44
Je vind mijn manier van er mee omgaan niet helpend? Als ik je melk verhaal lees zou het namelijk wel werken. Ga er in mee, Jee, wat erg dat je je trui niet kan vinden, wat moet je nu aan, hoe moeten we dit oplossen, kan toch helemaal niet zo.
Je lokt zelf reactie uit door het niet met hem eens te zijn, dan draait hij zich alleen maar vaster. Nou, dan ben je het toch gewoon wel met hem eens en neem je het nog serieuzer?
Het is trouwens een bekende methode, ook om om te gaan met lichte depressie etc. Niet oppeppen, mee gaan en liefst nog een stapje extra, zodat de ander zélf zijn gedachten gaat relativeren.

Dat lijkt me juist helemaal geen goed idee omdat je iemand die niet met emoties om kan gaan dan gaat bevestigen in zijn of haar gedrag.
Mijn ex bijvoorbeeld zou dan alleen maar nog bozer worden omdat ze het gevoel zou hebben dat je haar belachelijk maakt (wat eigenlijk ook zo is) en dus niet serieus neemt.
RikM schreef:
31-03-2019 10:37
Dat lijkt me juist helemaal geen goed idee omdat je iemand die niet met emoties om kan gaan dan gaat bevestigen in zijn of haar gedrag.
Mijn ex bijvoorbeeld zou dan alleen maar nog bozer worden omdat ze het gevoel zou hebben dat je haar belachelijk maakt (wat eigenlijk ook zo is) en dus niet serieus neemt.
Je moet mensen die boos worden omdat de melk op is ook helemaal niet serieus nemen. Het leven is veel te kort voor dat soort onzin.
RikM schreef:
31-03-2019 08:49
Mijn ex zei dat hij met niemand problemen had, alleen met mij. Dat hij op de vuist ging met zijn eigen zus (allebei in de 30 trouwens). Zijn beste vriend regelmatig sloeg. En dat hij om de haverklap het met andere familieleden aan de stok had (al dan niet fysiek) dat vergat hij ff voor het gemak.

Ik heb trouwens nooit ruzie, laat staan slaande ruzie met familie. Met andere ook niet trouwens, hoogtens een woordenwisseling, maar dat is zelden.
RikM schreef:
31-03-2019 10:37
Bevestigen en belachelijk maken zijn twee totaal verschillende dingen. Je zegt hier nu letterlijk dat je iemand niet moet bevestigen in zijn emoties én serieus moet nemen. Wat volgens mij bevestigen is. Maar goed je kwam er met deze dame ook niet uit. Hoeft ook niet.

Ik vind niet dat je iemand belachelijk moet maken, maar uitvergroten en spiegelen kan best. Met humor kom je een heel eind. Als de vriend van TO ook nog eens geen enkel gevoel voor humor heeft is het wel een heel vervelende knul.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Raresnijboon schreef:
30-03-2019 21:35
Chique.
inderdaad :whip:
Dreamer schreef:
31-03-2019 01:17
Ik herken een stukje van jouw OP in mijn man. Als er tegenslag is dan is de reactie 'dat overkomt mij altijd'. Dat was in het begin van onze relatie meer dan nu, trouwens. Misschien heb ik er wat positiviteit ingeslagen.
Maar.. het was niet elke dag of elke week en hij bekeek mij NOOIT of ik stront was. Hij was snel negatief over dat er wéér iets verkeerd bezorgd was, of een andere tegenslag. Niet over mij. Dat vind ik wel een behoorlijk rode vlag, eerlijk gezegd.
Ja nou ja, stront is misschien ook wel wat overdreven. Ik zie direct een hoop irritatie en onbegrip. Gisterochtend bijvoorbeeld. We moesten 11.30 uur samen bij een afspraak zijn, dus ik dacht: kwart over elf weg. Maar om vijf voor elf gaf hij aan voor de afspraak nog ergens langs te willen en om elf uur weg te willen. Ik zei dat ik van kwart over elf was uitgegaan en nog wat dingetjes moest doen. Nou en dan ontploft de bom. Direct. Dat ik toch wel wat sneller kan en dat hij echt om elf uur weg wil. En dat gebeurt dan ook. Geen discussie mogelijk.
Abundance-of-Freedom schreef:
31-03-2019 11:23
Mijn ex zei dat hij met niemand problemen had, alleen met mij. Dat hij op de vuist ging met zijn eigen zus (allebei in de 30 trouwens). Zijn beste vriend regelmatig sloeg. En dat hij om de haverklap het met andere familieleden aan de stok had (al dan niet fysiek) dat vergat hij ff voor het gemak.

Ik heb trouwens nooit ruzie, laat staan slaande ruzie met familie. Met andere ook niet trouwens, hoogtens een woordenwisseling, maar dat is zelden.
Dat herken ik. Mijn vriend geeft ook aan er altijd met iedereen uit te komen, behalve met mij. uiteindelijk geef ik altijd toe, vooral ook omdat hij altijd volhoudt en we er anders gewoon niet uitkomen.
Ik herken dit gelukkig niet. Dat heeft er denk ik meer mee te maken dat ik zo'n persoon een energie vreter vind en zo iemand niet aan mij besteed is.
To kap hiermee. Het gaat je zoveel rust geven als je af bent van deze lapzwans.
Probeer met je vriend te praten en hem te laten inzien wat zijn gedrag met jou doet.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 11:38
76.73% gewijzigd
lolapaloeza schreef:
31-03-2019 09:44
Dit doe ik ook al een beetje met schoonmaken in huis. Net als veel andere mannen is mijn vriend niet dol op het huishouden en heel vaak doet hij het ook gewoon niet. Ik zeg er niets van, maar ga zelf heel hard aan de schoonmaak. Wel zó dat hij het meekrijgt. Na een poosje valt het hem op en begint hij zich er schuldig over te voelen. Uiteindelijk gaat 'ie dan tóch zelf aan de slag :hyper:
kortsluiting schreef:
31-03-2019 18:01
Dat herken ik. Mijn vriend geeft ook aan er altijd met iedereen uit te komen, behalve met mij. uiteindelijk geef ik altijd toe, vooral ook omdat hij altijd volhoudt en we er anders gewoon niet uitkomen.
Laat je toch niks aanpraten.
kortsluiting schreef:
30-03-2019 22:43
Op die momenten voel ik angst maar ook vermoeidheid omdat ik weet dat ik discussies niet kan winnen.
Iets zegt me dat dit geen echte discussies zijn en je kan ze wél winnen: "Als je nu niet stopt ben ik weg in 3, 2, 1..."
Vermoeiend zo’n relatie waarbij niet gewoon kunt zeggen: “Lamlul, help eens even mee!”
Wat als je nou niet toegeeft To, wat als je je poot stijf houdt. Wat dan?
Ik had ( ja had gelukkig) een vriendin die zo was. Niet te doen, zo ontzettend negatief altijd. Ik werd er eerst verdrietig en later heel erg boos van. Vriendschap opgezegd. Ik vind het nog steeds erg, want ze had een heel goed hart. Maar dat gezeik en gezever altijd, datmis ik niet. Ze heeft overigens wel een man die hetzelfde is, dus die houd het met haar uit. Ik ben afgehaakt. Zou ik zeker doen met een partner die zo is. Dat gaat niet werken op termijn.
Always look on the bright side of life
kortsluiting schreef:
31-03-2019 17:55
Ja nou ja, stront is misschien ook wel wat overdreven. Ik zie direct een hoop irritatie en onbegrip. Gisterochtend bijvoorbeeld. We moesten 11.30 uur samen bij een afspraak zijn, dus ik dacht: kwart over elf weg. Maar om vijf voor elf gaf hij aan voor de afspraak nog ergens langs te willen en om elf uur weg te willen. Ik zei dat ik van kwart over elf was uitgegaan en nog wat dingetjes moest doen. Nou en dan ontploft de bom. Direct. Dat ik toch wel wat sneller kan en dat hij echt om elf uur weg wil. En dat gebeurt dan ook. Geen discussie mogelijk.
Samenvatting:
- je laat je doen en laten bepalen door hem
- je laat je eigen humeur bepalen door hem
- je laat je grenzen overschrijden door hem

Maar je blijft bij hem omdat je zo kunt lachen om hem. Is hij daadwerkelijk zo leuk of lach je omdat hij anders weer ontploft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven