vriend wordt snel boos
zaterdag 30 maart 2019 om 17:00
Mijn vriend is heel snel ontevreden en bozig over heel veel dingen. Hij heeft het gevoel dat het leven tegen hem is en dat hem van alles misgund wordt. Ik probeer niet mee te gaan in zijn boosheid en te relativeren, maar hij zou liever zien dat ik ook boos word. Pas dan voelt hij zich echt gesteund. Ik kan dit alleen echt niet en ik vind dat hij zich soms ook aanstelt. Zo kan hij boos worden omdat er geen (geschikt) ontbijt in huis is of omdat hij zijn trui kwijt is. Natuurlijk wordt hij ook boos om belangrijker dingen maar het punt is dat hij bijna altijd negatief is. Hij zegt tegen mij dat ik me van zijn boosheid niets moet aantrekken, maar ik word er ongemakkelijk, verdrietig of zelfs ook geïrriteerd van. Soms reageer ik niet eens meer op zijn tirade(s). Ik wil dat hij zich gehoord en begrepen voelt, maar ik kan er gewoon helemaal niets mee. Ook is er maar weinig voor nodig om hem nog bozer te maken en daar word ik soms bang van.
Herkent iemand dit en hoe gaan jullie hier mee om?
Herkent iemand dit en hoe gaan jullie hier mee om?
zondag 31 maart 2019 om 18:35
Heb je er wel eens over nagedacht dat je zo wordt als de mensen om je heen? Als jij heel de dag zijn negatieve shit over je heen krijgt, zal er weinig ruimte over blijven om zelf wel positief te zijn.
Ik zou ervoor passen om met zo'n zuurpruim samen te leven en hem veel succes met zijn leven wensen.
Ik zou ervoor passen om met zo'n zuurpruim samen te leven en hem veel succes met zijn leven wensen.
zondag 31 maart 2019 om 19:43
Waarom??????? Gewoon rechte letters kunnen we ook lezen hoor! Interessant gedoe allemaal!kortsluiting schreef: ↑31-03-2019 17:55Ja nou ja, stront is misschien ook wel wat overdreven. Ik zie direct een hoop irritatie en onbegrip. Gisterochtend bijvoorbeeld. We moesten 11.30 uur samen bij een afspraak zijn, dus ik dacht: kwart over elf weg. Maar om vijf voor elf gaf hij aan voor de afspraak nog ergens langs te willen en om elf uur weg te willen. Ik zei dat ik van kwart over elf was uitgegaan en nog wat dingetjes moest doen. Nou en dan ontploft de bom. Direct. Dat ik toch wel wat sneller kan en dat hij echt om elf uur weg wil. En dat gebeurt dan ook. Geen discussie mogelijk.

zondag 31 maart 2019 om 19:45
Tattooaddict87 schreef: ↑31-03-2019 19:43Waarom??????? Gewoon rechte letters kunnen we ook lezen hoor! Interessant gedoe allemaal!![]()
Klemtoon.

zondag 31 maart 2019 om 19:46
Dat geschreeuw met je vraagtekens zijn gelukkig niet irritant.Tattooaddict87 schreef: ↑31-03-2019 19:43Waarom??????? Gewoon rechte letters kunnen we ook lezen hoor! Interessant gedoe allemaal!![]()
zondag 31 maart 2019 om 19:49
Omdat ik het gewoon niet snap. Totaal onnodig.Lucifer2018 schreef: ↑31-03-2019 19:46Dat geschreeuw met je vraagtekens zijn gelukkig niet irritant.

zondag 31 maart 2019 om 20:11
Dus je bent zijn slaafje.kortsluiting schreef: ↑31-03-2019 17:55Ja nou ja, stront is misschien ook wel wat overdreven. Ik zie direct een hoop irritatie en onbegrip. Gisterochtend bijvoorbeeld. We moesten 11.30 uur samen bij een afspraak zijn, dus ik dacht: kwart over elf weg. Maar om vijf voor elf gaf hij aan voor de afspraak nog ergens langs te willen en om elf uur weg te willen. Ik zei dat ik van kwart over elf was uitgegaan en nog wat dingetjes moest doen. Nou en dan ontploft de bom. Direct. Dat ik toch wel wat sneller kan en dat hij echt om elf uur weg wil. En dat gebeurt dan ook. Geen discussie mogelijk.
Dit wordt alleen maar erger.

zondag 31 maart 2019 om 20:12
Hij weet niet wat jij denkt. Dit had je beter kunnen uitspreken.kortsluiting schreef: ↑31-03-2019 17:55We moesten 11.30 uur samen bij een afspraak zijn, dus ik dacht: kwart over elf weg
zondag 31 maart 2019 om 20:13
Ja, omdat hij anderen wel met enig respect behandelt en hij jou als een stront ziet dat afgericht moet worden.kortsluiting schreef: ↑31-03-2019 18:01Dat herken ik. Mijn vriend geeft ook aan er altijd met iedereen uit te komen, behalve met mij. uiteindelijk geef ik altijd toe, vooral ook omdat hij altijd volhoudt en we er anders gewoon niet uitkomen.
Dat is al aardig gelukt overigens.
Ik vind mannen die een grote bek hebben tegen hun vriendin, maar bij hun collega's/vrienden loopt te slijmen trouwens uiterst onaantrekkelijk.
Maar waarom ben je nog bij hem? Ben je financieel afhankelijk ofzo? Zo ja, zorg er dan snel voor dat dit verandert.
En nee, hij houdt echt niet van je. Je bent een dier dat hij straft wanneer het niet luistert.

zondag 31 maart 2019 om 20:14
Jij bent niet alleen op het forum.
Ik vind het wél prettig dus wat nu?

zondag 31 maart 2019 om 20:19
Mijn ex had er ook een handje van om zo te doen, nu nog heb ik er een nasleep van dat als ik moet haasten dat ik dan juist langzamer wordt omdat ik dan in de stress schiet vanwege wat mijn ex mij heeft aangedaan.kortsluiting schreef: ↑31-03-2019 17:55Ja nou ja, stront is misschien ook wel wat overdreven. Ik zie direct een hoop irritatie en onbegrip. Gisterochtend bijvoorbeeld. We moesten 11.30 uur samen bij een afspraak zijn, dus ik dacht: kwart over elf weg. Maar om vijf voor elf gaf hij aan voor de afspraak nog ergens langs te willen en om elf uur weg te willen. Ik zei dat ik van kwart over elf was uitgegaan en nog wat dingetjes moest doen. Nou en dan ontploft de bom. Direct. Dat ik toch wel wat sneller kan en dat hij echt om elf uur weg wil. En dat gebeurt dan ook. Geen discussie mogelijk.
Mijn ex werd steeds extremer in zijn handelen zelfs zo erg dat hij mij het ziekenhuis ingeslagen heeft, denk nog maar eens goed na of je wel bij deze man wil blijven.
zondag 31 maart 2019 om 20:23
Ik haal er maar weer even een website bij over mishandeling, want bij deze relatie zie je al tekenen die erop wijzen dat het die kant op gaat:
https://www.helpguide.org/articles/abus ... -abuse.htm
Dit soort dingen zou trouwens verplichte kost moeten zijn op school. Veel nuttiger dan botjes uit je hoofd leren oid.
https://www.helpguide.org/articles/abus ... -abuse.htm
Dit soort dingen zou trouwens verplichte kost moeten zijn op school. Veel nuttiger dan botjes uit je hoofd leren oid.

zondag 31 maart 2019 om 20:30
Sorry, je hebt gelijk. Koos een Engelse omdat daar vaak net even wat meer op staat, maar hier staat ook veel:
https://www.mynd.nu/emotionele-mishande ... 0-tekenen/
4, 6, 8, 13, 17 zie ik duidelijk terug in het verhaal.
Misschien zijn 16, 19 en 20 ook van toepassing.
Wat ik vooral ook raar vindt is dat hij zogenaamd niks kan doen aan boos zijn (wel, want zo doet hij ook niet tegen Potige Paul van de snackbar) en dat het alleen aan TO zou liggen. Dat soort praat hoort vaak bij ongezonde relaties.
Wat ik vooral ook raar vindt is dat hij zogenaamd niks kan doen aan boos zijn (wel, want zo doet hij ook niet tegen Potige Paul van de snackbar) en dat het alleen aan TO zou liggen. Dat soort praat hoort vaak bij ongezonde relaties.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 31-03-2019 20:33
29.50% gewijzigd
zondag 31 maart 2019 om 20:31
Hoe zit je vriend verder in zijn vel?
Ikzelf herken het wel een beetje van mijzelf. Ik kan boos op mijzelf worden als simpele dingen niet lukken. Als ik niet kan vinden denk ik al snel: ik ben zelfs te lomp om iets op te bergen, als ik de weg niet kan vinden: ik verkoop mijn fiets ik ben te dom om het te gebruiken, als ik iets vergeten ben te kopen: je verdiend het ook niet om dat in huis te hebben als je niet eens kan onthouden wat je nodig hebt enz.
Maar ik weet dat dit vanuit mijn psychische klachten is. Ik word boos maar wel op mijzelf, ik weet dat mijn man dat moeilijk vind. Gewoon om mij mijzelf zo te zien beledigen. Maar ik snap echt dat het voor hem ook vervelend is, soms ben ik onredelijk of wordt hij er zelf onrustig van.
Omdat mijn man autisme heeft bespreken we wel veel dingen van tevoren dus ook hoe laat we ergens heen moeten.
Dingen aannemen is vaak een misvatting, je hebt andere verwachtingen en dat kan leiden tot problemen.
Voor mijzelf is zulke boosheid wel een teken dat het niet goed gaat met mijzelf, wellicht dat je vriend hier ook mee worstelt.
Dit gezegd hebbende als hij zijn boosheid op jou richt, het regelmatig de sfeer verpest, jij op je tenen gaat lopen en je er echt last van hebt dan moet je er echt wat mee doen. Bespreken dus en nagaan wat je vriend er zelf van vind en wat hij eraan wil en kan doen. Niks doen lijkt me funest voor jullie relatie.
Ikzelf herken het wel een beetje van mijzelf. Ik kan boos op mijzelf worden als simpele dingen niet lukken. Als ik niet kan vinden denk ik al snel: ik ben zelfs te lomp om iets op te bergen, als ik de weg niet kan vinden: ik verkoop mijn fiets ik ben te dom om het te gebruiken, als ik iets vergeten ben te kopen: je verdiend het ook niet om dat in huis te hebben als je niet eens kan onthouden wat je nodig hebt enz.
Maar ik weet dat dit vanuit mijn psychische klachten is. Ik word boos maar wel op mijzelf, ik weet dat mijn man dat moeilijk vind. Gewoon om mij mijzelf zo te zien beledigen. Maar ik snap echt dat het voor hem ook vervelend is, soms ben ik onredelijk of wordt hij er zelf onrustig van.
Omdat mijn man autisme heeft bespreken we wel veel dingen van tevoren dus ook hoe laat we ergens heen moeten.
Dingen aannemen is vaak een misvatting, je hebt andere verwachtingen en dat kan leiden tot problemen.
Voor mijzelf is zulke boosheid wel een teken dat het niet goed gaat met mijzelf, wellicht dat je vriend hier ook mee worstelt.
Dit gezegd hebbende als hij zijn boosheid op jou richt, het regelmatig de sfeer verpest, jij op je tenen gaat lopen en je er echt last van hebt dan moet je er echt wat mee doen. Bespreken dus en nagaan wat je vriend er zelf van vind en wat hij eraan wil en kan doen. Niks doen lijkt me funest voor jullie relatie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben

zondag 31 maart 2019 om 20:38
Wat naar ZhenyaZhenya schreef: ↑31-03-2019 20:19Mijn ex had er ook een handje van om zo te doen, nu nog heb ik er een nasleep van dat als ik moet haasten dat ik dan juist langzamer wordt omdat ik dan in de stress schiet vanwege wat mijn ex mij heeft aangedaan.
Mijn ex werd steeds extremer in zijn handelen zelfs zo erg dat hij mij het ziekenhuis ingeslagen heeft, denk nog maar eens goed na of je wel bij deze man wil blijven.

zondag 31 maart 2019 om 20:51
Dank je Abundance-of-Freedom (leuke nick heb je

zondag 31 maart 2019 om 21:18
Wat naar voor je dat je zo'n ex hadAbundance-of-Freedom schreef: ↑31-03-2019 21:12Ja, mijn nick heeft eigenlijk ook weer met ex te maken. Was heel controlerend en wilde alles bepalen.
Moest heel wat vrijheid weer terug zien te krijgen.![]()

zondag 31 maart 2019 om 21:22
Thx, ik ga dit lezen.Paarsebloem schreef: ↑31-03-2019 20:30Sorry, je hebt gelijk. Koos een Engelse omdat daar vaak net even wat meer op staat, maar hier staat ook veel: