Vrienden maken?

11-02-2020 12:48 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door omstandigheden heb ik mijn hele leven al moeite om vriendschappen te maken en onderhouden. Dus ik heb al jaren geen vrienden meer
Nu sta ik open om nieuwe contacten te maken. Maar hoe waar leer je andere mensen kennen? Via werk is niet mogelijk. Collega's willen werk en privé gescheiden houden. Ik doe niet echt aan sport. Soms wandelen of fietsen wat geen naam mag hebben.
Hebben jullie ook tips voor eventuel om vriendschappen te onderhouden?
Hoe zit dat met die collega's? Vraag je hen of ze iets willen afspreken of zo? Ik heb nog nooit collega's gehad die expliciet zeiden dat ze werk en privé gescheiden wilden houden. Sterker nog: ik heb overal waar ik gewerkt heb júist vriendinnen aan overgehouden.
pamelacourson schreef:
11-02-2020 12:51
Hoe zit dat met die collega's? Vraag je hen of ze iets willen afspreken of zo? Ik heb nog nooit collega's gehad die expliciet zeiden dat ze werk en privé gescheiden wilden houden. Sterker nog: ik heb overal waar ik gewerkt heb júist vriendinnen aan overgehouden.
Ik heb een paar keer gevraagd om eens wat te drinken. Maar telkens konden ze niet. Wat natuurlijk kan. Maar na vijf keer telkens het zelfde antwoord, denk ik niet dat het er met mijn collega's in zit.
Ik heb op de sport en op het schoolplein vrienden gemaakt na mijn 30e.
Herken het wel. Enerzijds heb ik ook niet de behoefte aan een grote vriendengroep, maar iets meer 'keuze' zou fijn zijn.
Maar vind het ook lastig door mijn huidige situatie, ik kan de deur niet uit savonds, vanwege kleine kinderen, dus in de avond afspreken moet dan in principe bij mij thuis. Dan vraag je ook weer wat.
Kan natuurlijk wel eens oppas regelen, maar wil ik ook weer niet wekelijks.
Soumis schreef:
11-02-2020 13:05
Herken het wel. Enerzijds heb ik ook niet de behoefte aan een grote vriendengroep, maar iets meer 'keuze' zou fijn zijn.
Maar vind het ook lastig door mijn huidige situatie, ik kan de deur niet uit savonds, vanwege kleine kinderen, dus in de avond afspreken moet dan in principe bij mij thuis. Dan vraag je ook weer wat.
Kan natuurlijk wel eens oppas regelen, maar wil ik ook weer niet wekelijks.
Bij mij is het ook erg lastig dat ik ook avond en in het weekend werk.
Maar heb geen kinderen.
Hoef ook geen grote vriendengroep. Zal al blij zijn met twee vrienden.
Ik zou willen dat ik de gouden tip voor je heb. Ik heb zelf nooit moeite gehad met vrienden maken en weet hoe fijn vriendschappen (in al z'n soorten) kunnen zijn. Dat gun ik jou ook.

Kijk eens online. Bijvoorbeeld bij nmlk.nl.
Een eerste stap kan zijn: Je (meer) onder de mensen begeven. En dan vooral mensen met wie je iets gemeen hebt.
Dan kan zijn qua interesses, maar ook bijvoorbeeld qua manier van leven, manier van denken etc...

Plekken/activiteiten waar je bijvoorbeeld in contact kunt komen met dit soort mensen zijn:
- Een cursus (bijvoorbeeld via de Volksuniversiteit of een cultureel centrum)
- Een vereniging
- Vrijwilligerswerk (langdurig of eenmalig)
- Een georganiseerde activiteit in je omgeving; zoals een wandeltocht, lezing, workshop... dit soort dingen staan vaak wel in huis- aanhuiskrantjes
- Een "activiteitenvereniging", waarbij je je kunt aanmelden voor losse activiteiten
Oproep op het forum heeft mij ooit leuke contacten gebracht in een nieuwe stad.
Via via kom ik nog wel eens aan nieuwe kennissen die later vrienden worden.
Je had vroeger KNUZ daar kon je ook de optie vrienden maken aanklikken. Misschien bestaat dat nog of iets soortgelijks?
Daten heb ik ook vrienden aan over gehouden. Was het geen relatieman dan gewoon gezellig.
Nmlk hoor ik ook veel goeds over.
Ik kom wekelijks in een soort buurthuis, veel leuke mensen leren kennen. Zijn geen vrienden (ik heb er al teveel om goed bij te houden) maar dat zou wel kunnen.
Cursus doen kan ook contacten opleveren. Salsa of creatief iets?
Nmlk heb ik nu een aantal keer wat mee gedaan. Vind ik zelf vooral leuk voor een leuks avond/middag. Zie mezelf nog geen vriendschappen sluiten op die manier. Maar misschien eens meedoen aan een spelletjesmiddag, is anders dan theaterbezoek.
Hoe maak je vrienden? Ik zou het niet weten. In mijn geval is het bij toeval mensen ontmoeten en als het klikt aan elkaar blijven plakken. Dan spreek je af om wat te drinken, eten, sporten, wandelen, whateffa en als dat bevalt ga je in de loop van de tijd meer dingen met elkaar delen. Speciale data worden onthouden, zoals verjaardagen, sollicitaties, ziekenhuisuitslagen, etc en dan stuur je een berichtje om te laten weten dat je eraan denkt.

Je gebruikt je vrienden niet als klaagmuur, maar je hebt oprechte wederzijdse interesse in elkaar.

Instant vrienden bestaan niet, je zult zelf wat te bieden moeten hebben en dat kan een kopje thee en een luisterend oor zijn. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet. I.m.o. is de klik het belangrijkste.
TO, waardoor is het voor jou lastig om een vriendschap te onderhouden? Waardoor zijn de oude vriendschappen er niet meer?
Misschien wel handig om dat op een rijtje te hebben, want anders blijf je bezig met nieuwe vriendschappen te sluiten.

Ik heb trouwens gewoon gereageerd op een contactje op vriendin.nl.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik denk dat je eerst moet achterhalen waarom je geen vrienden hebt en (blijkbaar) moeilijk vriendschappen kunt onderhouden.

ik ben zelf heel introvert maar heb er nooit moeite mee gehad om vrienden te krijgen, Wellicht liggen er bij jou andere oorzaken aan ten grondslag.

en iemand is ook niet meteen een vriend. Dat ontstaat in de tijd.
Ik ben net verhuisd en heb nu (na een paar maanden) leuk contact met mijn buren. Gewoon door ze uit te nodigen voor een borrel bij mij thuis. Verder doe ik wat vrijwilligerswerk en daar heb ik ook mensen ontmoet. Wat ook helpt... ik heb een hond! Op straat spreek ik best veel hondeneigenaren!

Wat voor jou misschien nog belangrijker is: hoe onderhoud je vriendschappen? Want stap 1 is zo gezet! Maar hoe/wanneer zet je stap 2? Of is dat geen vraag vanuit jou?
Die nmlk.nl is toch HBO+? Ik heb praktijk school gedaan....

Waarom ik geen vrienden hebt komt door van alles.
Vroeger had ik niet veel aan sluiting op school, werd erg gepest. Had ik wel een vriendin of een vriend, vonden mijn ouders het niet goede contacten.
Hierdoor erg onzeker geworden.
Zit nu weer lekker in mijn vel. Alleen nog eenzaam.
Ook ben ik sociaal onhandig.
Daar komt het ook wel van
Kijk of je in een vereniging vrijwilligerswerk kunt doen.
Regenwolk, sociale onhandigheid is niet erg en dat kun je best benoemen. Al is het maar om daarmee eventuele verwachtingen een beetje in te dammen.

Onzekerheid is vervelend voor jezelf, maar niets om je voor te schamen. Heel veel mensen hebben daar op enig moment last van.

Vrijwilligerswerk kan, maar je moet er wel affiniteit mee hebben. Het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend, je kunt ingeroosterd worden bij activiteiten en daar moet je maar net zin in hebben.
Misschien kunnen wij contact leggen? Ik heb weinig mensen meer over. Waar woon je?
Zijn er nu mensen in je omgeving die leuk genoeg lijken om nader kennis te leren maken? Bijvoorbeeld buren of iemand van een hobby waar je regelmatig een praatje mee maakt? Misschien zelfs toch een specifieke collega?

Mijn ervaring is, dat als je mensen vraagt 'go, zullen we deze week eens wat samen gaan drinken? Ik heb al langer het gevoel dat ik je beter zou willen leren kennen' er bijna niemand ooit 'nee' zegt. Van daaruit zie je dan wel waar het schip strandt!

(en over gestrande schepen gesproken: het is de afgelopen jaren ook wel eens gebeurd dat ik op die manier een paar keer heb afgesproken met iemand en zelf al dacht dat het richting een vriendschap ging, maar dan toch weer verwaterde. Daar moet je wel tegen kunnen)
Misschien Loes uit t andere topic?
O ze had zelf al gereageerd zie ik :cheer:
Ik heb een paar goede vrienden van een hobby die ik al jaren beoefen.

Vrienden maken kost tijd.

Mijn advies: steek tijd in een hobby.
En dan een hobby die je echt leuk vindt, niet omdat het gezellig moet zijn/sporten gezond is ofzo.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven