Vriendin gaat trouwen

20-07-2025 17:56 378 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha,

Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.

Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Catan schreef:
20-07-2025 19:06
Gewoon een tikkie voor het gegeven advies en de tijd die het TO kostte.
Ja goeie.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Pimpelmeesje87 schreef:
20-07-2025 18:46
Een zeer goede vriendin nodigde mij ook niet uit, ook zij hield het klein. Alleen familie geloof ik, en paar vrienden. Pas na de bruiloft hoorde ik dat ze getrouwd was. Ik weet dat ik haar heel dierbaar ben, maar waarom het zo ging begrijp ik nog steeds niet. Ik heb het maar naast me neergelegd, de vriendschap is verder goed en het was haar keuze.

Waarschijnlijk zodat er vooraf geen gedoe over kon zijn; met achteraf mededelen is er toch niks meer aan te doen. Maar ik zou het ook heel vreemd vinden als een goede vriendin van mij ‘stiekem’ zou trouwen hoor.

Maar het is wel opmerkelijk dat je wordt meegevraagd om jurken te passen en dan niet mag komen terwijl je een deel van de jurk hebt betaald. Daar zou ik zeker het gesprek over voeren, en wel zeggen dat je dat pijnlijk vindt. Zou wel proberen om een constructieve toon te voeren, want anders ben je de vriendschap kwijt.
Die vriendschap ben je sowieso wel kwijt toch op deze manier?
Wat een naaistreek van je zogenaamde vriendin.
Eigenlijk geen woorden voor.
Attraverso schreef:
20-07-2025 19:07
Ik denk dat ze jou meegenomen heeft om de jurk te kiezen omdat ze je dan toch betrokken heeft bij het huwelijk ook al ben je niet uitgenodigd.
Zoiets dacht ik ook.
Bruid weet dat ze een aantal mensen niet gaat uitnodigen. Die ‘on-genodigden’ betrekt ze op een andere manier bij de bruiloft.
Zou kunnen.

Maar, dan moet bruid dat wel vooraf vertellen.
Wat een immense fout met teleurstelling tot gevolg ,van deze bruid
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
viamia schreef:
20-07-2025 18:13
Ja dit is ook hoe ik zelf erin zou staan, vandaar dat het zo raar is. Plus dat ik meer geld heb bijgedragen aan haar jurk dan aan de bruiloft van mijn eigen zusje afgelopen jaar..

Ik ga het zeker even met haar bespreken volgende week want dan zie ik haar, ik zie jullie reacties en merk ook dat bij jullie evengoed vraagtekens ontstaan. Dat lijkt me reden genoeg om haar te vragen waarom ze het zo heeft aangepakt.
Waarom is dat eigenlijk? Heb je geen misbruik van je laten maken?
Ik heb zelden meegemaakt dat schrijvers op dit forum het zo met elkaar eens zijn😉. Dit is echt heel raar! Vooral ook omdat je al zo lang met haar bevriend bent geweest…. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een (in mijn ogen) goede vriendin….. die vriendschap was daarna zo goed als over. Als iemand jou niet de moeite waard vindt om te betrekken op zo’n belangrijk moment in haar leven en anderen wel dan doet dat pijn en dan zegt dat iets 🤷‍♀️. Ik had het nog anders gevonden en meer begrip gehad als je vriendin het besluit had genomen om helemaal geen vrienden uit te nodigen….
lieke321 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 19:29
Reden: Taalvoutje
2.05% gewijzigd
Ik vind t bizar dat ze je mee neemt trouwjurk passen en vervolgens niet uitnodigt op de bruiloft.

Als ik t zo klein had gehouden dat een zo goede vriendin er niet bij kon zijn had ik dat van te voren besproken, niet op t moment van uitnodigen maar voordat iemand nadenkt over kado’s en mijn bruiloft ect.

Heel raar
where ever you go, go with your heart
Catan schreef:
20-07-2025 19:04

Maar toch super raar om iemand mee te vragen bij het kiezen van een jurk en vervolgens niet uit te nodigen voor de bruiloft.
Heel erg raar.
viamia schreef:
20-07-2025 17:56

Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën.
Ze had eerder duidelijk moeten zijn over jouw rol bij de bruiloft

Ik zou haar zeker vragen hoe zij jullie vriendschap waardeert.

Ik zou haar vertellen dat ik dacht dat ik wel in haar top 3 zit. En dat dat andersom wel het geval is - was?
Ik zou ook de tijd nemen om goed over haar antwoord na te denken.

Ik zou de financiële bijdrage aan de jurk verminderen naar het bedrag wat je als ongenodigde gast zou hebben gebudgetteerd.
Als zij dan een financieel probleem heeft, is de consequentie van haar eigen gedrag.

Het is onbehoorlijk om een groot bedrag te accepteren van jou terwijl zij jou niet had geïnformeerd over álle bruiloftplannen.
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
Skawa schreef:
20-07-2025 19:31
Ik vind t bizar dat ze je mee neemt trouwjurk passen en vervolgens niet uitnodigt op de bruiloft.

Als ik t zo klein had gehouden dat een zo goede vriendin er niet bij kon zijn had ik dat van te voren besproken, niet op t moment van uitnodigen maar voordat iemand nadenkt over kado’s en mijn bruiloft ect.

Heel raar
Ik vind het nog bizarder dat ze TO zonder schaamte een deel van haar dure jurk laat betalen, zonder haar uit te nodigen of dat erbij te vermelden. Puur egoïsme in mijn ogen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
ZeepBelle schreef:
20-07-2025 19:21
Zoiets dacht ik ook.
Bruid weet dat ze een aantal mensen niet gaat uitnodigen. Die ‘on-genodigden’ betrekt ze op een andere manier bij de bruiloft.
Zou kunnen.

Maar, dan moet bruid dat wel vooraf vertellen.
Wat een immense fout met teleurstelling tot gevolg ,van deze bruid
Precies, dan zeg je " hé ik ga trouwen maar we houden het klein, omdat we al zo lang bevriend zijn zou ik het leuk vinden dat je meegaat een jurk uitzoeken zodat je er er toch een beetje bij bent op die dag "
Maar ja zo denkt vriendin van To blijkbaar niet
Skawa schreef:
20-07-2025 19:31

Heel raar
Ze had juist voor het jurken passen kunnen zeggen we houden het klein helaas ben je niet uitgenodigd maar zou het erg fijn vinden als je met mij jurken gaat kijken ben je er toch een beetje bij .
Yildizlar2 schreef:
20-07-2025 19:37
Ze had juist voor het jurken passen kunnen zeggen we houden het klein helaas ben je niet uitgenodigd maar zou het erg fijn vinden als je met mij jurken gaat kijken ben je er toch een beetje bij .
Bwah, op 't moment dat er 6 vrienden (met eventueel nog partner?) bij zijn vind ik een huwelijk al niet meer zo héél klein.

Als je iets écht klein wil houden trouw je wat mij betreft met alleen je ouders, broers, zussen, nichtjes, neefjes en eventueel je allerallerbeste vriendin erbij.

Maar dan sleep je geen mensen mee naar jurken-winkels - of stel je zelfs maar die vraag* - die helemaal niet in je top 3 van vrienden staan.

*Antwoord als jarenlange vriendin maar eens "nee, ik ga niet mee als ik niet word uitgenodigd" in iemand zijn gezicht.
wissewis wijzigde dit bericht op 20-07-2025 19:41
10.58% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Yildizlar2 schreef:
Precies.
Jeetje, wat pijnlijk. Dat had ze inderdaad wel mogen - moeten! - zeggen. Jullie ideeën over de vriendschap liggen dan wel erg ver uiteen, want jouw aanbod lijkt me extreem gul (ook niet perse iets dat gebruikelijk is onder vriendinnen) terwijl zij een lange vriendschap niet uitnodigt op haar intieme bruiloft, maar wel als enige vriendin meeneemt een jurk uitkiezen (ook ongebruikelijk).
Ze had jouw gulle aanbod af moeten slaan. Best wel aso van haar om dat aan te nemen
Wissewis schreef:
20-07-2025 19:40
Bwah, op 't moment dat er 6 vrienden (met eventueel nog partner?) bij zijn vind ik een huwelijk al niet meer zo héél klein.

Als je iets écht klein wil houden trouw je wat mij betreft met alleen je ouders, broers, zussen, nichtjes, neefjes en eventueel je allerallerbeste vriendin erbij.

Maar dan sleep je geen mensen mee naar jurken-winkels - of stel je zelfs maar die vraag* - die helemaal niet in je top 3 van vrienden staan.

*Antwoord als jarenlange vriendin maar eens "nee, ik ga niet mee als ik niet word uitgenodigd" in iemand zijn gezicht.
Als ik nu met mijn man zou trouwen en alleen wat jij ‘echt klein’ noemt uit zou nodigen (zónder vrienden), zou ik al 27 man uit moeten nodigen. In die context vind ik 3 vrienden helemaal niet veel.

Maar los daarvan echt bizarre situatie TO. Dat je mee mocht met jurken passen zonder te weten dat je niet uitgenodigd zou worden, is al echt heel erg raar. Als je verhaal daar zou stoppen, had ik het al schandalig gevonden.

Dat ze zomaar zo’n groot cadeau van je aanneemt, maakt het helemaal idioot, dit zou voor mij einde vriendschap zijn.
Solomio schreef:
20-07-2025 18:49
Wat ik dan toch denk: mocht jij mee om de jurk uit te zoeken omdat ze weet dat jij 'makkelijk' geld geeft?
Of ben ik dan heel slecht?
Dit dacht ik ook. Ik hoop altijd dat mensen niet echt zo kunnen zijn, maar er zijn wat rotte appels op deze wereld. Ik hoop van harte dat dit er niet achter zit.
dolfje schreef:
Precies, dan zeg je " hé ik ga trouwen maar we houden het klein, omdat we al zo lang bevriend zijn zou ik het leuk vinden dat je meegaat een jurk uitzoeken zodat je er er toch een beetje bij bent op die dag "
Maar ja zo denkt vriendin van To blijkbaar niet
En dan nodig je 3 heeele goede vrienden wel uit maar haar niet. Ja, kan, maar als je wel mee mocht jurk uitzoeken toch wel vreemd.
Johanna schreef:
20-07-2025 19:36
Ik vind het nog bizarder dat ze TO zonder schaamte een deel van haar dure jurk laat betalen, zonder haar uit te nodigen of dat erbij te vermelden. Puur egoïsme in mijn ogen.
Ik ook. Al zou het onhandig zijn en met de intentie om deze vriendin op een andere manier te willen betrekken door haar dan mee te nemen met jurken zoeken (die je live niet eens mag meemaken), no way dat ik dan geld zou aannemen als bruid, wetende dat jij iets weet dat vriendin niet weet. Het is gewoon niet correct, echt niet.
Wow wat een hoop reacties!

Om even te reageren op een paar van de meestgestelde vragen/opmerkingen. Ik heb niet het idee dat ik normaal gesproken extreem gul ben. Normaal gesproken splitten we etentjes/dingen die we samen doen, bijvoorbeeld.
Het is meer dat een beetje zo liep dat ik aanbood om een gedeelte van de jurk te belalen. Ze stond met tranen in haar ogen zo blij te zijn met die jurk. Op dat moment bedacht ik me dat we al meer dan de helft van ons leven bevriend zijn en ik haar al langer wél kende dan niet en dat we zoveel samen hebben doorgemaakt. Ik dacht juist dat het een mooi gebaar zou zijn en een teken van échte vriendschap. Ze is de langste vriendschap die ik heb en dat koester(de?) ik echt. Ik verkeerde ook in de veronderstelling dat ik bij de bruiloft zou zijn aangezien ze me uitnodigde om jurken te gaan passen.

En verder denk ik dat het argument idd gaat zijn; we wilden het klein houden, maar zo was je toch nog een beetje betrokken. Misschien ben ik wel heel naïef, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze dit op zo'n berekenende manier zou doen als sommigen hier suggereren.

Dat gezegd hebbende, heb ik ook dat Barbados topic geopend waar sommigen het over hebben. Dan sta ik ook wel weer even te kijken van hoe mensen kunnen zijn.
viamia wijzigde dit bericht op 20-07-2025 20:09
Reden: aanpassing
8.88% gewijzigd
Hotgirlsummer schreef:
20-07-2025 19:17
Die vriendschap ben je sowieso wel kwijt toch op deze manier?
Ik niet. Ze heeft er wel iets over toegelicht, begrijpen doe ik het niet helemaal maar ik respecteer het. Ik was er graag bij geweest, maar als vriendin liever voor iets anders kiest dan is dat haar goed recht. Er was een goede reden voor, en mijn ego kan prima een stap opzij doen. Ik gun haar het beste.
Maar to, wat denk jij nu, nu je blijkbaar niet tot de top 3 vriendinnen hoort, terwijl jij dacht dat je een close vriendin was? Durf je haar erop aan te spreken wat haar gedrag met jou doet en dat je er van in de war raakt en hele andere verwachtingen had bij de bruiloft en de plek die je inneemt?
NomenNesci0 schreef:
20-07-2025 20:15
Maar to, wat denk jij nu, nu je blijkbaar niet tot de top 3 vriendinnen hoort, terwijl jij dacht dat je een close vriendin was? Durf je haar erop aan te spreken wat haar gedrag met jou doet en dat je er van in de war raakt en hele andere verwachtingen had bij de bruiloft en de plek die je inneemt?
Ja ik denk gewoon dat ik het ga zeggen. "Ik vond het leuk om erbij te mogen zijn met het uitzoeken van de jurk. Maar ik verkeerde daardoor wel in de veronderstelling dat ik ook bij de bruiloft zou mogen zijn. Omdat we al zo lang zo'n hechte vriendschap hebben, doet dit me toch wat pijn omdat ik het gevoel krijg dat jij de vriendschap anders ziet. Hoe zie jij dit?"

Zoiets? Ik ben vooral in de war. Ik wil haar ook niet opleggen wie ze wel of niet op de bruiloft uitnodigt. Maar ik snap het gewoon allemaal even niet meer.
Ik snap echt niet dat het noch bij haar, noch bij haar man is opgekomen dat ze dit niet kunnen maken. Dan maar eentje extra, dan maar ieder vier uitnodigen als haar aanstaande het anders niet eerlijk vindt. Dan is het toch nog steeds een heel kleine bruiloft? Waarom is dat aantal van drie zo heilig?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven