Vriendin gaat trouwen

20-07-2025 17:56 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha,

Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.

Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Begrijpelijk dat dit pijn doet TO. Ze had al voordat je mee ging een jurk uitzoeken moeten vertellen dat je geen gast zou zijn.

viamia schreef:
20-07-2025 17:56
Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm.

Wat voor mij ook zou meespelen is hoeveel je hebt bijgedragen. Gaat het om bijvoorbeeld € 100,00 of zit je meer in de richting van € 500,00 (of meer)? Sowieso is het geld aannemen zonder jou vooraf te hebben geïnformeerd totaal niet ok, en als het dan ook nog eens om een fors bedrag zou gaan zou ik me goed bedrogen voelen.
viamia schreef:
20-07-2025 20:18
Ja ik denk gewoon dat ik het ga zeggen. "Ik vond het leuk om erbij te mogen zijn met het uitzoeken van de jurk. Maar ik verkeerde daardoor wel in de veronderstelling dat ik ook bij de bruiloft zou mogen zijn. Omdat we al zo lang zo'n hechte vriendschap hebben, doet dit me toch wat pijn omdat ik het gevoel krijg dat jij de vriendschap anders ziet. Hoe zie jij dit?"

Zoiets? Ik ben vooral in de war. Ik wil haar ook niet opleggen wie ze wel of niet op de bruiloft uitnodigt. Maar ik snap het gewoon allemaal even niet meer.
Dit vind ik een hele nette reactie! Net als de meeste reacties hier vind ik het ook heel vreemd, eigenlijk zelfs een beetje onbeschoft. Ik vind het ook raar dat ze je dan wel meevraagt de jurk uitkiezen. Wie weet zit er een verhaal achter, ik zou het niet maar laten maar het zeker bespreken.

Zelf heb ik overigens ook weleens zoiets stoms gehad met een bruid. Dat heeft helaas toch de relatie voor altijd wel veranderd. Bruiloften doen soms stomme dingen met mensen.
Dit is een prima reactie. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Laat je ons weten hoe het gesprek gegaan is?
viamia schreef:
20-07-2025 20:18
Ja ik denk gewoon dat ik het ga zeggen. "Ik vond het leuk om erbij te mogen zijn met het uitzoeken van de jurk. Maar ik verkeerde daardoor wel in de veronderstelling dat ik ook bij de bruiloft zou mogen zijn. Omdat we al zo lang zo'n hechte vriendschap hebben, doet dit me toch wat pijn omdat ik het gevoel krijg dat jij de vriendschap anders ziet. Hoe zie jij dit?"

Zoiets? Ik ben vooral in de war. Ik wil haar ook niet opleggen wie ze wel of niet op de bruiloft uitnodigt. Maar ik snap het gewoon allemaal even niet meer.
Dit kan je zeker zo zeggen. Dat je je gekwetst voelde omdat je dacht dat jij tot haar inner circle behoorde, zeker omdat je mee mocht een trouwjurk uitzoeken. En dat het je kwetst dat blijkbaar 3 anderen ineens belangrijker zijn dan jij. Natuurlijk is het aan haar wie ze uitnodigt, maar het kan dingen wel op scherp zetten en daarvan had ze zich wel bewust mogen zijn. Ik snap niet dat ze jou bv niet heeft uitgelegd waarom je niet mag komen, 3 anderen wel, en waarom je dan ineens wel mee mocht een jurk kopen. Een uitleg had ze uit zichzelf toch sowieso al kunnen geven, zodat je nu niet dit gedoe hebt en het beter had begrepen.
Maar toch, je gaat een bruidsjurk uitzoeken, ziet er een ver boven je budget en gaat die emotioneel showen aan je vriendin. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt dus domme vraag: hoe gaat zoiets zonder dat het klinkt als bedelen om een bijdrage?
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ik vind het ook heel vreemd allemaal. Hopelijk biedt een gesprek met haar meer inzicht in de situatie.
Dat ze niet meer dan 3 personen uitnodigt zegt mogelijk ook wat over haar financiële situatie. Als er gesponsord moet worden voor de jurk dan zal haar budget niet heel ruim zijn vermoed ik.
Mocht jij misschien mee omdat ze voorzien had dat jij haar een bedrag zou schenken voor de jurk? Heel berekenend zou dat zijn maar zie niet in waarom je anders iemand meeneemt die je niet gaat uitnodigen.
Geen motto
Kan dat ze deze jurk alleen aangedaan heeft om te kijken hoe hij zou staan, zonder te vragen / bedelen om extra geld ervoor. Puur voor het gevoel.
Prima, maar op het moment dat to zegt ik draag de rest bij als cadeau/ gun factor wat best een bedrag is wat ik zo begrijp, dan had die vriendin al moeten schakelen met nee dat kan ik niet aannemen, want helaas kan je niet op de dag zelf erbij zijn wegens deze redenen.

Dat wist ze toen vast al wel, wist ze dat pas later, had ze dat moeten melden aan to en geld / aanbod teruggeven of wat ook gezegd is, kiezen voor 4 vriendinnen op de dag zelf.
granny71 schreef:
20-07-2025 18:45
Wat mij betreft gaat het al mis op het moment dat je jurken gaat passen waarvan je weet dat ze (ver) boven je budget gaan.
Vind ik ook apart. Hoezo ga je een jurk passen waarvan je weet dat ie ver boven je budget lucht. Tuurlijk vind je 'm dan mooi als je 'm gaat passen..

Heel raar dat ze jou vraagt mee te gaan om jurken te passen terwijl ze weet dat jij niet bent uitgenodigd. Dat is toch super pijnlijk? Hoe vertelde ze dat dan, dat jij niet uitgenodigd bent? En hoe regeerde jij hierop? Als ze nou helemaal niemand uitnodigt, enkel (schoon)ouders, en ze legt dat uit en vraagt jou wel mee om te gaan passen dan vind ik dat anders. Maar nu kiest ze wel voor 3 andere vriendinnen...
Echt heel bijzonder. Zou dit zeker bij haar aankaarten en aangeven dat het niet goed voelt dat je nu zo'n groot bedrag hebt betaalt. Dat je er vanuit ging dat je haar op de dag zelf in die jurk zou zien.
Winterkoud schreef:
20-07-2025 20:49
Kan dat ze deze jurk alleen aangedaan heeft om te kijken hoe hij zou staan, zonder te vragen / bedelen om extra geld ervoor. Puur voor het gevoel.
Puur nieuwsgierigheid: is dat een ding? Weten dat je een jurk in de verte niet kan betalen en dan toch passen?
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ook al zou je een klein trouwbudget hebben kan ik me echt zo niet voorstellen dat je zoiets zou flikken.
nimue wijzigde dit bericht op 20-07-2025 21:02
3.96% gewijzigd
MyLittlePony schreef:
20-07-2025 20:53
Puur nieuwsgierigheid: is dat een ding? Weten dat je een jurk in de verte niet kan betalen en dan toch passen?
Zelf niet gedaan, maar had niet echt een budget, maar kan me wel voorstellen dat vrouwen toch even die te dure jurk willen passen. Van hij is zo mooi, wil even zien hoe hij staat. Net als met te dure schoenen bv en toch kopen.
Overigens doe ik dat ook nooit, maar hecht weinig waarde aan schoenen / kleding.
Overigens geen idee in hoeverre dit boven budget was, 500 euro of 1500,- euro maakt natuurlijk ook al groot verschil. En of je dan toch die jurk even past.
Solomio schreef:
20-07-2025 18:49
Wat ik dan toch denk: mocht jij mee om de jurk uit te zoeken omdat ze weet dat jij 'makkelijk' geld geeft?
Of ben ik dan heel slecht?
Nog slechter; ze wilde TO wel uitnodigen maar de aanstaande echtgenoot moet TO niet.
Wat een gedoe toch altijd op bruiloften. De 1 mag alleen op de receptie komen, de ander alleen op het feest, weer een ander de hele dag, pffff of je wordt dus helemaal niet uitgenodigd.

Heb deze gekkigheid zelf ook al een paar keer meegemaakt. Ik weet nog dat ik voor de trouwplechtigheid werd uitgenodigd. Daarna mocht ik even feliciteren en cadeau overhandigen en werd ik geacht naar huis te gaan, voor het diner dus, maar op dat moment zei mijn vriendin dat ik ook wel mocht blijven voor het diner en het feest, van te voren was ik daarvoor dus uitgesloten. Heb ik overigens niet gedaan, ben vertrokken.
Ik snap op zich wel dat je voor het trouwen zelf iedereen uitnodigt die kent, in feite is dat immers altijd openbaar en dus toegankelijk voor iedereen, terwijl je daarna een feestje hebt in kleinere kring.
Star⁴ schreef:
20-07-2025 21:03
Nog slechter; ze wilde TO wel uitnodigen maar de aanstaande echtgenoot moet TO niet.
Ja, was mijn volgende gedachte.
Zoveel mogelijkheden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
MyLittlePony schreef:
20-07-2025 20:53
Ja, dat doen heel veel mensen. Maar meestal is het budget dan meer een soort vooraf zelf besloten budget en dan gaan ze er toch overheen. Bruidszaken spelen hier ook op in. Toch even die dure laten zien, voor het idee.
pina wijzigde dit bericht op 20-07-2025 21:11
5.97% gewijzigd
Wanneer zei ze dat dan, dat je niet uitgenodigd bent? Op de dag dat je meeging voor de jurk? Of pas veel later? En hoe reageerde jij toen? Heb je toen al iets gezegd van dat je verbaast bent. Kwam ze niet met uitleg? Ben benieuwd hoe dat dan gegaan is.
Winterkoud schreef:
20-07-2025 20:49
Prima, maar op het moment dat to zegt ik draag de rest bij als cadeau/ gun factor wat best een bedrag is wat ik zo begrijp, dan had die vriendin al moeten schakelen met nee dat kan ik niet aannemen, want helaas kan je niet op de dag zelf erbij zijn wegens deze redenen.
Dit hoor! TO de reactie die je in gedachten had, is helemaal prima, maar ik zou toch zeker dit erbij noemen, en je verbazing hierover uitspreken. ‘Waarom laat je mij zo’n grote bijdrage doen aan je jurk terwijl je al wist dat ik niet zou worden uitgenodigd?’
Galileogalilei schreef:
20-07-2025 21:04
maar op dat moment zei mijn vriendin dat ik ook wel mocht blijven voor het diner en het feest,
Dit klinkt alsof ze een afzegging had maar geen lege plek aan de dinertafel wilde.

Groot gelijk dat je weg gegaan bent.
pina schreef:
20-07-2025 21:11
Ja, dat doen heel veel mensen. Maar meestal is het budget dan meer een soort vooraf zelf besloten budget en dan gaan ze er toch overheen. Bruidszaken spelen hier ook op in. Toch even die dure laten zien, voor het idee.
Oh dat is commercieel wel slim. Ik merkte recent dat de autodealer van een merk waar ik normaliter niet naar zou kijken dat ook deed. Het maakte alleen dat ik op de vlucht sloeg :D
Wow. Ik ben altijd heel erg van het credo "iedereen moet zelf weten wie hij of zij uitnodigt" maar in combinatie met die trouwjurk uitkiezen en laten sponsoren is dit wel echt heel bizar.

Wellicht een tijdelijke Barbadiaanse verstandsverbijstering want dit krijgt een normaal mens toch niet verzonnen?
Lieke321 schreef:
20-07-2025 19:28
Ik heb zelden meegemaakt dat schrijvers op dit forum het zo met elkaar eens zijn😉. Dit is echt heel raar! Vooral ook omdat je al zo lang met haar bevriend bent geweest…. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een (in mijn ogen) goede vriendin….. die vriendschap was daarna zo goed als over. Als iemand jou niet de moeite waard vindt om te betrekken op zo’n belangrijk moment in haar leven en anderen wel dan doet dat pijn en dan zegt dat iets 🤷‍♀️. Ik had het nog anders gevonden en meer begrip gehad als je vriendin het besluit had genomen om helemaal geen vrienden uit te nodigen….
Heb je het bespreekbaar gemaakt?

Ik heb het zelf ook eens aan de hand gehad. Een goede vriend die ik letterlijk al mijn hele leven ken, had me niet uitgenodigd op zijn intieme bruiloft. Dat deed wel even zeer, maar ik vind het ook weer zoiets om iemand daarop aan te spreken. En ergens begreep ik het wel: ik hecht veel waarde aan vriendschappen die zo lang teruggaan, maar hij misschien meer aan meer vriendschappen met mensen met wij hij NU een hechte(re) band heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven