Vriendin gaat trouwen

20-07-2025 17:56 336 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha,

Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.

Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Lila-Linda schreef:
20-07-2025 18:33
Misschien eens vragen? "Goh, nu je het klein viert heb je vast ook geen dure jurk nodig??"

Bizar verhaal TO, echt niet oké
Dit dus.
Dit is best een smerige streek.
.
Nou ja zeg. Wat een kutwijf.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Susan schreef:
20-07-2025 18:32
Maar je kunt wel begrijpen dat iemand die aanbiedt zo'n enorm bedrag mee te betalen het idee heeft dat ze dichtbij je staat en als jij dan weet dat dat idee niet klopt, hoor je dat gewoon niet aan te nemen. Heb je dat eenmaal wel gedaan, dan vind ik dat je er niet onderuit kan om diegene gewoon uit te nodigen. In mijn ogen zit de bruid hoe dan ook fout.
Ja dat vind ik ook. Daarom vind ik dat de bruid het moet bespreken voor het aannemen van het cadeau. Als iemand het dan alsnog wil geven dan is dat een bewuste keus.
ach.. ik doe ook maar wat..
dolfje schreef:
20-07-2025 18:38
Ontzettend raar.
Ik zou er tikkie voor die jurk sturen :P
Of voor een deel van het bedrag.

Stel je wou eigenlijk 50 euro geven als cadeau* en je hebt 200 euro gesponsord zou ik veel zin hebben om een tikkie van 150 euro te sturen.

Maar sowieso loopt het al mis op 't moment dat zij iemand meevraagt om die jurk te gaan kiezen die niet uitgenodigd wordt op het feest.

*Of je geeft standaard bedrag X als cadeau aan vriendinnen.
wissewis wijzigde dit bericht op 20-07-2025 18:43
26.38% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
20-07-2025 18:41

Stel je wou 50 euro geven als cadeau en je hebt 200 euro gesponsord zou ik veel zin hebben om een tikkie van 150 euro te sturen.
Ik vermoed dat dit tikkie naar Barbados verwijst
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Wissewis schreef:

Stel je wou eigenlijk 50 euro geven als cadeau* en je hebt 200 euro gesponsord zou ik veel zin hebben om een tikkie van 150 euro te sturen.

*Of je geeft standaard bedrag X als cadeau aan vriendinnen.
Dit is inderdaad briljant
Wissewis schreef:

Maar sowieso loopt het al mis op 't moment dat zij iemand meevraagt om die jurk te gaan kiezen die niet uitgenodigd wordt op het feest.

Wat mij betreft gaat het al mis op het moment dat je jurken gaat passen waarvan je weet dat ze (ver) boven je budget gaan.
Een zeer goede vriendin nodigde mij ook niet uit, ook zij hield het klein. Alleen familie geloof ik, en paar vrienden. Pas na de bruiloft hoorde ik dat ze getrouwd was. Ik weet dat ik haar heel dierbaar ben, maar waarom het zo ging begrijp ik nog steeds niet. Ik heb het maar naast me neergelegd, de vriendschap is verder goed en het was haar keuze.

Maar het is wel opmerkelijk dat je wordt meegevraagd om jurken te passen en dan niet mag komen terwijl je een deel van de jurk hebt betaald. Daar zou ik zeker het gesprek over voeren, en wel zeggen dat je dat pijnlijk vindt. Zou wel proberen om een constructieve toon te voeren, want anders ben je de vriendschap kwijt.
Bizar zeg! Dat iemand dat ook zonder moeite blijkbaar flikt.

Ik zou mijn aanbod om te betalen terug trekken denk ik 😬 of terugschroeven naar wat je normaal zou geven. En zeker bespreken met (ex) vriendin.

Het Barbados topic al met verbazing gelezen, en dit is gewoon tandje er nog bovenop van een bruid.
Het is natuurlijk haar keuze wie ze wel en niet uitnodigt, maar je dat niet vertellen en wel meenemen met jurken passen is al een beetje raar. En dit cadeau aannemen is dan helemaal niet ok. Ik neem aan dat het om een paar 100 euro gaat, dat zou ik sowieso al te veel vinden om aan te nemen. Laat staan in dit geval, waarin je de gever niet eens wilt uitnodigen.
Wat ik dan toch denk: mocht jij mee om de jurk uit te zoeken omdat ze weet dat jij 'makkelijk' geld geeft?
Of ben ik dan heel slecht?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Vrouwen die trouwen schijnen er ineens zeer vreemde agenda's op na te houden. Bizar.

To, heb je (nog los van je sponsor actie die komt vanuit het idee dat je dicht bij de bruid staat, want gevraagd om jurken te passen) zelf een idee hoe het komt dat je niet op het lijstje van genodigden staat? Ik zou het zelf zo vreemd vinden dat je de indruk hebt (die zij je geeft hoor, begrijp me niet verkeerd) dat je een close vriendin bent en dan blijk je dat tóch niet te zijn, want niet genodigd bij het setje vrienden. Dat zou mij ook raken.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 18:51
0.09% gewijzigd
Solomio schreef:
20-07-2025 18:49
Wat ik dan toch denk: mocht jij mee om de jurk uit te zoeken omdat ze weet dat jij 'makkelijk' geld geeft?
Ja ik vroeg me dit ook af vandaar mijn vraag of ze het al eerder aangeboden had .
Dan is het helemaal gecalculeerd gedrag .
Dubbel.
yildizlar2 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 18:51
97.63% gewijzigd
Wat een ongelooflijke kutstreek van je "vriendin". Die vriendschap was wat mij betreft over. En wellicht stuurde ik haar een tikkie met uitleg. Ze kon het verder uitzoeken.
Ik vind haar echt aso. Geld aannemen en haar mond houden.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Sta je bij haar bekend als gulle gever to?
NomenNesci0 schreef:
20-07-2025 18:51
Sommige Vrouwen die trouwen schijnen er ineens zeer vreemde agenda's op na te houden. Bizar.

To, heb je (nog los van je sponsor actie die komt vanuit het idee dat je dicht bij de bruid staat, want gevraagd om jurken te passen) zelf een idee hoe het komt dat je niet op het lijstje van genodigden staat? Ik zou het zelf zo vreemd vinden dat je de indruk hebt (die zij je geeft hoor, begrijp me niet verkeerd) dat je een close vriendin bent en dan blijk je dat tóch niet te zijn, want niet genodigd bij het setje vrienden. Dat zou mij ook raken.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Kun je niet iets verzinnen om bij die jurk te komen en de helft eraf te knippen? In de lengte?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2025 18:53
Kun je niet iets verzinnen om bij die jurk te komen en de helft eraf te knippen? In de lengte?
:HA:
Solomio schreef:

Nou ik vraag me wel/ook af of TO wel vaker erg gul is naar deze vriendin (en andersom niet of veel minder). Is het passend binnen jullie dynamiek TO, dat jij veel trakteert?
Solomio schreef:
Ik dacht dit ook gelijk.
Solomio schreef:
Ik dacht wat minder slecht: misschien heeft TO een goede kijk op wat iemand goed staat.

Maar toch super raar om iemand mee te vragen bij het kiezen van een jurk en vervolgens niet uit te nodigen voor de bruiloft.
Johanna schreef:
20-07-2025 18:51
Wat een ongelooflijke kutstreek van je En wellicht stuurde ik haar een tikkie met uitleg.
Gewoon een tikkie voor het gegeven advies en de tijd die het TO kostte.
Ik denk dat ze jou meegenomen heeft om de jurk te kiezen omdat ze je dan toch betrokken heeft bij het huwelijk ook al ben je niet uitgenodigd.
En dat ze te 'laf' was om op het moment dat je dat geld hebt aangeboden te zeggen dat je niet uitgenodigd bent.
Maar als er 3 vriendinnen bij zijn en jij bent er niet één van dan toont dat wel op welke plaats jij komt voor haar...
Moet zuur zijn... zou het zeker bespreken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven