Vriendin niet zo hygiënisch, wat te doen?

22-03-2010 11:41 536 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een vriendin van mij is, naar mijn mening, niet al te hygiënisch.

Een paar voorbeelden:

- als ze van buiten naar binnen komt en allerlei dingen heeft aangeraakt in de trein/bus/whatever, begint ze gerust met dingen snijden en koken zonder haar handen te wassen.

Ze raakt ook boterhammen aan met haar ongewassen handen.

- ze wast haar handen niet als ze naar de wc is geweest. Sowieso bij het plassen weet ik dit zeker, ik hoop niet dat het bij poepen ook het geval is.

- ze smeert een boterham, likt het mes af en doet hem daarna weer in de pot om een nieuwe boterham te smeren.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zaten?

Ik wil niet belerend overkomen naar haar toe, maar vind dit toch wel tot de basishygiëne behoren.

Ik merk bij mezelf dat ik het een moeilijk onderwerp vind om aan te snijden, omdat het zo persoonlijk is.
Mijn broertje peutert constant(!) in zijn neus. En dan ook geheel zichtbaar voor iedereen. En hij kookt wel vaker, waarbij hij ook dingen moet snijden enzo...

Laatst in febr op wintersport geweest. We zaten in St Christina in Italie. Daar loopt een bochtige weg naar toe, vanaf de snelweg. Op de terugreis heeft mijn broertje, vanaf het huisje, tot aan de snelweg (= ruim een uur rijden) in zijn neus lopen wroeten...
Doortrekken met je voet? Wow, dan ben je vast heel lenig?
quote:Liv schreef op 22 maart 2010 @ 12:20:

[...]

En je vrienden kies je dus daarop uit? Of eet je helemaal niks dan? Ook geen koekje bij de koffie (of helemaal geen koffie dan denk ik?), geen chipje, helemaal niks?Gelukkig heb ik allemaal vrienden en familie zonder huisdieren, dus dat scheelt
...
quote:Liv schreef op 22 maart 2010 @ 12:26:

Doortrekken met je voet? Wow, dan ben je vast heel lenig? Nee hoor, valt wel mee, maar de spoelknop die red ik nog wel.
Am Yisrael Chai!
Met je elleboog!
ik neem wel eens een lik met mn ongewassen vinger uit de nutella! heerlijk!

wie heeft bedacht dat je dagelijks moet douchen??

hier in italie wassen ze behalve de handen ook de anus en omgeving na de grote boodschap. na een jaar italie vind ik dat de normaalste zaak van de wereld en dus vies om het niet te doen als ik in nederland ben (zonder bidet).....

volgens mij zit er veel tussen de oren!
quote:fashionvictim schreef op 22 maart 2010 @ 12:25:

Gadverdamme.

Dan maar smetvrees, maar bestek aflikken is wel het meest ranzige en boertige wat ik me kan bedenken. Hoe kóm je erop?

Op mijn vorige werk waar we altijd gezamenlijk boodschappen deden en lunchten, hebben een collega en ik zelfs de regel ingevoerd dat je niet mocht "terugsmeren", dus eerst met je mes in de boter/jam/whatever en dan het teveel weer terugsmeren in het bakje. Dat doe ik thuis dan weer wel, maar goed, daar zijn wij ook de enigen die uit de boter eten.

Verder handen wassen nadat je buiten bent geweest, naar de wc bent geweest, etcetera, lijkt me allemaal normaal. Al moet ik wel zeggen dat er misschien wel mensen zijn die ook denken dat ik mijn handen niet was na het toilet, omdat ik dat in openbare wc's namelijk niet doe. De kranen, spoelknoppen en deurklinken in openbare toiletten zijn het goorst, dus doortrekken doe ik of met een stuk wc papier in mijn hand of in hele vieze wc's met mijn voet, en ik heb desinfecterende gel in mijn tas waarmee ik na toiletbezoek mijn handen desinfecteer. Of, als de wc er wel redelijk netjes uitziet dan was ik eerst mijn handen gewoon aan de kraan en draai hem dicht met een papieren handdoekje (maar meestal gebruik ik dan alsnog de desinfecterende gel).

Ik vind het altijd zo raar dat het hier op Viva bijna "stoer" lijkt om maar zo goor mogelijk te zijn en dat iedereen dan tegen elkaar op gaat bieden wat voor smerige gewoontes ze wel niet hebben en hoe gezond dat zogenaamd wel niet is. En uiteraard hebben mensen zoals ik allemaal smetvrees. Yeah sure, whatever.Doortrekken op die manier, herken ik ook
Ik ben me er ook van bewust dat het vaak 'psychische' hygiëne is, maar vind een paar dingen wel tot het basispakket horen (wat ik noemde dus).

Zelf had ik dat ook bedacht, dat het misschien niet in haar opkwam dat anderen het anders doen/vies zouden kunnen vinden.

Ik denk dat ik het inderdaad zo ga doen zoals ik al heb gedaan de afgelopen periode, ik negeer het zolang het geen invloed op mij direct heeft, en als ze uit mijn potjes lepelt zeg ik er wat van (dat is dan de verandering, want dat deed ik eerder niet).

Ik heb zelf trouwens geen huisdieren en wil ze ook niet, om de reden die Hans noemt.

Jullie bombarderen me wel een beetje tot een freak hoor, zó extreem ben ik toch niet?

Ik sla het douchen ook wel eens over, omdat elke dag douchen niet goed voor je is, ik pak (met schone handen) ook olijven uit het potje, ik dubbeldip ook als ik samen met mijn vriend eet (toch minder geneigd toe als er andere mensen mee eten, dan neem ik één grote dip ) en ben van veel dingen niet zo vies.

Ook probeer ik er regelmatig bij stil te staan dat je aan op zijn tijd wat minder hygiëne heus niet dood gaat, dus ik denk dat ik de goede mix tussen beide wel gevonden heb.

Ik ben overigens ook nooit ziek, niet eens verkouden geweest.
ik was even aan het denken hoe ik het altijd zelf doe

en ik merk echt een onderscheid tussen thuis en werk.

Op het werk ben ik denk ik iets hygiënischer maar dat komt ook omdat ik in de zorg zit en dat ik dus bewoners zou kunnen besmetten. Daar was ik bijvoorbeeld vaker mijn handen (na iedere wasbeurt, voor het eten, na en voor een toiletbezoek) maar van de andere kant denk ik ook wel eens mijn bewoners raken me overal aan en die zijn niet altijd even schoon, maar ach thuis douchen en het is weer eraf. Ik merk wel dat ik er veel resistenter door geworden ben

Overigens leer ik ook steeds makkelijker over vieze dingen heen stappen sinds ik in de zorg zit. Want soms is het gewoon niet anders

thuis was ik alleen mijn handen na een toiletbezoek, als ik de kattenbak heb schoongemaakt of de caviakooi en douche ik gewoon iedere dag
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:PlayingTheAngel schreef op 22 maart 2010 @ 12:25:

Btw, heel ranzige vraag wellicht maar.... waarom moet ik als vrouw mijn handen wassen na het plassen?? Mannen houden hun gevaarte vast, maar bij mij zit er netjes voldoende wc-papier tussen. Mocht dat niet helemaal feilloos zijn dan was ik natuurlijk wel mijn handen, maar anders komen de bacterieën toch niet op mijn handen??Okay, ik ben geen kenner op dit gebied, uiteraard, maar de gemiddelde bacterie kan zeker veertig centimeter springen, en dat met een verbluffende snelheid.
quote:queenie1 schreef op 22 maart 2010 @ 12:26:

[...]

Gelukkig heb ik allemaal vrienden en familie zonder huisdieren, dus dat scheelt Heb jij even mazzel.....
quote:PlayingTheAngel schreef op 22 maart 2010 @ 12:25:

Btw, heel ranzige vraag wellicht maar.... waarom moet ik als vrouw mijn handen wassen na het plassen?? Mannen houden hun gevaarte vast, maar bij mij zit er netjes voldoende wc-papier tussen. Mocht dat niet helemaal feilloos zijn dan was ik natuurlijk wel mijn handen, maar anders komen de bacterieën toch niet op mijn handen??

odat aan de deurknop die je vast houdt bij het ingaan en uitgaan, de meeste vieze bacterieen zitten, in openbare wc's, maar ook bij veel mensen thuis worden deze slecht of geheel niet schoongemaakt.

Gebruik zelf een stuk wc papier om deze open te doen in een openbaar toilet
snelle vinger
Ik heb eens een test gelezen over de bacterien in een bakje pinda's in een kroeg. Daar zaten meer dan 20 verschillende urineresten in.

Kinderen en huisdieren hoeven geen aanslag op hygiene te zijn, wat een onzin om daar je eetgedrag op aan te passen. Hoe doe je dat op een feestje waar iemand met kinderen binnenkomt? Deze kinderen voortdurend vermijden en in de gaten houden van welk bord ze een toastje pakken?
Ik vind haar ook vies. Bij je vrienden uit de pot eten met een afgelikte lepel is smerig. Je handen niet wassen na toiletbezoek is goor. Eten klaarmaken zonder eerst je handen te wassen is ook vies.

Ik zou er wat van zeggen als het mij ook betrof, zoals bij jou thuis met een lepel in de jampot of als ze eten kookt voor jou.

Dat onzinverhaal over dat je dan weinig weerstand overhoudt, gebruiken al die viespeuken die te lui zijn om hun handen te wassen.

Tussen smetvrees en viespeuk ligt een hele wereld.
Wat ik me afvraag: voelen de mensen die niet vaak hun handen wassen dan niet dat je van die groezelige handen hebt? Als ik bijvoorbeeld boodschappen heb gedaan ofzo, dan voelen mijn handen ook altijd heel groezelig aan, beetje plakkerig/stug/viezig zeg maar, dus ik was ze eigenlijk niet eens per se vanwege de hygiëne, maar gewoon om van dat vervelende gevoel af te komen.
Am Yisrael Chai!
quote:HansHier schreef op 22 maart 2010 @ 12:30:

[...]

Okay, ik ben geen kenner op dit gebied, uiteraard, maar de gemiddelde bacterie kan zeker veertig centimeter springen, en dat met een verbluffende snelheid.

Bactierien springen niet, die worden verplaatst door contact.

Je bent in de war met vlooien
quote:Mazou schreef op 22 maart 2010 @ 12:08:

[...]

Te weinig hygiene ook.Precies.
Sommige reacties zijn wel kortzichtig hoor, en sommige mensen reageren 'tegen' mijn stelling, maar dan kan ik me helemaal terug vinden in hun verhaal (natuurlijk gebruik ik dezelfde lepel voor het proeven tijdens het koken als ik alleen eet, of met mijn vriend, alleen niet als ik bezoek heb, dan elke keer een ander theelepeltje).

En ik controleer heus niet of mensen hun handen wassen, maar, helaas zou ik bijna zeggen, kom je er bij mij vanzelf achter. Je ziet de wc vanuit de woonkamer en er zit jammer genoeg geen wastafeltje in, dus je moet naar de badkamer lopen om je handen te wassen (nog een gedoe na een grote boodschap hoor, met ellebogen de deur open doen etc. ).
quote:fashionvictim schreef op 22 maart 2010 @ 12:33:

Wat ik me afvraag: voelen de mensen die niet vaak hun handen wassen dan niet dat je van die groezelige handen hebt? Als ik bijvoorbeeld boodschappen heb gedaan ofzo, dan voelen mijn handen ook altijd heel groezelig aan, beetje plakkerig/stug/viezig zeg maar, dus ik was ze eigenlijk niet eens per se vanwege de hygiëne, maar gewoon om van dat vervelende gevoel af te komen.Ik voel dat niet altijd. Maar als ik dat wel voel gebruik ik van die gel. Ligt standaard in de auto.
quote:prulleke schreef op 22 maart 2010 @ 12:32:

Ik heb eens een test gelezen over de bacterien in een bakje pinda's in een kroeg. Daar zaten meer dan 20 verschillende urineresten in.

Kinderen en huisdieren hoeven geen aanslag op hygiene te zijn, wat een onzin om daar je eetgedrag op aan te passen. Hoe doe je dat op een feestje waar iemand met kinderen binnenkomt? Deze kinderen voortdurend vermijden en in de gaten houden van welk bord ze een toastje pakken?Ik eet vrijwel nooit buitenshuis, en leg dat uit door te zeggen dat ik een voedselallergie is, zodat niemand zich beledigt hoeft te voelen.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 30-08-2010 09:46
Reden: privacy
% gewijzigd
quote:Bronny schreef op 22 maart 2010 @ 12:33:

Ik vind haar ook vies. Bij je vrienden uit de pot eten met een afgelikte lepel is smerig. Je handen niet wassen na toiletbezoek is goor. Eten klaarmaken zonder eerst je handen te wassen is ook vies.

Ik zou er wat van zeggen als het mij ook betrof, zoals bij jou thuis met een lepel in de jampot of als ze eten kookt voor jou.

Dat onzinverhaal over dat je dan weinig weerstand overhoudt, gebruiken al die viespeuken die te lui zijn om hun handen te wassen.

Tussen smetvrees en viespeuk ligt een hele wereld.Ik had het niet beter kunnen zeggen . Vooral je laatste zin.
Sanitair moet schoon zijn, handen ook. Eten bereiden met ongewassen handen is onhygienisch. Maar ik realiseer me ook dat ik heel wat bacterien tegenkom overdag die ik echt niet kan omzeilen, hoezeer ik mijn best ook doe.
Eén van de grote voorbeelden van de mobiele telefoon vind ik toch wel dat je zo'n gore hoorn niet meer tegen je oor hoeft te houden of die ik-wil-het-niet-eens-weten-hoe-smerige draaischijfgaatjes/ druktoetsen in een telefooncel..........

Fash, ik heb ook een heel ritueel voor plassen in een openbare wc, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven