Vriendin niet zo hygiënisch, wat te doen?

22-03-2010 11:41 536 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een vriendin van mij is, naar mijn mening, niet al te hygiënisch.

Een paar voorbeelden:

- als ze van buiten naar binnen komt en allerlei dingen heeft aangeraakt in de trein/bus/whatever, begint ze gerust met dingen snijden en koken zonder haar handen te wassen.

Ze raakt ook boterhammen aan met haar ongewassen handen.

- ze wast haar handen niet als ze naar de wc is geweest. Sowieso bij het plassen weet ik dit zeker, ik hoop niet dat het bij poepen ook het geval is.

- ze smeert een boterham, likt het mes af en doet hem daarna weer in de pot om een nieuwe boterham te smeren.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zaten?

Ik wil niet belerend overkomen naar haar toe, maar vind dit toch wel tot de basishygiëne behoren.

Ik merk bij mezelf dat ik het een moeilijk onderwerp vind om aan te snijden, omdat het zo persoonlijk is.
Juist omdat zoveel mensen hun handen niet wassen na piesen/poepen, snotneus afvegen, oogprutjes uitpeuteren, niezen, masturberen, kontkrabben, okseljeuken etc en met die handen de bus/trein/tram etc instappen, zorg ik dat ik áltijd mijn handen was wanneer ik in de omgeving ben geweest. Zéker wanneer ik eten ga bereiden.

Komt ook wel door mijn werk, we ontsmetten veel de hele dag (medische zorg) dettol, alcohol, autoclaaf etc. dus ik sta er ook wel wat meer bij stil.

Uit potje snoepen och, niet fris als je er over nadenkt maar ja wat ze in haar huis doet is niet mijn zaak. Ik hoef niet uit dat potje te eten dus maakt me dan verder niets uit.

Handen niet wassen na het toiletteren tja, in je eigen huis is het wat minder erg misschien maar in openbare toiletten pfff Dan ben ik toch wel smetvrezerig ben ik bang hoor. Ook met voet doortrekken (zo lenig ben ik makkelijk) en deur open maken is ook lastig en ooow wat ben ik altijd blij als er een kraan is met drukknop! Dan hoef ik het kraantje dat door heeeel veel vieze poep/pies/bloed handen is open gedraaid niet zelf meer aan te raken na het handen wassen.

Overdreven, denk het wel een beetje, onnozel? Nee hoor, er zit écht menstruatiebloed/ontlasting/urine/vaginale secretie en snot aan dat kraantje dus mag ik bedanken
quote:HansHier schreef op 22 maart 2010 @ 12:35:

[...]

Ik eet vrijwel nooit buitenshuis, en leg dat uit door te zeggen dat ik een voedselallergie is, zodat niemand zich beledigt hoeft te voelen.Goh, dit lijkt me best wel lastig. Hoe doe je dat op vakantie? Of bij een dagje weg?
Ik vind mezelf ook geen smetvrezerig type hoor.

Ik was mijn handen regelmatig, voornamelijk omdat ik een hekel heb aan vieze vingers. Heb ik al van jongsaf aan. Ik zal ook nooit een toilet bezoeken zonder daarna mijn handen te wassen of met die desinfecterende gel te bewerken. Voelt voor mezelf prettiger.

Als ik op een openbaar (maar redelijk schoon uitziend) toilet ben geweest was ik mijn handen, maar dan draai ik de kraan dicht met een papiertje (Leve de kranen die het automatisch doen ).

Ik heb wel een huisdier, maar ik vind het niet prettig dat ze me, hoe dan ook, likt. Daar houd ik gewoon niet van.

Oke, tot zover het smetvrezerige... Ik drink wel frisdrank zo uit de fles. Wel zorg ik ervoor dat mijn eventuele visite niet uit diezelfde fles wat te drinken krijgt. Dat vind ik dan wel weer vies.

Ik eet ook best wel eens wat uit een pot hazelnootpasta, maar ja... omdat ik dan de enige ben die dat eet......

Tegenwoordig douche ik overigens elke dag. Ik voel me wat viezig als ik een keer een dag niet douche. Enne... over bacteriën en hygiene en weerstand: vroeger douchte ik minder vaak, maar was ik wel veel vaker verkouden dan tegenwoordig.

Oh ja... als iemand zijn mes aflikt waar ik bij ben... dan heb ik daar op zich nog niet eens zoveel moeite mee... Zolang dat in de zin van diner is bijv. en dat mes wordt puur gebruikt om het eigen eten mee te snijden enzo... op het moment dat dat mes weer in de pot Mayonaise, o.i.d. gaat dan vind ik dat vies.

Heel raar gezegd... als iemand dat bij MIJN Mayonaise zou doen dan ben ik in staat om die hele pot weg te gooien omdat ik het zo'n vies idee vind.... (maar gelukkig komt dat nooit voor bij mij )
Ik vind veel van mijn collega's zo smerig werken dat ik niet mee eet als er van te voren al gekookt is.

Natuurlijk zie je dat ook niet als je in een restaurant eet, maar het haast zeker te weten ontneemt mij mijn eetlust.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:fashionvictim schreef op 22 maart 2010 @ 12:25:

Gadverdamme.

Dan maar smetvrees, maar bestek aflikken is wel het meest ranzige en boertige wat ik me kan bedenken. Hoe kóm je erop?

Op mijn vorige werk waar we altijd gezamenlijk boodschappen deden en lunchten, hebben een collega en ik zelfs de regel ingevoerd dat je niet mocht "terugsmeren", dus eerst met je mes in de boter/jam/whatever en dan het teveel weer terugsmeren in het bakje. Dat doe ik thuis dan weer wel, maar goed, daar zijn wij ook de enigen die uit de boter eten.

Verder handen wassen nadat je buiten bent geweest, naar de wc bent geweest, etcetera, lijkt me allemaal normaal. Al moet ik wel zeggen dat er misschien wel mensen zijn die ook denken dat ik mijn handen niet was na het toilet, omdat ik dat in openbare wc's namelijk niet doe. De kranen, spoelknoppen en deurklinken in openbare toiletten zijn het goorst, dus doortrekken doe ik of met een stuk wc papier in mijn hand of in hele vieze wc's met mijn voet, en ik heb desinfecterende gel in mijn tas waarmee ik na toiletbezoek mijn handen desinfecteer. Of, als de wc er wel redelijk netjes uitziet dan was ik eerst mijn handen gewoon aan de kraan en draai hem dicht met een papieren handdoekje (maar meestal gebruik ik dan alsnog de desinfecterende gel).

Ik vind het altijd zo raar dat het hier op Viva bijna "stoer" lijkt om maar zo goor mogelijk te zijn en dat iedereen dan tegen elkaar op gaat bieden wat voor smerige gewoontes ze wel niet hebben en hoe gezond dat zogenaamd wel niet is. En uiteraard hebben mensen zoals ik allemaal smetvrees. Yeah sure, whatever.

Ik doe hetzelfde. Ik heb altijd van die hygienische doekjes in mijn tas zitten. Ik pak nooit de deurklink bloot beet in een openbaar toilet. En als ik op mijn werk de kleine kas heb geteld, was ik toch echt even eerst mijn handen voordat ik verder ga met mijn werk.

Terugsmeren mag hier ook niet maar da's omdat ik het een goor gezicht vind in zo'n boterkuip.

Ik heb ook zo'n vriendin die het niet zo nauw neemt en die zette dus laatst haar laarzen bij mij op de eettafel waar wij (zij dus ook) een half uur later aan moesten eten . Mijn mond viel open, ik heb ze er af gehaald en de tafel met chloor schoongemaakt. Dan maar het etiket smetvrees, hoor.
Hmm, lastig. Zij doet het op haar manier, dus ook al vind je dat soms vies, in haar eigen huis kan je er vind ik niets van zeggen. Ik vind wel dat je haar in je eigen huis kunt vragen niet uit de pot te eten en zo.
En iedereen die denkt dat je weerstand opbouwt van verminderde hygiëne raad ik aan om eens te gaan kijken in een land waar de mensen geen stromend water hebben.
Ik eet alleen dat wat ikzelf heb bereid, en dan ook alleen eten dat uit conserven komt. Ik eet bijvoorbeeld geen appels die op een publieke plaats bij andere appels heeft gelegen, want: Wie weet wie er langsgelopen is en de ernaast liggende appel heeft aangeraakt met een hand, waaraan vingers zitten waarvan je het liefst niet wilt weten waar die zich bevonden even tevoren...iewhh!
quote:fashionvictim schreef op 22 maart 2010 @ 12:33:

Wat ik me afvraag: voelen de mensen die niet vaak hun handen wassen dan niet dat je van die groezelige handen hebt? Als ik bijvoorbeeld boodschappen heb gedaan ofzo, dan voelen mijn handen ook altijd heel groezelig aan, beetje plakkerig/stug/viezig zeg maar, dus ik was ze eigenlijk niet eens per se vanwege de hygiëne, maar gewoon om van dat vervelende gevoel af te komen.Ik ook... wat dat betreft zitten we helemaal op één lijn
quote:pamba schreef op 22 maart 2010 @ 12:29:

Ik ben me er ook van bewust dat het vaak 'psychische' hygiëne is, maar vind een paar dingen wel tot het basispakket horen (wat ik noemde dus).

Zelf had ik dat ook bedacht, dat het misschien niet in haar opkwam dat anderen het anders doen/vies zouden kunnen vinden.

Ik denk dat ik het inderdaad zo ga doen zoals ik al heb gedaan de afgelopen periode, ik negeer het zolang het geen invloed op mij direct heeft, en als ze uit mijn potjes lepelt zeg ik er wat van (dat is dan de verandering, want dat deed ik eerder niet).

Ik heb zelf trouwens geen huisdieren en wil ze ook niet, om de reden die Hans noemt.

Jullie bombarderen me wel een beetje tot een freak hoor, zó extreem ben ik toch niet?

Ik sla het douchen ook wel eens over, omdat elke dag douchen niet goed voor je is, ik pak (met schone handen) ook olijven uit het potje, ik dubbeldip ook als ik samen met mijn vriend eet (toch minder geneigd toe als er andere mensen mee eten, dan neem ik één grote dip ) en ben van veel dingen niet zo vies.

Ook probeer ik er regelmatig bij stil te staan dat je aan op zijn tijd wat minder hygiëne heus niet dood gaat, dus ik denk dat ik de goede mix tussen beide wel gevonden heb.

Ik ben overigens ook nooit ziek, niet eens verkouden geweest.

Pamba, het zijn gewoon een stel viezerds hier :P

Ik kan het me goed voorstellen. Beetje basishygiene is niks mis mee. Dat je meteen gebombardeerd wordt als smetvrees persoon is natuurlijk belachelijk. Het is inderdaad de gulden middenweg erin vinden. Je moet niet steriel worden, maar ook geen viespeuk zijn.
Wat ik ook heel smerig vind ; leuning van (rol)trappen, liftknopjes ( met mouw indrukken ) , deurknoppen , stangen in bus/ metro, leesmap in het ziekenhuis..... ik hou die dingen allemaal wel vast ( liever niet ) , maar erna was ik bewust mijn handen .

Geld.... ook zo smerig eigenlijk.

Zalig zijn de onwetenden
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:HansHier schreef op 22 maart 2010 @ 12:41:

Ik eet alleen dat wat ikzelf heb bereid, en dan ook alleen eten dat uit conserven komt. Ik eet bijvoorbeeld geen appels die op een publieke plaats bij andere appels heeft gelegen, want: Wie weet wie er langsgelopen is en de ernaast liggende appel heeft aangeraakt met een hand, waaraan vingers zitten waarvan je het liefst niet wilt weten waar die zich bevonden even tevoren...iewhh!

Word je hierdoor niet erg beperkt in veel dingen? Wat ik eerder zei, op vakantie of een dagje uit bijvoorbeeld?

No offence, maar het komt mij wat overdreven hygienisch gericht zijn voor..
Als ik gehaktballen draai(vind dat zo vies)

dan doe ik zakjes op mijn handen.

Verven doe ik handschoenen aan,kleien ook .

Huishouden ook en nee ik heb geen smetvrees.

Vind het ook verschrikkelijk als mensen met hun handen eten.

Doe ik niet bah bah.

Heb een handenfobie ,komt denk ik omdat ik lange nagels heb en blijft alles achter zitten.
.
Ik vind het smerig als iemand zijn handen niet wast na het plassen. Ja ik weet dat je handen dan niet per se vies hoeven te zijn maar toch. Ik weet dat bijvoorbeeld op dezelfde wc mannen wel aan hun dinkie hebben gezeten en vervolgens op de doortrekknop drukken die ik ook aanraak dus bah.

Handen wassen doe ik tijdens het koken altijd vooraf met zeep, en telkens als ik een nieuw product aanraak ook. Mijn beleg en andere dingen pak ik altijd met een vorkje, daar zit ik nooit met de vingers aan.

Ik pak voor bijna elk glas drinken (als er iets anders ingaat als voorheen) een nieuw glas en gebruik een glas eigenlijk nooit langer als een uur. Ik eet b.v. geen salade van een bord waar ik net mijn avondeten van heb zitten eten.

Ik draag kleding altijd maar één keer voordat het de was weer ingaat en douche twee keer per dag. W.C. en douche worden twee keer in de week ontsmet bet Dettol of met Chloor.

Verder heb ik wel een kat (die overigens niet op tafels en aanrechten komt), en knuffel daar uitgebreid mee zonder daarna mijn handen te wassen.

Jeetje, ik klink ook een beetje smetvrezerig als ik dit zo lees! Maar ja, ik vind bepaalde gewoontes van je vriendin dan ook een beetje vies, zeker als ze in jouw potjes met een vies mes gaat lopen harken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 maart 2010 @ 12:38:

Eén van de grote voorbeelden van de mobiele telefoon vind ik toch wel dat je zo'n gore hoorn niet meer tegen je oor hoeft te houden of die ik-wil-het-niet-eens-weten-hoe-smerige draaischijfgaatjes/ druktoetsen in een telefooncel..........

Fash, ik heb ook een heel ritueel voor plassen in een openbare wc, hoor. Als ik een nieuwe werkplek heb maak ik ook altijd eerst het toetsenbord, de telefoon, het bureau etcetera schoon, dat vinden mensen vaak ook raar. En sowieso maak ik vaak zelf mijn telefoon en toetsenbord schoon, want dat is nou typisch zoiets wat de schoonmakers uiteraard maar heel oppervlakkig of helemaal niet doen. Maar vooral die telefoons vind ik anders echt te smerig.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 22 maart 2010 @ 12:46:

[...]

Als ik een nieuwe werkplek heb maak ik ook altijd eerst het toetsenbord, de telefoon, het bureau etcetera schoon, dat vinden mensen vaak ook raar. En sowieso maak ik vaak zelf mijn telefoon en toetsenbord schoon, want dat is nou typisch zoiets wat de schoonmakers uiteraard maar heel oppervlakkig of helemaal niet doen.

Maar vooral die telefoons vind ik anders echt te smerig.Helemaal mee eens! Moet je je toetsenbord eens omkeren, als je dit soort dingen niet doet.
Oei, ik ben ook heel onhygiënisch lees ik

Ik doe dan wel weer na het WC bezoek en als ik mijn zoontje heb verschoond even mijn handen met zo'n alcoholpompje, maar verder vergeet ik ook vaak mijn handen te wassen.
Stressed is just desserts spelled backwards
@Zizia, Ik ook hoor, en ik ben nooit ziek.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 maart 2010 @ 12:43:

Wat ik ook heel smerig vind ; leuning van (rol)trappen, liftknopjes ( met mouw indrukken ) , deurknoppen , stangen in bus/ metro, leesmap in het ziekenhuis..... ik hou die dingen allemaal wel vast ( liever niet ) , maar erna was ik bewust mijn handen .

Geld.... ook zo smerig eigenlijk.

Zalig zijn de onwetenden

Hahahaha, herkenbaar. Mijn zoon wist mij trouwens toen hij net 4 was te vertellen dat je nooit de leuning van de roltrap vast moest houden want daar woonden allemaal onzichtbare beestjes op. Ik ben een beetje een mutsje met roltrappen (moet altijd even vasthouden als ik erop ga staan, net mijn eigen moeder ) en dan roept ie altijd "niet vasthouden mamma!".

Heeft ie overigens niet van mij geleerd, volgens mij ooit op tv gezien.
Am Yisrael Chai!
Is het bakje nootjes op een receptie al voorbijgekomen?

En je toetsenbord, vele malen smeriger dan de openbare toiletbril waar iedereen zo vies van is (ik ook).

Ik ben zelf helaas uitgerust met kauwgommagneten. Ik grijp altijd per ongeluk in dat uitgekauwde stuk dat iemand onder een tafel heeft geplakt, of ik ga erin zitten of duw er mijn knie tegenaan zodat er zo'n draad tussen de tafel en mijn broek trekt. Gatverdamme, dat is pas ranzig.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 maart 2010 @ 12:40:

Ik vind veel van mijn collega's zo smerig werken dat ik niet mee eet als er van te voren al gekookt is.

Natuurlijk zie je dat ook niet als je in een restaurant eet, maar het haast zeker te weten ontneemt mij mijn eetlust.hahaha, heb je dezelfde collega's als ik. Ik kook het liefst zelf op het werk en misschien dat ik twee anderen er ook wel in vertrouw. Maar de rest
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
BGB: well said, ignorance is, inderdaad, bliss!

Yraatje: hahaha, dat heb ik toen dus ook gedaan, nadat ze weg was. Linea recta de prullenbak in. Als je alleen woont kan ik het me voorstellen hoor, maar ik zou het al niet doen als ik met enige regelmaat mensen te logeren krijg die ook bij me ontbijten.

Die willen toch geen pindakaas gemarineerd in speeksel (ook al hebben ze daar dan misschien geen idee van).

Ik weet even niet meer wie het zei, maar diegene heeft de discussie kort en krachtig samengevat, met die opmerking dat er tussen viespeuk en smetvrees een hele wereld zit.

Zelf heb ik ook in de zorg gewerkt, en wat je daar soms tegenkomt aan collega's, daar zakt je broek vanaf.

Er kwam een keer poep op iemand's hand, diegene pakte een vochtig wcpapiertje, gaf één aai over die plek, ging verder met de bezigheden en at daarna een boterham, gadverdamme.
quote:prulleke schreef op 22 maart 2010 @ 12:44:

[...]

Word je hierdoor niet erg beperkt in veel dingen? Wat ik eerder zei, op vakantie of een dagje uit bijvoorbeeld?

No offence, maar het komt mij wat overdreven hygienisch gericht zijn voor..

Vaak wel ja, ik voel met het best bij mij thuis, ik doe de ramen ook alleen los als het windstil is, vanwege rondvliegende bacterieen. Eten doe ik zowiezo weinig, en op vakantie?

Een reis naar India zou me aanspreken, maar is natuurlijk niet te doen, gewoon te veel onhygiensiche dingen. Ik blijf dus in Europa, en dan Nederland.

Liefst ga ik ook niet naar de Randstad, al die uitlaatgassen en zo, al die mensen. Friesland is de schoonste provincie van Nederland, gelukkig maar!

Ik heb thuis 3 stofzuigers, allemaal van topkwaliteit.
quote:prulleke schreef op 22 maart 2010 @ 12:47:

[...]

Helemaal mee eens! Moet je je toetsenbord eens omkeren, als je dit soort dingen niet doet.Ook als je het wel doet hoor. Ik maak thuis uiteraard ook vaak mijn toetsenbord schoon, ongeveer eens in de twee weken ofzo, man, als je ziet wat er dan al allemaal uit komt, brrrrrrrrrr.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven