Vriendschap en klussen

20-05-2020 14:16 103 berichten
Stel je voor dat je een klus wilt aanpakken in huis een vriend biedt zijn of haar hulp aan. De vriend in kwestie is best handig, dus je bent blij met de hulp.

Vinden jullie dan dat je eisen mag stellen aan de desbetreffende hulp? En niet alleen qua kwaliteit, maar ook qua tijdspanne?

Dat houdt dus in dat als de vriend het allemaal een beetje laat hangen en eens per week aan komt zetten, bijvoorbeeld.

Ik had hier een gesprek met mijn vriend over. Mijn vriend laat het makkelijk van de vriend afhangen in zo'n situatie, terwijl ik vind dat je (van te voren) best afspraken kunt maken over tijd enzo. Dat als iemand mij beloofd te helpen met, ik noem maar iets, een vloer leggen, dat het niet een maand gaat duren omdat de vriend het of laat afweten op meerdere dagen of een "komt vanzelf wel goed"-instelling heeft.

Mijn partner vindt echter dat je dankbaar moet zijn voor de aangeboden hulp en dat je het bij de vriend in kwestie moet laten liggen, want diegene offert immers zijn/haar tijd ervoor op.

Wat vinden jullie?
Goed, snel, goedkoop.

Google het eens. Met een plaatje wordt het je direct duidelijk.
DS1971 schreef:
20-05-2020 15:53
Goed, snel, goedkoop.

Google het eens. Met een plaatje wordt het je direct duidelijk.
Moet ik daar mijn safety search voor uitzetten?
rumforviva schreef:
20-05-2020 15:51
Ja, ik heb vroeger ook veel mensen helpen verhuizen. Nu heb ik daar echt geen zin meer in. Eigenlijk vraagt ook niemand het, alleen mensen die lastig zitten. Dat is dan meestal een helft van een stel dat pas uit elkaar is gegaan.

Klussen vroeger ook wel geholpen, maar ik vind dat zelf ook vreselijk, dus eigenlijk ook niet zo veel zin om dat bij een ander te doen. De keer dat ik een hele dag plafonds heb staan schilderen staat mij nog in het geheugen gegrift.
Maar zeg je dat dan ook?
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 16:01
Maar zeg je dat dan ook?
Ik wel. Ik ben veel te perfectionistisch in die dingen en erger me dood aan andermans prutswerk/gebrek aan planning/gebrek aan overzicht. Dus zeg ik 'dat is niet mijn favoriete bezigheid maar ik help graag met cateren, op de kinderen passen, gordijnen naaien...' whatever ik bij kan dragen in mijn eentje.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch meestal het idee van: je helpt elkaar, daar zijn het vrienden/familie voor. Ookal heb je geen zin. Totdat het de spuigaten uit gaat lopen.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
20-05-2020 16:20
Dat is toch meestal het idee van: je helpt elkaar, daar zijn het vrienden/familie voor. Ookal heb je geen zin. Totdat het de spuigaten uit gaat lopen.
Nou, deels. Ik vind bijvoorbeeld verjaardagen stom, maar ik ga wel. Alleen om elke keer te komen opdraven omdat er geklust moet worden, zou ik dan niet doen. Niet dat ik een goede toevoeging ben, maar dat terzijde.
Oudblond schreef:
20-05-2020 16:19
Ik wel. Ik ben veel te perfectionistisch in die dingen en erger me dood aan andermans prutswerk/gebrek aan planning/gebrek aan overzicht. Dus zeg ik 'dat is niet mijn favoriete bezigheid maar ik help graag met cateren, op de kinderen passen, gordijnen naaien...' whatever ik bij kan dragen in mijn eentje.
Zo doe ik dat dus ook. "Geef mij de kinderen maar, daar kan ik meer mee dan met een verfkwast of hamer."
Dat ligt er aan. Krijgt die vriend gewoon betaald of is het een vriendendienst? Mijn ervaring is dat er altijd wel afspraken gemaakt worden over wanneer er begonnen wordt met iets en dat je bepaalde dingen met elkaar afstemt. Niet zo fijn als iemand bijvoorbeeld nieuwe badkamer wil en pietje dan zegt van ik kom dan en dan helpen met monteren en zegt dan vervolgens als alle spullen al in huis zijn „sorry ik kan pas over een week of 2”. Dat werkt niet.

Qua kwaliteit vind ik dat je mag verwachten dat iemand netjes werkt (hangt ook af van de ervaring) en voorzichtig is met jouw spullen. Maar je kunt niet verwachten dat het er allemaal tip top professioneel uit ziet als die vriend dat nog nooit gedaan heeft en het ook niet professioneel doet.

Qua tijd, tja je kunt niet verwachten dat iemand bijvoorbeeld een badkamer in 1 a 2 dagen af heeft. En amateur werkt niet zo snel als een professional en er kan altijd iets tussen komen. Iemand weken in de puin laten zitten zou ik dan weer niet doen.
Ik vind ook dat er bij een vriendendienst van alles tussen kan komen, hoor. Life happens en je eigen dingen hebben gewoon voorrang. Niets mis mee.

Alleen verwacht ik dan wel eerlijkheid. Als we midden in een klus zitten en jij krijgt een nieuwe baan, zeg dan niet "Komt wel goed, ik kom zaterdag" om zaterdag af te zeggen omdat je te moe bent en zondag afzegt vanwege een kater. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het niet meer kan combineren en dat ik beter op zoek kan gaan naar een ander. Al dan niet prof.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 16:40
Ik vind ook dat er bij een vriendendienst van alles tussen kan komen, hoor. Life happens en je eigen dingen hebben gewoon voorrang. Niets mis mee.

Alleen verwacht ik dan wel eerlijkheid. Als we midden in een klus zitten en jij krijgt een nieuwe baan, zeg dan niet "Komt wel goed, ik kom zaterdag" om zaterdag af te zeggen omdat je te moe bent en zondag afzegt vanwege een kater. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het niet meer kan combineren en dat ik beter op zoek kan gaan naar een ander. Al dan niet prof.
Iemand kan denken dat het nog te combineren is terwijl dat in de praktijk tegenvalt. Dat heeft niks met eerlijkheid te maken.
Dat is....Nou, dat is best een goed punt.
Alle reacties Link kopieren
Voor kluswerk huur ik vakkrachten in. Ten eerste omdat ik het goed en professioneel gedaan wil hebben, ten tweede omdat je dan zelf kan bepalen wanneer het werk gedaan moet zijn en ten derde omdat je, als het niet correct uitgevoerd is, kunt terugvallen op garantie.

Jaren geleden ooit erin getrapt dat een vriend wel zou helpen met behangen en witten. Die presteerde het rustig om rond 14.00 uur in de middag aan te komen zetten, en dan moest er eerst koffie worden gedronken en uiteindelijk werd er dan eens begonnen. En om 18.00 uur werd alles weer neergesmeten en was het "morgen verder" (maar dat kon ook zomaar overmorgen worden, want dan kreeg je in de ochtend een telefoontje dat er "iets tussen was gekomen, en sorry, maar ik kom écht morgen").

Nooit weer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
20-05-2020 14:24
Sowieso afspraken maken over wanneer iets gedaan gaat worden, zodat je hier rekening mee kunt houden (met spullen halen en bijvoorbeeld iets lekkers). En zodat een klus niet te lang duurt.

Maar zelf ben ik meer van; goh als je wil helpen, kan dat dan op die en die dagen? Zo niet, even goede vrienden, dan vraag ik iemand anders, want ik vind het niet nodig dat iemand bijvoorbeeld zijn eigen schema om hoeft te gooien/vrij moet gaan vragen om mij te helpen of zich verplicht voelt om te helpen maar eigenlijk niet wil.
Dit vind ik een hele goede, zo hebben wij het zelf ook aangepakt!

Hebben jullie een tijdsplan waar jullie aan vast zitten?
PassingThrough schreef:
20-05-2020 16:52
Dit vind ik een hele goede, zo hebben wij het zelf ook aangepakt!

Hebben jullie een tijdsplan waar jullie aan vast zitten?
Mijn partner heeft nooit tijdsplannen. "Voor het te warm wordt in de zomer" is de deadline van deze klus, haha.

Het is wel een goed idee. Gewoon "Ik wil dit in die weken doen, kun je dan. Jeej or neej?"
Hangt van de klus af
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 16:55
Mijn partner heeft nooit tijdsplannen. "Voor het te warm wordt in de zomer" is de deadline van deze klus, haha.

Het is wel een goed idee. Gewoon "Ik wil dit in die weken doen, kun je dan. Jeej or neej?"
Zo zou ik echt niet kunnen werken. Wij zouden deze weken eigenlijk naar Canada gaan, maar uiteraard was dat niet mogelijk. Daarom (al enige tijd geleden) besloten de huiskamer op te knappen: nieuw behang, plafonds witten, een andere muur sauzen, gordijnen naar de stomerij, en alles grondig schoonmaken omdat dan tóch alles van zijn plaats is, keuken grondig reinigen, enz. Ik heb dus een paar weken geleden al de nodige mankracht ingehuurd, aangegeven op welke dag er begonnen moest worden en op welke dag het klaar moest zijn, en in 5 dagen was alles wat er gebeuren moest, gedaan. Nog niet misschien dat ik dan weken in de rotzooi zou gaan zitten omdat een partner vindt dat het best OK is als je nú begint en het pas in juli klaar is ofzo. Voelde me doodongelukkig toen de hele boel vanwege de werkzaamheden op zijn kop stond, maar goed, dat accepteer je dan omdat het even niet anders kan, maar ik ben zielsgelukkig dat nu alles weer brandschoon en ordelijk is. Zou er niet aan moeten denken om tot juli in die troep te moeten zitten omdat mijn partner een flexibele tijdsplanning zou hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-05-2020 17:04
Zo zou ik echt niet kunnen werken. Wij zouden deze weken eigenlijk naar Canada gaan, maar uiteraard was dat niet mogelijk. Daarom (al enige tijd geleden) besloten de huiskamer op te knappen: nieuw behang, plafonds witten, een andere muur sauzen, gordijnen naar de stomerij, en alles grondig schoonmaken omdat dan tóch alles van zijn plaats is, keuken grondig reinigen, enz. Ik heb dus een paar weken geleden al de nodige mankracht ingehuurd, aangegeven op welke dag er begonnen moest worden en op welke dag het klaar moest zijn, en in 5 dagen was alles wat er gebeuren moest, gedaan. Nog niet misschien dat ik dan weken in de rotzooi zou gaan zitten omdat een partner vindt dat het best OK is als je nú begint en het pas in juli klaar is ofzo. Voelde me doodongelukkig toen de hele boel vanwege de werkzaamheden op zijn kop stond, maar goed, dat accepteer je dan omdat het even niet anders kan, maar ik ben zielsgelukkig dat nu alles weer brandschoon en ordelijk is. Zou er niet aan moeten denken om tot juli in die troep te moeten zitten omdat mijn partner een flexibele tijdsplanning zou hebben.
Ik snap wat je bedoelt, laten we het erop houden dat we elkaar compenseren op dit gebied. Ik stop hem peper in de reet en hij remt mij af als ik weer te ongeduldig ben en gisteren iets wilde wat ik vandaag heb bedacht, zeg maar.
Als ik een klus heb die af moet, en dat lukt met die hulp, dan wil ik er wel van op aan kunnen dat hij komt.
Heb ik bv een nieuwe woning waar ik de komende 3 maanden aan het klooien ben, en hij wil komen hoe het komt, prima dan.
Plopper schreef:
20-05-2020 14:27
Ik zou het dus ook geen probleem vinden om de vriend in kwestie wat geld te geven. Alleen voelt het dan ergens alsof ik het als chantagemiddel gebruik. "Ik heb je betaald, dus nu moet je wel" dat idee.
Nee hoor. Gewoon zeggen, lief dat je wil helpen maar ik wil het graag zakelijk houden zodat we goede afspraken kunnen maken en de vriendschap niet op het spel zetten.
Ik betaal je er dan natuurlijk ook wat voor.

Of Ik wil de klus graag xxx datum afhebben. Kun je dan eventueel op die en die dag/en helpen? Of zal ik kijken voor iemand anders.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
20-05-2020 17:37
Nee hoor. Gewoon zeggen, lief dat je wil helpen maar ik wil het graag zakelijk houden zodat we goede afspraken kunnen maken en de vriendschap niet op het spel zetten.
Ik betaal je er dan natuurlijk ook wat voor.

Of Ik wil de klus graag xxx datum afhebben. Kun je dan eventueel op die en die dag/en helpen? Of zal ik kijken voor iemand anders.
Klinkt leuk, maar niet doen.

Ten eerste: je weet niet of die handige vriend ook een vakman is. Dus mogelijkerwijze wordt de klus niet uitgevoerd zoals jij graag zou zien (minder nauwkeurig, minder netjes afgewerkt, enz.). JIJ zit dan met een dilemma: ga ik die vriend erop aanspreken (met het risico dat het een deuk duwt in de vriendschap), ga ik hem minder betalen dan afgesproken (wat ook niet in dankbaarheid zal worden aanvaard), enz. In alle gevallen legt het echter toch een schaduw over de relatie.

Ten tweede: hoe ga je reageren als je vriend toch op een goede (kwade) ochtend belt en meldt dat hij het die dag niet gaat redden, of dat hij pas in de middag komt terwijl afgesproken was dat jullie rond 09.00 uur zouden beginnen? Ga je dan kwaad/teleurgesteld zijn tegen hem (en daar doe je de vriendschap ook geen goed mee), of toon je begrip en zeg je: "Joh, maakt niet uit, prima, zie ik je vanmiddag om 14.00 uur", maar ondertussen zit jij je een halve dag te verbijten omdat het werk niet vooruit gaat.

Ik ben door schade en schande wijs geworden en weet nu dat vrienden vrienden zijn en geen ingehuurde arbeidskrachten. Dat moet je niet door elkaar willen halen. Ofwel je blijft zitten met werkzaamheden die niet zijn uitgevoerd zoals je graag zou willen (maar hé, je geeft geen commentaar, want het was een vriendendienst, maar ondertussen báál je er wél van), ofwel de hele vriendschap loopt een deuk op die nog lang blijft hangen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
strings-attached schreef:
20-05-2020 17:37
Nee hoor. Gewoon zeggen, lief dat je wil helpen maar ik wil het graag zakelijk houden zodat we goede afspraken kunnen maken en de vriendschap niet op het spel zetten.
Ik betaal je er dan natuurlijk ook wat voor.

Of Ik wil de klus graag xxx datum afhebben. Kun je dan eventueel op die en die dag/en helpen? Of zal ik kijken voor iemand anders.
Het is heel lastig om zakelijk te doen als dingen even niet gaan zoals gehoopt. Alles leuk en wel als dingen soepel verlopen, maar als er stront is, is het toch makkelijker een ingehuurde vakman daar op aan te spreken, dan een vriend, ook al betaal je ervoor.
pejeka schreef:
20-05-2020 17:49
Klinkt leuk, maar niet doen.

Ten eerste: je weet niet of die handige vriend ook een vakman is. Dus mogelijkerwijze wordt de klus niet uitgevoerd zoals jij graag zou zien (minder nauwkeurig, minder netjes afgewerkt, enz.). JIJ zit dan met een dilemma: ga ik die vriend erop aanspreken (met het risico dat het een deuk duwt in de vriendschap), ga ik hem minder betalen dan afgesproken (wat ook niet in dankbaarheid zal worden aanvaard), enz. In alle gevallen legt het echter toch een schaduw over de relatie.

Ten tweede: hoe ga je reageren als je vriend toch op een goede (kwade) ochtend belt en meldt dat hij het die dag niet gaat redden, of dat hij pas in de middag komt terwijl afgesproken was dat jullie rond 09.00 uur zouden beginnen? Ga je dan kwaad/teleurgesteld zijn tegen hem (en daar doe je de vriendschap ook geen goed mee), of toon je begrip en zeg je: "Joh, maakt niet uit, prima, zie ik je vanmiddag om 14.00 uur", maar ondertussen zit jij je een halve dag te verbijten omdat het werk niet vooruit gaat.

Ik ben door schade en schande wijs geworden en weet nu dat vrienden vrienden zijn en geen ingehuurde arbeidskrachten. Dat moet je niet door elkaar willen halen. Ofwel je blijft zitten met werkzaamheden die niet zijn uitgevoerd zoals je graag zou willen (maar hé, je geeft geen commentaar, want het was een vriendendienst, maar ondertussen báál je er wél van), ofwel de hele vriendschap loopt een deuk op die nog lang blijft hangen.
Ja, ik vind dit dus ook.

Ik denk dat ik voor in de toekomst gewoon aan ga houden dat hij prima de klussen mag aanpakken met een vriend, maar dat het wel voor [datum] af moet zijn, anders ga ik het professioneel laten doen.

Compromissen enzo. Volwassen enzo. Jeej!
Alle reacties Link kopieren
Als je volgend weekend alles in gereedheid brengt om een vloer te leggen of je hebt er verlof voor genomen ben je uiteraard niets met hulp die eens aan komt waaien wanneer hij zin heeft.
Zijn het gewoon helpende handen dan kan die nonchalance, is het broodnodige hulp bij een geplande klus dan spreek je af met iemand waar je wel op kan rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 08:09
Ja, ik vind dit dus ook.

Ik denk dat ik voor in de toekomst gewoon aan ga houden dat hij prima de klussen mag aanpakken met een vriend, maar dat het wel voor [datum] af moet zijn, anders ga ik het professioneel laten doen.

Compromissen enzo. Volwassen enzo. Jeej!
Vriendendiensten vraag ik alleen voor dingen die er niet erg toe doen, even helpen een grote zware kast te verplaatsen of even meerijden met een stapel meuk die naar de stort moet, maar echt nooit voor werkzaamheden die ik gewoon vakkundig uitgevoerd wil hebben én binnen de tijd die ik daarvoor ingepland heb. Los van het feit dat je niet weet of die vriend (ook al is hij nóg zo handig) dezelfde standaarden als jij hanteert wanneer het gaat om netjes en nauwkeurig afwerken van de boel, heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat de helpende vrienden er inderdaad om 10.00 uur waren, maar dan verwachten dat er eerst nog uitgebreid koffie wordt gedronken samen en bijgekletst en nóg een kop koffie en eer dat de boel dan enigszins op gang is, is het 12.00 uur. En dan hebben ze rond 13.00 uur toch wel trek in een kop soep en een broodje, ligt de boel wéér een uur stil, dus om 14.00 uur wordt er weer even doorgegaan, maar ja. rond 16.00 uur een biertje is toch ook wel lekker en voor je het weet zit de hele boel dan in de tuin aan het bier, is het 18.00 uur en wordt er besloten: morgen gaan we verder. Dus in plaats van een dag doorwerken is er dan hooguit 3 uur wat gedaan en ben je nog niks opgeschoten. Geef mij dan maar iemand die ik inhuur, die er gewoon om 09.00 uur is en de hele dag doorwerkt, zodat het ook vooruit gaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou alleen hulp vragen voor klussen die jullie zelf ook af kunnen maken. Dan doe je het samen met de vriend die komt helpen.

Wij zijn beide best handig, en helpen regelmatig anderen met een vloer/plafond/schilderklus. Als een vriend zou voorstellen om ons daarvoor te betalen, dan zou ik dat echt belachelijk vinden. En ook niet meer komen.
Helpen met klussen als een vriendendienst, moet wel een vriendendienst blijven. Voor mij betekent dat, dat je het samen doet, en er natuurlijk genoeg lekker eten is.

Een datum afspreken kan natuurlijk wel, net zo makkelijk zoals wanneer je met je vrienden een BBQ plant ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven