Vriendschap en klussen

20-05-2020 14:16 103 berichten
Stel je voor dat je een klus wilt aanpakken in huis een vriend biedt zijn of haar hulp aan. De vriend in kwestie is best handig, dus je bent blij met de hulp.

Vinden jullie dan dat je eisen mag stellen aan de desbetreffende hulp? En niet alleen qua kwaliteit, maar ook qua tijdspanne?

Dat houdt dus in dat als de vriend het allemaal een beetje laat hangen en eens per week aan komt zetten, bijvoorbeeld.

Ik had hier een gesprek met mijn vriend over. Mijn vriend laat het makkelijk van de vriend afhangen in zo'n situatie, terwijl ik vind dat je (van te voren) best afspraken kunt maken over tijd enzo. Dat als iemand mij beloofd te helpen met, ik noem maar iets, een vloer leggen, dat het niet een maand gaat duren omdat de vriend het of laat afweten op meerdere dagen of een "komt vanzelf wel goed"-instelling heeft.

Mijn partner vindt echter dat je dankbaar moet zijn voor de aangeboden hulp en dat je het bij de vriend in kwestie moet laten liggen, want diegene offert immers zijn/haar tijd ervoor op.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 14:44
Hahaha, tactisch.

Ik probeer het even te spiegelen naar mezelf. Als ik hulp aanbied met iets dan zou ik het dus niet meer dan logisch vinden dat er (redelijke) eisen gesteld worden, want ik wil niet iemand van de wal in de sloot helpen. En als ik daar niet op zit te wachten, bied ik mijn hulp gewoon niet aan.
ik ben zelf ook zo, maar probeer dat niet (nagelbijtend...) niet te projecteren
Inderdaad: biedt het dan niet aan
lilalinda schreef:
20-05-2020 14:47
ik ben zelf ook zo, maar probeer dat niet (nagelbijtend...) niet te projecteren
Inderdaad: biedt het dan niet aan
Mijn partner is dus zoals wij, maar "durft" niet zijn vrienden om concrete antwoorden te vragen ofzo, omdat hij in die dankbaarheid blijft hangen. En natuurlijk is dankbaarheid belangrijk.

Als je geholpen wordt. Als ik een maand langer in de zooi zit, is het voor mijn gevoel niet helpen.
Als je eisen wil kunnen stellen moet je er iemand voor betalen. Voor gratis hulp mag je blij zijn dat ze tijd voor je vrij willen maken en moeite willen doen. Wil jij het sneller en beter, dan huur je dus gewoon een vakman in.
Alle reacties Link kopieren
Hulp is natuurlijk leuk meegenomen, maar het wordt erg vervelend als het je afhankelijk maakt.

Beter dus om maar geen grote klussen te plannen die je niet zou kunnen afkrijgen zonder die goedbedoelde hulp. Of van die klussen die tegenvallen en dan niet afgemaakt worden. Houd de regie in eigen hand.

Ik ben zelf een redelijke klusser, maar als ik mijn hulp aanbied, dan doe ik alleen maar dingen waarvan ik absoluut zeker van mijn zaak ben. Dat ik niet iemand van de wal in de sloot help. Dat de klus niet onafgemaakt blijft liggen.

Ja, als iemand beloofd je te helpen dan vind ik dus wel dat je diegene daarop kan aanspreken als hij of zij die belofte niet na komt. Maar zorg er ook voor dat zo'n iemand niet beloftes doet die niet realistisch zijn. Vaak vallen klussen tegen. Beter om goedbedoelde hulp af te wimpelen. Of hak het op in kleine stukken. Zo hou je de regie.

Vriendendiensten zijn lastig als het gaat op "garantie". Als iemand belooft jouw laminaatvloer te leggen en jij koopt materiaal, maar die persoon verziekt het, dan kun je geen garantie of schadevergoeding eisen. Ook vervelend als iemand je helpt met het wisselen van zomer, naar winterbanden en dan bijv. vergeet de wielmoeren aan te draaien.
kastella wijzigde dit bericht op 20-05-2020 15:03
4.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral duidelijk zijn naar mijn partner toe. 'Man, helemaal prima als jullie samen die klus willen klaren maar zorg dan dat jullie niet hetzelfde 'gedoe' krijgen als bij de vorige klus. Dus prima maar maak een planning en spreek met elkaar van te voren af wanneer wat gebeurt. Zorg ik voor de catering'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
20-05-2020 15:02
Ik zou vooral duidelijk zijn naar mijn partner toe. 'Man, helemaal prima als jullie samen die klus willen klaren maar zorg dan dat jullie niet hetzelfde 'gedoe' krijgen als bij de vorige klus. Dus prima maar maak een planning en spreek met elkaar van te voren af wanneer wat gebeurt. Zorg ik voor de catering'.
Dit is bijna letterlijk wat ik heb gezegd, haha.
~alleen de OP gelezen~

Ik zou het ook grotendeels op de planning en beschikbaarheid van de vriend af laten hangen en ik zou ook accepteren dat er soms dingen tussen komen waardoor het wellicht langer duurt. Anders moet ik gewoon iemand inhuren.

Maar ik moet niet van de regen in de drup raken. Ik verwacht wel dat hulp biedende vriend weet waar hij aan begint en wat wel en niet kan. Als iemand je belooft te helpen met verhuizen en op de dag van verhuizen staat meneer er niet met zijn aanhanger, dan had ik dat liever vooraf geweten en iemand anders gevraagd. En als iemand bij mij de elektriciteit komt aanleggen, alles loshaalt en dan weken niets van zich laat horen, dan vind ik daar ook wat van.

Maar goed, dit is allemaal theorie, ik zal niet snel een bekende voor langer durende klussen vragen. En als een bekende een professional is, zal ik daar gewoon de volle mep voor betalen. Ik vind het dan vooral fijn dat het een bekende is omdat het al zo moeilijk is een betrouwbaar iemand te vinden.
kastella schreef:
20-05-2020 15:01


Ik ben zelf een redelijke klusser, maar als ik mijn hulp aanbied, dan doe ik alleen maar dingen waarvan ik absoluut zeker van mijn zaak ben. Dat ik niet iemand van de wal in de sloot help. Dat de klus niet onafgemaakt blijft liggen.

Dit vind ik dus logisch. Sterker nog, die vriend biedt zijn hulp aan dus ga ik er vanuit dat hij het kan. Ik ben zelf totaaaaaal niet handig en iemand is nogal snel mijn meerdere op dat gebied. Als iemand dan zegt dat ie het wel kan, ga ik er wel vanuit dat er kwaliteit geleverd wordt. Anders had ik dus inderdaad wel iemand gehuurd.

Als er dan gezegd wordt "Joh, dat kan ik net zo goed. Scheelt weer bakken geld", dan vind ik best dat ik een beetje eisen mag stellen.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
20-05-2020 14:29
Je mag in je handjes knijpen als iemand eens per week jouw komt helpen voor niets. Het is wel slim om goed afspraken te maken. Ik neem zomaar aan dat die persoon ook een baan heeft/ een sociaal leven/ dan is 1 x in de week helpen best een opoffering aan tijd.

Ik zou dergelijke hulp alleen aannemen als ik het zelf verder af kan maken, de helper versnelt dus. Of het specifieke wat die persoon kan zou moeten lukken in 1 dag. Voor grotere projecten zou ik altijd betalen. Een hovenier/ tegelzetter/ stucwerker heeft echt geen zin/ tijd om dat voor allerlei vriendin even gratis te komen doen.
Dit eigenlijk. Met als aanvulling, als het om zaken gaan zoals elektriciteit/gas laat ik sowieso liever aan een professional over. Dit ivm verzekeringen en garantie. En als het iets is dat iemands zijn beroep is, dan betaal ik diegene liever gewoon voor zijn diensten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 15:07
Dit vind ik dus logisch. Sterker nog, die vriend biedt zijn hulp aan dus ga ik er vanuit dat hij het kan. Ik ben zelf totaaaaaal niet handig en iemand is nogal snel mijn meerdere op dat gebied. Als iemand dan zegt dat ie het wel kan, ga ik er wel vanuit dat er kwaliteit geleverd wordt. Anders had ik dus inderdaad wel iemand gehuurd.

Als er dan gezegd wordt "Joh, dat kan ik net zo goed. Scheelt weer bakken geld", dan vind ik best dat ik een beetje eisen mag stellen.
Dat zou bij mij echt aan het persoon liggen.
Bijvoorbeeld mijn vader is super handig en heel erg netjes/precies in de uitvoering. Dus als hij bijvoorbeeld laminaat gaat leggen, dan kan ik er van uit gaan dat alles perfect ligt en hij ook gelijk alle plakplinten heeft gedaan en netjes de hoeken in verstek heeft gezaagd en geplakt. Hij is alleen langzamer dan een professional, omdat hij dat niet is. Maar ik zou zo'n klus dus blind aan hem toevertrouwen.

Maar genoeg mensen die zullen zeggen, o ja, dat kan ik wel, maar die niet mijn niveau van afwerking nastreven. En als je iemand een beetje kent, dan kun je dat vaak ook wel inschatten. De een gaat voor die 9 à 10, en een ander vindt een 7 ook prima.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik overwoog om een bepaalde woning te kopen en liet een bouwkundige keuring doen.
Bij de elektriciteitskast zei de keurder: "Raak dit snoer vooral niet aan. Binnen 7 seconden ben je dood."
In de badkamer: "De tegels in de douchecel gaan slechts tot 120 cm hoog."
De lelijke onderkant van het tegelwerk hadden ze verborgen door er flessen shampoo en scrubs voor te zetten. De smiechten.
Een raam sloot niet goed.
Ze hadden met isolatie zitten klooien.

Wat bleek?
Handige vriend had de elektriciteit gedaan.
Een 'mannetje' had het tegelwerk gedaan.

De eigenaar was zelf dolenthousiast over zijn huis en was beledigd: "Er is helemaal niets mis met deze woning! Alles is perfect gedaan."

Ik heb een ander huis gekocht. Dat was € 50.000 goedkoper en alles was door vakmensen gedaan.

Voor de klussen die ik wilde laten uitvoeren, heb ik een diplomeerde vakman ingeschakeld.
Hulp in huis is prima voor schoonmaken en behang afweken.
Maar houd het binnen de perken.
Als een vriend één keer komt helpen, vind ik dat genoeg.
Net zoals je iemand één dag vraagt te helpen met de verhuizing. Niet dat geklooi in vijf delen.
Meer dan 1-2 dagen zou ik iemand niet laten komen.
Ik ken ook genoeg verhalen uit mijn omgeving van zeer handige en technische vrienden die mensen met zaken helpen, maar die dan blijkbaar wel een ander beeld hebben bij het afwerkingsniveau. Dat kan ook ergernis opwekken.
rumforviva schreef:
20-05-2020 15:16
Ik ken ook genoeg verhalen uit mijn omgeving van zeer handige en technische vrienden die mensen met zaken helpen, maar die dan blijkbaar wel een ander beeld hebben bij het afwerkingsniveau. Dat kan ook ergernis opwekken.
Hahaha, ja. Dat heb ik dus. Ik ben zelf dus ook helemaal niet van het bouwen op vrienden voor dit soort dingen. Klinkt enorm pessimistisch, maar ik heb dit dus ook meerdere keren gehad. En dan voel je je toch bezwaard om te gaan zeiken want diegene heeft tijd en moeite in jouw project gestoken.

Maar bij mijn partner is dat dus heel anders en helpt de vriendengroep elkaar wel met veel. Mijn partner doet de financiële shit voor hen en zij klussen bij hem.
Odense* schreef:
20-05-2020 15:14
Ik overwoog om een bepaalde woning te kopen en liet een bouwkundige keuring doen.
Bij de elektriciteitskast zei de keurder: "Raak dit snoer vooral niet aan. Binnen 7 seconden ben je dood."
In de badkamer: "De tegels in de douchecel gaan slechts tot 120 cm hoog."
De lelijke onderkant van het tegelwerk hadden ze verborgen door er flessen shampoo en scrubs voor te zetten. De smiechten.
Een raam sloot niet goed.
Ze hadden met isolatie zitten klooien.

Wat bleek?
Handige vriend had de elektriciteit gedaan.
Een 'mannetje' had het tegelwerk gedaan.

De eigenaar was zelf dolenthousiast over zijn huis en was beledigd: "Er is helemaal niets mis met deze woning! Alles is perfect gedaan."

Ik heb een ander huis gekocht. Dat was € 50.000 goedkoper en alles was door vakmensen gedaan.

Voor de klussen die ik wilde laten uitvoeren, heb ik een diplomeerde vakman ingeschakeld.
Dat is wel zuur. Ik vind elektra en gas ook echt een no go voor iemand die er niet zijn beroep van heeft gemaakt. Als je daar fouten mee maakt, gaat dat wat verder dan je ergeren aan een lelijk randje of scheve tegel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-05-2020 14:56
Als je eisen wil kunnen stellen moet je er iemand voor betalen. Voor gratis hulp mag je blij zijn dat ze tijd voor je vrij willen maken en moeite willen doen. Wil jij het sneller en beter, dan huur je dus gewoon een vakman in.
Precies dit. Ik wil sneller, beter en vooral als het niet goed is, er over kunnen zeiken dus ik huur gewoon iemand in. Verhuizers hebben mij verhuisd, de vloerenboer heeft mijn vloer gelegd en een klusjesman komt langs om wat planken en lampen op te hangen. Mijn vrienden laat ik hier echt buiten.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 15:07
Als iemand dan zegt dat ie het wel kan, ga ik er wel vanuit dat er kwaliteit geleverd wordt. Anders had ik dus inderdaad wel iemand gehuurd.
Dat moet je natuurlijk wel kunnen bewaken. Ik had met de verbouwing van mijn badkamer een probleem met waterlekkage (garantie). Tegelijkertijd was ik zelf met de keuken bezig. Badkamerboer heeft toen als coulance aangeboden wat loodgieterswerk in de keuken waar ik toch mee bezig was te fixen en de tegels in de keuken te zetten. Dan wordt garantie toch een lastiger dingetje omdat het niet duidelijk is gedocumenteerd in een opdracht. En dan heb je het over werk "zonder bon" door een professioneel bedrijf.

Wat betreft "garantie" op prive kluswerk. Je kan wel denken of vinden dat je die perspoon op de kwaliteit kan aanspreken. Natuurlijk zal die morele verwachting er wel zijn, maar als puntje bij paaltje komt, heb je daarniet zoveel aan. Ik zou daar wel mee uitkijken als het gaat om duurdere zaken.

Prima bij mensen die eerder hebben laten zien dat ze hun beloften nakomen, maar pas op bij sprookjesvertellers die met grote woorden aankomen.
Alle reacties Link kopieren
toen wij allemaal studeerden, niks hadden etc. Hielp iedereen elkaar, schilderden we kamers en verhuisden we elkaar. Toen was tijd geen probleem, geld wel
Ondertussen is Tijd waardevoller en Geld minder een probleem, dus huurt de hele vriendenkring mensen in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus (bijna 50 en geld zat) verwacht nog steeds dat haar broer (50) en vader (bijna 80) helpen met klussen. Van die familiedingen, waar je je als kouwe kant beter buiten kunt houden.
:A:
kastella schreef:
20-05-2020 15:30
Dat moet je natuurlijk wel kunnen bewaken. Ik had met de verbouwing van mijn badkamer een probleem met waterlekkage (garantie). Tegelijkertijd was ik zelf met de keuken bezig. Badkamerboer heeft toen als coulance aangeboden wat loodgieterswerk in de keuken waar ik toch mee bezig was te fixen en de tegels in de keuken te zetten. Dan wordt garantie toch een lastiger dingetje omdat het niet duidelijk is gedocumenteerd in een opdracht. En dan heb je het over werk "zonder bon" door een professioneel bedrijf.

Wat betreft "garantie" op prive kluswerk. Je kan wel denken of vinden dat je die perspoon op de kwaliteit kan aanspreken. Natuurlijk zal die morele verwachting er wel zijn, maar als puntje bij paaltje komt, heb je daarniet zoveel aan. Ik zou daar wel mee uitkijken als het gaat om duurdere zaken.

Prima bij mensen die eerder hebben laten zien dat ze hun beloften nakomen, maar pas op bij sprookjesvertellers die met grote woorden aankomen.
Dat is wel waar. En ik ben niet handig genoeg om het verschil tussen sprookjesvertellers en waarmakers, zeg maar. Ik kan achteraf zien of iets goed gaat of niet. En daar koop je niet zoveel voor, zeker niet bij vriendendiensten.

Daarnaast moet ik sowieso erg wennen aan die hele ons-kent-ons mentaliteit van de stad waar mijn vriend woont. Wat je ook zoekt, er is altijd wel iemand in je omgeving die iemand kent. Het schept een soort sociale verwachting ofzo. Want als jij buurman Piet niet wilt inhuren, al dan niet voor een vriendenprijs, komt er gezeik van.

En daar hou ik helemaal niet van. Ik kies mijn vakmensen op professionaliteit, niet omdat buurman Piet toevallig een bekende is van pa of vriend Harry.
lilalinda schreef:
20-05-2020 15:32
Mijn schoonzus (bijna 50 en geld zat) verwacht nog steeds dat haar broer (50) en vader (bijna 80) helpen met klussen. Van die familiedingen, waar je je als kouwe kant beter buiten kunt houden.
:A:
Hahaha. Ja, familiedingen. Dat heb ik dus totaaaaaaaal niet gemist in mijn vrijgezelle leven.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-05-2020 15:32
Mijn schoonzus (bijna 50 en geld zat) verwacht nog steeds dat haar broer (50) en vader (bijna 80) helpen met klussen. Van die familiedingen, waar je je als kouwe kant beter buiten kunt houden.
:A:
Getver, wat raar! Ken ook een stel uit de familie die zo’n beetje elke 4-5 jaar verhuisd. De eerste keer: arme net-af studenten, dus de hele familie hielp. Nu (beide in de 40, geen kinderen, geld zat) verwachten ze nog steeds dat iedereen op komt draven met klussen, het verhuizen met eigen auto’s en busjes ipv gewoon een verhuisbedrijf te laten komen. Snap dat echt niet, ik help inmiddels niet meer, 1 keer ingestonken, nooit weer.
Technisch gezien zijn partner en ik ook nog arme studenten.

Maar ik doe dingen liever niet dan halfbakken, zeg maar. Wij willen volgend jaar samenwonen dus ik ben nu al aan het sparen voor verhuiskosten enzo.

Al vind ik sjouwen dan wel weer zo'n ding wat ik aan mijn vrienden zou kunnen vragen. Best gek, eigenlijk dat ik daar blijkbaar verschil in maak. Misschien omdat je fouten bij een verhuizing sneller oplost dan bij het leggen van een vloer of plaatsen van een muur.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
20-05-2020 15:38
Getver, wat raar! Ken ook een stel uit de familie die zo’n beetje elke 4-5 jaar verhuisd. De eerste keer: arme net-af studenten, dus de hele familie hielp. Nu (beide in de 40, geen kinderen, geld zat) verwachten ze nog steeds dat iedereen op komt draven met klussen, het verhuizen met eigen auto’s en busjes ipv gewoon een verhuisbedrijf te laten komen. Snap dat echt niet, ik help inmiddels niet meer, 1 keer ingestonken, nooit weer.
Ik vind met zijn allen verhuizen nog best leuk.
lekker zweten, het is maar 1 dag, doorbuffelen en dan bier drinken en vette hap (de catering moet goed zijn, goeie lunch, koeken bij de koffie etc)
Ja, ik heb vroeger ook veel mensen helpen verhuizen. Nu heb ik daar echt geen zin meer in. Eigenlijk vraagt ook niemand het, alleen mensen die lastig zitten. Dat is dan meestal een helft van een stel dat pas uit elkaar is gegaan.

Klussen vroeger ook wel geholpen, maar ik vind dat zelf ook vreselijk, dus eigenlijk ook niet zo veel zin om dat bij een ander te doen. De keer dat ik een hele dag plafonds heb staan schilderen staat mij nog in het geheugen gegrift.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven